Методичний турнір педагогів
« Патріотичне виховання через музику»
Підготувала : вихователь-методист, музичний керівник КЗ
«Криничанського ЗДО (ясла-садка)№2 «Вишенька»
Криничанської ОТГ
Пустова Наталя Михайлівна.
Тема: Національно-патріотичне виховання дошкільників через музику;
Мета: Ознайомити з досвітом роботи з данної теми для покращення роботи педагогів з національно-патріотичного виховання та створити позитивний емоційний фон серед учасників турніру, налаштувати на доброзичливу, музичну співпрацю майбутніх команд.
План методичного турніру.
1.Міні-лекція «Особливості патріотичного виховання дошкільників на сучасному етапі» (вихователь-методист)
2. Методичний турнір.
3.ПлатформаНУМО-помічник із розвитку дитини 3-6 років у садочку або вдома, розроблений залученими експертами ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки.
(Звучить аудіо запис гри на бандурі)
М.К. Доброго дня, шановні колеги! Я рада всіх вас вітати у цьому залі.Тема нашого турніру надзвичайно актуальна і важлива, адже національно-патріотичне виховання дошкільників, як ніколи, на часі, від того, які ми компетентні педагоги з питань національного виховання, залежить які знання отримають діти, залежить чи зможемо ми прищеплювати нашим вихованцям любов і повагу до духовної культури нашого народу – його традиціям, звичаям, Саме тому, одним із пріоритетних напрямків у нашій роботі і, зокрема, в моїй особисто, є виховання у дітей любові і інтересу до української національної культури. Останнім часом наша держава переживає складні часи. Все частіше ми чуємо слова «діти війни», «вимушені переселенці», - ніби історія повертається, і визначаємо для себе завдання як педагога – психологічно підтримати дитину, зміцнити її силу волі, виховати стійкі моральні якості. Система національно-патріотичного виховання потребує нових підходів, матеріально-технічного забезпечення,
-1-
використання інноваційних методів і форм роботи з дітьми. Рядки з Гімну України «Ще не вмерла України і слава, і воля» прокотилися сьогодні в багатьох містах Зарубіжжя, підтримуючи цим нашу віру в себе. Ми починаємо по-особливому розуміти вагу слова «мир». Запорукою усвідомлення себе як патріота є наша освіченість, вчинки, діяльність. Тільки шляхом освіти і практичних дій, на прикладах минулих поколінь і сучасних героїчних сторінках історії можна виховати патріота. Провідна роль у реалізації визначених державою для ЗДО завдань, належить вихователю, який має працювати на рівні сучасних вимог, постійно
удосконалюючись, розвиваючи і збагачуючи свою професійну компетентність, інноваційну культуру, технологічний потенціал.
Саме ці завдання ставить перед нами Міністерство освіти і науки України в різних методичних рекомендаціях з питань організації виховної роботи у навчальних закладах. Результативність і якість виховання патріотично налаштованої особистості залежить від послідовності та системності у проведенні комплексу заходів, спрямованих на розвиток патріотичного руху.
М.К. Доброго дня, шановні колеги! Я рада всіх вас вітати у цьому залі.
Тема нашого турніру надзвичайно актуальна і важлива, адже національно-патріотичне виховання дошкільників, як ніколи, на часі. Адже від того, які ми компетентні педагоги з питань національного виховання, відповідно зможемо прищеплювати нашим вихованцям любов і повагу до духовної культури нашого народу – його традиціям, звичаям, Саме тому, одним із пріоритетних напрямків у нашій роботі і, зокрема, в моїй особисто, є виховання у дітей любові і інтересу до української національної культури.
Ще з давніх часів українці навчали дітей любити і берегти свою землю, розуміти її як святу матір, годувальницю. Адже людина - це дзеркало свого народу, середовища, в якому вона проживає. Щоб правильно сприймати сьогодення, діти повинні знати історію своєї держави, її народу.
Щоб правильно будувати роботу з патріотичного виховання, за основу необхідно узяти наступні документи:
-2-
У «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді» розкривається поняття «патріотичне виховання», а саме «патріотичне виховання – складова національного виховання, головною метою, якого є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і
демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин. Воно сприяє єднанню українського народу, зміцненню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського суспільства і держави».
Дуже важливим є розкриття того, що наш народ, як і інші, з давніх давен виховували своїх дітей рідною мовою, засобами мистецтва, на національних традиціях, звичаях і обрядах українського народу. Отже, залучення дітей до джерел народного мистецтва сприяє всебічному розвитку національного типу особистості, створює сприятливий духовний грунт для опанування нею вершинних здобутків культури, як минулих, так і сучасних років.
Виховання у дітей дошкільного віку патріотичних почуттів ґрунтується на принципах національного виховання, а саме: народність, природо-культуровідповідність, безперервність, етнізація, послідовність, систематичність, варіативність форм і методів виховання. Робота має плануватися в наступних напрямах:
-3-
М.К. Сьогодні, шановні колеги, я пропоную вам продемонструвати свої знання та засвідчити своє захоплення українськими народними звичаями і традиціями.
Розминка «Музичний ребус»
М.К. Учасники турнір утворюють коло. Пропонується вибрати будь – яку ноту, озвучити її і протягом 1 хв. та назвати прикметники які характеризують особистість виховательки.( Яка я?)
Роздати карточки із зображенням ноти на нотному стані. Відповідно
назві ноті додати склад, щоб утворилося слово, що характеризують вас, яка ви є?
ДО – добра, допитлива, довірлива, доброзичлива, доскіплива.
РЕ - реалістка, ревнива, реготушка, рекордсменка, релігійна, репетиторка, ретельна, реформаторка, рекламістка.
М І- мімішна, мілашка, міцна, міленька.
ФА - файна, фахівець, фантазерка.
СОЛЬ – солоденька
ЛЯ - лялечка, ляклива.
Сі – сімейна.
М.К. Ви звернули увагу, що наш турнір почався зі звучання українського народного інструменту – бандури.
Банду́ра — український народний струнно-щипковий музичний інструмент.
Бандура – це символ нашої культури.
Наш музично-інтелектуальний турнір називається «Тріо бандуристів», який побудований на українському фольклорі.
-4-
Для гри нам потрібно утворити 2 команди. Пропоную кожному з вас узяти карточку, на іншому боці якої є зображення з 1 або 2 нотами. А тепер прошу зайняти столи з відповідними номерами 1 чи 2.
(Звучить музика, педагоги займають ігрові місця).
М.К. Ось і утворилося наше тріо: перша бандура – одна команда, друга бандура – друга команда. А третя бандура – це наші судді, які уважно стежитимуть за ходом гри та її оцінюватимуть (Представляю членів журі).
Перший тур –“Відгадай, що звучить?»
М. К. Правила прості –команди мають швидко і правильно виконувати завдання. За це вони отримуватимуть бали – по 1 ноті (карточку). Слухаємо звучання народного музичного інструменту. Коли музика стихне – потрібно назвати музичний інструмент, що звучав. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
Команди виконують завдання
Другий тур - «Народна пісня»
М. К. У другому турі ми вирушаємо у гості до пісні.
Як без верби і калини нема України, так і без пісні її нема.
Для кожної команди прозвучать по 3 фрагменти укр. нар. пісень, які ми співаємо з дітками в дитячому садочку. Вам потрібно уважно послухати і характеризувати пісню, про що вона чи про кого. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
1 команда:
«Добрий вечір тобі…»
«Подоляночка»
«Галя по садочку ходила»
2 команда:
«Котику сіренький»
«Вийди, вийди сонечко»
«Ой сивая зозуленька»
М.К. Хочу звернути вашу увагу на те, що ви почули народні пісні в сучасній аранжеровці. Наші українські народні пісні співають сучасні співаки. Ви ці фонограми можете використовувати в своїй роботі.
Третій тур «Свята і звичаї»
-5-
М.К. У цьому турі кожна команда повинна продемонструвати свої знання про укр. нар. свята та звичаї. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
Запитання для 1 команди:
5.Як називається свято першого дня Нового року за старим стилем? (Василя);
6.Яка птаха на сорок святих стає «іменинницею»? (Сорока);
7.Назвіть весняне свято, яке складається із чоловічого імені та антоніма до слова «холодний» ? (Теплий Олексій – 30 березня).
Запитання для 2 команди:
-6-
М.К. Починаємо четвертий тур. Я вам пропоную за описом вгадати про який музичний інструмент іде мова. За кожну правильну відповідь ви отримуєте один бал.
Запитання для 1 команди:
- Найрозповсюдженіший у музичному побуті України муз.інструмент, який має вигляд дерев’яної трубки з 5-6 отворами для пальців? (Сопілка);
- На якому нар.інструменті грають музики, вдаряюси по струнах спеціальними дерев’яними паличками? (Цимбали);
- Як називається найпоширеніший музичний народний інструмент, обтягнутий з одного боку шкірою? (Бубон);
- Дуда, коза, баран, міх – все це назви одного й того самого інструмента.
Він відомий не лише українцям, а й іншим народам світу (Шотландія,Польща, Ірландія…) Назвіть найрозповсюдженішу його назву? (Волинка).
Запитання для 2 команди:
-Без якого музичного інструменту, не обходиться жодне весілля, свято, вечорниці? (Який вважає королевою муз. інструментів) (Без скрипки);
-Який муз. інструмент був у гуцулів сигнальним пристроєм і який є найдовшим інструментом у світі? (Трембіта);
-Назвіть струнний смичковий муз.інструмент, в якому роль смичка виконує колесо? (Ліра);
-Який муз.інструмент козак називав вірною дружиною? (Кобза).
П’ятий тур «Казки»
(в цьому турі два завдання)
М.К.-1. Ви повинні зібрати пазл. На одному боці розміщене зображення героїв української народної казки, а на іншому – музичний інструмент.
Зібравши пазл із казкою, ви маєте обережно перевернути його, на другій стороні упізнати інструмент та зімітувати гру на ньому так, щоб команда-суперниця його впізнала. За це завдання команда може отримати максимум –
три бали: за оперативне зібрання пазлу, за вправне імітування гри на інструменті та за пізнання інструмента другої команди.
(Бандура,трембіта.);
-7-
М.К.-2. Казки в житті дітей - є найпершими і надійними супутниками від народження і до дорослого віку. З ними пов’язані найяскравіші враження дитинства. Казки виховують, емоційний та життєвий досвід.
А музична казка - даруючи дітям розвивають дітей, збагачують їх
радість і насолоду, посилює емоційний вплив на дітей, сприяє вираженню почуттів і емоцій через звуки. Завдяки музиці, казка стає зрозумілішою і цікавішою дітям.
Надзвичайно потужній розвивальний вплив мають музичні казки з використанням елементів методики Карла Орфа - процес озвучення казки за допомогою музичних та шумових інструментів.
З досвіду можу сказати, що така діяльність завжди супроводжується позитивними емоціями у дітей, розвиває їх пам’ять, музичний слух, артистичні здібності. Тому у своїй роботі я намагаюся якнайчастіше використовувати її у процесі музичного і творчого розвитку дітей.
Озвучення української народної казки за системою Карла Орфа
За кожну озвучену казку шумівку команда отримує один бал.
Шостимй тур – «Наші обереги»
Загальні запитання (задають по черзі командам ).
За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
Рушник – це оберіг добра, щастя, любові у родині. Він у радості й горі – невід’ємна частина нашого побуту.
Вінок- це одвічний символ добра і надії, життя і долі, символ молодості і кохання, дівоцтва.
В сиву давнину вінки носили тільки дівчата. А плели віночки з живих квітів, бо вважали, що в них є чаклунська сила, яка здатна захистити від будь-якого лиха. Дівчатка починали носити вінок з трьох років. У віночок вплітали чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки.
Завдання для 1 команди :
-8-
-З яких квітів за нар. традицією дівчата плетуть вінок і скільки
їх повинно бути, що символізують ?
Відповідь:
Віночок плели із 12 живих квітів, кожна з яких була і оберегом, і лікарем:
(Троянда – символ кохання, , мальва – краси, безсмертник – здоров'я, волошка – вірність, півонія – долголіття, калина – краси та дівочої вроди, ромашка – ніжності, мир, любові .)
7. Ромашка - символ дівочої чистоти;
Завдання для 2 команди :
Якими є кольори стрічок вінка, і що вони означають?
Відповідь:
1:Коричнева стрічка – земля, наша мати.
2: Ці жовті стрічки – наше сонечко миле.
Воно дає світло, дарує тепло.
3: Дві стрічки: зелена і темно-зелена –
Це юність, краса.
4:Дві стрічки: блакитна і синя, темніша –
Це небо і вода. Здоров’я.
5:Оранжева стрічка – м’яка паляниця.
-9-
Це й колос достиглого жита, пшениця.
6: Фіолетова, означає,
Що розум людський ще надій не втрачає
На те, що послухаєм розум і Бога,
На те, що щасливі ми будемо з того.
7: Малинова стрічка ( або малинова)
Про щедрість сказати своє хоче слово,
Про те, що не можна усе тільки брати,
Що треба навчитись і щедро давати.
8: Рожева ця стрічка.Багатство й достаток –
9: Якщо ви в вінок стрічки Білі вплели,
Душа хай, як білі стрічки, буде чиста.
М.К.А тепер зробимо музичну паузу, час трішки відпочити. Адже музика і пісні – позитивні емоції, пропоную поспівати, але перед піснею я розповім маленьку історію про цю пісню.
Історія пісні "Ой, у лузі червона калина"
Після того, як лідер українського гурту "Бумбокс" Андрій Хливнюк заспівав а капела народну пісню "Ой, у лузі червона калина" посеред Києва, який бомбили російські війська, вона набула нової популярності. Її переспівують в соціальних мережах дорослі та діти, вмикають за кермом автівок, виконують воїни ЗСУ, в звичайні українці ставлять на рингтони смартфонів. Та мало хто знає, що "Ой, у лузі червона калина" - це українська стрілецька пісня, яка була створена понад століття тому.
За однією з версій перший варіант пісні написав 1912 чи 1914 року поет, директор та режисер Українського театру "Руська бесіда" Степан Чарнецький. Текст "Ой, у лузі червона калина" був спеціально створений для постановки п'єси "Сонце Руїни" Василя Пачовського. В ній розповідалася історія одного з найтрагічніших для українців періодів - друга половина XVII століття. Він знаменувався розпадом української державності, багатьома кровопролитними війнами та носив назву "Руїна". А "Сонцем Руїни" називали гетьмана Петра Дорошенка (1627 - 1698 рр.), що був відомий своїми планами об'єднати українські землі.
-10-
За словами істориків, у фіналі п'єси повинна була звучати пісня "Чи я в лузі не калина була". Але згодом режисер вирішив використати більш оптимістичну пісню "Розлилися круті бережки".
Проте Степан Чарнецький продовжував працювати над піснею, поки 1914 року в місті Стрий її не почув чотар Українських Січових Стрільців (УСС), командант сотні УСС, галицький військовий Григорій Трух. Новий варіант "Ой, у лузі червона калина" був створений після того, як Трух додав до нього кілька куплетів. Пісня одразу стала дуже популярною. Навіть найвідоміший львівський військово-історичний часопис того часу отримав назву "Літопис Червоної Калини".
На цьому історія написання пісні не закінчується. Наприкінці 1980 року "Ой, у лузі червона калина" отримала ще один куплет. Його додали українські дисиденти: композитор та диригент Леопольд Ященко і правозахисниця, учасниця руху 60-десятників, мемуаристка, публіцистка, журналістка та редакторка "Вісника репресій в Україні" Надія Світлична.
До речі, саме Леопольд Ященко разом із понад 130 відважними людьми 1967 року підписав лист протесту до ЦК КПРС через політичні переслідування української інтелігенції. Його одразу звільнили з роботи та піддали репресіям, але Ященко не зламався. 1969 року весною він та ще кілька однодумців заснували Співоче поле. Там відроджували щедрівки, колядки, українські народні та обрядові пісні. Саме на Співочому полі хор "Гомін" вперше виконав сучасний варіант пісні "Ой, у лузі червона калина".
Чому Україну порівнюють із Калиною?
Калина - символ України. Калина – це символ рідної землі, отчого краю, батькової хати. Калина – один із прекрасних символів України, який входить у нашу свідомість із маминої колискової.
Пісня «Ой у лузі червона калина…»
М.К. Поки журі підсумує успіхи наших команд я хочу познайомити
НУМО— це ваш помічник із розвитку дитини 3-6 років у садочку або вдома, розроблений
-11-
залученими експертами ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки. На сайті є матеріали для батьків, опікунів та вихователів, які разом щоденно докладають максимум зусиль задля гармонійного розвитку дошкільнят. На цій платформі є розділ присвячений тому, як вихователю забезпечити дошкільний розвиток у садочку. Там ви знайдете:
1.-інтерактивний тест, завдяки якому ви дізнаєтеся, що у своїй роботі ви вже робите круто, а на які моменти треба звернути увагу;
2.-класифіковану бібліотеку корисних матеріалів, що включає вебінари, брошури, посилання та поради від дитячих психологів та міжнародних
організацій;
3.-ECERS.
М.К. Надаємо слово нашому журі, щоб оголосити підсумок і результати нашого турніру.
Підсумок турніру
М.К. Сьогодні ми поринули у чарівний світу країнської культури. Обидві команди змагалися на високоінтелектуальному рівні. Ви довели, що добре обізнані і компетентні.
І на завершення нашого турніру, пропоную подарувати один одному теплоту сердець і обійми, і трошки порухатись.
Руханка «Обійми»
Побажання
М.К. Дякую усім учасникам і журі за активну участь у турнірі!
Бажаю і надалі кожному зберігати духовні і культурні надбання українського народу, і ці скарби нашої культури передавати, як цінний скарб, нашим діткам. Бажаю всім миру, добра, процвітання і щасливого життя під мирним небом в нашій рідній Україні!
-12-