Методика використання та впровадження передового педагогічного досвіду на уроках інформатики.
За допомогою методики дослідження передового педагогичного досвіду вчителя інформатики я припустився таких положень :
Для сучасної школи потрібні висококваліфіковані вчителі інформатики, які постійно шукають і знаходять найбільш ефективні шляхи й засоби вирішення завдань навчання, виховання, розвитку учнів, підготовки їх до життя. Вирішення згаданих завдань потребує пошуків творчих шляхів удосконалення всіх ділянок методичної роботи, систематичного озброєння вчителів інформатики міцними і глибокими знаннями, підвищення ефективності їхньої праці. Згідно з Положенням про методичний кабінет середнього закладу освіти, методичний кабінет рекомендується створювати в усіх освітніх закладах, щоб він був «організаційним центром методичної роботи з педагогічними працівниками». Цю організаційну функцію виконує методична рада, створена на базі методичного кабінету. Методична рада повинна постійно вивчати новий педагогічний досвід та якщо він отримав похвальну оцінку серед вчителів та учнів, то потрібно його впроваджувати в освітню програму з інформатики.
Методики дослідження передового педагогічного досвіду включали себе такі пункти :
1 Спостереження за організацією учнів до навчання
2 Аналіз визначеної навчально-виховної та розвиваючої мети уроку вчителем інформатики
3 Проаналізувати спроможність вчителя активізувати увагу учнів на даній темі уроку .
4 Аналізування спонукальної роботи вчителя до осмислення учнями почутої інформації.
5 Спроможність вчителя підвести учнів до узагальнення, обґрунтування нового вивченого матеріалу.
Використання та створення передового педагогічного досвіду на уроках інформатики здійснюється завдяки таким завданням:
Наведемо орієнтовний зміст діяльності методичного кабінету, щодо сворювання передового педагогічного досвіду з інформатики :
— створення умов для самостійної, індивідуальної роботи педагогічних працівників, шляхом забезпечення їх постійною науково-методичною літературою;
— здійснення наставництва, стажування молодих учителів інформатики;
— сприяння участі педагогічних працівників у науково-методичній
та експериментальній роботі;
Викладання інформатики потребує добро продуманої і достатньо різноманітної системи вправ і завдань для закріплення знань і формування вмінь складати і розвязувати задачи з ЕОМ. Підвищення зацікавленості предметом залежить також від диференціованого підходу до навчального матеріалу, а це і є передовий педагоггічний досвід, так як він включає в себе постійний пошук та розробку чогось нового в науці.
Матеріали узагальненого досвіду мають пройти етап об'єктивного оцінювання. Серед найпоширеніших методів оцінювання передового педагогічного досвіду можна назвати:
Після отримання позитивної оцінки передовий педагогічний досвід необхідно затвердити на засіданні методичної (педагогічної) ради школи, видати наказ про його впровадження в практику роботи педагогічного колективу, автор досвіду отримує диплом відповідного змісту.
Останнім часом досить актуальним є «вирощування» передового педагогічного досвіду за заздалегідь складеним планом. Прихильником активної позиції в цій справі був В.Сухомлинський, який писав: «Іноді керівники скаржаться: кращий досвід з певного питання не вивчається і не поширюється через те, що його в школі немає. Такі міркування є результатом неправильного розуміння кращого досвіду, як чогось стихійного, що виникає само по собі, завдяки щасливому збігу обставин. Чекати, поки в школі виникне кращий досвід,— це значить прирікати педагогічний колектив на застій. Позитивного досвіду можна досягти в кожному педагогічному колективі.
Безпосередня робота з «вирощення» досвіду полягає у створенні й організації діяльності творчої групи за добровільною участю кращих учителів інформатики (3—5 осіб) з метою конструювання, проектування, створення особистого педагогічного досвіду на основі рекомендацій науки та передового досвіду, відомого з описів. Керівники школи (директор або його заступник) можуть безпосередньо очолити роботу творчої групи або керувати нею опосередковано, якщо керівником групи є один із досвідчених педагогів школи.
Найбільш недосконала, на мій погляд, ланка методичної роботи — це впровадження передового педагогічного досвіду в практику роботи педагогічного колективу. Часто керівники школи, організовуючи цю роботу, переконливо розповідають, кому і що слід зробити, зрідка цілеспрямовано показують, що саме зробити, зовсім рідко навчають учителів, як це зробити. Отже, впровадження передового педагогічного досвіду обривається на вирішальному етапі практичного навчання вчителів технології впровадження нових методів роботи.
Використовуючи усі методики описані вище можна виділити загальну технологію впровадження передового педагогічного досвіду в практику можна виразити в такій послідовності:
— організація внутрішньо-шкільного контролю за застосуванням безперечно раціональних методів і прийомів роботи;
— моральне й матеріальне заохочення носія передового педагогічного досвіду.
Перший етап цієї роботи — визначення, обґрунтування й популяризація проблеми, над впровадженням якої працює педагогічний колектив, своєчасне надання вчителям необхідної інформації про сучасні досягнення науки і передового досвіду, підведення вчителів до висновку про неминучість відмови від застарілого в практиці та необхідність упровадження сучасних передових ідей.
Другий етап — створення творчої лабораторії за добровільною участю кращих учителів з метою конструювання, створення, впровадження передового педагогічного досвіду. Для впровадження результатів наукових досліджень з відповідної науково-методичної теми (проблеми) або відомого в регіоні чи вирощеного в школі свого педагогічного досвіду створюються творчі групи, які вивчають запропонований педагогічною наукою чи передовою педагогічною практикою спосіб розв'язання проблеми і забезпечують його творче впровадження в практичну діяльність педагогічних працівників