Методичні орієнтири "Змістові напрямки організації виховної роботи у 2022/2023 навчальному році", укладач Світлана Юрченко, методист НМЦ ПТО у Волинській області

Про матеріал
Організація виховного процесу в умовах війни потребує іншого змісту та підходів. Протягом 2022 року Міністерство освіти і науки підготувало ряд методичних листів, рекомендацій для роботи. В підсумку вони орієнтують на три важливі моменти в організації виховної роботи. На допомогу класним керівникам, вихователям гуртожитків закладів П(ПТ)О в плануванні виховної роботи укладено Методичні орієнтири "Змістові напрямки організації виховної роботи під час дії правового режиму воєнного стану в Україні", укладені Світланою Юрченко, методистом НМЦ ПТО у Волинській області
Перегляд файлу

 

 «ЗМІСТОВІ НАПРЯМКИ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ПІД ЧАС ДІЇ ПРАВОВОГО РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ»

Методичні орієнтири для заступників директорів з навчально-виховної роботи, класних керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти для роботи у 2022/2023 навчальному році

 

                                                                                                                            Підготувала СВІТЛАНА ЮРЧЕНКО, 

методист Навчально-методичного центру                                                                                                               професійно-технічної освіти                                                                                                   у Волинській області

 

Організація виховного процесу в умовах війни потребує іншого змісту та підходів. Протягом 2022 року Міністерство освіти і науки підготувало ряд методичних листів, рекомендацій для роботи. В підсумку вони орієнтують на три важливі моменти в організації виховної роботи, це – емоційне та ментальне здоров’я, безпека життєдіяльності, формування «нового» українця. Виходячи з рекомендацій листів МОНУ основними складовими змістових напрямків виховної роботи в умовах війни мають бути:

1. Емоційна підтримка, психологічна допомога: забезпечення емоційно-психологічного, ментального здоров’я здобувачів освіти, надання допомоги в його збереженні, підтримка емоційної рівноваги, здійснення психологічного супроводу осіб, які перебувають в складних життєвих ситуаціях, соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу.  

  2.Забезпечення безпекової складової повсякденної життєдіяльності, надання базових знань для формування моделей правильної поведінки у різних життєвих ситуаціях.

3. Формування «нового» українця, що діє на основі національних і європейських цінностей. Змістові напрямки організації виховної роботи:

 

з/п

Складові 

Змістові напрямки

Мета

Завдання для роботи

Нормативний документ, яким керуємося

І

Здоров’я:

1.Забезпеченн я емоційно-

1.Надання психологічної та

Налагодити підтримку та допомогу за участю практичного психолога,

Інформаційні матеріали щодо

 

 

емоційне,

психологіч не, ментальне.

психологічног о здоров’я – надання допомоги в підтриманні власного емоційного ресурсу / емоційної

рівноваги,

формування

здатності / вміння протистояти негативним емоціям, стресу, тривозі, почуттю небезпеки.

 

2.Здійснення психологічног о супроводу тих, хто перебуває у складних життєвих ситуаціях.

 

3.Забезпеченн я соціально-

соціальнопедагогічної підтримки учасникам освітнього процесу.

соціального педагога, викладачів, майстрів виробничого навчання, вихователів гуртожитків за

результатами вивчення стану емоційнопсихічного здоров’я, рівня соціального благополуччя. 

організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023

н.р.», лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22

Додаток 2

2.Навчити жити в мирі із собою / іншими, вступати у взаємостосунки із світом, щоб життя приносило задоволення.

 

Надати першу психологічну і ментальну допомогу / соціально-педагогічну підтримку тим, які зазнали стресу внаслідок війни.  

 

Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій», лист МОН № 1/3872-22 від

04.04.2022 року

3.Забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу, які страждають від російської воєнної агресії.

 

 

1. Надання психологічної підтримки і допомоги усім учасникам освітнього процесу.

 

2.Створення умови для медичної, психологічної, педагогічної реабілітації / соціальної реінтеграції дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів.

 

3.                  Надання соціально-психологічної допомоги жертвам насильства та торгівлі людьми.

 

4.                  Надання інформаційної підтримки щодо джерел консультування, куди можна звернутися / контактів гарячих ліній організацій, які надають

Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні, лист МОН №1/3737-22 від 29.03.2022 року  відповідно до Рішення РНБО від 24.02.2022 «Про введення в дію плану оборони України та Зведеного плану територіальної оборони України», введеного в дію Указом Президента

 

 

 

педагогічного супроводу всіх учасників освітнього процесу.  

 

 

психологічну підтримку при сильному емоційному потрясінні, стресі, відчутті небезпеки. 

 

України від 24.02.2022 року № 70/2022

ІІ

Безпека

1.Забезпеченн я безпекової складової повсякденної життєдіяльнос ті.  

2.Надання базових знань з основ безпеки для формування моделей правильної поведінки у різних життєвих ситуаціях.

 

3. Протидія залучення дітей російськими військовими до протиправної

Формування моделей правильної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

Налагодити співпрацю з працівниками різних безпекових служб.

Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023

н.р.», лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22

Формування поведінки правильних безпекових дій.

 

 

Навчання правилам збереження здоров’я щодо поведінки в умовах надзвичайної ситуації воєнного характеру, сигналів тривоги, обстрілів, підозрілих / вибухонебезпечних предметів, хімічної атаки, підозрілих осіб тощо за участі викладача предмета

«Захист України», працівників відповідних державних служб.

 

 

1.                  Попередження  випадків встановлення окупантами зв'язків із неповнолітніми через соціальні мережі / месенджери про інформацію про позиції Збройних сил України.

 

2.                  Інформувати про кримінальну відповідальність за подібні злочини.

 

Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України, лист МОН №

1/4068-22 від

12.04.2022 року

 

 

 

діяльності

через інтернет

 

 

3 .Акцентувати увагу батьків на їх відповідальності за дії дітей.

 

 

Булінг

1.Формування ненасильницької моделі поведінки.

 

2.Навчити вирішувати конфлікти мирним шляхом.

 

 

1.Опрацювати законодавчу базу з питань:

- кроки дій-реагування педагога на випадки булінгу; 

-порядок застосування заходів виховного впливу.

 

2. Розмістити на сайті інформацію згідно вимог ст.30 Закону України «Про освіту»: 

-                     план заходів, спрямованих на запобігання / протидію булінгу в закладі освіти; 

-                     порядок подання / розгляду заяв про випадки булінгу в закладі освіти;  - порядок реагування на доведені випадки булінгу в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу.

 

3. Розмістити контактну інформацію: - до кого з педагогів звернутися для оперативного вирішення питань щодо збереження життя, здоров’я, захисту прав;

- номери телефонів Урядової гарячої лінії з попередження домашнього насильства, Національної дитячої лінії.

 

Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах

освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від

10.08.2022 № 9105-22

 

Закон України «Про освіту».

 

 

 

 

 

 

4. Розказати:

-                     булінг, його ознаки;

-                     як діяти, куди звертатися, якщо став/стала об’єктом булінту.

 

5. Спільно з психологом організувати тренінги на теми «як вирішувати конфлікти та будувати мир навколо себе». 

 

 

Домашнє насильство

1.Формування нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до

постраждалих осіб

 

1. Провести заходи з використанням методичних рекомендації МОН

«Запобігання та протидія насильству»: - форми роботи, тематика питань для обговорення, пункт 5.2, 

- булінг, що можуть зробити педагогічні працівники, пункт 3.2. 

 

Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22

2.Запобігти / протидіяти випадкам домашнього насильства, як наслідок потрясіння від війни, коли втрачаються рідні, близькі люди, житло, робота, звичний стиль життя, перебування

1. Розмістити на сайті закладу освіти, донести в доступний спосіб інформацію

- куди звертатися у випадках домашнього насильства.

 

2.                  Забезпечити соціально-педагогічним супроводом осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах.

 

3.                  Невідкладно інформувати відповідні служби про відомі випадки домашнього насильства.

Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в

Україні, лист МОНУ № 1/5735-22 від

30.05.2022 року

 

 

 

 

у стані невизначеності.

 

 

 

Запобігання /протидія торгівлі людьми

1.Підвищити загальний рівень правової свідомості, обізнаності.

2.Навчити моделям безпечної поведінки

1.                  Пройти онлайн-курси на сайті

Міжнародної організації з міграції в Україні з питань протидії торгівлі людьми.

 

2.                  Провести інформаційні кампанії до днів:

    18 жовтня - Європейський день боротьби з торгівлею, 

     2 грудня - Міжнародний день за відміну рабства,

      10 грудня – Міжнародний день захисту прав людини.

 

3.                  Провести заходи із залученням громадських організацій.

 

4.                  Інформувати батьків, здобувачів освіти про можливі ризики потрапляння у різні види торгівлі людьми в Україні, при виїзді за кордон.

 

5.                  Проінформувати про Telegram-бот «Залишайся в безпеці», у якому можна дізнатися, як не стати жертвою торгівлі людьми / безпечно працевлаштуватися в Україні, за кордоном / до кого звернутися за допомогою.

 

Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах

освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від 10.08.2022 № 9105-22

 

 

 

 

 

6. Надати контактні телефони: - Національної безкоштовної «гарячої лінії» з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів представництва МОМ в Україні; - Національної дитячої «гарячої» лінії з попередження насильства, торгівлі людьми, гендерної дискримінації.

 

 

3.Впровадження заходів щодо підвищення рівня обізнаності з питань запобігання торгівлі людьми у зв’язку з ризиками через військову агресію.

1.                  Підвищення загального рівня правової свідомості молоді.

 

2.                  Інформувати про правила безпечної поведінки під час подорожі, у новому місці перебування та вдома.

 

3.                  Провести заходи щодо виховання поваги до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до

потерпілих від торгівлі людьми;

 

4.                  Надати контакти громадських організацій, які надають послуги щодо захисту внутрішньо-переміщених осіб та постраждалого населення внаслідок збройної агресії росії. 

 

5.                  Надати контакти: 

-                     Національної «гарячої» лінії з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів, 

-                     Національної дитячої «гарячої лінії», 

Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії, лист МОН № 1/3663-22 від 25.03.2022 року

 

 

 

 

 

 

- Національної «гарячої» лінії з попередження насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації, громадської організації «Ла СтрадаУкраїна».

 

6. Надати для осіб, які перебувають за кордоном, електронні адреси консультантів «гарячої» лінії з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів. 

 

Передбачити у планах роботи закладів освіти у 2022/2023 навчальному році заходи щодо запобігання торгівлі людьми.

Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та

гуманітарною кризою, лист МОН № 1/635522 від 14.06.2022 року

 

Профілактика шкідливих звичок та девіантної поведінки

1.Формування життєвих навичок, уміння протистояти ризикам і загрозам, пов’язаним з наркотиками.

 

2. Формування правової культури

1.Опрацювати / взяти для роботи в межах своїх компетенцій:

-                     План заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, розпорядження Кабміну від 27.11.2019 № 1335-р..

-                     Порядок проведення моніторингу наркотичної та алкогольної ситуації в Україні, постанова Кабміну від

10.07.2019 № 689.

 

Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах

освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від

10.08.2022 № 9105-22

 

 

 

 

 

 

2.                  Проаналізувати стан справ за 9 місяців, за 2022 рік, встановити причини і умови, що сприяють учиненню злочинів, девіантну поведінку, спланувати профілактичні заходи.

 

3.                  Забезпечити взаємодію з відповідними службами / органами місцевого рівня.

 

4.                  Спланувати /проводити індивідуальну корекційну роботу із здобувачами освіти, які вже скоїли кримінальні правопорушення / мають ознаки агресивної поведінки.

 

5.                  Охопити організованими формами зайнятості ці категорії дітей / молоді.

 

 

 

Профілактика шкідливих звичок (наркоманії / психоактивних речовин, ризиків інфікування ВІЛінфекцією, гепатитом В та С, сифілісом / алкоголю / куріння), протиправної

1.Виконання Плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року.

 

2.                  Адаптувати знання / практику, що застосовувалася і спрацьовувала у мирний час до реалій війни, реагуючи на виклики суспільства в умовах війни.

 

3.                  Проводити офлайн / онлайн заходи із запобігання шкідливим звичкам.

Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні, лист МОН № 1/5119-22 від 13.05.2022 року.

 

 

 

 

 

поведінки (азартні ігри, булінг, агресивні форми поведінки / майнові злочини).

 

4.                  Використовуючи дистанційні форми роботи долучати учнів до емоційного розвантаження, щоб відірвати від бомбардувань, жахів війни.

 

5.                  Направити діяльність учнів у соціальних мережах в потрібне русло, зробити її змістовною.

 

6.                  Залучити до участі в житті учнівської спільноти, суспільства.

 

7.                  Провести просвітницьку роботу з батьками щодо підтримки дітей з емоційними і поведінковими розладами, відповідальності за виховання.

 

8.                  Проводити превентивні заходи, реагувати на факти домашнього насильства.

 

10. Впроваджувати апробовані передовою міжнародною / вітчизняною практикою профілактичні стратегії формування життєвих навичок.

 

 

Запобігання / протидія сексуальному насильству

Надати комплексну

допомогу особам,

які у зв’язку з війною постраждали від насильства,

1.Провести профілактичні заходи про ризики щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному із збройною агресією російської федерації на території України.

 

Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації

 

 

 

 

зокрема

сексуального

 

 

2.                  Забезпечити соціально-психологічну підтримку особам, постраждалим від війни і насильства.

 

3.                  Інформувати де можна отримати допомогу та надати телефони:  - Урядової гарячої лінії, 

-                     Національної гарячої лінії з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації, 

-                     практичного психолога / соціального педагога закладу освіти.

 

на території України, лист МОН № 1/688522 від 22.06.2022 року.

 

 

Безпека в Інтернеті

Формування безпечної поведінки в Інтернеті, формування мережевого етикету.

 

Вчити правил спілкування та взаємодії в інтернеті, нести відповідальність за власні дії в мережевому просторі.

Інструктивнометодичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023н.р., лист МОН № 1/9530-22 від 19.08.2022.

ІІІ

 

 

 

Формуванн я нового українця, що діє на основі національн их,

Посилення національнопатріотичного виховання.

Формування активної

громадянської позиції, утвердження національної ідентичності на

1.Посилити напрями виховання: -громадянсько-патріотичне - повага до історико-культурного надбання, традицій, державної мови, державних символів, збереження національної пам’яті, формування активної громадянської позиції; 

Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність,

 

 

європейськ их цінностей.

 

 

 

основі духовноморальних цінностей Українського народу, національної самобутності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-духовно-моральне – формування духовності і моральності, взаєморозуміння, миру, злагоди на основі ідеї об’єднання різних народів, національних, етнічних, релігійних груп, які проживають на території України; 

 

-військово-патріотичне - формування компетенцій, необхідних для захисту України, готовність до захисту України та виконання конституційного обов’язку; 

 

-екологічне – формування відповідальності за природу як за національне багатство та основи життя на землі. 

 

2.Використовувати нові підходи, нові

шляхи до виховання патріотизму;

 

3.Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості здійснювати на прикладах боротьби Українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності, державності, спротиву окупації, анексії, війни

російської федерації проти України;

 

наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641, наказ МОН від 06.06.2022 № 527

 

 

 

 

 

4.Здійснювати системні заходи, спрямовані на формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей;

 

5.Формувати толерантне ставлення до цінностей, переконань представників іншої культури, до регіональних та національно-мовних особливостей, не повинно формувати ідеї культурного імперіалізму;

 

6.Процес патріотичного виховання повинен мати випереджувальний характер, відповідати віковим і сенситивним періодам розвитку, особистісним характеристикам, грунтуватися на духовно-моральних засадах.

 

 

 

Розвиток національної свідомості на основі суспільнодержавних (національних

) цінностей (самобутність, воля, соборність, гідність)

Формування поваги до Конституції, законів України, соціальної активності, готовності до виконання обов’язку із захисту України

В умовах воєнної агресії російської федерації в Україні національнопатріотичне виховання стає одним із пріоритетних напрямів діяльності держави / суспільства щодо розвитку національної свідомості 

 

Передбачити у планах роботи закладів освіти на 2022/2023 н.р. заходи щодо підвищення рівня національнопатріотичного виховання учасників освітнього процесу.

Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України, лист МОН №1/6267-22 від

10.06.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

Державні символи

України.

Формування поваги до державних символів, дотримання «етикету прапора, гімну».

Інформувати про:

-                     державні символи, правила використання,  ритуали, традиції;  

-                     дотримання «правил етикету

Державного Прапора, Гімну» України.

Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України, лист МОНУ від 10.06.2022

№1/6267-22

 

 

Протидія маніпулятивн им впливам

Формування критичного типу

мислення

 

 

Навчити: 

-критично сприймати будь-яку інформацію;

-вмінню розрізняти маніпуляції, усвідомлювати їхні наслідки, ефективно протидіяти їм.

 

Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах

освіти у 2022/2023н.р., лист МОНУ від

10.08.2022 № 9105-22

 

 

Повага до іншомовних людей

Ознайомити з основами моральних наративів

демократії

 

 

Провести заходи, де вчити: -не допускати проявів расизму, шовінізму, приниженню гідності іншомовних людей;

-виявляти толерантність, повагу до прав кожної людини;

-не допускати проявів дій, які можуть порушувати єдність народів України.

 

 

Правова обізнаність

Підвищити правову грамотність щодо захисту своїх прав.

 

 

Інформувати про:

-                     механізм захисту своїх прав, - гарантії держави на отримання безоплатної правової допомоги, -

-отримання послуг адвоката, 

-                     надати контакти телефонів;

 

 

 

 

 

-розмістити на сайті закладу на офіційний веб-сайт системи Безоплатної правової допомоги.

 

 

 

Сімейне виховання

Виховання батьківської відповідальності.

Провести заходи: сім’я, сімейні цінності, відповідальне батьківство.

 

Розвиток учнівського самоврядуван

ня

1.Активізація суспільнозначущої діяльності.

 

2.Розвивати учнівське самоврядування в закладі.

1.Сформувати пріоритети та стратегічні напрямки у роботі з учнівською молоддю.

 

2.Впроваджувати соціально-активні програми.

 

3.Ініціювати роботу над соціальними проєктами.

 

4.Налагодити взаємодію з громадськими організаціями, органами державної влади, місцевого самоврядування через створення учнівських проєктів соціальної ініціативи.

 

 

Загальнонаціо нальна хвилина мовчання.

Вшанування

світлої пам'яті, громадянської відваги і самовідданості, сили духу, стійкості та героїчного подвигу воїнів, полеглих

Проведення щоденно о 9 годині 00 хвилин загальнонаціональної хвилини мовчання за співвітчизниками, загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України.

 .

 

 

Інструктивнометодичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у

2022/2023

 

 

 

 

під час виконання бойових завдань із захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, мирних громадян, які загинули унаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.

 

 

навчальному році», лист МОН № 1/953022 від 19.08.2022.

 

Про виконання Указу Президента України від 16.03.2022 №

143/2022, лист МОН №1/3472-22 від 16.03.2022.

 

 

Протидія  інформаційни м  вкидам агресора, звільнення від російських міфів, наративів, спадщини.

 

Ознайомити з новою історичною парадигмою поглядів на розуміння і трактування подій загальновизнаного зразка, розвінчати російські міфи на основі історичної правди.

1.Глибоко і остаточно переосмислити історію свого перебування у таких утвореннях, як російська імперія та Радянський союз, провести відповідні заходи.

 

2.Скерувати інформаційні заходи на протидію спробам російської федерації «привласнити» перемогу над нацизмом та спотворити її, трансформувавши у «перемогу» над людською цивілізацією

 

3. Поширювати об’єктивні історичні дані про причини та події Другої світової війни, геополітичні наслідки й уроки війни для сьогодення в контексті триваючого повномасштабного вторгнення путінської росії в Україну,

Лист Офісу

Президента України від 04.05.2022 року 

№ 41-01/441

 

 

 

 

загострення у зв’язку з цим воєннополітичної ситуації на планеті, постання перед цивілізованим світом нових реальних небезпек і загроз.

 

4.Вчити говорити історично правильно.

 

 

 

 

Комунікаційн а робота з євроінтеграції

Підвищення рівня поінформованості з питань євроатлантичної інтеграції.

 

Проведення комунікаційної роботи щодо важливості та практичної цінності для суспільства курсу на

євроатлантичну інтеграцію України- уроків, диспутів, виховних годин, конкурсів творчих робіт, інформаційних марафонів, виставок, виготовлення та розміщення інформаційної продукції.

План заходів щодо реалізації у

Волинській області Стратегії комунікації з

питань євроатлантичної інтеграції України на період до 2025 року, розпорядження голови ОДА від 11.02.2022р.

№ 74

 

 

Медійна грамотність в умовах війни.

Формування навичок пошуку інформації, перевірки в її правдивості, аналізу медійних повідомлень.

Проведення лекційних / практичних занять.

Інструктивнометодичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у

2022/2023 навчальному році, лист МОН №1/9530-

22 від 19.08.2022р.

 

 

pdf
Додано
12 жовтня 2022
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку