З досвіду роботи вчителя біології загальноосвітньої школи № 10
міста Маріуполя Донецької області Сідун Олени Миколаївни.
Методичні рекомендації щодо вивчення теми «Клітина і її життєві властивості».
При вивченні життєвих властивостей клітини перед учнями ставиться мета в ході експерименту вияснити властивості клітин ( зокрема обмін речовин), роль ферментів в обміні речовин. З цією метою учням даю слідуючи завдання – принести шматочки сирого м’яса та картоплі, пероксид водню. Далі нам потрібно довести, що в клітинах свіжого м’яса або картоплі є ферменти, які здатні розщеплювати пероксид водню на воду і кисень. Дослід проводиться демонстраційно. В хімічний стакан наливаємо пероксид водню, кидаємо шматочок м’яса або картоплі і енергійно встряхуємо. Діти бачать, що реакція починає йти бурхливо, утворюється піна. Рядом розташований стакан з пероксидом водню і вареною картоплею. В ньому реакція не відбувається. З цього робиться висновок, що в живих клітинах є білок-фермент, який розщеплює пероксид водню дуже швидко. Цей білок каталаза. Його дію можна записати у вигляді рівняння реакції
2Н2О2_________фермент каталаза___ 2Н2О + О2
Підсумок. У ході досліда ми визначаємо, що клітини м’яса та картоплі живі. А усім живим істотам властивий обмін речовин – сукупність керованих хімічних реакцій. Особливі білки каталізують (прискорюють) реакції. Якщо м’ясо або картоплю зварити, то клітини руйнуються і білок-фермент каталаза руйнується. Тому реакція в досліді не спостерігається.