Самооцінювання та взаємооцінювання – елементи формувального оцінювання Нової української школи
Оцінка – нагорода за працю,
а не покарання за лінощі
В.О.Сухомлинський
Відповідно до Концепції Нової української школи самооцінювання та взаємооцінювання є невідємними елементами формувального оцінювання у сучасному закладі освіти. Формувальне оцінювання дозволяє оцінити та скорегувати процес навчання. Саме за допомогою самооцінювання та взаємооцінювання учні покращують свої результати, відповідають за свої дії, а також виявляють прогалини.
Критерії самооцінювання різні: можна користуватися рекомендаціями колег або складати самостійно, поступово залучаючи до їх розробки учнів.
При самооцінюванні варто враховувати ряд факторів:
- обґрунтувати необхідність самооцінювання;
- надавати рекомендації щодо оцінювання;
- враховувати наскільки досвідчені школярі у проведенні самооцінювання з минулих років.
В залежності від віку учнів та завдання можна проводити само оцінювання наступним чином:
- діти зображають емоції, створюють комікс для зображення своїх здобутків;
- усна промова;
- заповнюють картку із запитаннями.
Можна запропонувати запитання - підказки:
- Що зуміли оцінити найкраще?
- Що було не так вдало?
- Що при самооцінюванні було найцікавішим? найважчим? найважливішим?
- Що можна змінити та чому?
Взаємооцінювання дає учням можливість не тільки краще засвоїти даний матеріал, а й зрозуміти над якими питаннями потрібно ще працювати. Взаємооцінювання – це партнерська взаємодія. Необхідно, щоб діти поважали один одного, вислуховували, коректно висловлювали свої коментарі. При взаємооцінюванні порівнюють наявні показники успішності з попередніми, і в жодному разі не порівнюють себе з іншими.
При взаємооцінюванні можна надавати коментарі відповідно до стратегії 3 – 2 – 1 ( 3 позитивних моменти, 2 уточнюючих запитання та 1 ідея для покращення) та пропонувати написати відповідь (доцільно при взаємооцінюванні письмових робіт) з використанням слідуючих записів: «Слід доповнити…», «Варто зазначити, що…», «Необхідно звернути увагу на…» тощо.
Ефективність самооцінювання та взаємооцінювання в значній мірі залежить від вчителя, від його прагнення до творчих змін в організації освітнього процесу. «Найдосвідченіший педагог ніколи не повинен спинятися на досягнутому, бо якщо немає руху вперед, то неминуче починається відставання» ( В.О.Сухомлинський).
Список використаних джерел
https://docs.google.com/document/d/1ZBnu9w9H6m0SYzzyANtYWfImmfLomZciwVQY3YLhE-Y/edit
https://docs.google.com/document/d/1sMExlGgYrfJeuXlNvRXWFfZgql6wFMY_gIZ2cqe0RIw/edit
http://barna-consult.com/samootsinyuvannya-diyevi-porady-shho-dopomozhut-navchyty-uchniv-krytychno-otsinyuvaty-svoyi-dosy