У методичному посібнику висвітлено особливості використання на уроках математики задач-"вкладок" та запропоновано конспект уроку на тему “Прямокутник. Площа прямокутника”, 5 клас
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
Відділ освіти Пирятинської міської ради Полтавської області
Пирятинський ліцей Пирятинської міської ради
Полтавської області
М.О.Філімонова
Методика використання на уроках математики задач-“вкладок”
(конспект уроку на тему
“Прямокутник. Площа прямокутника”, 5 клас)
Пирятин – 2017
Шкільна геометрична освіта передбачає пропедевтику систематичного курсу геометрії у процесі навчання математики у 5 – 6 класах. Саме у цей період в учнів формуються уявлення про основні геометричні фігури та їх властивості, уміння виконувати найпростіші вимірювання і побудови, розв'язувати задачі на обчислення значень геометричних величин (довжин, градусних мір кутів, площ, об'ємів). Тому понятійний апарат, графічні уміння і навички, отримані на цьому ступені вивчення курсу, мають стати міцним підґрунтям успішного вивчення геометрії в наступних класах. Таким чином, геометричний матеріал, призначений для вивчення у 5 – 6 класах, дозволяє з одного боку поглибити і розширити уявлення учнів про відомі їм геометричні фігури, а з іншого – має на меті підготувати школярів до вивчення систематичного курсу геометрії в 7 – 9 класах.
На мою думку, процес викладання геометричного матеріалу має специфічні риси:
У курсі математики 5 – 6 класів вивчаються такі теми геометричного спрямування:
1. Пряма, промінь, відрізок, ламана. Кути
2. Многокутники. Площа прямокутника
3. Прямокутний паралелепіпед, куб, піраміда. Об’єм
Пропоную детальніше розглянути методи та прийоми вивчення теми “Прямокутник. Площа многокутника” з точки зору застосування методу математичного моделювання.
З поняттям “многокутник” учні знайомилися у процесі вивчення замкненої ламаної, тому основний акцент слід зробити на вивченні прямокутника (квадрата) і трикутника. Ці фігури образно відомі школярам ще з початкової школи. Однак заслуговують на увагу наступні моменти:
Що стосується поняття “площа”, то її варто розглядати як величину, по відношенню до якої можуть бути встановлені критерії порівняння і яка має властивості схожі на властивості довжини. Однак процес знайомства учнів з поняттям “площа” має свою специфіку і здійснюється в кілька етапів:
Великі труднощі у школярів при розв’язуванні прикладних задач викликає процес заміни об’єктів, що описані в умові задачі, геометричними фігурами і термінами, оскільки для цього має бути гарно розвинене абстрактне мислення, що для 10 – 11-річних підлітків не є характерним. Тому на початкових етапах необхідно робити акцент на завданнях, в яких поряд з вихідним об’єктом зазначається його математичний еквівалент. Наприклад, математичним еквівалентом понять “цех”, “каністра” і т.д. є “прямокутний паралелепіпед”.
Задача 1. Приміщення цеху має форму прямокутного паралелепіпеда. Його довжина – 13 м, ширина – 12 м, а об’єм – 624 м3 . Обчисли його висоту.
Задача 2. Каністра має форму прямокутного паралелепіпеда, виміри якого 2, 3 і 4 дм. Скільки літрів бензину вміщується в ній? (1 л = 1 дм3)
Такі задачі сприяють формуванню і закріпленню в уяві дітей предметів, які мають і можуть мати форму прямокутного паралелепіпеда. Тому задачі, в яких немає прямого співставлення об’єкта і прямокутного паралелепіпеда (математичного еквівалента), в подальшому будуть розв’язуватися досить легко.
Також корисними будуть так звані задачі-“вкладки”, що передбачають побудову на базі однієї елементарної задачі системи завдань, розв’язання кожного з яких потребує залучення нових знань, активізації додаткових умінь та навичок. Наприклад, розглянемо таку задачу.
Задача 3. Класна кімната має розміри 5×8м. Знайдіть її площу.
Ця задача є елементарною, тому досить простими будуть для неї і математичні моделі (образна та знако-символьна), однак поставлені додаткові запитання дають змогу розкрити її прикладні можливості, збагатити і ускладнити модель. Зокрема:
Запитання 1 – 2 формують в учнів розуміння реального походження даних, тобто дозволяють ситуацію, існуючу в математиці, перенести в реальну дійсність і з’ясувати її достовірність.
Запитання 3 – 4 сприяють засвоєнню структури формули для обчислення площі прямокутника.
Пропонуємо систему задач, створену на основі задачі 3.
Задача 4. Підлога класної кімнати має розміри 5×8м. Скільки банок фарби вагою 1 кг необхідно для фарбування підлоги, якщо витрати фарби на 1м2 дорівнюють 120 г?
Задача 5. Якщо в кімнаті довжиною 8 м та шириною 5 м фарбувати нову підлогу, то технологія вимагає робити це тричі. Витрати для першого разу складають 150 г на м2, для другого – 120 г на м2, для третього – 70 г на м2. Які загальні витрати фарби?
Після розв’язання цієї задачі варто задати учням кілька додаткових запитань типу:
Такі запитання сприятимуть різносторонньому аналізу ситуації і вибору можливих шляхів її вирішення.
Загалом задачі-“вкладки” яскраво демонструють процес ускладнення математичної моделі, сприяють удосконаленню навичок математичного моделювання та якісному формуванню в учнів загальнологічних прийомів розумової діяльності, хоча і вимагають від учителя додаткових зусиль та часу.
Пропоную один із варіантів проведення уроку формування умінь і навичок з теми “Прямокутник. Площа прямокутника” з використанням задач-“вкладок”.
Тема: Площа прямокутника
Мета:
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Обладнання: підручник “Математика. 5 клас” А.Г.Мерзляк та ін., завдання для самостійної роботи, таблиця “Одиниці вимірювання площ”, комп’ютерна презентація “Площа прямокутника”, комп’ютерна презентація “Незакінчене речення”, комп’ютерна презентація “Фізкультхвилинка”.
Хід уроку
Учитель: Доброго дня! Сідайте. Розпочинаємо наш урок. Урок, щоб легко нам почати, слова важливі прошу пам’ятати:
Успіху Вам!
Учитель: На попередньому уроці ми ввели поняття площі прямокутника, встановили зв'язок між одиницями вимірювання площ. На сьогодні ви мали виконати №580 та №582
Вправа 580
Вправа 582
Відповідь: периметр поля 364
Оголошення мети уроку
Учитель: Сьогодні на уроці ми продовжимо розв’язувати задачі на знаходження площ прямокутника, квадрата, а також покажемо застосування ваших знань на практиці, тому метою нашого уроку є:
Предмет математики настільки серйозний, що корисно не втрачати нагоди зробити його дещо цікавим (Блез Паскаль)
Учитель: Повторення теоретичного матеріалу проведемо у вигляді гри “Скарбничка знань”, в якій ви даватимете відповіді на запитання:
Учитель: Для подальшого розв’язування вправ і задач нам необхідно з’ясувати, чи добре ви знаєте, які властивості має площа і як обчислювати площу прямокутника і квадрата. Отже, закінчіть речення…
Учитель: Розглянемо вправу 583. На малюнку зображено дві фігури. Потрібно знайти їх площу.
(один із учнів записує розв’язання на дошці, а решта у зошитах)
(учні записують розв’язання задачі на дошці і в зошитах)
Учні встають з-за парт і повторюють рухи за зображенням на слайдах.
Учитель: На даному етапі уроку наш клас перетворюється у будівельно – ремонтну компанію.
(40*120=4800 (г) = 4 кг 800 г)
(40*(150+120+70)=40*340=13 600 (г) = 13 кг 600 г)
Для перевірки рівня засвоєння вами вивченого матеріалу проведемо самостійну роботу. (Учитель роздає завдання для самостійної роботи. Після написання самостійної роботи, учні обмінюються листками і за відповідями на дошці проводять взаємоперевірку, виставляють оцінки, а потім здають роботи учителю)
Варіант 1 1.Яку довжину має сторона квадрата площею 1 а? А. 1 дм. Б. 1 м. В. 10м. Г. 100м. 2. Знайдіть площу прямокутника, якщо його сторони дорівнюють 2 см і 5 см. А. 7 . Б. 14. В. 20. Г. 10. 3. Площа квадрата дорівнює 81. Чому дорівнює його сторона? А. 18 см. Б. 9 см. В. 8см. Г. 10см. 4. Знайдіть периметр квадрата площею 49. А. 14 см. Б. 28см. В. 7 см. Г. 12см. 5. Квадрат поділили на два рівні трикутники. чому дорівнює площа кожного з них, якщо периметр квадрата – 24 дм? А. 9 . Б. 288 . В. 18 . Г. 36 . |
Варіант 2 1.Яку довжину має сторона квадрата площею 1 га? А. 1 км. Б. 1 м. В. 10м. Г. 100м. 2. Знайдіть площу прямокутника, якщо його сторони дорівнюють 6 см і 7 см. А. 42 . Б. 13. В. 26. Г. 84. 3. Площа квадрата дорівнює 25. Чому дорівнює його сторона? А. 52 см. Б. 5 см. В. 10см. Г. 20см. 4. Знайдіть периметр квадрата площею 64. А. 16 см. Б. 8см. В. 32 см. Г. 14см. 5. Квадрат поділили на два рівні трикутники. чому дорівнює площа кожного з них, якщо периметр квадрата – 16 дм? А. 32 . Б. 1288 . В. 8 . Г. 64 . |
Варіант 1
|
Варіант 2
|
Повторити п. 21.
Виконати вправи 584, 586, 588
Учитель підводить підсумок і виставляє оцінки
Учитель: Не достатньо опанувати премудрість, потрібно ще вміти нею користуватися. Отже, користуйтеся нею і йдіть вперед до знань цими трьома шляхами, які ми сьогодні відкрили для себе.
1