З ДОСВІДУ РОБОТИ
ВЧИТЕЛЯ ЗМІЇВСЬКОГО ЛІЦЕЮ №1 ім.З.К.Слюсаренка
ГНАТЕНКО Лідії Петрівни
Методичні рекомендації щодо «Розвитку картографічних навичок учнів на уроках географії»
В сучасних умовах впровадження в навчально-виховний процес інноваційних педагогічних технологій я вважаю , що одним із напрямів модернізації географічної освіти є впровадження інформаційно-комунікативних технологій навчання.
Формування високого рівня інформаційної культури кожного члена суспільства, держави, впровадження сучасних інформаційних технологій у практику навчально-виховного процесу – пріоритетні шляхи розвитку освіти.
(Національна доктрина розвитку України у ХХІ ст.
Викладання географії на сучасному етапі розвитку суспільства потребує від мене- учителя нових ідей, нових підходів до навчення, які можуть зацікавити учня, спонукати його до активної самоосвітньої діяльності, до вироблення вмінь використати надані державою освітні можливості .
Згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти головним завданням є не тільки опанування учнями певної кількості знань, а й формування у них умінь і навичок засвоєння, поповнення та використання їх самостійно. Досвід роботи показує, що в учнів, яких я навчаю з використанням ІКТ , формується вищий рівень самоосвітніх навичок, уміння орієнтуватися в бурхливому потоці життя і сучасних вимог, виділяти головне, узагальнювати, робити висновки. Оскільки головним предметом, матеріалом, засобом усіх видів діяльності і роботи у вивченні географії є географічна карта, тому я поставила за мету:
“ Карта є альфа і омега географії. Від карти будь - яке географічне дослідження виходить і до карти приходить, з карти починається й картою закінчується”
Н.Н. Баранський
Основні завдання:
1. Використовувати групові форми роботи.
2. Забезпечувати діяльнісно-творчий характер навчання.
3. Створювати ситуації вільного вибору учнем завдань.
4. Забезпечувати емоційність навчання та створення ситуації взаємного успіху в роботі.
5. Забезпечувати наступність та безперервність географічної освіти.
6. Впроваджувати елементи ІКТ.
7. Максимально конкретизувати й візуалізувати абстрактні поняття.
8. Підтримувати інтерес до матеріалу за допомогою певних парадоксів та протиріч.
9. Формувати позитивну мотивацію до вивчення географії.
Види тестових завдань:
ІКТ надають можливості для опанування, розширення, поглиблення знань,
формування умінь і навичок школярів. Особливо актуальним є і те, що під час ЗНО з географії учні відчувають дефіцит знань, здобутих не шляхом заучування, повторення чи відтворення, а саме знань, здобутих самостійно з додаткових джерел. Це проблема, яку можна розв’язати, застосовуючи нові інформаційні технології на уроках географії.
До використання ІКТ мене спонукало бажання методичного об’єднання вчителів географії нашого району (моїх колег) співпрацювати в цьому напрямі й обмінюватися спільними методичними розробками та практичним досвідом. Головною метою роботи вважаємо формування і підтримку зацікавленості учнів географічною наукою, прищеплення любові до предмета, демонстрацію різноманітних цікавих електронних форм роботи на уроках та в позакласній діяльності.
Інформаційні технології дають можливість ефективно розв’язувати проблему якості навчання. У своій роботі використовую електронні атласи, презентації, карти-схеми, слайди , фотоматеріали тощо.
У нашому ліцеї на уроках я по можливості використовую мультимедійний комплекс (ноутбук + проектор).
Приведу приклад деяких інформаційно-комунікаційних технологій та їх можливостей під час вивчення географії, які допомагають в моій практичній діяльності.
Типи уроків з використанням мультимедійного обладнання:
1) Вивчення нового навчального матеріалу (уроки подорожі, уроки конференції);
2) Уроки систематизації знань;
3) Практичні роботи:
- тренувальні
- контрольні
- підсумкові
Оновлення джерел географічної інформації. Тільки інформаційні технології дають змогу достатньо швидко одержати нову повну географічну інформацію, що особливо актуально під час використання звичайних шкільних підручників без їх оновлення протягом кількох років.
Накопичення дидактичного матеріалу. Збереження та поповнення на електронних носіях методичних розробок, дидактичного матеріалу розв’язує проблему наочності й матеріального забезпечення географічними засобами навчання.
ППЗ. ППЗ «Атлас України» (8-9 кл). є найоптимальнішим для різноманітних форм роботи з дітьми: містить лекційний матеріал, слайди, відео, тести, тренінги за картою, мозаїки, словник термінів .
З 2017 року використовую на уроках географії ППЗ: «Географія материків і океанів» (7 клас), «Фізична географія України» (8 клас), «Економічна і соціальна географія України» (9 клас) видавництва «Нова школа». Ці педагогічні засоби навчання дуже зручні, охоплюють за темами уроків увесь курс шкільної географії, містять опорні текстові дані, ілюстрації, фотографії, відео фрагменти, флеш-анімацію і навіть голосовий виклад теми.
Презентації. Ця оригінальна форма роботи дає можливість наочніше і цікавіше проводити уроки з географії. Учні повинні уміти працювати з програмою Microsoft Office PowerPoint. Цей вид навчальної діяльності розвиває логічне мислення, творчість, уяву. Під час презентації учні набувають досліду публічних виступів, який, безумовно, стане в пригоді у їхньому подальшому житті.
Застосування інформаційних технологій на уроках потребує тривалої і копіткої підготовчої роботи.
1) на уроці засвоєння нового матеріалу використовую – електронні атласи для 6-9 класів, розроблені Інститутом передових технологій та іншими виробниками програмних засобів навчального призначення.
2) на уроці тематичного контролю знань ефективно використовую потужні електронні навчальні комплекси, де учні закріплюють набуті знання за допомогою різних форм контролю: тестів, яким надаю особливу перевагу, питань і картографічних тренінгів;
3) враховую вікові особливості учнів, скільки буде дітей за одним комп’ютером,
4) враховую рівень навчальних навичок учнів, плануючи темп уроку і обсяг матеріалу, що виноситься на заняття.
На багатьох інтернет-сайтах використовую статистичні матеріали . Це дані Держкомстату, ООН для економічної географії та відомості про основні характеристики клімату на метеорологічних сайтах різних країн світу.
Усю цю інформацію використовую як для підготовки до уроків, так і в ході їх проведення. Наприклад:
а) завдання в 6-му класі :»Накреслити графік річного ходу температур для певної ділянки країни за даними, узятими з Інтернету « (у 8 класі під час вивчення регіонів України задаю скласти графіки ходу температур для міста Змієва).
Такі самі дані можна знайти й про кількість опадів. Тобто учні складають кліматограми населених пунктів не лише нашої країни, але й далекого зарубіжжя. Незамінним помічником Інтернет є в підготовці до презентацій та уроків –подорожей .Крім статистики з Інтернету можна брати чимало ілюстративного матеріалу – фотографії, схеми, карти, малюнки.
Наявні картографічні ресурси, їхній зміст і технічне виконання дозволяють сформулювати їхні переваги щодо застосування в навчальній географії:
Використовуючи сайти метеорологічних компаній, на уроці демонструю учням космічні знімки нашої території (у 8 класі) та інших країн (у 7 класі). Під час вивчення таких тем, як «Клімат» і «Циркуляція атмосфери», особливо цікаво порівняти два послідовні знімки однієї ділянки Землі.
На них буде наочно видно, як рухаються хмари над територією та яка циркуляція відбувається. Причому все це – в режимі реального часу, тобто знімки ми бачимо сьогоднішнього дня, і це особливо цікаво учням. Комплекс інтерактивних й аудіовізуальних засобів виступає як стимулятор, що спонукає до пізнання розвитку інтересу уяви, що створює емоційну сферу навчання.
На уроках використовую такі наочності і матеріали :
Інтерактивні ж карти є новим, ефективним засобом навчання географії. Використовую їх як географічні на таких картах є можливість зміни змісту карти. Наприклад:
- за допомогою картосхеми «Природні зони світу»(7кл.)визначити види тварин , для природних областей топічного поясу:
А.тропічних пустель;
Б.тропічних мусонних лісів ;
В.тропічних перемінно-вологих лісів і чагарників;
Під час виведення на екран учні бачать фізико-географічну картосхему світу. Поряд з нею є кнопки, що керують змістом цієї інтерактивної карти. Натисканням мишею на ту чи іншу кнопку учні виводять на карту ареал поширення певних природних зон, наприклад тайги або тундри. У процесі характеристики географічного положення природної зони, наприклад тайги, учні мають можливість спостерігати тільки територію поширення тайги й нічого зайвого. Це безсумнівно перевага, оскільки учні бачать на карті тільки те, про що в цей момент розповідає вчитель.
Випереджаючі домашні завдання що передбачають:
Ефективність використання тестових завдань
Результативність ЗНО з географії 2021 р.
Моніторинг навчальних досягнень учнів 7-А класу з географії
2020-2021 н.р.
Додаток 1
Із системи використання тестових форм роботи з географії з метою підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання
(практичні надбання)
Тестові форми роботи за темою
«Вивчення рік і озер Північної Америки»
1 Найдовша річка континенту
А) Святого Лаврентія
Б) Маккензі
В) Юкон
Г) Міссісіпі
2 Річка, що створила найглибший на Землі каньйон – Великий Каньйон
А) Міссісіпі
Б) Колорадо
В) Юкон
Г) Фрейзер
3 Ніаґарський водоспад – найбільш мальовничий водоспад світу знаходиться на кордоні між двома державами:
А) США і Канадою
Б) Мексикою і Гватемалою
В) США іМексикою
Г) Гондурасом і Сальвадором
4 Яке з озер не відноситься до системи Великих озер – найбільшого запасу прісної води у Західній півкулі:
А) Верхнє
Б) Онтаріо
В) Мічіган
Г) Атабаска
5 Яка річка з’єднує Великі озера з Атлантичним океаном?
А) Святого Лаврентія
Б) Ріо-Гранде
В) Нельсон
Г) Фрейзер
6 Озеро, що лежить на висоті 1282 м від рівня моря. Вода в ньому непридатна для пиття:
А) Велике Ведмеже озеро
Б) Велике Невільниче озеро
В) Велике Солоне озеро
Г) озеро Ніпігон
7 “Товста бруднуля” – так часто називають цю річку. Розмиваючи пухкі породи, річка виносить величезну кількість піску, глини, мулу:
А) Колумбія
Б) Міссурі
В) Ред-Рівер
Г) Маккензі
8 Укажіть усі правильні твердження щодо озер Північної Америки
А) Угловини озер Північної частини материка мають льодовикове походження.
Б) У Великих озерах зосереджені найбільші запаси прісної води на Землі.
В) Усі озера материка прісні.
Г) Озеро Верхнє-найбільша за площею прісноводна водойма на планеті.
9 Укажіть усі правильні твердження що характеризують особливості річок Північної Америки.
А) Для всіх рік характерно дощове живлення.
Б) Річки басейну Північного Льодовитого океану мають молоді річкові долини.
В) Річка Колумбія впадає в Атлантичний океан.
Г) Річка Маккензі бере початок у Кордильєрах.
Ріки: Міссісіпі Місурі Огайо Колорадо Колумбія Макензі Юкон |
Озера: Мічіган Верхнє Онтаріо Ері Велике Солоне Ніагарський
|
Додаток 2
Практичні роботи учнів як показник розвитку творчої особистості через взаємодію із Харківською обласною станцією юних туристів
Із практичних надбань щодо підготовки учнів до участі
у обласних конкурсах
Фрагмент занять у групі учнів
Завдання групам:
Подорож річками басейнів: Група 1 Атлантичний океан
Група 2 Північний Льодовитий океан.
Група 3 Тихий океан.
Виконайте наведені нижче завдання, складіть невеличку розповідь про річки Басейну. Використовуйте підручники, додатковий матеріал, атласи, фотографії, малюнки.
Група 4. Подорож озерами материка
Виконайте наведені нижче завдання, складіть невеличку розповідь про річки Басейну. Використовуйте підручники, додатковий матеріал, атласи, фотографії, малюнки.
А зараз ви спробуєте поділитися своїми враженнями від подорожі з іншими групами.
Уся група чи представники груп представляють свої презентаційні проекти.
Презентації учнів:
Ситник В., учениця 7-А кл.
Додаток 3
Із досвіду організації ігрової діяльності учнів «Бій тестів»
Тестові завдання, розроблені учнями 7-А класу
Колективна робота учнів на етапі рефлексії навчальної діяльності
Північна Америка
У західну півкулю,
Де зараз темна ніч,
В Америку Північну,
Урок, ти нас поклич.
Цей материк контрастний:
На півдні – він вузький,
На заході скелястий,
А в центрі – більш низький.
Торнадо тут гуляє.
Цей вихор руйнівний
До неба підіймає
Смертельний стовбур свій.
Озера є «Великі»,
А Верхнє – рекордсмен,
Міссурі з Міссісіпі
Працюють для людей
Такий ось незвичайний
Цей чудо – материк.
Я хочу, щоб дізнатися
Про нього кожен зміг.
Додаток 4
Фотоматеріали
Участь команди учнів ліцею у обласному конкурсі юних мінералогів
Команда ліцеїстів у обласній олімпіаді з геології