Портфоліо
навчальних досягнень
учня початкових класів
Однією з освітніх технологій, що дозволяє творчій особистості самореалізуватися, а вчителю простежити шлях до успіху учня, є технологія роботи з портфоліо, яка отримує все більше розповсюдження. Вона допоможе розвинути індивідуальність кожної дитини, знайти стимули, які б спонукали учня стати творцем, дослідником, активним учасником навчально-виховного процесу; здобути вміння мислити нестандартно; планувати і оцінювати результат своєї діяльності, розробляти план його досягнення.
Шлях до успіху нелегкий, а інколи і зовсім нездоланний для дитини без підтримки дорослих. Необхідно створювати педагогічний простір, де кожна дитина – творець, дослідник, націлена на успіх. Постійно презентуючи свої кращі роботи, учень демонструє свій творчий ріст, свої досягнення та успіх.
Портфоліо у початковій школі краще всього створювати як портфоліо навчальних досягнень, що включає у себе кращі результати Перегляд портфоліо роботи школяра. Це можуть бути досягнення з різних предметів за певний період навчання (семестр, рік тощо), колекції робіт, які демонструють захоплення дитини, малюнки, творчі роботи з художньої праці, спостереження, твори на різну тематику, власні вірші, казки, фотографії та інше.
Кількість та назви розділів узгоджуються між учителем та учнем в залежності від захоплень дитини.
Розділи портфоліо:
Особливе місце відводиться розділу «Сам про себе». Це інформація про учня. Кожна дитина може представити себе різними способами. У одного це фото та коротенька довідка про себе ( прізвище, і’мя, по батькові, дата та місце народження, школа, клас ), у іншого – портрет, зроблений художніми засобами, творча розповідь ( власний вірш ). У цьому ж розділі може бути коротенька історія успіхів дитини.
У розділі «Мої успіхи» учні розміщують свої кращі роботи з розвитку зв’язного мовлення, диктанти, контрольні роботи з математики, української та англійської мов, успішно виконані тести.
У розділі «Мої досягнення» подаються сертифікати про участь у різних конкурсах (Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру», Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика, Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс «Колосок» ), грамоти за участь у шкільних, міських і обласних олімпіадах, дипломи та інші нагороди.
Найбільший інтерес в учнів викликає розділ «Мої захоплення». Учні, що люблять малювати та беруть участь у різних образотворчих конкурсах, вкладають сюди свої кращі малюнки, сюжетні ілюстрації до літературних творів. Діти, які відвідують хореографічну школу, - фотографії зі своїх виступів та концертів. Є діти, які мають свої особисті, відмінні від інших, захоплення. Наприклад, Максим дуже цікавиться пірамідами Єгипту. Він збирає матеріал з цієї теми ( вирізки з журналів, газет, фото ), а також свої замальовки.
У папці учні розміщують лише ті матеріали, які на їх думку, відображають найкращі результати та досягнення. Усі роботи портфоліо датуються. Важливим моментом є початок роботи з портфоліо. У початковій школі діти приступають до цієї роботи спільно з учителем та батьками, які допомагають відібрати матеріал та оформити розділи. Учням подобається спочатку працювати з тими розділами, де вони мають більшу кількість досягнень.
Кожному школяреві треба навчитися розуміти, навіщо йому потрібно працювати з портфоліо. Це дає можливість організувати самоконтроль за розміщенням та поповненням розділів, оцінити свої досягнення та можливості. Матеріал може бути використано учнями, вчителями 5-х класів, батьками, але тільки з дозволу дитини, якій належить портфоліо.
По завершенню навчання у початковій школі у кожного учня є свій портфоліо, який являє собою творчу роботу. Далі напрацювання можуть удосконалюватись.
Корисно провести конкурс серед учнівських портфоліо, на якому діти не тільки представлятимуть свою роботу, а й захищатимуть її, аргументуючи зібраний матеріал. Конкурс може стосуватися як окремих портфоліо (протягом навчання), так і всього портфоліо в цілому (по завершенню навчального року).
Портфоліо є важливим мотивуючим фактором навчання. Він націлює дитину на демонстрацію власного творчого росту, на досягнення успіху, що позитивно позначається на навчально-виховному процесі.