Формування компетентності уміння вчитися впродовж життя. Розвиток критичного мислення учнів за концепцією НУШ на уроках суспільно – гуманітарного циклу
Критичне мислення – це процес аналізу, синтезування й обгрунтування оцінки цінності інформації; властивість сприймати інформацію глобально; знаходити причини й альтернативи; здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів; конкретно застосовувати отримані результати до проблеми і приймати зважені рішення.
Ще Джині Стілом і Куртом Мередітом було сказано, що виховуючи критично грамотну особистість, яка буде здатна діяти у спільноті як мисляча людина, ми зробимо крок на шляху до створення демократичної держави. А демократія у ХХІ тисячолітті, як ми знаємо, залежить саме від виховання критично мислячих людей, які можуть оцінити минуле і сучасне, щоб передбачити майбутнє.
Що ж таке критичне мислення?
Це – властивість сприймати інформацію глобально;
Це – вміння знаходити причини й альтернативи;
Це – здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів та аргументів;
Це – вміння конкретно застосувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення.
Виникає питання. А навіщо потрібно розвивати критичне мислення. Що воно дає людині?
Це – відчуття свободи власної волі;
Це – можливість знаходити та сприймати певні важливі істини для себе;
Це – глибоке розуміння себе, своїх цінностей та потреб;
Це – сміливість приймати рішення;
Це – гнучкість та краща адаптація до змін;
Це – здатність протистояти інформаційному тиску, не брати на віру все, що читаєш, а перевіряти, аналізувати та приймати зважені рішення;
Це – розширення горизонтів ( бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим );
Це – вміння знаходити та знешкодити маніпуляції;
Це – врівноваженість та спокій, толерантність до думок іншого.
Тому робота з розвитку критичного мислення учителів суспільно – гуманітарного циклу грунтується на ідеях, що виражають важливі психологічні характеристики особистості.
Є безліч шляхів формування критичного мислення, та найголовніше – це зміст і методичне забезпечення навчальних занять не повинні привчати молодь до «єдино правильних істин», одновимірного бачення.
Виділяють такі елементи технології критичного мислення на уроках суспільно – гуманітарного циклу:
Виклик |
Осмислення |
Рефлексія |
Асоціативний кущ |
Щоденник подвійних нотаток |
Павутинка дискусії |
Гора сподівань |
Діаграма Венна |
Рафт |
Читання з передбаченням |
Карта персонажів |
Сенкан |
Кубування |
Інсерт ( читання з позначками |
Есе |
ЗХД |
Ментальна карта |
Твір – п’ятихвилинка |
Кошик ідей |
Фішбоун |
Рюкзак |
Розминка « Кросворд» |
Шість капелюхів |
Ракурс вирішує все |
Розминка « Закінчи речення» |
Дискусійна сітка Алверманна |
Мікрофон |
Отже, критичне мислення формує:
Закінчити хочу словами Джона Локка, який сказав: « Навряд чи є що – небудь більш важливе для знання, для спокійного життя і для успіху будь – якої справи, ніж уміння людини мислити».