Методичні матеріали до уроку фізики "Інтерференція та дифракція світла" 11 клас

Про матеріал
Пропонуємо матеріали до уроку фізики з теми "Інтерференція та дифракція світла" 11 клас. На уроці використовуються проблемно-пошуковий метод, індивідуальна робота учнів, робота в групах, проєктна робота. Запропоновані матеріали будуть корисними для вчителів фізики.
Перегляд файлу

Ліцей «Наукова зміна»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерференція й дифракція

електромагнітних хвиль

 

конспект уроку для 11кл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель: Комарницька О.В.

 

 

 

 

 

 

Київ -2024 р.

 

 

Урок № 41                                                                                            Дата: 09 .02.2024 р.

   Тема: Інтерференція й дифракція електромагнітних хвиль.

   Мета уроку: 1). Сформувати знання про когерентність світлових хвиль.

                               Розкрити суть явищ інтерференції, дифракції світла з позицій хвильової

                               теорії світла; розглянути практичне використання цих явищ.

                               Розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки

                               та логічно обґрунтовувати свої думки.

                           2). Розвивати  критичне мислення учнів,  продовжити формування політехнічного

                                світогляду учнів.                                  

                           3). Виховувати  спостережливість, навички самостійної роботи з підручником та

                              іншими джерелами інформації.

    Тип уроку: урок вивчення  нового матеріалу.

    Обладнання: підручники фізики, комп’ютерні презентації, обладнання для фронтального експерименту( дифр. решітки, лампи на підставках, скляні пластинки, шматочки капронової тканини).

    Форми і методи роботи:  проблемно-пошуковий, індивідуальна робота, робота в групах, проєктна робота.

Хід уроку.

           Структура уроку                                         1. Організація класу.

 

2. Актуалізація знань учнів.

 

 

 

 

 

3. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку.

 

 

4. Вивчення нового матеріалу.

Організація класу.

 

 

1).Інтерференція ЕМХ. Умови min та max при інтерференції.

2) Інтерференція світла.

3) Принцип Гюйгенса.

4) Дифракція ЕМХ.

 

5) Спостереження явищ інтерференції та дифракції:

а)кільця Ньютона;

б) інтерференція в тонких плівках?

в) дифракція через капронову тканину;

г) дифракційна решітка.

6) Використання явищ інтерференції та дифракції світла в техніці.

5. Закріплення знань.

 

7.Рефлексія.   Підсумки уроку, оцінювання учнів.

8. Домашнє завдання.

Зміст і методи роботи .

1. Підготовка робочих місць учнів. поділ класу на робочі групи по 4 учні та групу експертів.

2. Перевірка Д/З

Фронтальна бесіда з учнями (за матеріалами презентації):

- Що вивчає хвильова оптика?

- Які сучасні погляди на природу світла?

- Які властивості ЕМХ?

- Що таке спектр? В чому полягає явище дисперсії світла?

3. Проблемна демонстрація.

Проблемне питання: Як пояснити утворення різнокольорових смуг на воді з масляною плямою, або спектру на диску?

Бесіда з учнями.

4. Клас ділиться на 2 основних групи. Група 1 вивчає явище інтерференції світла, група 2- дифракції. Кожна з груп ділиться на 3 підгрупи, які отримують завдання по спостереженню явищ в різних ситуаціях. Роботою в групах керують експерти.

1). Розповідь учня. Робота з обдарованими учнями.

Бесіда з учнями, перегляд презентації.

2) Лекція- демонстрація інтерактивних дослідів вчителем.

3) Лекція- бесіда вчителя.

4) Розповідь учня. Робота з обдарованими учнями.

Бесіда з учнями, перегляд презентації.

5) Робота учнів в групах, виконання фронтальних дослідів під керівництвом експертів. Робота з підручником § 33, 34. Заповнення таблиці.

 Доповіді учнів з демонстрацією інтерактивних дослідів та презентація слайдів з поясненням явищ.

Бесіда з учнями.

 

6) Робота обдарованих учнів. Захист проекту.

5. Розв’язок якісних запитань та задач.

Збірник задач Кирик 11 кл с.100 №1-6(а)

7. Бесіда з учнями.

8. Вчити § 30, 31,  с.180 № 302(с.р.), с.181 №323 (д.р.), проекти, реферати:« Дифракція та інтерференція світла в природі і в техніці» (в.р.)

 

 

Перегляд файлу

Ліцей «Наукова зміна»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерференція й дифракція

електромагнітних хвиль

 

конспект уроку для 11кл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель: Комарницька О.В.

 

 

 

 

 

 

Київ -2024 р.

 

 

Урок № 41                                                                                            Дата: 09 .02.2024 р.

   Тема: Інтерференція й дифракція електромагнітних хвиль.

   Мета уроку: 1). Сформувати знання про когерентність світлових хвиль.

                               Розкрити суть явищ інтерференції, дифракції світла з позицій хвильової

                               теорії світла; розглянути практичне використання цих явищ.

                               Розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки

                               та логічно обґрунтовувати свої думки.

                           2). Розвивати  критичне мислення учнів,  продовжити формування політехнічного

                                світогляду учнів.                                  

                           3). Виховувати  спостережливість, навички самостійної роботи з підручником та

                              іншими джерелами інформації.

    Тип уроку: урок вивчення  нового матеріалу.

    Обладнання: підручники фізики, комп’ютерні презентації, обладнання для фронтального експерименту( дифр. решітки, лампи на підставках, скляні пластинки, шматочки капронової тканини).

    Форми і методи роботи:  проблемно-пошуковий, індивідуальна робота, робота в групах, проєктна робота.

Хід уроку.

           Структура уроку                                         1. Організація класу.

 

2. Актуалізація знань учнів.

 

 

 

 

 

3. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку.

 

 

4. Вивчення нового матеріалу.

Організація класу.

 

 

1).Інтерференція ЕМХ. Умови min та max при інтерференції.

2) Інтерференція світла.

3) Принцип Гюйгенса.

4) Дифракція ЕМХ.

 

5) Спостереження явищ інтерференції та дифракції:

а)кільця Ньютона;

б) інтерференція в тонких плівках?

в) дифракція через капронову тканину;

г) дифракційна решітка.

6) Використання явищ інтерференції та дифракції світла в техніці.

5. Закріплення знань.

 

7.Рефлексія.   Підсумки уроку, оцінювання учнів.

8. Домашнє завдання.

Зміст і методи роботи .

1. Підготовка робочих місць учнів. поділ класу на робочі групи по 4 учні та групу експертів.

2. Перевірка Д/З

Фронтальна бесіда з учнями (за матеріалами презентації):

- Що вивчає хвильова оптика?

- Які сучасні погляди на природу світла?

- Які властивості ЕМХ?

- Що таке спектр? В чому полягає явище дисперсії світла?

3. Проблемна демонстрація.

Проблемне питання: Як пояснити утворення різнокольорових смуг на воді з масляною плямою, або спектру на диску?

Бесіда з учнями.

4. Клас ділиться на 2 основних групи. Група 1 вивчає явище інтерференції світла, група 2- дифракції. Кожна з груп ділиться на 3 підгрупи, які отримують завдання по спостереженню явищ в різних ситуаціях. Роботою в групах керують експерти.

1). Розповідь учня. Робота з обдарованими учнями.

Бесіда з учнями, перегляд презентації.

2) Лекція- демонстрація інтерактивних дослідів вчителем.

3) Лекція- бесіда вчителя.

4) Розповідь учня. Робота з обдарованими учнями.

Бесіда з учнями, перегляд презентації.

5) Робота учнів в групах, виконання фронтальних дослідів під керівництвом експертів. Робота з підручником § 33, 34. Заповнення таблиці.

 Доповіді учнів з демонстрацією інтерактивних дослідів та презентація слайдів з поясненням явищ.

Бесіда з учнями.

 

6) Робота обдарованих учнів. Захист проекту.

5. Розв’язок якісних запитань та задач.

Збірник задач Кирик 11 кл с.100 №1-6(а)

7. Бесіда з учнями.

8. Вчити § 30, 31,  с.180 № 302(с.р.), с.181 №323 (д.р.), проекти, реферати:« Дифракція та інтерференція світла в природі і в техніці» (в.р.)

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Інтерференція й дифракція електромагнітних хвиль

Номер слайду 2

Світло як електромагнітна хвиля. Електромагнітні хвилі є поперечними Швидкість електромагнітної хвилі у вакуумі

Номер слайду 3

Властивості електромагнітних хвиль Інтерференція Дифракція Відбивання Заломлення Поляризація

Номер слайду 4

Коли світло проходить через скляну призму, воно розкладається на сім кольорів: Червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий, які складають спектр. Спектр – різнокольорова полоска з переходом кольорів від червоного до фіолетового.

Номер слайду 5

Характеристики Інтерференція світла Дифракція світла Визначення Фізичні умови В яких явищах проявляється Використання

Номер слайду 6

Інтерференція хвиль Явище накладання двох (або більше) когерентних хвиль у різних точках простору, при якому відбувається підсилення або послаблення результуючої хвилі залежно від співвідношення між фазами цих хвиль Умови когерентності хвиль: стала частота; стала різниця фаз.

Номер слайду 7

Інтерференція хвиль Умова максимуму Умова мінімуму максимальною, якщо різниця ходу двох когерентних хвиль, які збуджують коливання в цій точці, дорівнює цілому числу хвиль: мінімальною, якщо різниця ходу двох когерентних хвиль дорівнює непарному числу півхвиль: Амплітуда коливань середовища в даній точці буде

Номер слайду 8

Інтерференція світла 1802 р. Т. Юнг спостерігав інтерференцію світла. Внаслідок інтерференції енергія перерозподіляється в просторі. max: енергія концентрується. min: енергія не надходить. Інтерференційна картина- стійкий у часі перерозподіл амплітуд коливань.

Номер слайду 9

Принцип Гюйгенса Хвильова поверхня-поверхня дотична до всіх вторинних хвиль Принцип Гюйгенса: кожна точка, до якої дійшло збурення , сама стає джерелом вторинних хвиль

Номер слайду 10

Дифракція хвиль Відхилення від прямолінійного поширення хвиль, огинання перешкод. Проявляється у випадках, коли розміри предмета досить малі порівняно з довжиною хвилі

Номер слайду 11

Кільця Ньютона Промені 1 і 2 когерентні, оскільки вони виходять з одного джерела світла і під час накладання інтерферують. Результат інтерференції визначається різницею ходу цих променів.

Номер слайду 12

Кільця Ньютона Утворення кілець між скляними пластинами Кільця Ньютона у монохроматичому світлі

Номер слайду 13

Інтерференція в тонких плівках Кольорове забарвлення мильного розчину пояснюється тим, що при падінні світла на плівку воно відбиватиметься від передньої і задньої поверхонь цієї плівки.

Номер слайду 14

Дифракційна решітка Сукупність багатьох дуже вузьких щилин, розділених непрозорими проміжками. Стала ( період) дифракційної решітки d=a +b Формула дифракційної решітки dsinφ=kλ λ=dh kl

Номер слайду 15

Спостереження дифракції світла

Номер слайду 16

Чим відрізняються спектри? Під час інтерференції спектр неперервний. Під час дифракції хвиль спектр має центральний максимум від якого розташовані спектри 1,2,3… порядків.

Номер слайду 17

Практичне використання інтерференції світла За допомогою явища інтерференції світла можна виконувати такі дії: точно визначати довжини світлових хвиль; здійснювати точні вимірювання лінійних розмірів; контролювати якість шліфування і полірування поверхонь; просвітлення оптики тощо.

Номер слайду 18

Інтерференція світла у разі відби­вання від тонких плівок лежить в основі просвітлення оптики. Проходження світла крізь кожну заломлюючу поверхню лінзи супроводжується відбиванням приблизно 4 % падаючо­го світла. Для усунення відбивання світла на кожну вільну поверх­ню лінзи наноситься тонка плівка речовини з по­казником заломлення іншим, ніж у лінзи. Просвітлення оптики

Номер слайду 19

Залежність форми інтерфе­ренційних смуг від товщини тонких прозорих плівок вико­ристовується для контролю якості шліфування і полірування поверхонь. Якщо на поверхню досліджуваного виробу В накласти добре відполіровану скляну пластинку-шаблон А, то між цією поверхнею і нижньою поверхнею шаблона утворюється тонка повітряна плівка, в якій можна спостерігати інтерференційну картину. Интерферометр Майкельсона- прилад за допомогою якого визначили швидкість світла Контроль якості шліфування і полірування поверхонь

Номер слайду 20

Застосування дифракції світла В медицині; В техніці; В косметології; В астрономії;

Номер слайду 21

Спектральний аналіз Спектральний аналіз - визначення хімічних елементів у речовині за допомогою лінійного спектру. Оптичний лінійний емісіонний спектр азоту

Номер слайду 22

Спектри у зірках Спектральна класифікація зірок слугує багатьом задачам зіркової астрономії. Якісний опис спектра дозволяє оцінити важливу астрофізичну характеристику зірки: ефективність температури її поверхні яскравість хімічний склад

Номер слайду 23

Характеристики Інтерференція світла Дифракція світла Визначення Явище накладання двох (або більше) когерентних хвиль у різних точках простору Відхилення від прямолінійного поширення хвиль, огинання перешкод Фізичні умови Умова максимуму Умова мінімуму Розміри предмета досить малі порівняно з довжиною хвилі В яких явищах проявляється Кільця Ньютона, в тонких плівках Дифракційна решітка, дифракція через капроновий лоскут Використання точно визначати довжини світлових хвиль; здійснювати точні вимірювання лінійних розмірів; контролювати якість шліфування і полірування поверхонь; просвітлення оптики тощо. В медицині; В техніці; В косметології; В астрономії

zip
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
2 травня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку