Тема «Світ без насильства. Скажемо «Ні!» булінгу.»
Мета.
Форма проведення: година спілкування.
Обладнання: різнокольоровий папір, олівці, плакат «Права дитини», мультимедійний проектор, презентація, ілюстративний матеріал.
І. Вступне слово.
Добрий день, діти. Я рада бачити вас в нашомудружньомуколі. Перш, ніж я повідомлю вам тему нашого заняття, пропоную всім нам краще познайомитись.
ІІ. Організаційна частина.
Вправа «Знайомство».
Мета: підвищитирівеньзгуртованостігрупи, надатиможливістьучасникампроявитиіндивідуальність.
Подивіться уважно на дошку. Чи є серед ваших робіт однакові? Це підтверджує те, що всі ми з вами дуже різні. Маємо різні імена, різні смаки, різні інтереси.
Як ми знаємо, що вам всім ще не виповнилося 18 років, то ж ви вважаєтеся ще дітьми. Пригадайте, які права має кожна дитина?
Усі діти мають право на любов та піклування батьків, родичів, громади та держави. Інтереси дітей є першочерговими. Всі діти є рівними у своїх правах.Говорячи про свої права, пам’ятайте: вони є і в решти людей. Люди різних національностей, різних можливостей, різних віросповідань і різного кольору шкіри мають рівні права.
Отже, всі ми з вами різні, та водночас, рівні в своїх правах.
Повідомлення теми та мети заняття.
(Слайд №1)
Але ми живемо у світі, де, на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
Ви вже зрозуміли, що сьогодні ми з вами продовжимо розмову про таке ганебне явище в суспільстві, як насилля. Отже, тема нашого заняття «Світ без насилля. Скажемо «Ні!» булінгу.»
(Слайд № 2)
Головні завдання нашої зустрічі:
УМІТИ РОЗПІЗНАТИ насильство
НЕ ДОПУСКАТИ насильства
ВМІТИ ЗАХИСТИТИСЬ від насильства
ІІІ. Основна частина.
Вправа «Мікрофон».
Давайте пригадаємо, що ж таке насилля.
(Відповіді дітей: примушення щось робити, приниження людської гідності, завдання шкоди здоров'ю, завдання шкоди життю, порушення прав людини, погрози)
(Слайд № 3)
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство – це встановлення влади та контролю однією людиною над іншою.
Пригадайте, які види насилля ви знаєте та наведіть приклади? (Слайд №4)
Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень (спроба вбивства, побиття, катування, завдання фізичних пошкоджень, жбурляння різними предметами);
Сексуальненасильство — використаннялюдини для отриманнясексуальногозадоволення(зґвалтування і сексуальнідомагання – інколи в присутностіінших людей, сексуальніобрази, насильницькезадоволеннястатевоїпристрастінеприродним способом)
Економічне — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі (фінансовий контроль і фінансові обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна, позбавлення можливості користуватися майном).
Психологічне насильство — відсутність доброзичливої, здорової атмосфери (постійне стеження, погрози, залякування, шантаж, контроль життя та спілкування, ізоляція, заборона на спілкування).
Де може відбуватися насилля?
Відео ТСН. (Слайд №5)
Випадки насильства серед учнів завжди були частиною школи, однак зараз вони стають дедалі помітнішими.
Насильство в освітньому середовищі має різні прояви. Воно може проявлятися як у формі одноразових, так і в вигляді систематичних дій.
Найнебезпечнішим є повторюваність випадків насильства в освітньому середовищі. Саме систематичні насильницькі дії є БУЛІНГОМ або цькуванням.
Булінг – це цькування однієї дитини іншою, агресивне переслідування, яке часто поширене в школах.(Слайд №6)
Булінг (цькування) – це діяння (дія або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. (Слайд №7)
Раніше ми з вами обговорювали проблеми конфліктів в шкільному середовищі. Тому хочу зосередити вашу увагу, що булінг (цькування) відрізняється від сварок або конфліктів типовими ознаками.
(Слайд № 9)
Характерні ознаки |
|
Булінг |
Конфлікт |
Систематичність (повторюваність) діяння - вчинення насильства (фізичного, економічного, психологічного, сексуального, в тому числі за допомогою засобів електронної комунікації) двічі і більше разів стосовно однієї і тієї ж особи. |
Не регулярність та випадковість. |
Майже завжди має злий умисел, коли метою дій кривдника є умисне заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, бажання підпорядковувати потерпілого своїм інтересам та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого |
Відсутність злого умислу |
Дисбаланс (нерівність) сил – різниця у фізичному розвитку, соціальному статусі, стані здоров’я (наявність інвалідності чи особливих освітніх потреб) тощо. |
Баланс (рівність) сил між його учасниками – відносна рівність фізичних сил, соціального статусу, стану здоров’я тощо. |
Відсутність розкаяння у кривдника. |
Спостерігається розкаяння сторін конфлікту та спрямованість зусиль сторін конфлікту на його вирішення. |
Розглянемо дві ситуації. Ваша задача – визначити, яка з них свідчить про те, що між хлопцями виник конфлікт, а яка – демонструє булінг (цькування).
Ситуація 1. Денис, учень 7 класу, під час перерви обідав у їдальні, а коли зайшов у клас, щоб готуватися до уроку, побачив, що Віталій і Артем кидаються його пеналом. Денис обізвав хлопців лайливим словом і сказав негайно віддати пенал. Віталій, який в цей момент тримав пенал в руках, замість того,щоб віддати Денису, кинув його у сміттєвий бак. Денис за це грубо висловився щодо Віталія. Між хлопцями зчинилася сварка.
Ситуація 2. Микита, учень 2 класу, вже довгий час чує образливі слова від однокласниці, яка майже щодня називає Микиту «бовдуром». Хлопцеві це дуже образливо. Він спочатку намагався стримуватися, не звертати уваги, але потім також почав говорити образливі слова дівчині, а іноді навіть виникали бійки між цими дітьми.
Пропоную докладнішедізнатися про види булінгу.
Види булінгу
Вербальний (словесний) булінг. (Слайд № 9)
Фізичнийбулінг. (Слайд № 10)
Соціальнийбулінг. (Слайд № 11)
Кіберзалякування, кібербулінг. (Слайд № 12)
(Слайд № 13)
Практикум «Аналізситуацій» (робота в групах).
Мета:формувативміннярозрізнятивидинасильства, агресора і жертву ситуаціїнасильства.
Кожнійгрупівручається пакет іззавданнями.
Завдання: визначити вид насильства, вказатиагресора і жертву ситуації.
Ситуація 1.
Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своємісце. До ньогопідійшлаОленка і попросила звільнитиїїстілець. Вінвідштовхнувдівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація 2 .
Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнувІринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столівчителя. Коли в класзайшлавчителька і побачиларозбиту вазу, Юрко сказав, щоцеІринка бігала по класуі розбила вазу. Дівчинка намагаласьпояснити, щотрапилось на перерві, але вчителька не вислухалаїї.
Ситуація 3.
Сашко любить грати в футбол. Але діти не допускають його до гри: «Не гратимеш з нами у футбол, всіговорять, щоти – сліпий».
Ситуація 4.
Однокласник Петра постійнорозміщує в соціальних мережах такий текст: «Петро повнийневдаха. Не спілкуйтесь з ним! Віннавіть одягається немодно.»
Наслідки насилля.
Все, про що ми говоримо, ще раз змушує задуматися: як живемо? Як ставимося один до одного? Чому буваємо такими жорстокими?
Притча «Все залишає свій слід». (Слайд № 14)
Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».
(Слайд № 14)
Насилля також має свої наслідки. Науковцями доведено, що діти, якізазналибудь-яких проявівнасилля,переживають такі почуття, як страх, безсилля, образу, самотність, біль, озлобленість; часто замикаються в собі, стаютьсумними, вередливими. Поступово у них зникає відчуття захищеності. Дуже часто вони починають вести нездоровий спосіб життя, скоюють злочини. І коли дорослішають, переносять цю жорстокість в суспільство.
Як запобігти проявам насилля?
Як ми можемо запобігти насиллю? Як зробити наше життя кращим, добрішим?
(Слайд № 15) Сюжет ТСН «Булінг. Тест на людяність.)
(Слайд № 16)
Що можете зробити саме ви, щоб проявів насилля було якомога менше навкруги нас? (Відповіді дітей).
ІV. Підведення підсумків.
Одного разу хлопчик з батьком вирушили в гори. Несподівано хлопчик спіткнувся і впав. Боляче вдарившись, він закричав: «О-о-о-о-й!» На свій подив почув, як десь далеко в горах якийсь голос вторив йому: «О-о-о-о-й!» Зацікавившись, він прокричав: «Ти хто?» І у відповідь почув: «Ти хто?» Розгніваний такою відповіддю, хлопчик голосно вигукнув: «Боягуз!» До нього долинула відповідь: « Боягуз!» Хлопчик поглянув на батька й запитав: «Що це таке?» Батько усміхнувся і сказав: «Синку, а тепер послухай уважно». І він прокричав у напрямку гір: «Я в захваті від тебе!» Голос відповів: «Я в захваті від тебе!» Він знову прокричав: «Ти переможець!» Голос відповів: «Ти переможець!» Хлопчик здивовано подивився на батька. Тоді батько пояснив синові: «Люди називають цей голос ВІДЛУННЯМ, а насправді це – ЖИТТЯ.
Як ви розумієте слова батька? (Підвести до висновку, щонаше життя – просте відображення наших вчинків)
Вправа «Асоціативний кущ».
Пропоную побудувати два світи. Один – це світ, де панує насилля, другий – це світ без насилля. На партах у вас є ілюстрації, за допомогою яких ви ї будете будувати ці два світи.
Діти отримують ілюстрації, на яких зображені ситуації шкільного життя, які демонструють, як різні прояви насильства (агресія,образа,відчай тощо) так і ситуації, які демонструють дружбу, взаємодопомогу, співчуття тощо. На дошці кріпиться сонце з надписом «Світ без насильства» та хмара з надписом «Насилля», навкруги яких кріпляться відповідні ілюстрації.
По завершенні вправи дітям пропонується зробити висновок, з чим асоціюється насильство.
Відео «Мій улюблений світ без насильства»(Слайд № 17)
Тому викиньтеізсвоїхсердець злість, ненависть, байдужість. І тоді вас, щирих і добрих, всілюбитимуть і поважатимуть, і світ стане кращим. Часом доситьоднієїлагідноїпосмішки, одного сонячногопромінчика, одного дотику руки, щобзробитищасливими тих хто є поруч з нами. То чому ми цього не робимо? Давайте подаруємоодин одномупривітнупосмішку і крапелькудоброти ...
Головні завдання нашої зустрічі:
УМІТИ РОЗПІЗНАТИ НАСИЛЬСТВО
НЕ ДОПУСКАТИ НАСИЛЬСТВА
ВМІТИ ЗАХИСТИТИСЬ ВІД
НАСИЛЬСТВА
Ситуація 1. Денис, учень 7 класу, під час перерви обідав у їдальні, а коли зайшов у клас, щоб готуватися до уроку, побачив, що Віталій і Артем кидаються його пеналом. Денис обізвав хлопців лайливим словом і сказав негайно віддати пенал. Віталій, який в цей момент тримав пенал в руках, замість того,щоб віддати Денису, кинув його у сміттєвий бак. Денис за це грубо висловився щодо Віталія. Між хлопцями зчинилася сварка.
Ситуація 2. Микита, учень 2 класу, вже довгий час чує образливі слова від однокласниці, яка майже щодня називає Микиту «бовдуром». Хлопцеві це дуже образливо. Він спочатку намагався стримуватися, не звертати уваги, але потім також почав говорити образливі слова дівчині, а іноді навіть виникали бійки між цими дітьми.
Ситуація 4.
Однокласник Петра постійнорозміщує в соціальних мережах такий текст: «Петро повнийневдаха. Не спілкуйтесь з ним! Віннавіть одягається немодно.»
Ситуація 1.
Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своємісце. До ньогопідійшлаОленка і попросила звільнитиїїстілець. Вінвідштовхнувдівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація 2 .
Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнувІринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столівчителя. Коли в класзайшлавчителька і побачиларозбиту вазу, Юрко сказав, щоцеІринка бігала по класуі розбила вазу. Дівчинка намагаласьпояснити, щотрапилось на перерві, але вчителька не вислухалаїї.
Ситуація 3.
Сашко любить грати в футбол. Але діти не допускають його до гри: «Не гратимеш з нами у футбол, всіговорять, щоти – сліпий».