Методичні рекомендації " Формування компетентності уміння вчитися впродовж життя. Розвиток критичного мислення учнів за концепцією НУШ на уроках суспільно - гуманітарного циклу "

Про матеріал
Матеріал призначено для роботи учителів суспільно - гуманітарного циклу з формування компетентності уміння вчитися впродовж життя, також у роботі з розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

Формування компетентності уміння вчитися впродовж життя. Розвиток критичного мислення учнів за концепцією НУШ на уроках суспільно – гуманітарного циклу

Критичне мислення – це процес аналізу, синтезування й обгрунтування оцінки цінності інформації; властивість сприймати інформацію глобально; знаходити причини й альтернативи; здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів; конкретно застосовувати отримані результати до проблеми і приймати зважені рішення.

Ще Джині Стілом і Куртом Мередітом було сказано, що виховуючи критично грамотну особистість, яка буде здатна діяти у спільноті як мисляча людина, ми зробимо крок на шляху до створення демократичної держави. А демократія  у ХХІ тисячолітті, як ми знаємо, залежить саме від виховання критично мислячих людей, які можуть оцінити минуле і сучасне, щоб передбачити майбутнє.

Що ж таке критичне мислення?

Це – властивість сприймати інформацію глобально;

Це – вміння знаходити причини й альтернативи;

Це – здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів та аргументів;

Це – вміння конкретно застосувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення.

Виникає питання. А навіщо потрібно розвивати критичне мислення. Що воно дає людині?

Це – відчуття свободи власної волі;

Це – можливість знаходити та сприймати певні важливі істини для себе;

Це – глибоке розуміння себе, своїх цінностей та потреб;

Це – сміливість приймати рішення;

Це – гнучкість та краща адаптація до змін;

Це – здатність протистояти інформаційному тиску, не брати на віру все, що читаєш, а перевіряти, аналізувати та приймати зважені рішення;

Це – розширення горизонтів ( бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим );

Це – вміння знаходити та знешкодити маніпуляції;

Це – врівноваженість та спокій, толерантність до думок іншого.

 Тому робота з розвитку критичного мислення учителів суспільно – гуманітарного циклу грунтується на ідеях, що виражають важливі психологічні характеристики особистості.

Є безліч шляхів формування критичного мислення, та найголовніше – це зміст і методичне забезпечення навчальних занять не повинні привчати молодь до «єдино правильних істин», одновимірного бачення.

Виділяють такі елементи технології критичного мислення на уроках суспільно – гуманітарного циклу:

Виклик

        Осмислення

Рефлексія

Асоціативний кущ

Щоденник подвійних нотаток

Павутинка дискусії

Гора сподівань

Діаграма Венна

Рафт

Читання з передбаченням

Карта персонажів

Сенкан

Кубування

Інсерт ( читання з позначками

Есе

ЗХД

Ментальна карта

Твір – п’ятихвилинка

Кошик ідей

Фішбоун

Рюкзак

Розминка « Кросворд»

Шість капелюхів

Ракурс вирішує все

Розминка « Закінчи речення»

Дискусійна сітка Алверманна

Мікрофон

 

Отже, критичне мислення формує:

  1. Уміння працювати у різних галузях знань з інформаційним потоком;
  2. Уміння висловлювати власні думки усно чи письмово;
  3. Бути чітким та коректним у ставленні до оточуючих;
  4. Уміння формувати власну точку зору;
  5. Умінню розв’язувати проблеми;
  6. Уміння співпрацювати та працювати в групі;
  7. Здатність будувати конструктивні відносини з іншими людьми.

Закінчити хочу словами Джона Локка, який сказав: « Навряд чи є що – небудь більш важливе для знання, для спокійного життя і для успіху будь – якої справи, ніж уміння людини мислити».

docx
Додано
9 листопада
Переглядів
76
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку