МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ДО ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ ТА ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З БІОЛОГІЇ
У 6 КЛАСІ
(за новою програмою)
Алгоритм виконання лабораторних і практичних робіт
І. Проведення інструктажу з безпеки життєдіяльності та правил використання лабораторного приладдя.
ІІ. Виконання лабораторної чи практичної роботи.
ІІІ. Оформлення результатів.
IV. Висновок.
Успіхів у виконанні лабораторного практикуму!
Правила безпеки
під час виконання лабораторних і практичних робіт
Будьте обережними та уважними!
Лабораторне дослідження №6
Тема: «Будова цибулини, кореневища, бульби картоплі, коренеплоду (на прикладі моркви)»
Мета: ознайомитися з різноманітністю пагонів, особливостями будови їх видозмін та значенням для рослини; розвивати вміння та навички спостерігати та описувати об’єкти.
Матеріали та обладнання: картопля, лук, гербарні зразки з кореневищем, ілюстрації, таблиці, підручник.
Хід роботи
1. Розгляньте уважно запропоновані ілюстрації видозмін пагонів, зверніть увагу на схожі та відмінні риси.
2. Розгляньте зовнішню будову бульби. Знайдіть на ній вічка – бруньки. Зверніть увагу на розташування бруньок на бульбі картоплі. Порівняйте бульбу з пагоном, встановіть відповідність частин пагона та його видозмін на бульбі. Зробіть малюнок з відповідними позначками.
Мал. 1. А «Бульба»
3. Розгляньте кореневище на запропонованому гербарії. Знайдіть луски – видозмінені листки, вузли, міжвузля. З’ясуйте, чим кореневище відрізняється від кореня. Зробіть малюнок, підпишіть частини.
Мал. 2. В «Кореневище»
4. Розгляньте цибулину. Знайдіть коріння, м’ясисті луски – соковиті листи та вкорочене стебло – донце. Зробіть малюнок, позначте частини цибулини.
Мал. 3 В,Г «Цибулина, бульбоцибулина»
Висновок.
1) Вставте пропущені слова.
Основними підземними видозмінами пагону є: _________, _________, _________, _________. В них рослина накопичує _________ _________. Причиною видозмін пагону є _________ до умов середовища ________.
2) Що з нижчезазначеного НЕ є видозміною пагону?
а) кореневище; б) коренеплід; в) бульба; г) цибулина.
3) Що з нижчезазначеного відсутнє у кореневища?
а) бруньки; б) придаткові корені; в) головний корінь;
г) видозмінені листя.
Лабораторне дослідження №7
Тема: «Будова бруньки»
Мета: навчитися визначати тип бруньки, формувати вміння та навички спостереження та опису.
Матеріали та обладнання: ілюстрації, таблиці, підручник.
Хід роботи
1. Розгляньте малюнок внутрішньої будови рослинних бруньок, зверніть увагу на відмінності вегетативної та генеративної бруньки.
Опис. Брунька – це зачатковий пагін з нерозтягненим стеблом, листя якого щільно оточують верхівкову твірну тканину.
2. Зробіть малюнок з відповідними позначками
______________ _ _________________
Мал. 1. «Будова бруньки рослин»
Опис. Головна функція вегетативної бруньки – це створення пагонів з листям, наростання в довжину та густоту гілок. Кущіння трав’янистих рослин для повітряного живлення. Функція генеративної бруньки – створення квітки, плодів, насіння.
Висновок. Виберіть одну правильну відповідь
1) Укажіть орган рослини, зачатком якої є генеративна брунька: а) корінь; б) стебло; в) листок; г) квітка.
2) Визначте, чим є брунька:
а) зачатковим пагоном; б) зачатковим листком;
в) зачатковим стеблом.
3) Восени, або навесні підрізають пагони дерев, кущів. Зрізують верхівкову бруньку. З якою метою це виконують?
Лабораторне дослідження №8
Тема: «Будова квітки»
Мета: ознайомитися з будовою квіток, їх різноманіттям; навчитися розпізнавати частини квітки; визначити основні функції квітів.
Матеріали та обладнання: живі кімнатні квіти, гербарні зразки різних квітів, ілюстрації, таблиці, підручник.
Хід роботи
1. Розгляньте уважно запропоновані зразки квітів. Знайдіть основні частин квітки: маточки, тичинки, оцвітину (пелюстки), квітколоже, квітконіжку.
Опис. Квітка - це видозмінений скорочений та обмежений в рості пагін, який пристосований для запліднення та створення плодів та насіння.
Квітка складається з оцвітини, маточки та тичинок. Подовжена частина пагону без листя називається квітконіжка. Оцвітина складається з чашечки та пелюсток віночку. Кількість маточок та тичинок залежить від родини, до якої належить квітка. Тичинка має пиляк, де утворюються пилові зерна та тичинкову нитку. Пилові зерна забезпечують процес запліднення.
Маточка складається з приймочки, стовпчика та зав’язі. Маточка виділяє липку речовину, що дозволяє краще вловлювати пилок.
Стовпчик – це звужена частина маточки, яка поєднує рильце та зав’язь.
У багатьох квітів нектар захований у глибині трубки, утвореної зрослими пелюстками віночка. А вільна його частина є чудовим посадковим місцем для комах.
2. Зробіть малюнок будови квітки, підпишіть її основні частини.
Мал. 1. «Будова квітки»
3. Запропоновані вам гербарні квіти (лілія, тюльпан, троянда, конвалія, крокус, яблуня, півонія, проліска, кульбаба, мак) розділіть на дві групи з простою оцвітиною та подвійною. Порівняйте їх, наведіть приклади, запишіть в таблицю.
Квіти з простою оцвітиною |
Квіти з подвійною оцвітиною |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Зверніть увагу на квіти, в яких є тільки маточки чи тільки тичинки. Такі квіти називаються одностатевими. Порівняйте їх з двостатевими.
А. Двостатева квітка Б. _______ квітка В. _______ квітка
Мал. 2. «Двостатеві та одностатеві квіти»
5. Розгляньте малюнок квітів і визнач, які з них мають подвійну оцвітину, а які – просту. У яких квітів віночок вільнопелюстковий, а в яких – зрослопелюстковий.
А. _________ оцвітина Б. _________ оцвітина
Мал. 3 «Будова оцвітини»
В. __________________ Г. __________________
Мал. 4. «Будова пелюсток віночка»
Висновок.
1) Опишіть значення квітки в житті рослини.
Лабораторне дослідження №9
Тема: «Будова насінини»
Мета: вивчити будову насінин однодольних та дводольних рослин; ознайомитися з будовою насінин їх значенням для рослини, навчитися відрізняти насінину від зародку, визначити значення кожної частини зародка.
Матеріали та обладнання: колекції насіння, ілюстрації, таблиці, підручник.
Хід роботи
1.Розгляньте уважно запропоновані гербарні матеріали видів насіння. Зверніть увагу на різницю в будові різних насінин.
Опис. Усі рослини, які мають у насінні дві сім’ядолі, об’єднані за цією ознакою у клас дводольних рослин. У деяких покритонасінних рослин у насінні є всього одна сім’ядоля і вони об’єднані у Клас Однодольні рослини.
Насінина Класу Дводольної рослини, наприклад, квасолі, вкрита товстою шкірочкою. На вузькій увігнутій поверхні насінини розташований рубчик — місце прикріплення насінини до насінної ніжки. Поряд з рубчиком є отвір, через який до насінини під час його формування надходить зародок у вигляді двох добре розвинутих сім’ядолей, зародкового корінця, зародкового стебельця і брунечки. Всі поживні речовини містяться в сім’ядолях, які є першою парою видозмінених листків зародка.
Насінина однодольної рослини, наприклад, зернівки пшениці, вкрита оплоднем, що зрісся зі шкірочкою насінини, а під нею містяться зародок і запасаюча тканина у вигляді ендосперму. Зародок має сформовані вегетативні органи майбутньої рослини: зародковий корінець з кореневим чохликом, зародкове стебельце і брунечку. В центрі брунечки добре помітний конус наростання, вкритий зародковими листочками. Частина зародка, що прилягає до ендосперму, є редукованою сім’ядолею і має назву щитка, через який зародок отримує поживні речовини і воду з ендосперму.
2. Зробіть малюнки однодольної та дводольної насінини, підпишіть їх частини.
Мал. 1. «Будова насінини пшениці (А) та квасолі (Б)»
Висновок.
1) Заповніть таблицю «Функції частин насінини»
Назва структурної частини насінини |
Функції, які виконує |
Насінна шкірка |
|
Зародок |
|
Ендосперм |
|
2) Вставте пропущені слова.
Насінина – це орган _________ розмноження, який розвивається з насінної бруньки. До складу будь-якого насіння входять насінна _________, яка захищає від _________ умов, зародок та _________ речовини. Зародок насіння має зародкові _________, стебло та корінь. За кількістю сім’ядолей рослини розрізняють на два класи _________ та _________. Насіння багатьох рослин проростають після періоду _________. Для проростання насіння необхідні такі фактори: _________, _________, _________, _________.
Лабораторне дослідження №10
Тема: «Будова плода»
Мета: ознайомитись з будовою та різноманітністю плодів; навчитися визначати типи плодів за будовою оплодня; формувати вміння аналізувати та робити висновки.
Матеріали та обладнання: сухі та соковиті плоди, муляжі плодів, таблиці, підручник.
Хід роботи
1. Розгляньте запропоновані соковиті плоди. Зверніть увагу на будову оплодня. Зробіть малюнок, підпишіть складові частини.
Мал. 1. «Будова соковитого плода»
2. Розгляньте запропоновані сухі плоди. Зверніть увагу на будову оплодня. Зробіть малюнок, підпишіть складові частини.
Мал. 2. «Будова сухого плода»
3. Ознайомтесь із різноманітністю та назвою плодів різних рослин.
Опис. Різноманітність плодів зумовлюється переважно будовою оплодня, способами розкривання, особливостями їхнього розвитку і поширення.
Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий, шкірястий чи задерев’янілий, з незначним вмістом рідини. Вони бувають розкривними і нерозкривними. До них належать наступні види:
Соковиті плоди – плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, до яких належать:
Висновок.
1) Заповніть таблицю «Функції частин плоду»
Назва структурної частини плода |
Функції, які виконує |
Шкірка |
|
Насінина |
|
Оплодень |
|
2) Вставте пропущені слова.
Плід - орган _________ квіткових рослин, який розвивається з _________, в середині якої дозріває _________. В залежності від вмісту рідини в _________, плоди розрізняють на _________ та _________. До соковитих плодів належать _________, _________, _________. До сухих плодів належать _________, _________, _________.