Кузьменко Людмила Альбертівна,
заступник директора з навчальної роботи
Спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №250 з
поглибленим вивченням математики
Деснянського району міста Києва
Упровадження Державного стандарту спрямоване на зміни в організації освітнього процесу, які мають забезпечити можливості формування ученицями/учнями ключових компетентностей і наскрізних умінь, визначених Законом України «Про освіту», та сприяти вихованню ціннісних орієнтирів відповідно до Концепції «Нова українська школа».
Запропонований самоаналіз стане в пригоді вчителям-предметникам у підготовці до уроку з компетентнісним спрямуванням та проведенні якісного самоаналізу.
САМОАНАЛІЗ УЧИТЕЛЕМ
ПРОВЕДЕНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ
3.1. Усі учні працювали під час проведення навчального заняття із зацікавленням, співпрацювали між собою.
3.2. Більшість учнів працювала під час проведення навчального заняття.
3.3. Переважна більшість учнів була пасивною під час проведення навчального заняття (переважало монологічне мовлення вчителя/ вчительки над діалогічним мовленням педагога з учнями).
3.4.Усі учні були пасивними під час проведення заняття, не залучались до роботи (домінувало монологічне мовлення вчителя/вчительки).
4. ЯКІ КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗАПЛАНОВАНО СФОРМУВАТИ НА УРОЦІ (назвати, обґрунтувати) :
● вільне володіння державною мовою;
● здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
● математична компетентність;
● компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
● інноваційність;
● екологічна компетентність;
● інформаційно-комунікаційна компетентність;
● навчання впродовж життя;
● громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
● культурна компетентність;
● підприємливість та фінансова грамотність.
● читання з розумінням,
● уміння висловлювати власну думку усно і письмово,
● критичне та системне мислення,
● здатність логічно обґрунтовувати позицію,
● творчість,
● ініціативність,
● вміння конструктивно керувати емоціями,
● оцінювати ризики,
● приймати рішення,
● розв’язувати проблеми,
● здатність співпрацювати з іншими людьми.
5.СПРЯМОВАНІСТЬ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ НА ФОРМУВАННЯ СУСПІЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ:
5.1.Чи спрямовуєте зміст навчального матеріалу на виховання в учнів патріотизму, поваги до державної мови, культури, законів.
5.2. Чи розвиваєте в учнів загальнолюдські цінності (соціальну емпатію, толерантність, інклюзивну культуру тощо).
5.3.Які наскрізні змістові лінії реалізуєте (громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, здоров’я і безпека, підприємливість і фінансова грамотність).
5.4.Чи розвиваєте в учнів громадянську активність та відповідальність.
5.5. Чи розвиваєте в учнів навички співпраці та культуру командної роботи.
5.6. Чи дотримуєтесь гігієни навчання (вправи для збереження зору, постави, пальчикова гімнастика, проведення фізкультхвилинки тощо).
6.ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ, ОБЛАДНАННЯ, ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ:
6.1.Назвіть інформаційно-комунікаційні технології, обладнання, медіаресурси, засоби навчання, які використали під час уроку. З якою метою (формування ключових компетентностей, навчальна мета, пошук інформації, активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів).
7. КОМУНІКАЦІЯ З УЧНЯМИ:
7.1.Чи дотримуєтесь ви академічної доброчесності.
7.2. Як навчаєте учнів дотримуватись академічної доброчесності.
7.3.Як ви співпрацюєте з учнями (засади партнерства, особистісно-орієнтований підхід).
8. ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ:
8.1.Чи оцінюєте ви навчальні досягнення учнів, спираючись на розроблені критерії.
8.2. Чи оприлюднено (і де саме) критерії оцінювання навчальних досягнень учнів.
8.3. Чи спрямовуєте ви оцінювання навчальних досягнень на індивідуальний поступ учня.
8.4. Які методики самооцінювання і взаємооцінювання учнів використовували на уроці.
8.5. Як ви підтримували в учнів бажання вчитися.
8.6. Чи спрямоване задане вами домашнє завдання на оволодіння ключовими компетентностями; чи озвучили ви критерії оцінювання домашнього завдання.
9. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ З УЧНЯМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ (У РАЗІ НАЯВНОСТІ ТАКИХ):
9.1. Як ви плануєте роботу під час проведення навчального заняття з урахуванням індивідуальних потреб учнів з особливими освітніми потребами.
9.2. Як адаптуєте/модифікуєте зміст навчального матеріалу та/або адаптуєте час, відведений на виконання завдань, до індивідуальних освітніх можливостей учнів з особливими освітніми потребами.
9.3. Чи використовуєте спеціально розроблені завдання.
9.4. Як залучали до спільної роботи учнів з особливими освітніми потребами.
9.5. Які допоміжні (спеціальні засоби корекції) та дидактичні матеріали використовували під час навчання учнів з особливими освітніми потребами.
9.6. Як співпрацюєте з асистентом вчителя під час уроку чи при підготовці до уроку.
10. ЗАГАЛЬНИЙ ПІДСУМОК САМОАНАЛІЗУ:
10.1. Чи досягнуті мета, завдання та очікувані результати навчального заняття? Якщо так, то які чинники цьому сприяли? Якщо ні, то які причини не дозволили досягнути мети?
10.2. Що найкраще вдалося під час проведення навчального заняття?
10.3. Що не вдалося? З яких причин? Що потрібно зробити, щоб надалі уникати подібних ситуацій?
Використані джерела:
1. «Державний стандарт базової середньої освіти», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року №898.
2. Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О., Ліннік О. О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. — 2-ге видання, перероб. і доп. — Київ, Державна служба якості освіти, 2021 — 350 с.