«ЗМІСТОВІ НАПРЯМКИ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ПІД ЧАС ДІЇ ПРАВОВОГО РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ»
Методичні орієнтири для заступників директорів з навчально-виховної роботи, класних керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти для роботи у 2022/2023 навчальному році
Підготувала СВІТЛАНА ЮРЧЕНКО,
методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області
Організація виховного процесу в умовах війни потребує іншого змісту та підходів. Протягом 2022 року Міністерство освіти і науки підготувало ряд методичних листів, рекомендацій для роботи. В підсумку вони орієнтують на три важливі моменти в організації виховної роботи, це – емоційне та ментальне здоров’я, безпека життєдіяльності, формування «нового» українця. Виходячи з рекомендацій листів МОНУ основними складовими змістових напрямків виховної роботи в умовах війни мають бути:
1. Емоційна підтримка, психологічна допомога: забезпечення емоційно-психологічного, ментального здоров’я здобувачів освіти, надання допомоги в його збереженні, підтримка емоційної рівноваги, здійснення психологічного супроводу осіб, які перебувають в складних життєвих ситуаціях, соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу.
2.Забезпечення безпекової складової повсякденної життєдіяльності, надання базових знань для формування моделей правильної поведінки у різних життєвих ситуаціях.
3. Формування «нового» українця, що діє на основі національних і європейських цінностей. Змістові напрямки організації виховної роботи:
№ з/п |
Складові |
Змістові напрямки |
Мета |
Завдання для роботи |
Нормативний документ, яким керуємося |
І |
Здоров’я: |
1.Забезпеченн я емоційно- |
1.Надання психологічної та |
Налагодити підтримку та допомогу за участю практичного психолога, |
Інформаційні матеріали щодо |
|
емоційне, психологіч не, ментальне. |
психологічног о здоров’я – надання допомоги в підтриманні власного емоційного ресурсу / емоційної рівноваги, формування здатності / вміння протистояти негативним емоціям, стресу, тривозі, почуттю небезпеки.
2.Здійснення психологічног о супроводу тих, хто перебуває у складних життєвих ситуаціях.
3.Забезпеченн я соціально- |
соціальнопедагогічної підтримки учасникам освітнього процесу. |
соціального педагога, викладачів, майстрів виробничого навчання, вихователів гуртожитків за результатами вивчення стану емоційнопсихічного здоров’я, рівня соціального благополуччя. |
організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н.р.», лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22 Додаток 2 |
2.Навчити жити в мирі із собою / іншими, вступати у взаємостосунки із світом, щоб життя приносило задоволення.
|
Надати першу психологічну і ментальну допомогу / соціально-педагогічну підтримку тим, які зазнали стресу внаслідок війни.
|
Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій», лист МОН № 1/3872-22 від 04.04.2022 року |
|||
3.Забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу, які страждають від російської воєнної агресії.
|
1. Надання психологічної підтримки і допомоги усім учасникам освітнього процесу.
2.Створення умови для медичної, психологічної, педагогічної реабілітації / соціальної реінтеграції дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів.
3. Надання соціально-психологічної допомоги жертвам насильства та торгівлі людьми.
4. Надання інформаційної підтримки щодо джерел консультування, куди можна звернутися / контактів гарячих ліній організацій, які надають |
Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні, лист МОН №1/3737-22 від 29.03.2022 року відповідно до Рішення РНБО від 24.02.2022 «Про введення в дію плану оборони України та Зведеного плану територіальної оборони України», введеного в дію Указом Президента |
|
|
педагогічного супроводу всіх учасників освітнього процесу.
|
|
психологічну підтримку при сильному емоційному потрясінні, стресі, відчутті небезпеки.
|
України від 24.02.2022 року № 70/2022 |
ІІ |
Безпека |
1.Забезпеченн я безпекової складової повсякденної життєдіяльнос ті. 2.Надання базових знань з основ безпеки для формування моделей правильної поведінки у різних життєвих ситуаціях.
3. Протидія залучення дітей російськими військовими до протиправної |
Формування моделей правильної поведінки в різних життєвих ситуаціях. |
Налагодити співпрацю з працівниками різних безпекових служб. |
Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н.р.», лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22 |
Формування поведінки правильних безпекових дій.
|
Навчання правилам збереження здоров’я щодо поведінки в умовах надзвичайної ситуації воєнного характеру, сигналів тривоги, обстрілів, підозрілих / вибухонебезпечних предметів, хімічної атаки, підозрілих осіб тощо за участі викладача предмета «Захист України», працівників відповідних державних служб.
|
|
|||
1. Попередження випадків встановлення окупантами зв'язків із неповнолітніми через соціальні мережі / месенджери про інформацію про позиції Збройних сил України.
2. Інформувати про кримінальну відповідальність за подібні злочини.
|
Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України, лист МОН № 1/4068-22 від 12.04.2022 року |
|
|
діяльності через інтернет
|
|
3 .Акцентувати увагу батьків на їх відповідальності за дії дітей.
|
|
Булінг |
1.Формування ненасильницької моделі поведінки.
2.Навчити вирішувати конфлікти мирним шляхом.
|
1.Опрацювати законодавчу базу з питань: - кроки дій-реагування педагога на випадки булінгу; -порядок застосування заходів виховного впливу.
2. Розмістити на сайті інформацію згідно вимог ст.30 Закону України «Про освіту»: - план заходів, спрямованих на запобігання / протидію булінгу в закладі освіти; - порядок подання / розгляду заяв про випадки булінгу в закладі освіти; - порядок реагування на доведені випадки булінгу в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу.
3. Розмістити контактну інформацію: - до кого з педагогів звернутися для оперативного вирішення питань щодо збереження життя, здоров’я, захисту прав; - номери телефонів Урядової гарячої лінії з попередження домашнього насильства, Національної дитячої лінії.
|
Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22
Закон України «Про освіту».
|
|
|
|
|
4. Розказати: - булінг, його ознаки; - як діяти, куди звертатися, якщо став/стала об’єктом булінту.
5. Спільно з психологом організувати тренінги на теми «як вирішувати конфлікти та будувати мир навколо себе».
|
|
Домашнє насильство |
1.Формування нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб
|
1. Провести заходи з використанням методичних рекомендації МОН «Запобігання та протидія насильству»: - форми роботи, тематика питань для обговорення, пункт 5.2, - булінг, що можуть зробити педагогічні працівники, пункт 3.2.
|
Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22 |
||
2.Запобігти / протидіяти випадкам домашнього насильства, як наслідок потрясіння від війни, коли втрачаються рідні, близькі люди, житло, робота, звичний стиль життя, перебування |
1. Розмістити на сайті закладу освіти, донести в доступний спосіб інформацію - куди звертатися у випадках домашнього насильства.
2. Забезпечити соціально-педагогічним супроводом осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах.
3. Невідкладно інформувати відповідні служби про відомі випадки домашнього насильства. |
Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні, лист МОНУ № 1/5735-22 від 30.05.2022 року |
|
|
|
у стані невизначеності.
|
|
|
Запобігання /протидія торгівлі людьми |
1.Підвищити загальний рівень правової свідомості, обізнаності. 2.Навчити моделям безпечної поведінки |
1. Пройти онлайн-курси на сайті Міжнародної організації з міграції в Україні з питань протидії торгівлі людьми.
2. Провести інформаційні кампанії до днів: 18 жовтня - Європейський день боротьби з торгівлею, 2 грудня - Міжнародний день за відміну рабства, 10 грудня – Міжнародний день захисту прав людини.
3. Провести заходи із залученням громадських організацій.
4. Інформувати батьків, здобувачів освіти про можливі ризики потрапляння у різні види торгівлі людьми в Україні, при виїзді за кордон.
5. Проінформувати про Telegram-бот «Залишайся в безпеці», у якому можна дізнатися, як не стати жертвою торгівлі людьми / безпечно працевлаштуватися в Україні, за кордоном / до кого звернутися за допомогою.
|
Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22 |
|
|
|
|
6. Надати контактні телефони: - Національної безкоштовної «гарячої лінії» з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів представництва МОМ в Україні; - Національної дитячої «гарячої» лінії з попередження насильства, торгівлі людьми, гендерної дискримінації.
|
|
3.Впровадження заходів щодо підвищення рівня обізнаності з питань запобігання торгівлі людьми у зв’язку з ризиками через військову агресію. |
1. Підвищення загального рівня правової свідомості молоді.
2. Інформувати про правила безпечної поведінки під час подорожі, у новому місці перебування та вдома.
3. Провести заходи щодо виховання поваги до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від торгівлі людьми;
4. Надати контакти громадських організацій, які надають послуги щодо захисту внутрішньо-переміщених осіб та постраждалого населення внаслідок збройної агресії росії.
5. Надати контакти: - Національної «гарячої» лінії з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів, - Національної дитячої «гарячої лінії», |
Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії, лист МОН № 1/3663-22 від 25.03.2022 року
|
|
|
|
|
- Національної «гарячої» лінії з попередження насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації, громадської організації «Ла СтрадаУкраїна».
6. Надати для осіб, які перебувають за кордоном, електронні адреси консультантів «гарячої» лінії з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів. |
|
Передбачити у планах роботи закладів освіти у 2022/2023 навчальному році заходи щодо запобігання торгівлі людьми. |
Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою, лист МОН № 1/635522 від 14.06.2022 року
|
||||
Профілактика шкідливих звичок та девіантної поведінки |
1.Формування життєвих навичок, уміння протистояти ризикам і загрозам, пов’язаним з наркотиками.
2. Формування правової культури |
1.Опрацювати / взяти для роботи в межах своїх компетенцій: - План заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, розпорядження Кабміну від 27.11.2019 № 1335-р.. - Порядок проведення моніторингу наркотичної та алкогольної ситуації в Україні, постанова Кабміну від 10.07.2019 № 689.
|
Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22
|
|
|
|
|
2. Проаналізувати стан справ за 9 місяців, за 2022 рік, встановити причини і умови, що сприяють учиненню злочинів, девіантну поведінку, спланувати профілактичні заходи.
3. Забезпечити взаємодію з відповідними службами / органами місцевого рівня.
4. Спланувати /проводити індивідуальну корекційну роботу із здобувачами освіти, які вже скоїли кримінальні правопорушення / мають ознаки агресивної поведінки.
5. Охопити організованими формами зайнятості ці категорії дітей / молоді.
|
|
|
Профілактика шкідливих звичок (наркоманії / психоактивних речовин, ризиків інфікування ВІЛінфекцією, гепатитом В та С, сифілісом / алкоголю / куріння), протиправної |
1.Виконання Плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року.
2. Адаптувати знання / практику, що застосовувалася і спрацьовувала у мирний час до реалій війни, реагуючи на виклики суспільства в умовах війни.
3. Проводити офлайн / онлайн заходи із запобігання шкідливим звичкам. |
Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні, лист МОН № 1/5119-22 від 13.05.2022 року.
|
|
|
|
поведінки (азартні ігри, булінг, агресивні форми поведінки / майнові злочини).
|
4. Використовуючи дистанційні форми роботи долучати учнів до емоційного розвантаження, щоб відірвати від бомбардувань, жахів війни.
5. Направити діяльність учнів у соціальних мережах в потрібне русло, зробити її змістовною.
6. Залучити до участі в житті учнівської спільноти, суспільства.
7. Провести просвітницьку роботу з батьками щодо підтримки дітей з емоційними і поведінковими розладами, відповідальності за виховання.
8. Проводити превентивні заходи, реагувати на факти домашнього насильства.
10. Впроваджувати апробовані передовою міжнародною / вітчизняною практикою профілактичні стратегії формування життєвих навичок.
|
|
Запобігання / протидія сексуальному насильству |
Надати комплексну допомогу особам, які у зв’язку з війною постраждали від насильства, |
1.Провести профілактичні заходи про ризики щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному із збройною агресією російської федерації на території України.
|
Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації |
|
|
|
зокрема сексуального
|
2. Забезпечити соціально-психологічну підтримку особам, постраждалим від війни і насильства.
3. Інформувати де можна отримати допомогу та надати телефони: - Урядової гарячої лінії, - Національної гарячої лінії з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації, - практичного психолога / соціального педагога закладу освіти.
|
на території України, лист МОН № 1/688522 від 22.06.2022 року. |
|
|
Безпека в Інтернеті |
Формування безпечної поведінки в Інтернеті, формування мережевого етикету.
|
Вчити правил спілкування та взаємодії в інтернеті, нести відповідальність за власні дії в мережевому просторі. |
Інструктивнометодичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023н.р., лист МОН № 1/9530-22 від 19.08.2022. |
ІІІ
|
Формуванн я нового українця, що діє на основі національн их, |
Посилення національнопатріотичного виховання. |
Формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності на |
1.Посилити напрями виховання: -громадянсько-патріотичне - повага до історико-культурного надбання, традицій, державної мови, державних символів, збереження національної пам’яті, формування активної громадянської позиції; |
Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, |
|
європейськ их цінностей.
|
|
основі духовноморальних цінностей Українського народу, національної самобутності.
|
-духовно-моральне – формування духовності і моральності, взаєморозуміння, миру, злагоди на основі ідеї об’єднання різних народів, національних, етнічних, релігійних груп, які проживають на території України;
-військово-патріотичне - формування компетенцій, необхідних для захисту України, готовність до захисту України та виконання конституційного обов’язку;
-екологічне – формування відповідальності за природу як за національне багатство та основи життя на землі.
2.Використовувати нові підходи, нові шляхи до виховання патріотизму;
3.Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості здійснювати на прикладах боротьби Українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності, державності, спротиву окупації, анексії, війни російської федерації проти України;
|
наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641, наказ МОН від 06.06.2022 № 527 |
|
|
|
|
4.Здійснювати системні заходи, спрямовані на формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей;
5.Формувати толерантне ставлення до цінностей, переконань представників іншої культури, до регіональних та національно-мовних особливостей, не повинно формувати ідеї культурного імперіалізму;
6.Процес патріотичного виховання повинен мати випереджувальний характер, відповідати віковим і сенситивним періодам розвитку, особистісним характеристикам, грунтуватися на духовно-моральних засадах.
|
|
|
Розвиток національної свідомості на основі суспільнодержавних (національних ) цінностей (самобутність, воля, соборність, гідність) |
Формування поваги до Конституції, законів України, соціальної активності, готовності до виконання обов’язку із захисту України |
В умовах воєнної агресії російської федерації в Україні національнопатріотичне виховання стає одним із пріоритетних напрямів діяльності держави / суспільства щодо розвитку національної свідомості
Передбачити у планах роботи закладів освіти на 2022/2023 н.р. заходи щодо підвищення рівня національнопатріотичного виховання учасників освітнього процесу. |
Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України, лист МОН №1/6267-22 від 10.06.2022 |
|
|
|
|
|
|
|
Державні символи України. |
Формування поваги до державних символів, дотримання «етикету прапора, гімну». |
Інформувати про: - державні символи, правила використання, ритуали, традиції; - дотримання «правил етикету Державного Прапора, Гімну» України. |
Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України, лист МОНУ від 10.06.2022 №1/6267-22
|
|
|
Протидія маніпулятивн им впливам |
Формування критичного типу мислення
|
Навчити: -критично сприймати будь-яку інформацію; -вмінню розрізняти маніпуляції, усвідомлювати їхні наслідки, ефективно протидіяти їм.
|
Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22
|
|
|
Повага до іншомовних людей |
Ознайомити з основами моральних наративів демократії
|
Провести заходи, де вчити: -не допускати проявів расизму, шовінізму, приниженню гідності іншомовних людей; -виявляти толерантність, повагу до прав кожної людини; -не допускати проявів дій, які можуть порушувати єдність народів України.
|
||
|
Правова обізнаність |
Підвищити правову грамотність щодо захисту своїх прав.
|
Інформувати про: - механізм захисту своїх прав, - гарантії держави на отримання безоплатної правової допомоги, - -отримання послуг адвоката, - надати контакти телефонів; |
|
|
|
|
-розмістити на сайті закладу на офіційний веб-сайт системи Безоплатної правової допомоги.
|
|
|
Сімейне виховання |
Виховання батьківської відповідальності. |
Провести заходи: сім’я, сімейні цінності, відповідальне батьківство. |
||
|
Розвиток учнівського самоврядуван ня |
1.Активізація суспільнозначущої діяльності.
2.Розвивати учнівське самоврядування в закладі. |
1.Сформувати пріоритети та стратегічні напрямки у роботі з учнівською молоддю.
2.Впроваджувати соціально-активні програми.
3.Ініціювати роботу над соціальними проєктами.
4.Налагодити взаємодію з громадськими організаціями, органами державної влади, місцевого самоврядування через створення учнівських проєктів соціальної ініціативи.
|
||
|
Загальнонаціо нальна хвилина мовчання. |
Вшанування світлої пам'яті, громадянської відваги і самовідданості, сили духу, стійкості та героїчного подвигу воїнів, полеглих |
Проведення щоденно о 9 годині 00 хвилин загальнонаціональної хвилини мовчання за співвітчизниками, загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України. .
|
Інструктивнометодичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 |
|
|
|
під час виконання бойових завдань із захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, мирних громадян, які загинули унаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
|
|
навчальному році», лист МОН № 1/953022 від 19.08.2022.
Про виконання Указу Президента України від 16.03.2022 № 143/2022, лист МОН №1/3472-22 від 16.03.2022.
|
|
Протидія інформаційни м вкидам агресора, звільнення від російських міфів, наративів, спадщини.
|
Ознайомити з новою історичною парадигмою поглядів на розуміння і трактування подій загальновизнаного зразка, розвінчати російські міфи на основі історичної правди. |
1.Глибоко і остаточно переосмислити історію свого перебування у таких утвореннях, як російська імперія та Радянський союз, провести відповідні заходи.
2.Скерувати інформаційні заходи на протидію спробам російської федерації «привласнити» перемогу над нацизмом та спотворити її, трансформувавши у «перемогу» над людською цивілізацією
3. Поширювати об’єктивні історичні дані про причини та події Другої світової війни, геополітичні наслідки й уроки війни для сьогодення в контексті триваючого повномасштабного вторгнення путінської росії в Україну, |
Лист Офісу Президента України від 04.05.2022 року № 41-01/441 |
|
|
|
|
|
загострення у зв’язку з цим воєннополітичної ситуації на планеті, постання перед цивілізованим світом нових реальних небезпек і загроз.
4.Вчити говорити історично правильно.
|
|
|
|
Комунікаційн а робота з євроінтеграції |
Підвищення рівня поінформованості з питань євроатлантичної інтеграції.
|
Проведення комунікаційної роботи щодо важливості та практичної цінності для суспільства курсу на євроатлантичну інтеграцію України- уроків, диспутів, виховних годин, конкурсів творчих робіт, інформаційних марафонів, виставок, виготовлення та розміщення інформаційної продукції. |
План заходів щодо реалізації у Волинській області Стратегії комунікації з питань євроатлантичної інтеграції України на період до 2025 року, розпорядження голови ОДА від 11.02.2022р. № 74 |
|
|
Медійна грамотність в умовах війни. |
Формування навичок пошуку інформації, перевірки в її правдивості, аналізу медійних повідомлень. |
Проведення лекційних / практичних занять. |
Інструктивнометодичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році, лист МОН №1/9530- 22 від 19.08.2022р. |