« Методичні засади формування навичок читання у молодших школярів»

Про матеріал

Одним з найважливіших видів мовленнєво-пізнавальної діяльності людини є читання. Читання іноземною мовою як комунікативне вміння та засіб спілкування є найрозповсюдженішим способом іншомовної комунікації, яким учні загальноосвітньої школи мають оволодіти згідно з вимогами чинної програми. Саме тому постало важливим таке питання як формування навичок техніки читання на початковому етапі

Перегляд файлу

                                          Мангушський  РМК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Методичні засади  формування навичок читання  у молодших школярів»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    Підготувала :

                                                                                       Вчитель англійської мови

                                                                                          Бердянської ЗОШ І-ІІІст

                                                                                               Пилипенко О.О

 

 

                                             2017 р.

Одним з найважливіших видів мовленнєво-пізнавальної діяльності людини є читання. Читання іноземною мовою як комунікативне вміння та засіб спілкування є найрозповсюдженішим способом іншомовної комунікації, яким учні загальноосвітньої школи мають оволодіти згідно з вимогами чинної програми.

Саме тому постало важливим таке питання як формування навичок техніки читання на початковому етапі,

Пасів виділяє кілька методів навчання техніки читання на сучасному етапі розвитку методики викладання іноземних мов: алфавітний (вивчення назв букв, а потім їх комбінацій з двох чи трьох літер), звуковий (виучування звуків з наступною комбінацією їх в слова), складовий(виучування комбінацій складів), метод цілих слів (заучування напам'ять слів, цілих іноді фраз і навіть пропозицій — прямий метод),  фонемно-графічний метод

Алфавітний метод передбачає вивчення читання окремих букв і їх поєднань без урахування того, що слова складаються зі складів і читання буквосполучень залежить від того, в якому складі воно коштує. Крім того, для школярів молодших класів дуже важко вивчати напам'ять велику кількість правил без їх конкретного застосування при читанні.

1 етап - оволодіння алфавітом. Вправи на запам'ятовування зорового образу букви :

1. написання  літер  в повітрі;

2. прописування букв;

3. складання букв з елементів;;

4. запитати у дітей, на що схожі букви (підбір асоціацій);

5. малювання букв на папері;

6. "знайди сховані букви;

7. збери алфавіт

"Знайди моє ім'я" (на дошці заздалегідь пишуться букви і транскрипційні значки, діти повинні з'єднати букву з транскрипцією і прочитати транскрипцію)

Гра "Знайди пару": учень повинен знайти пару букв - велику і маленьку.

«Букви-сусідки»

Діти грають по черзі. Я називаю будь-яку букву. Учень називає букву, що стоїть в алфавіті перед названої, і букву, що стоїть після названої.

Виконав завдання називає букву для свого товариша. Гра триває по ланцюжку.

«Приголосний» алфавіт

Учні хором або по черзі промовляють англійський алфавіт, не називаючи голосні літери, заміняючи їх ударами долонь

2 етап - оволодіння графемно-фонемними  відповідниками.

- Вправи на закріплення в пам'яті графічних образів слів завдяки активній спільній роботі слухового, зорового й мовленнєвого аналізаторів:

1. читання слів за ключовим словом;

2. читання слів за диктором.

- Вправи на швидкість реакції на графічний образ слова:

1. змагання на швидкість і правильність прочитання слів з представленого в підручнику вправи;

3. розрізна азбука;

4. "перетворення слів

5. "підібрати підпис до картинки";

6. збірка слова;

7. поділ слова;

8.ланцюжок слів ";

9 "що починається з букви ..;

 

                            Alphabetcards.

Мета цієї гри, що проходить у вигляді змагання, - вчити складати слова. Воно дозволяє залучити до активної навчальної  діяльність весь клас.

1. Розділити клас на пари.

2. Роздати конверти з буквами.

3. Попросити дітей скласти якомога більше слів на певну тему, наприклад, «Тварини». Обмежити час (5 хвилин).

4. Потім попросити кожну пару назвати слова по буквах по черзі.

5. Якщо інші пари мають такі ж слова, то вони перевертають картки з буквами, для того щоб не прочитати це слово ще раз.

6. В кінці, підрахувати, скільки слів було колективно зібрано. Нагадати дітям слова, які вони забули на цю тему.

З єднай рифмуючі слова

   ceiling           make

   break            feeling

   wait               key

   me                late

 

 

3 етап - читання словосполучень і речень :

1. картки із словами для складання словосполучень або речень  і подальшого прочитання їх вголос;

2. конкурс на наслідування учителя або диктора в читанні речень;

3. "спортивна естафета";

«Придумай речення»

Учні отримують картки з освоюваними словами. Кожен повинен скласти речення зі «своїм» словом.

Читання «драбинок» проходить у формі змагання: хто краще і швидше прочитає.

A pig

a pink pig

a big pink pig

his big pink pig

His big pink pig sits still.

 

«Придумай речення». Учні отримують картки з освоюваними

словами. Кожен повинен скласти речення зі «своїм» словом.

PP: A lion is big. I am a boy. My name is Katya. Etc.

 «Хто продовжить?». На картках, які роздаються учням, записані

незакінчені речення, які діти повинні продовжити, наприклад:

A lamp is ... .. (on the table)

Tom is a boy. He ... (likes cakes; likes to play .., etc.)

A hen has ... (a chicken; two legs; etc)

 

Методи цілих слів, фраз, речень — це відгомін прямого методу, який існував ще в 19-му столітті, учні вчать слова без «нудного ім'я по буквах», вони відразу розуміють сенс слова та мають змогу аналізувати різні тексти з перших занять. Правда, читання вголос в цьому випадку перетворюється на вгадування правильного читання слова. Учні не розуміють механізму складання слів, роблять дуже

Звуковий аналітико-синтетичний метод є найбільш привабливим на тлі всіх вищеперелічених. У цьому випадку викладач не лише навчає дітей правильно вимовляти звуки, показує артикуляцію, але і вчить їх аналізувати ці слова, підкріплюючи цей процес найбільш споживаними правилами читання таким чином, щоб учень, зіткнувшись з незнайомим словом, міг сам здогадатися на підставі його знань, як воно читається.

Керуючись технічними операціями, які мають виконуватися учнями в ході читання, можна виділити три компоненти ТЧ: графемно–фонемний, графемно–семантичний і графемно–структурний, яким відповідають одиниці сприймання графічної інформації: букви, буквосполучення, слова, СС, речення і групи речень (мікротексти).

АЛФАВІТНИЙ ПЕРІОД НАВЧАННЯ

Графемно–фонемна група вправ

Вправа 1 (рецептивно–репродуктивна)

Період: становлення навичок.

Етап формування навичок: початковий (ознайомлювальний).

Мета: Формувати навички упізнавання піктограми А (Ali Alligator) та а (Аnnie Apple); артикуляційні навички.

Інструкція: Подивись на піктограми і скажи, хто у них сховався.

Матеріал для сприймання:  (справа) 

Ключ: 1. Ali Alligator. 2. Annie Apple.

Вправа 2 (інтегративна)

Період: стабілізації навичок.

Етап формування навичок: варіюючий.

Мета: Формувати навички упізнавання і розрізнення великої і маленької букви А; навички встановлення буквено–звукових відповідностей.

Інструкція: Алі та Енні шукають свої букви. Допоможи їм зустрітися. Назви букви і піктограми. Намалюй Алі та Енні.

Матеріал для сприймання: (справа)     

Ключ:

 

  (1) This is the letter A /ei/.   (2) This is the letter A /ei/, too.

  (3) This is Annie Apple,   (4) and this is Ali Alligator.

ПЕРІОД ФОРМУВАННЯ ВЛАСНЕ НАВИЧОК ТЧ

Графемно–фонемна і графемно–семантична група вправ

 

Об'єкт сприймання: слово.

Вправа 3 (рецептивно–репродуктивна)

Період: становлення навичок.

Етап формування навичок: підготовчий.

Мета: Формувати навички встановлення ГФВ; навички коректного вживання словесного наголосу.

Інструкція: Послухай, як диктор вимовляє подані нижче слова. Повтори за ним кожну пару слів.

Матеріал для сприймання: (справа)

 

 

 

 

Ключ: відсутній.

Вправа 4 (рецептивно–репродуктивна)

Період: стабілізації навичок.

Етап формування навичок: варіюючий.

Мета: Формувати навички встановлення ГФВ; навички коректного вживання словесного наголосу; навички співвіднесення прочитаного слова з його значенням.

Інструкція до гри "Tic–Tac–Toe". (Учитель поділяє групу учнів на дві команди: команду "Х"–ів і команду "О"–ів та пояснює їм правила гри). По черзі вголос читайте і перекладайте рідною мовою по одному слову з рамочок. Переможе та команда, яка правильно прочитає і перекладе всі слова у лінії по горизонталі, вертикалі або діагоналі.

Матеріал для сприймання: (справа)

Ключ: відсутній

Вправа 5 (інтегративна)

Період: стабілізації навичок.

Етап формування навичок: варіюючий.

Мета: Формувати навички встановлення ГФВ; навички коректного вживання словесного наголосу; навички співвіднесення прочитаного слова з його значенням; лексичні навички у висловлюваннях понадфразового рівня.

Інструкція: Пошепки прочитай слова з рамочки. Уважно розглянь малюнок і

  1. добери до кожного малюнка слово з рамочки;
  2. прочитай ці слова вголос і переклади їх рідною мовою;

 

(рецептивна та рецептивно-репродуктивна)

Період: становлення навичок.

Етап формування навичок: початковий (ознайомлювальний).

Мета: Формувати навички встановлення ГФВ; навички коректного вживання словесного наголосу.

Інструкція: Послухай, як диктор читає слова, що написані нижче. Який звук передає буква, позначена коричневим кольором? Який звук передає буква, позначена синім кольором? Напиши ці звуки у порожніх рамочках поряд із словами. Ще раз пошепки прочитай слова і придумай два правила читання букви С.

Матеріал для сприймання:

a city   an ice   centipede       a cat   a cream   a cloud  

Сinderella   a cereal   a cinema    an apricot   a cactus   an octopus

Ключ: Правила: 1) С звучить як [s] перед –i та –e; 2) С звучить як [k] перед іншими буквами.

Вправа 7 (рецептивно–репродуктивна)

Період: становлення навичок.

Етап формування навичок: стандартизуючий.

Мета: Формувати навички встановлення ГФВ; навички використання словесного наголосу.

Інструкція: Пошепки прочитай слова і розклади їх у два стовпчики. У перший стовпчик помісти слова, в яких буква С звучить як [k], а у другий – слова, в яких буква С звучить як [s]. Прочитай уголос слова спочатку з першого стовпчика, а потім з другого.

Матеріал для сприймання:

 

 

[k]

[s]

an octopus

a city

 

 

Ключ: [k] an octopus, a cat, a cloud, a cactus, a cream, an apricot; [s] a city, a cereal, an ice, centipede, a cinema, a cereal, Cinderella.

. Таким чином, у процесі тестування вказаного об'єкту контролю УЕ мали назвати букви або співвіднести "ім'я" букви–образа (піктограми) з її алфавітною назвою і графічним образом; обвести колом і назвати букву, з якої починається слово, значення якого розкривається за допомогою малюнка; назвати букву і намалювати предмети, назви яких на письмі починаються з цієї букви; з'єднати букви в алфавітній послідовності і сказати, який образ утворився у результаті такого з'єднання; намалювати піктограму букви і дати їй ім'я тощо.

Графемно–структурна група вправ

Формування навичок ТЧ відбувається на основі застосування букв чорного кольору.

Об'єкт сприймання: СС.

Вправа 8 (рецептивна)

Період: становлення навичок.

Етап формування навичок: стандартизуючий.

Мета: Формувати навички структурної антиципації; навички коректного вживання фразового наголосу; навички співвіднесення прочитаного СС з його значенням.

Інструкція: Мовчки прочитай подані групи слів. Утвори три словосполучення. За зразком виконай малюнки до кожного словосполучення, яке ти придумав.

Матеріал для сприймання:

 

 bar of  chocolate

 

an  grey  elephant  cone

a  big  ice–cream

 

Ключ: a bar of chocolate, a grey elephant, a big elephant, an ice–cream cone

 

Об'єкт сприймання: речення.

Вправа 10 (рецептивно–репродуктивна)

Період: становлення навичок.

Етап формування навичок: стандартизуючий.

Мета: Формувати навички антиципації; інтонаційні навички (питальних і стверджувальних речень), навичок співвіднесення прочитаного речення з його значенням.

Інструкція: Пошепки прочитай запитання і поєднай їх з відповідями. Із сусідом по парті уголос прочитайте запитання і відповіді.

Матеріал для сприймання:

Do you live in London?  No, I don't watch TV.

Do you like music?   Yes, I read books.

Do you read books?   Yes, I speak English.

Do you watch TV?   No, I don't live in London.

Do you speak English?  Yes, I like music.

Ключ: відсутній.

Об'єкт сприймання: мікротекст.

Вправа 11 (рецептивно–репродуктивна)

Період: стабілізації навичок.

Етап формування навичок: варіюючий.

Мета: Формувати навички логічного і фразового наголосу; навички прогнозування мовного матеріалу; навички паузації; навички співвіднесення прочитаного слова з його значенням; розуміння тексту.

Інструкція 1: Мовчки прочитай cлова у лівому, а потім у правому стовпчику. До кожного слова у лівому стовпчику відшукай у правому стовпчику слово з протилежним значенням (робота із словами). Одна пара слів уже знайдена. Прочитай пари слів уголос.

in water

a few

smooth

bumpy

on land

any

 

Ключ: water – land, a few – any, smooth – bumpy;

Інструкція 2: Придумай загадку про тварину. Для цього пошепки прочитай текст і заповни пропуски поданими у стовпчиках словами. Будь уважним, тобі потрібно обрати лише три слова! (робота з реченнями). Вголос прочитай загадку (робота з мікротекстом).

Матеріал для сприймання:

It is an animal. It lives ________. It has got a ________ skin and ______ teeth.

Do you know this animal?

Ключ: (можливий варіант виконання вправи) It is an animal. It lives in water and on land. It has got a smooth skin and a few teeth (a snake).

 

Навички читання слів. У процесі навчання учні  мали прочитати слова і з'єднати ці слова з малюнками, які ілюструють їхнє значення; за допомогою з'єднувальних ліній віднести до кожного слова букву, яка загубилася, прочитати слово і виконати малюнок; прочитати пари слів і підкреслити слово, значення якого відповідає малюнку; прочитати рядки слів, знайти у кожному з них слово, яке, за певними ознаками, не належить до даної групи слів, і закреслити його (odd man out) тощо.

Навички читання словосполучень. У процесі навчання учні  мали прочитати СС і позначити √ малюнок, змісту якого відповідає значення прочитаного СС; прочитати СС і виконати або розфарбувати малюнок; користуючись зразком, утворити, наприклад, не менше трьох СС за допомогою слів у дужках (наприклад, a _______ apple (orange, red, blue, big, green, small); прочитати сполучення слів і закреслити ті з них, які не мають сенсу (наприклад, a small elephant, a pink dog, a big lemon, a glass of bread etc.) тощо.

Навички читання речень. У процесі навчання учні  мали прочитати речення і визначити, кому із запропонованих героїв можуть належати ці висловлювання; прочитати речення з випущеними словами, варіанти яких подаються в дужках (наприклад, An elephant is ________ (a bird/ an animal)); прочитати речення і перекласти їх рідною мовою тощо.

Навички читання мікротекстів  . У процесі навчання  учні мали знайти в тексті речення або декілька речень, у яких йдеться про відповідні факти, і прочитати їх уголос; прочитати мікротекст і виконати малюнок тощо.

 

Навчання читання слів може здійснюватися:

— на основі слів з аналогічним звуком, що читаються за правилами. Слова, що не піддаються цьому правилу, але з тим же звуком, включаються в ряд цих слів, наприклад duck, uncle, cousin , son, mother;

Так в підручнику 3 класу   О.Карпюк є завдання   Follow and read:   short, sport, four , daughter

— з використанням часткової транскрипції з виділенням відповідних літер, які передають даний звук, наприклад [u:]: too, school, fruit, ruler, blue, two, do;

— з використанням повної транскрипції, наприклад autumn ['o:tm], daughter ['dota];

— за аналогією, наприклад, діти вміють читати слова right, night, їм потрібно прочитати нове слово light. (Правила мало слів, а встановити асоціацію потрібно). Або brought-thought, ring-bring, drink-think. В цьому випадку можна використовувати дошку і здійснювати заміну літери, яка змінює значення слова: sing, змінюється перша буква r – ring, приписується літера b – bring. У всіх випадках бажано, щоб першими читали діти, щоб учні читали усвідомлено; на основі читання за вчителем або диктором слів. У цьому випадку оволодіння читанням таких слів відбувається на основі імітації.

bought [bo:t], brought, thought

 

Впевнена, що перераховані форми навчання допомагають дітям подолати сором’язливість, зняти мовний бар’єр, активізувати лексичний та граматичний матеріал, відпрацювати вимову, повторити вивчене.

Зараз підростає нове покоління дітей, для яких не достатньо традиційних методів навчання, від кожного уроку вони чекають чогось більш цікавого і сучасного. Отож, мені як вчителю, є привід і необхідність бути у постійному творчому пошуку. Шукаючи, застосовуючи нові прийоми та завдання на уроках, можна досягти максимального підвищення ефективності уроку, високих практичних результатів, зберегти і розвинути інтерес до вивчення іноземної мови.

 

docx
До підручника
Англійська мова (підручник для спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням англійської мови) 1 клас (Карпюк О. Д., Ростоцька М.Є.)
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
1572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку