Урок математики в 5 класу на тему "Уявлення про звичайні дроби"

Про матеріал

Дана методична розробка уроку для 5 класу відповідає програмі “Математика. Навчальна програма для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів”, яка затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Завдання для уроку використані з підручника “Математика 5 клас” авторів А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір, рік видавництва 2018.

Запропонований урок є першим уроком з розділу “Звичайні дроби”. Дана методична розробка уроку містить різні форми і методи роботи, зокрема фронтальну, індивідуальну, групову, роботу в парах. Застосування на уроці мультимедійної презентації дає змогу унаочнити ознайомлення учнів з темою уроку. Для учнів, які цікавляться музикою, відвідують музичну школу можна запропонувати підготувати інформацію для своїх однокласників про історію виникнення звичайних дробів та їх використання в музиці.

Дана розробка буде корисною для вчителів, які викладають математику в 5 класі.

Перегляд файлу

Конспект уроку математики в 5 класі на тему

 “Уявлення про звичайні дроби”

Методичні рекомендація. Дана методична розробка уроку для 5 класу відповідає програмі “Математика. Навчальна програма для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів”, яка затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Завдання для уроку використані з підручника “Математика 5 клас” авторів А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський,  М.С. Якір, рік видавництва  2018.

Запропонований урок є першим уроком з розділу “Звичайні дроби”.  Дана методична розробка уроку містить різні форми і методи роботи, зокрема фронтальну, індивідуальну, групову, роботу в парах. Застосування на уроці мультимедійної презентації дає змогу  унаочнити ознайомлення учнів з темою уроку. Для учнів, які цікавляться музикою, відвідують музичну школу можна запропонувати підготувати інформацію для своїх однокласників про історію виникнення звичайних дробів та їх використання в музиці.

Дана розробка буде корисною для вчителів, які викладають математику в 5 класі.

Тема: Уявлення про звичайні дроби.

Мета: познайомити учнів з поняттями дробу, чисельника та знаменника дробів; формувати навички читання та запису звичайних дробів; формувати навички розв’язування задач на знаходження числа за його дробом; формувати вміння працювати в групах; розвивати логічне мислення; виховувати любов до предмета

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація до уроку, завдання на дошці

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Усне фронтальне опитування:
    • Як називаються компоненти при діленні?
    • Як знайти невідомий дільник?
    • Як знайти невідоме ділене:
  2. Обчислення прикладів усно:
  3. Розв’язування рівняння (1 учень біля дошки)

;

;

;

;

.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Робота в групах. Проблемне завдання «Чи завжди можливе ділення?». (За необхідності вчитель може давати учням підказки.) Підказки: а) Як знайти частку при діленні 25 на 3? б) Як поділити пиріг між 5 дітьми?

ВИСНОВОК: більше число можна поділити на менше у будь-якому випадку (ділення без остачі або ділення з остачею), а замість ділення меншого  числа на більше ми використовуємо дроби. Ділення не можливе лише у випадку ділення на нуль.

  1. Що означають слова «півфінал», «чвертьфінал», «півострів», «чверть години», «половинна нота»?

1V. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу

1. Пояснення вчителя  (застосування презентації)

Частка від ділення одного числа на інше дорівнює дробу, чисельник якого дорівнює діленому, а знаменник – дільнику.

Число, записане під рискою дробу, називають знаменником дробу. Знаменник дробу показує на скільки рівних частин поділено ціле.

Число, записане над рискою дробу, називають чисельником дробу. Чисельник дробу показує, скільки взято рівних частин цілого числа.

2.Усні вправи:

 Прочитати дроби  

Яку частину зафарбували?

На день народження до Маринки завітало 5 друзів. Мама спекла та розрізала піццу на 6 шматків. У цьому випадку кожному з присутніх дітей дістанеться по 1 шматку, тобто всієї піци. Де знаменник показує, що розділили піцу на 6 шматків, а числівник скільки з’їв кожний.

Деякі частини від одиниць вимірювання мають особливі назви. Так, 1 см це - м,  а 1 г – це кг, 1 хвилина – це години.

Приклад. Клоун, щоб розсмішити публіку, оголосив антракт на доби і сказав, що в кафе продається морозиво порціями по ц. Скільки хвилин тривав антракт і скільки грам морозива в одній порції?

 

3.  Зображення дробових чисел

Дробові числа, як і натуральні, можна зображати точками числового променя. Наприклад, для зображення дробу   поділимо одиничний відрізок на чотири рівні частини. Потім від початку променя відкладемо 3 таких частини. Отримаємо шукану точку А(), яка зображує число .

 

 

 

 

4. Самостійна практична  робота

Зобразити на числовому промені числа

5. Робота в парах «Гра правильно прочитай і запиши»

Один  учень отримує листочок із написаними дробами. Він повинен продиктувати дроби своєму сусідові, а той записати. Потім здійснюється перевірка і учні змінюють свою роль при виконанні завдання.

6. Історичні відомості про використання назви дробів у різних країнах (повідомлення учнів)

Ви знаєте, що натуральні числа виникли в результаті практичної діяльності людей, яким треба було лічити тварин, предмети, вимірювати довжину, площі, об’єм. Але результат вимірювання не завжди можна було позначити натуральним числом, бо наслідком вимірювань найчастіше дістаємо частини прийнятої одиниці. Так, на основі потреб практики виникло поняття дробу – числа, що складається з кількох однакових частин одиниці.

В Єгипті з дробами оперували ще 4 000 років до Христового Народження. Про це свідчать стародавні документи, що збереглися з тих часів. Проте загального способу для позначення всіх дробів, як це прийнято тепер, коли чисельник записують зверху, а знаменник – знизу, а між ними ставлять риску в єгиптян не було. При виконанні обчислень стародавні єгиптяни застосовували лише так звані одиничні дроби – дроби з чисельником 1, тобто: і т.д. Усі інші дроби вони зводили до одиничних. Наприклад, дріб подавали у вигляді суми одиничних дробів і . Для зведення дробів до одиничних було складено спеціальні таблиці.

Вавілоняни віддавали перевагу постійному знаменнику, що дорівнював 60 (), римляни – із знаменником 12. (), називаючи дріб   унцією. Але вже грецький математик Герон Олександрійський в 1 ст. до Христового Народження використовував дроби з будь-яким чисельником і знаменником.

Особливе місце належить дробам . Ці дроби відігравали визначну роль у музиці. Досі в загальноприйнятому нотному записі довга нота ціла – ділиться на половинки (удвічі коротший), четверті, восьмі, шістнадцяті.

 

В нас у Київській Русі дроби називали «частками». Окремі дроби мали спеціальні назви, що записані в таблиці.

Дроби

Сучасна назва

Стародавня назва

Одна шоста

Півтретини

Одна восьма

Пів четвертини

Одна дванадцята

Пів-півтретини

Одна шістнадцята

Пів-півчетвертини

Одна двадцять четверта

Пів-пів-півтретини або мала третина

Одна тридцять друга

Пів-пів-півчетвертини

У Китаї дроби називали, користуючись словами «половина»

- половина, - мала половина, - слабка половина, - велика половина.

6. Робота за підручником

№ 684 

VІ. Підсумки уроку

  1. Рефлексія
  2. Домашнє завдання  п. 25 вивчити №683, №685, №687.

 Творче завдання: Скільки існує звичайних дробів у яких чисельник і знаменник одночасно одноцифрові числа?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лаганович Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лобода Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лобода Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 липня 2018
Переглядів
3422
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку