Все про письмове висловлювання на
ЗНО з англійської мови
Учасник тестування, який створює власне висловлення, для успішного виконання відкритого завдання має дотримуватися такого алгоритму роботи:
1. Ознайомитись зі змістом завдання й з комунікативними ситуаціями, які потрібно опрацювати.
2. Перечитати комунікативні ситуації та з’ясувати, яку інформацію потрібно включити до власного висловлення.
3. Визначити, який тип власного висловлення необхідно створити (який тип листа потрібно написати – особистий, офіційний або напівофіційний лист).
4. Вибрати стиль написання власного висловлення відповідно до типу листа, який потрібно написати (неофіційний, офіційний).
5. Скласти план власного висловлення відповідно до змісту комунікативних ситуацій.
6. Визначити, який дієслівний час треба вжити, надаючи відповідь на кожну з комунікативних ситуацій, відповідно до їхнього змісту.
7. Написати власне висловлення на чернетці.
8. Перечитати написаний текст і переконатися, що в ньому відсутні помилки.
9. Переписати на чистовик і остаточно перевірити власне висловлення на наявність в ньому помилок.
II. На що звернути особливу увагу в формулюванні завдання з написання власного висловлювання (листа) з англійської мови
Тема у відкритому тестовому завданні подана у вигляді двох частин: мікротексту (преамбули) та трьох комунікативних ситуацій.
1. У мікротексті (преамбулі) є опис подій, які стали основним приводом для написання листа. Головне, на що варто звернути увагу в мікротексті завдання, – це вказівки на час, коли відбуваються описані події. Чому це важливо? Тому що власне висловлення має бути побудоване з урахуванням часового простору, який окреслений в мікротексті. Якщо цього не враховувати, то можна припуститися прикрої помилки й написати власне висловлення, що не відповідатиме вимогам умови саме за часовим виміром (події відбуваються у минулому, у майбутньому або у теперішньому часі).
2. Комунікативні ситуації – це запропоновані для опрацювання три мікротеми, розкриття яких і становитиме основу власного висловлення.
Перш ніж почати опрацювання комунікативних ситуацій, необхідно чітко зрозуміти, що саме треба писати по кожній з трьох запропонованих ситуацій, які події описати або які враження чи думки висловити.
Для прикладу. У 2013 році тема відкритого тестового завдання основної сесії тестування з англійської мови звучала так:
Listening a radio programme you heard different people discussing the topic of friendship between teens. You have decided to write a letter to the editor of the programme. In your letter
Чимало учасників основної сесії тестування проігнорували той факт, що в преамбулі йдеться про події, які вже відбулись – Listening a radio programme you heard (ви чули) – і, створюючи власне висловлення, використовували не минулий, а теперішній дієслівний час. Причиною такої помилки став дієприслівник теперішнього часу Listening, з якого починається умова, і який був узятий ними за часову основу описуваних подій.
Неправильне тлумачення комунікативних ситуацій також приводить до неправильного або неточного виконання завдання. Так, у першій комунікативній ситуації наведеної вище теми власного висловлення було запропоновано описати друга, якому ви надаєте перевагу (describe what kind of friend you prefer and why). Слово describe означає «give a detailed account in words» (надати детальну оцінку у словах), а слово «kind» має значення «характерна особливість», тобто необхідно було надати опис рис характеру людини, яку ви можете вважати другом. Але багато учасників тестування замість описати риси характеру створювали тексти, у яких описували зовнішність, уподобання конкретної людини з їхнього оточення, що не відповідає умові завдання.
Таке неправильне тлумачення умови власного висловлення призвело до неправильного визначення часового простору, у якому повинні відбуватись події у розповіді, а відтак неправильне розуміння комунікативної ситуації аж ніяк не відповідало темі завдання.
Увага! Намагайтеся правильно й чітко зрозуміти умову письмового завдання, уважно прочитавши кожне речення в ній. Якщо неправильно витлумачити умову та комунікативні ситуації, то можна припуститися прикрої помилки й написати власне висловлення зовсім не про те, про що йдеться в завданні.
На зовнішньому незалежному оцінюванні з англійської мови учасники мають створити власне висловлення у форматі листа. Залежно від завдання учасник тестування визначає тип листа – особистий, офіційний чи напівофіційний.
Тип листа, який потрібно написати, залежить від причин, що спонукали до написання цього листа, а під час складання зовнішнього незалежного оцінювання – від завдання, сформульованого в комунікативній ситуації в частині тесту «Письмо». Учасникам може бути запропоновано, наприклад, запросити когось на гостину, на вечірку, на свято; поділитися інформацією про події, що відбуваються в їхньому житті; запитати про інформацію, що необхідна їм; поскаржитися на неякісне обслуговування в супермаркеті тощо.
ОСОБИСТІ ЛИСТИ
Особисті листи (informal letters) зазвичай пишуть людям, яких добре знають (друзям, родичам тощо), про актуальні новини, особисті проблеми тощо. Під час написання таких листів використовують неофіційний стиль, для якого характерна розмовна лексика, особистий тон, використання сталих виразів та словосполучень (e.g. drop me a line), використання фразових дієслів та скорочень (don’t, can’t, I’m etc).
Лист особистого характеру (неофіційний лист) складається з таких частин:
1. Неофіційне привітання (informal greeting).
2. Вступ (introduction або opening remarks), у якому потрібно писати про загальні речі (запитувати про здоров’я друга, про останні новини; висловлювати подяку за отриманий лист, перепрошувати за затримку відповіді, коментувати новини, про які дізналися з отриманого листа тощо) та згадувати причину, задля якої пишеться лист, тобто відповідати на питання «Чому ви пишете лист?»
3. Основна частина (main body), у якій потрібно розкрити основну тему (теми) детально. Ця частина складається з кількох абзаців, кожен з яких присвячено окремій підтемі (кількість абзаців в основній частині листа залежить від умови завдання).
4. Заключна частина (conclusion або closing remarks), у якій потрібно підбити підсумок написаному в листі, може містити причини, що спонукають закінчити написання листа, привітання родичів/родичам або знайомих/знайомим, побажання всього найкращого, прохання до адресата не зволікати з відповіддю тощо.
5. Неофіційне прощання та ім’я адресанта (того, хто пише листа).
Основні вимоги до написання особистого листа
Під час написання особистого листа треба використовувати неформальний стиль, для якого є характерним особистий тон, а також уживання прямого звернення до адресата; використання імені, а не прізвища; використання розмовних, а не літературних виразів; уживання скорочень і відповідних форм привітання та прощання тощо.
Ознаки формату тексту (особистий лист):
НАПІВОФІЦІЙНІ ЛИСТИ
Напівофіційні листи (semi-formal letters) – це листи до редактора газети, журналу, радіопрограми тощо, а також листи до осіб, із якими дописувач знайомий не дуже близько або яким він хоче висловити свою повагу та бути ввічливим стосовно них (друзі батьків, вчителі тощо). Під час написання таких листів використовують напівофіційний стиль, для якого характерне вживання нейтральних, літературних, формальних слів і виразів, більш увічливих зворотів, ніж в особистих листах, менша кількість скорочень, фразових дієслів і сталих виразів, а також можливість використання питальних та спонукальних речень. У таких листах використовують окремі вирази, притаманні офіційному стилю.
Напівофіційний лист складається з таких частин:
Основні вимоги до написання напівофіційного листа
Ознаки формату тексту (напівофіційний лист):
ОФІЦІЙНИЙ ЛИСТ
Офіційні листи (formal letters) зазвичай надсилають людям, що обіймають офіційні посади, або людям, із якими ви не знайомі близько (директори, менеджери різних установ, ділові партнери тощо). До офіційних листів відносять зокрема листи-заяви (letters of application) та листи-скарги (letters of complain). При написанні таких листів використовують офіційний стиль, для якого є характерним увічливий, нейтральний тон, а також уживання офіційної лексики (пасивних конструкцій, формальних слів-зв’язок, відповідних форм привітання та прощання тощо). Неприйнятним є вживання розмовних виразів, скорочених форм тощо.
Офіційний лист (formal letter) складається з таких частин:
Основні вимоги до написання офіційного листа-заяви
Зазвичай у листі цього типу висловлюють прохання прийняти на роботу, зарахувати на певний курс навчання тощо.
Ознаки формату тексту (напівофіційний лист):
За виконання відкритого тестового завдання на написання власного висловлення можна набрати максимум 14 балів, із яких: 6 балів – за змістове оформлення тексту; 4 бали – за структуру та зв’язність створеного тексту, 2 бали – за лексику, 2 бали – за граматику.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПИСЬМОВОГО ВИСЛОВЛЕННЯ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
а. Змістове наповнення
Опрацювання умов, зазначених у ситуації (3 умови – a1, a2, a3)
Кількість балів – 0–6 балів
2 бали – за кожну умову, опрацьовану повністю.
1 бал – за кожну лише згадану умову.
0 балів – умова не опрацьована.
Щоб виконати комунікативне завдання й повністю реалізувати намір письмового висловлення, необхідно опрацювати всі три пункти (комунікативні ситуації), зазначені в умові завдання. При оцінюванні змістового наповнення власного висловлення враховують, наскільки повно опрацьовано кожну з комунікативних ситуацій, зазначених в умові завдання.
b. Структура тексту та зв’язність
Кількість балів – 0–4 бали
b1. Логіка викладу та зв’язність тексту (наявність з’єднувальних елементів у тексті)
2 бали – з’єднувальні елементи забезпечують зв’язок між частинами тексту на рівні змістових абзаців, а також окремих речень у абзацах; у тексті наявні сполучники сурядності та підрядності, слова-зв’язки, вставні слова (як прості, так і складні на кшталт first of all, moreover, however тощо вжиті доречно.
1 бал – з’єднувальні елементи між частинами тексту на рівні змістових абзаців та окремих речень у абзацах наявні частково (лише прості) та вжиті доречно
0 балів – логіка викладу відсутня, робота складається з набору речень.
b2. Відповідність письмового висловлення заданому формату (твір, лист (особистий, офіційний), оголошення, записка тощо).
2 бали – стиль висловлення, ознаки формату тексту повністю відповідають меті написання, текст розділено на змістові абзаци.
1 бал – стиль висловлення, ознаки формату тексту частково відповідають меті написання, наявні порушення основних вимог.
0 балів – ознаки формату тексту не відповідають меті написання висловлення або відсутні.
Щоб отримати максимальну кількість балів за даний критерій, необхідно впевнитися, що робота відповідає формату тексту (особистий, напівофіційний лист або офіційний лист), написана у відповідному стилі з використанням з’єднувальних мовних елементів, побудована логічно і послідовно, обов’язково структурована за абзацами.
c. Використання лексики – лексична наповнюваність; володіння лексичним матеріалом.
Кількість балів – 0–2 бали
2 бали – продемонстровано достатній словниковий запас для висвітлення заданої комунікативної ситуації за відповідними темами; можлива наявність лексичних помилок, які не впливають на розуміння написаного (не більше трьох).
1 бал – недостатній словниковий запас для висвітлення заданої комунікативної ситуації за відповідними темами; наявні лексичні помилки, що заважають адекватному сприйняттю окремих речень або абзаців.
0 балів – через велику кількість лексичних помилок зміст висловлення незрозумілий.
Щоб отримати максимальну кількість балів за цей критерій, необхідно продемонструвати знання широкого спектру лексичних одиниць (слів) за конкретною темою або темами, запропонованими в умові для написання власного висловлення, а також доречне вживання цієї лексики.
d. Використання граматики – морфологія; синтаксис; орфографія.
Кількість балів – 0–2 бали
2 бали – робота не містить помилок або наявні помилки (не більше восьми), що не заважають розумінню написаного, крім помилок на:
Якщо серед восьми помилок наявна помилка, що відповідає хоча б одному з перерахованих вище мовних явищ, робота оцінюється в 1 тестовий бал.
1 бал – наявні помилки, що заважають розумінню написаного або значна кількість помилок (більше восьми), у тому числі грубі, що не заважають розумінню написаного.
0 балів – велика кількість помилок, які унеможливлюють розуміння написаного.
Щоб отримати максимальну кількість балів за даний критерій, необхідно продемонструвати знання різноманітних граматичних структур і вміння використовувати їх під час створення власного висловлення, уміння писати грамотно, без орфографічних і граматичних помилок.
Увага !
Практика показує, що для успішного написання власного висловлення варто відвести не менше чверті часу, що дається на виконання тесту загалом, тобто щонайменше 30 хвилин.
Щоправда, кожному варто ще до дня тестування самостійно визначитися з тим, скільки часу саме йому необхідно для:
Чорновий варіант власного висловлення треба записати в тестовому зошиті, який отримує кожен учасник тестування, а чистовий варіант – у бланку відповідей Б.
Увага! Після закінчення часу тестування нікому не дозволять дописувати чи переписувати власне висловлення, тому треба встигнути все зробити в межах відведеного часу.
В умові завдання для власного висловлення є фраза «Write a letter of at least 100 words». Вона означає, що учаснику тестування рекомендують написати власне висловлення довжиною не менше 100 слів. При цьому під час перевірки письмового завдання кількість слів не підраховують, оцінку за меншу кількість слів не знижують. Але, як показує практика проведених тестувань, 100 слів – це мінімум, який дає можливість учасникові розкрити тему і опрацювати три комунікативні ситуації, зазначені в умові завдання, на середньому рівні. А для того, щоб отримати максимальну оцінку за виконання письмового завдання, необхідно продемонструвати знання широкого спектру лексичних одиниць і вміння їх використовувати, тобто робота повинна містити не менше 100 слів, а в ідеалі – більше.
Немає ліміту на найбільшу кількість слів у власному висловленні: максимально можливий обсяг власного висловлення – це така кількість слів, яку максимально можна розмістити на всій площі сторінки бланка Б, розкресленій на рядки для письма.
Увага! Пам’ятайте, що бланк Б в англійській мові односторонній. Виходити за межі ліній та писати з іншого боку бланку – заборонено. Текст, розміщений на зворотному боці бланка або виходить за межі ліній на бланку, не перевіряють і не оцінюють.
Поділ на абзаци – справа автора тексту, однак у випадку з власним висловленням поділ на абзаци є обов’язковим.
Відповідно до структури листа як типу письмового твору, він поділяється на п’ять частин (привітання, вступ, основна частина, заключна частина, прощання). Кожна з цих частин становить певне відносно завершене змістове й граматичне ціле. Саме тому лист потрібно розділити на п’ять абзаців, серед яких два зовсім маленькі (привітання та прощання).
У критеріях оцінювання власного висловлення з англійської мови в розділі b. Структура тексту та зв’язність у частині b2. Відповідність письмового висловлення заданому формату зазначено, що поділ тексту власного висловлення на абзаци є обов’язковим.
Особливу увагу варто звернути на основну частину власного висловлення, у якій розкривається зміст комунікативних ситуацій. Вона повинна бути обов’язково структурована за змістовими абзацами, тобто розділена, відповідно до кількості комунікативних ситуацій, на три або на два (якщо дві комунікативні ситуації об’єднані в один абзац) змістові абзаци.
Для забезпечення логічності викладу на мовному рівні авторові власного висловлення варто використовувати всі можливі засоби зв’язку, зважаючи на їх доречність.
Однією з вимог при написанні власного висловлення (відповідно до критеріїв оцінювання) є використання з’єднувальних елементів у тексті твору. З’єднувальні елементи забезпечують зв’язок між частинами тексту на рівні змістових абзаців, а також окремих речень в абзацах. Учасник тестування повинен продемонструвати вміння доречно вживати сполучники сурядності та підрядності, слова-зв’язки, вставні слова (як прості, так і складні) тощо.
Подаємо найуживаніші слова-зв’язки.
Linking Words and Phrases
To state personal opinion |
In my opinion, In my view, Personally, I believe that, It seems to me that, I think that |
To list points |
First(ly), First of all, To start with, To begin with, Secondly, Thirdly, Finally |
To add more points on the same topic |
What is more, Furthermore, Moreover, In adding (to this), Besides (this), also, too, not only ….. but |
To show sequence |
BEGINNING: First, First of all, To start with CONTINUING: Secondly, After this/that, Then, Next CONCLUDING: Finally, Lastly, Last but not least |
To show cause |
because, due to the fact that, since, as |
To show contrast |
yet, however, nevertheless, but, although, even though, in spite of the fact that, despite the fact that |
To give examples |
For instance, For example, such as, like, particularly, in particular, especially |
To introduce a conclusion |
Finally, Lastly, All in all, Taking everything into account, On the whole, In conclusion, To sum up |
Особистий лист
You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she wrote to you about his/her future plans. He/she wants to become an actor/actress and your friend is sure that this profession will give him/her an opportunity to become famous and make a lot of money. Write a letter to your pen-friend in which tell him/her
Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any other personal information.[1] Start your letter in an appropriate way.
(Увага. За умовами тестування робота має бути анонімною (задля об’єктивності оцінювання). Бланк Б розпізнається спеціальною комп’ютерною програмою лише за унікальним штрих-кодом. Щоб уникнути ануляції роботи, під час написання власного висловлення слід використовувати НЕ справжнє власне ім’я та прізвище, а ВИГАДАНЕ, наприклад, Tom Brown, Mary Green тощо)
Dear Emily,
I am sorry I haven’t written for such a long time but I was very busy with my exams. How are you? I like your choice to be an actress. And I know that you are very talented and you’ll become a famous actress.
As for my plans I always wanted to be a singer. You know that I love singing. But unfortunately I often have a sore throat, and the doctor said that it was impossible. So I decided to be a teacher of English. I study English and German and this is what I like as much as singing.
To be ready for my future profession, firstly, I listen to English songs and watch English movies. Secondly, I learn words when I’m walking along the street or even cycling. But the most important thing is language practice. I try to speak to native speakers if I have such an opportunity wherever I am.
If I want to be a successful teacher I have to be communicative. Moreover I must love children and love to work with them and, of course, I have to understand children’s behavior.
Hope to hear from you soon. Drop me a line, please. And give my regards to your family.
Best wishes,
Anna
Коментар. У цій роботі автор опрацьовує всі три умови повністю. Він висловлює свою думку стосовно вибору майбутньої професії його другом, розповідає про плани на майбутнє, про те, як він готує себе до майбутньої професії, а також говорить про якості та вміння, які необхідні, на його думку, для успішної кар’єри вчителя.
Це власне висловлення побудовано логічно й послідовно. Автор використовує з’єднувальні елементи, що забезпечують зв’язок між частинами тексту на рівні змістових абзаців, а також окремих речень у абзацах. У тексті наявні сполучники сурядності та підрядності, слова-зв’язки, вставні слова (but unfortunately, as for my plans, firstly тощо), які вжиті доречно.
Стиль висловлення, формат тексту повністю відповідають меті написання особистого листа. Текст структуровано за змістовими абзацами.
У висловленні автор продемонстрував достатній словниковий запас для висвітлення заданої комунікативної ситуації за темами «Плани на майбутнє, вибір професії», «Особистісні пріоритети».
У роботі використано різні типи речень, ужито різні граматичні структури (дієслівні часи – Present Simple, Continuous, Perfect тощо). Також у роботі відсутні помилки.
Напівофіційний лист
Listening to the radio programme you heard different people discussing the topic of friendship between teens. You have decided to write a letter to the editor of the programme. In your letter
Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any other personal information. Start your letter in an appropriate way.
Dear Sir/Madam,
I have just listened to your programme about friends and friendships. I’m writing to express support for this serious issue.
I strongly agree with you that friendship is defined in a million ways. Friendship is a relationship that has many dimensions and styles. Friendship has no boundaries and no limits. True friendship is built on trust and mutual support. Your real friend is always there to help you and expects the same from you. He does not judge you for what you do, but instead understands and supports you. I do believe that a true friend is a person who loves you unconditionally and will not try to change you. What is more, you never know when you will meet a friend.
It is no secret that friendships are based on trust, and if that’s betrayed, the whole relationship breaks down. Cheating, revealing your secrets and backstabbing lead to breaking up. Thus, we should admit our failures, practice forbearance and be willing to learn something new. And we’ll avoid breaking up friendships over petty differences.
To be honest, I don’t need a wide circle of friends. I prefer one or two close friends, even though I know many people and have a large number of acquaintances. And I am sure that having a small group of friends gives you a better chance to cultivate deep and meaningful relationships.
To sum up, I have to state that I am in total agreement with those who considered friendship to be a vital part of our life.
Yours faithfully,
Margaret Brown
Коментар. У цій роботі автор опрацьовує всі три умови повністю. Він описує справжнього друга і пояснює, чому вважає названі риси характеру й поведінку проявом справжньої дружби. Автор розповідає про причини, які можуть зруйнувати справжню дружбу, а також зазначає, що мати декількох близьких друзів для нього краще, ніж мати широке коло друзів, і пояснює свою думку.
Це власне висловлення побудовано логічно й послідовно. Автор використовує з’єднувальні елементи, які забезпечують зв’язок між частинами тексту на рівні змістових абзаців, а також окремих речень у абзацах. У тексті наявні сполучники сурядності та підрядності, слова-зв’язки, вставні слова (to be honest, to sum up, what is more тощо), які вжиті доречно.
Стиль висловлення, формат тексту повністю відповідають меті написання напівофіційного листа. Текст структурований за змістовими абзацами.
У висловленні автор продемонстрував достатній словниковий запас для висвітлення заданої комунікативної ситуації за темами «Дружба, любов», «Стосунки з однолітками, у колективі» і «Особистісні пріоритети». Лексичних помилок немає.
У роботі використано різні типи речень, ужито різні граматичні структури (дієслівні часи – Present Simple, Continuous, Perfect тощо). У роботі немає помилок.
Офіційний лист
You would like to work in Great Britain this summer. And you have read this advertisement in a newspaper
Write a letter of application. In your letter write about:
Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any other personal information. Start your letter in an appropriate way.
Dear Mr. Griffin,
I am writing to apply for the position of school helper advertised in The Times yesterday.
At present I am a 17-year-old student. In May, I will be graduating from School. I have been certificate in both English and German and I speak both fluently.
At school I developed strong organizational skills. I organized events, led meetings and assisted junior students. I was awarded a diploma in Arts, so I can organize different outdoor contests. Being a good swimmer I can assist the coach in the pool. Therefore, I feel that I would be well-suited for the position. Also, I regard myself as energetic, sociable, helpful, and patient and I like working with children. What is more, my knowledge in Arts will be useful, too.
Since the holidays include the months of July and August, I will have no other commitments and will be available to work at any time for as many hours as needed, including evenings.
It will be a valuable experience for me to work with kids before starting my career, as I’m going to be a teacher.
I would appreciate the opportunity to discuss my qualifications more fully in an interview. I can be reached at 545-555-654. Thank you for your consideration. I look forward to hearing from you.
Yours sincerely,
Jane Black
Коментар. У цій роботі автор опрацьовує всі три умови повністю. Він указує на причину, що спонукала його до написання листа, а також розповідає про рівень володіння англійською мовою, характеризує себе як особу відповідальну, енергійну, комунікабельну. І, звичайно, пояснює чому для нього важливий досвід роботи помічником у мовній школі.
Це власне висловлення побудовано логічно й послідовно. Автор використовує з’єднувальні елементи, що забезпечують зв’язок між частинами тексту на рівні змістових абзаців, а також окремих речень у абзацах. У тексті наявні сполучники сурядності та підрядності, слова-зв’язки, вставні слова (Therefore, Since, as….as тощо), ужиті доречно.
Стиль висловлення, формат тексту повністю відповідають меті написання офіційного листа. Текст структурований за змістовими абзацами.
У висловленні автор продемонстрував достатній словниковий запас для висвітлення заданої комунікативної ситуації за темами «Характер людини», «Плани на майбутнє, вибір професії» і «Особистісні пріоритети». Лексичних помилок немає.
У роботі використано різні типи речень, ужито різні граматичні структури (дієслівні часи – Present Simple, Continuous, Perfect тощо). У роботі немає помилок.