Структури клітини , що забезпечують метаболізм

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку біологія+ хімія.Матеріал містить різноманітні завдання до обраної теми.
Перегляд файлу

Тема: Структури клітин, що забезпечують метаболізм

Мета: закріпити знання про процеси метаболізму як основи способу життєдіяльності клітини.

Задачі: закріпити знання про процеси метаболізму та речовини, які його забезпечують; пригадати особливості будови клітин, що пов'язані з процесом метаболізму; розвивати вміння застосовувати набуті знання,аналізувати матеріал та робити висновки.

Тип уроку: закріплення знань

ХІД УРОКУ

І.Організаційний етап. Перевірка готовності учнів до уроку.

Я вітаю тих хто виконав дом.завд.,( діти встають), хто має хороший настрій, хто добре себе почуває…

2.1. Кросворд «Відгадайка». Прочитавши визначення різних процесів та явищ, що стосуються явища обміну речовини та енергії заповніть кросворд, вписавши відповідні визначенням терміни.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

М

І

К

С

О

Т

Р

О

Ф

И

 

 

 

 

 

2.

Г

Е

Т

Е

Р

О

Т

Р

О

Ф

И

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Ф

О

Т

О

С

И

Н

Т

Е

З

 

 

 

 

 

 

 

4.

Д

И

Х

А

Н

Н

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

Б

І

О

С

И

Н

Т

Е

З

 

 

 

6.

А

В

Т

О

Т

Р

О

Ф

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

П

О

Л

І

П

Е

П

Т

И

Д

 

 

 

 

 

 

 

8.

Л

І

П

І

Д

И

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

Г

Л

І

К

О

Л

І

З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

К

Р

О

Х

М

А

Л

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Група живих організмів, яка здатна як самостійно виробляти поживні речовини так і використовувати вироблені іншими.

2. Група живих організмів, яка в якості поживних речовин використовую чужу готову органічну сировину.

3. Процес утворення органічних речовин із вуглекислого газу та води за участю світла.

4. Процес перетворення органічної сировини на енергію, який може відбувайся з поглинанням кисню.

5. Процес утворення органічних речовин, що супроводжується поглинанням енергії.

6. Група живих організмів, яка здатна синтезувати органічну речовину самостійно.

7. Форма полімерної молекула,яка утворюється під час хімічної реакції молекул амінокислот.

8. Органічні сполуки, які в організмі відповідають за процеси терморегуляції та утворення клітинних мембран.

9. Процес без кисневого перетворення речовини на енергію.

10. Біополімерна сполука рослинного походження.

2.2. В поданих прикладах встановіть логічні пари на повторення  вивченого матеріалу.

На дошці записано терміни спів ставити:

 

 

1. Амінокислоти

2. Ліпіди

3. Глюкоза

4. Нуклеотид

 

 

1. ДНК

2. Жири

3. Білки

4. Вуглеводи

 

 

ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.    Розповідь( сторітелінг)

…..1774 року група моряків з екіпажу корабля, що зупинився біля о.Нова Каледонія, зійшла на берег купити провізії.Серед набутків була невідома риба,яку моряки,звичайно ж , збиралися з’їсти. Але риба та мала такий екзотичний вигляд ,що двоє натуралістів, присутніх при торзі, категорично заперечили проти такого застосування цікавого зразка й взялися його описувати та замальовувати.Коли риба в смаженому вигляді потрапила на стіл, усі вже були ситі й їсти ніхто не хотів. На щастя! Бо, як згодом виявилося, риба була дуже отруйна і викликала тяжкі розлади нервової системи 1950 року отруту – тетродоксин-виділили, і виявилося , що він не дає іонам натрію проникнути всередину клітини, що порушує передачу нервового імпульсу.

Чому?  Завдання ,які стоять перед клітиною, дуже складні. Щоб зберегти свою

«особливість »,вона повинна викинути  у зовнішнє середовище якість речовини або захопити й спожити « дефіцит».

   Як примудряється огірок нагромадити срібло, морква  - тантал, а баклажан – кадмій?

На перший погляд , враження таке, що природа посадила в мембрані щось подібне до

« максвеллівськогодемона», й він старанно сортує молекули чи йони.

  • Чим можна пояснити ці явища?
  • Як будова та хімічний склад мембрани відповідає її функціям?
  • Яке це може мати практичне значення?

З’ясуємо це.

Біологічна мембрана виконує різні функції:

  1. Захисна;
  2. Відокремлення внутрішньоклітинного вмісту;
  3. Міжклітинні контакти;
  4. Забезпечення імунітету;
  5. Ферментативна активність;
  6. Транспорт речовин

 

 

ІІІ.Підготовка учнів до вивчення нового матеріалу.

1.Виконайте тести на основі відео«Плазматична мембрана».Вчитель коментує відео англійською мовою.

 

  1. В основі будь-якої мембрани є:

А) біліпідний шар фосфоліпідів,

Б) три ліпідний шар фосфоліпідів,

В) тетраліпідний шар фосфоліпідів,

Г) один шар фосфоліпідів.

 

  1. Укажіть органічні речовини, які транспортуються через мембрану:

А) глюкоза,          Б) йониNa+ і K+,              В) вода,                 Г) кисень, В) амінокислоти.

 

  1. Укажіть неорганічні речовини, які транспортуються через мембрану:

А) глюкоза,          Б) йониNa+ і K+,              В) вода,                 Г) кисень, В) амінокислоти.

 

4.Укажіть,  які речовини утворюють, або входять до складу мембрани:

       А) глюкоза,               Б) білок,                 В)  фосфатна група,                Г) вітамін Д,             Д) вуглекислий газ,       Е) залишки жирних кислот.

 

5. Укажіть, які речовини транспортуються крізь мембрану у результаті простої дифузії:

     А) СО2,                  Б) глюкоза,               В) вода,            Г) кисень.

 

6. Укажіть, які речовини транспортуються крізь мембрану у результаті полегшеної дифузії:

     А) СО2,                  Б) глюкоза,               В) вода,            Г) кисень.

 

7. Укажіть, йони що беруть участь у активному транспорті:

А) Са2+,             Б) К+,              В) Li+,             Г) Na+               Д) N3-.

 

8. Укажіть, скільки йонів натрію виводить білок з клітини, а калію заводить у середину клітини в результаті натрієво-калієвого насосу:

А) один йониNa+ і два К+,                   Б) два йониNa+ і два К+,  

В) три йониNa+ і два К+,                      Г) два йониNa+ і три К+.

2.Двомембрані органели.( заповнення таблиці на ст. ………….,дивитися мікроскоп)

    Розпізнати потрібну молекулу ,виділити її серед інших ,транспортувати, оформити і спожити непросто: для цього потрібна значна енергія.

Де клітина її бере?

Енергію треба не просто перетворити на зручну форму, а запасти до слушного часу- тому в клітині існує й спеціальне пристосування.

Якщо клітини розтерти і розкрутити на центрифузі , то вміст пробірки розділиться на окремі фракції. Спочатку в осад випадуть ядра, потім почне осідати щільна бурувата маса.

Це – силові станції живої : хлоропласти і мітохондрії.

Чому їх так можна назвати? Так, перші утилізують сонячну енергію, подібно до скляної лінзи,за рахунок якої утворюються органічні речовини.Другі вміють вивільняти енергію з хімічних речовин, за рахунок чого клітина живе.

Ці органели побудовані з мембран. Поверхня мембран величезна.

Органели (від грец. органон– орган, інструмент ) – постійні клітинні структури, обмежені однією або двома мембранами, а деякі взагалі не мають мембранної оболонки.

Кожна з органел  забезпечує відповідні  процеси життєдіяльності клітини, тому особливості їхньої будови пов’язані з функціями, які вони  виконують.

Мітохондрії (від грец. мітос– нитка, хондрос – зернятко) – органели у вигляді гранул, паличок, ниток, завдовжки від 0,5 до 7 мкм. Наявні в клітинах рослин, грибів, тварин, крім одноклітинних еукаріотів – анаеробів.

Кількість їх у клітинах може коливатися від   1 до 100 000 і більше, що залежить від активності обміну речовин і перетворення енергії.

Будова мітохондрії.

Стінка мітохондрії складається із двох мембран – зовнішньої гладенької та внутрішньої, що має вирости всередину – гребені або кристи, які поділяють мітохондрію на відсіки.

Кристи мають вигляд дископодібних, трубчастих чи пластинчастих утворів, які часто розгалуджуються. На поверхні крист, що межує із внутрішнім середовищем мітохондрії,                                                                                                                                     є особливі грибоподібні білкові утвори –АТФ-соми, які  містять комплекс ферментів,необхідних для синтезу АТФ.

Внутрішнійпростірмітохондрійзаповненийнапіврідкоюречовиною – матриксом. Там містятьсярибосоми, молекули ДНК, і-РНК,  т-РНК  та синтезуютьсябілки, щовходять до складу внутрішньоїмембрани.

Описав мітохондрії у 1894 р. РіхардАльтман і назвав їх біобластами. Назву “мітохондрія” у 1897 р. запропонував К.Бенд.Внутрішню будову цих органел встановив у 1952 р. Джордж Пелед.

Функція мітохондрій.

Основна функція мітохондрій – синтез АТФ. Цей процес відбувається за рахунок енергії, яка звільняється під час окиснення органічних сполук,   тобто перетворення                    енергії окислених   речовин на енергію   фосфатних звязків.  Початкові реакції   відбуваються в матриксі, а наступні – на внутрішній мембрані.

Пластиди (від грец. пластидес – виліплений, сформований) – органели, характерні лише для рослинних клітин і деяких евгленових одноклітинних тварин.

Відомо три типи пластид: хлоропласти, хромопласти та лейкопласти, які відрізняються забарвленням, особливостями будови та  функцій.

Хлоропласти (від грец. хлорос – зелений) – пластиди зеленого кольору від наявності хлорофілу.

Хлоропласти мають зовнішню гладеньку мембрану і внутрішню, що утворює вирости.                                                         Внутрішній простір  хлоропластів заповнює  речовина – строма, де містяться молекули ДНК, різні типи РНК, рибосоми, зерна крохмалю.

Будова хлоропластів.

З внутрішньою мембраною повязані – тилакоїди – структури, що нагадують пласкі цистерни. Великі тилакоїди розташовані поодиноко, а дрібніші зібрані в грани, які                                        нагадують стопки монет.

У тилакоїдах містяться основні пігменти – хлорофіли та допоміжні – каротиноїди. Тут наявні також усі ферменти, які необхідні для здійснення фотосинтезу.

Функції хлоропластів.

Основна функція хлоропластів – здійснення фотосинтезу. Крім того, у них на мембрані тилакоїдів є АТФ-соми, де відбувається синтез АТФ.

Також у хлоропластах синтезуються ліпіди, білки мембран тилакоїдів та ферменти, що забезпечують реакції фотосинтезу.

Хромопласти (від грец. хроматос – колір, фарба) – пластиди, забарвлені у різні кольори: жовтий, зелений,  фіолетовий, завдяки пігментам каротиноїдам, які в них  накопичуються. Цим вони  надають певного кольору  квіткам, плодам, коренеплодам, деяким незеленим листкам.

Пластидиодноготипуздатніперетворюватисьнапластидиіншоготипу:

- лейкопластинахлоропластиіхромопласти;

- хлоропластинахромопластипідчасстаріннялистків, стебелтадозріванняплодів.

Хромопластиєкінцевиметапомрозвиткупластид,вонинеперетворюютьсянапластидиіншихтипів.

Проведення досліду на наявність різних типів пластид у листках.

ІV.Узагальнення вивченого матеріалу.

Вправа 1. «Рюкзак»

Дана вправа дозволяє дітям абстрактно мислити , розвивати свій пізнавальний інтерес.Так при вивченні теми учням пропонується скласти органели клітини в рюкзак.Учні повинні  серед запропонованих назв з малюнками органелклітини рослин, тварин, вибрати та скласти в рюкзак у формі клітини, саме частини тваринної чи рослинної клітин.

 

Вправа 2. Впізнай мене.З написаних літер скласти слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2020
Переглядів
1604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку