Методичні рекомендації " Застосування технологій групового навчання при викладанні курсу географії у 8 класі «Україна у світі: природа, населення» та курсу географії в 9 класі "

Про матеріал

Дані методичні рекомендації пропонують поради щодо використання технологій групового навчання при викладанні курсу географії у 8 класі

«Україна у світі: природа, населення» та курсу географії в 9 класі «Україна і світове господарство»

Перегляд файлу

1

 

Методичні рекомендації застосування  технологій

 групового навчання

при викладанні курсу географії у 8 класі

 «Україна у світі: природа, населення»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гайдук Наталя Михайлівна

вчитель географії

Вижницького ЗЗСО І-ІІІ ст.

ім.Ю.Федьковича

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування технології групового навчання

          Групова  технологія навчання передбачає організацію навчального процесу при вивченні географії України, за якої навчання здійснюється у процесі спілкування між учнями (взаємонавчання) у групах при вивченні різних тем із географії України. Група може складатися з двох і більше учнів, може бути однорідною або різнорідною за певними ознаками, може бути постійною і мобільною.

      При викладанні курсу географії в 8 класі «Україна у світі: природа, населення» найпоширенішими для використання є такі групові технології як «Коло ідей»,  «Мозковий штурм», «Міжпредметні зв’язки».

При вивченні теми «Геоекологічна ситуація в Україні» доцільно застосувати технологію «Коло ідей» . Метою є вирішення гострих спірних питань, складання списку ідей і залучення всіх учнів до обговорення питання. Всі групи повинні виконувати одне і теж завдання, що складається з декількох питань (позицій), які представляються групами по черзі. При відповідях кожна із груп озвучує тільки один аспект проблеми, а вчитель задає питання по колу доти, поки ідеї не закінчаться. Це виключає можливість доповіді всієї інформації однією группою. Учнів заздалегідь об’єднують у групи та оголошують такі завдання:

1. Геоекологічна ситуація на території України (для групи «Екологи»).

2. Законодавство про екологічну ситуацію в Україні (для групи

«Правознавці»).

3. Екологія і здоров’я населення (для групи «Лікарі»).

4. Основні забруднювачі та джерела забруднення навколишнього

середовища (для групи «Географи»).

5. Сільськогосподарське сміття, шляхи розв’язання проблеми (для

групи «Винахідники»).

Кожна група висвітлює питання і своє бачення розв’язання проблеми. Під час застосування  методу використовується карта «Геоекологічні ситуації в Україні».

Технологію «Мозковий штурм» доцільно використати при вивченні теми «Туризм як складник національної економіки, його види», вибравши  тему для обговорення «Як розвинути туристичну галузь в Україні». Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок всіх учасників. Як свідчить практика, шляхом «мозкового штурму» всього за кілька хвилин можна визначити десятки ідей. Робота з цим методом організовується за такими етапами:                              Усі учасники пропонують ідеї щодо розв'язання порушеної проблеми.               Ідеї записуються на дошці.                                                                        Якщо група вважає кількість поданих ідей достатньою, запис їх припиняється.                                                                                                    Після того як майже всі ідеї зібрані, вони групуються, аналізуються і відбираються.                                                                                                          Вибираються ті, що можуть допомогти розв'язати порушену проблему.   

Використання методу «Міжпредметні зв’язки»  дуже поширене на уроках географії України.

Міжпредметні звязки з біологією. Мета використання міжпредметних зв’язків з з біологією полягає у прищепленні учням почуття відповідальності за збереження різноманіття рослинного і тваринного світу на нашій планеті, розуміння того, що людина і природа повинні співіснувати в гармонії. Значна увага повинна приділятися екологічному вихованню. Доцільно використовувати при вивченні теми «Рослинний і тваринний світ України».

Міжпредметні звязки з математикою Розв’язання математичних задач і вправ на уроках географії дозволяє конкретизувати знання учнів, сприяє глибшому засвоєнню і запам’ятовуванню навчального матеріалу. Метод рекомендовано застосувати при вивченні теми «Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси» і виконання практичної роботи «Аналіз карти годинних поясів світу. Розвязання задач на визначення часу».

Міжпредметні зв"язки з історією . Географію і історію можна вважати спорідненими предметами. Недарма кажуть, що економічна і соціальна географія – це сучасна історія. Адже історія вивчає політичний устрій, населення, господарство в минулі часи, а географія – в наше сьогодення.

Тому надзвичайно важливо використовувати на уроках географії історичні дані про країни, які вивчаються. Як приклад, можна навести урок  на тему: «Формування території України».
На етапі актуалізації опорних знань використовуються такі питання:
    Які держави були на території України в найдавніші часи?
    Назвіть держави, які в різні часи володіли українськими землями.

      При викладанні курсу географії в 9 класі «Україна і світове господарство» найпоширенішими для використання є такі групові технології як «Коло ідей»,  «Мозковий штурм», «Міжпредметні зв’язки».

При вивченні теми «Глобальні проблеми людства» доцільно застосувати технологію «Коло ідей» . Метою є вирішення гострих спірних питань, складання списку ідей і залучення всіх учнів до обговорення питання. Всі групи повинні виконувати одне і теж завдання, що складається з декількох питань (позицій), які представляються групами по черзі. При відповідях кожна із груп озвучує тільки один аспект проблеми, а вчитель задає питання по колу доти, поки ідеї не закінчаться. Це виключає можливість доповіді всієї інформації однією группою. Учнів заздалегідь об’єднують у групи та оголошують такі завдання:

1. Причини виникнення глобальних проблем людства (для групи «Екологи»).

2. Проблема війни імиру (для групи «Правознавці»).

3. Екологія і здоров’я населення світу (для групи «Лікарі»).

4. Основні забруднювачі та джерела забруднення навколишнього

середовища (для групи «Географи»).

5. Сміття – екологічна проблема людства, шляхи розв’язання проблеми (для групи «Винахідники»).

Кожна група висвітлює питання і своє бачення розв’язання проблеми.

Технологію «Мозковий штурм» можна використати при вивченні теми «Роль науки й освіти в суспільстві», вибравши  тему для обговорення «Яке значення має освіта в житті людини. Чи потрібно здобувати освіту?».

 Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок всіх учасників. Як свідчить практика, шляхом «мозкового штурму» всього за кілька хвилин можна визначити десятки ідей. Робота з цим методом організовується за такими етапами:                              Усі учасники пропонують ідеї щодо розв'язання порушеної проблеми.               Ідеї записуються на дошці.                                                                        Якщо група вважає кількість поданих ідей достатньою, запис їх припиняється.                                                                                                    Після того як майже всі ідеї зібрані, вони групуються, аналізуються і відбираються.                                                                                                          Вибираються ті, що можуть допомогти розв'язати порушену проблему.   

Використання методу «Міжпредметних зв’язків» з хімією доцільне під час вивчення «Виробництво чавуну, сталі, прокату в Україні», «Хімічне виробництво в Україні» та ін.

 

 

docx
Додано
4 січня 2022
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку