ВИВЧЕННЯ МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ УЧНІВ
Бердоус Наталія Олексіївна
З метою визначення психологічних якостей і моральних цінностей у дітей на занятті проводиться низка анкет, тестів, психологічних ігор. Таким чином можна розкрити індивідуальні особливості кожної дитини.
Приклад індивідуальних карток, які отримують учні:
Психологічна гра «Підбери тварину»
Ніжність і вірність -
Хитрість і підступність -
Сміливість і агресивність -
Працелюбність і колективізм -
Доброта і боязливість -
Величність і жорстокість -
Впертість і повільність -
Балакучість і злодійкуватість -
Мудрість і поважність –
Тест “Природа і Я”
Вибери свою відповідь
- Коли ти торкаєшся чистої, прозорої води, ти:
а) хочеш нею вгамувати спрагу;
б) хочеш побачити в ній, як в дзеркалі, своє обличчя;
в) чуєш, як вона дзвенить.
- На галявині ростуть конвалії, ти:
а) нарвеш їх, продаси, отримаєш гроші;
б) зірвеш кілька квіток у подарунок;
в) лише помилуєшся ними і не зірвеш жодної квітки.
- Серед галявини стоїть міцний, крислатий дуб. Ти подумаєш:
а) з нього було б багато дощок;
б) приємно відпочити в його затінку;
в) яку красу подарувала нам природа.
- Ти зустрів на дорозі черепаху:
а) ти віднесеш її в зоомагазин;
б) подаруєш братику чи сестричці;
в) віднесеш в парк і відпустиш.
- Ти побачив замулене джерело:
а) підеш далі, адже що ти можеш зробити;
б) розчистиш його;
в) при нагоді розповіси про нього лісникові.
За результатами такої діагностики передбачається процес розвитку особистості кожного вихованця і, водночас, формування колективу. Уточнюється програма занять. Для активізації дітей використовуються ігрові моменти. Наприклад, проблемні запитання можна обіграти у вигляді цікавих листівок:
“Хто і чому забруднює довкілля?”
Тому найбільшим є її бажанням,
Щоб припинилось це свавілля.
На деревці заграє.
“Які в природи таємниці?” –
Вона вас запитає.
З метою створення в колективі атмосфери довіри, взаємоповаги і зацікавленості серед вихованців розповсюджуються картки-пам’ятки. При обговоренні і використанні на практиці вони зосереджують увагу дітей, мобілізують позитивні якості і програмують поведінку дитини. Наприклад:
Пам’ятка тому, хто йде в ліс
Пам’ятка для спілкування