Навколишній світ багатоликий і різноманітний. Ми живемо в період складних соціальних змін, коли становлення підростаючого людини протікає в ситуації ціннісно-нормативної невизначеності. І не дивлячись на всі життєві труднощі, кожен з нас прагне знайти у світі своє місце, відкрити себе, реалізувати свої можливості. Як підготуватися до дорослого, самостійного життя не руйнуючи себе і світ в якому ти живеш? Адже кожна людина – це мікрокосмос, унікальний у своєму прояві, але вільною особистістю, яка має психологічною культурою, готової нести відповідальність за свою поведінку і вчинки, може вважатися той, хто виявляється здатним будувати свої відносини з іншими людьми на основі загальнолюдських цінностей. У кожної людини можуть бути свої цінності, які впливають на його поведінку.
Тетяна Михайлівна АНДРУХОВСЬКА,
Великодальницький навчально-виховний комплекс
«Школа-гімназія» Біляївського району Одеської області
«Ми – творці власного життя»
(година спілкування для учнів 7-го класу)
Життя – це мить, зумій прожити його на повну!
Будувати життя чи пристосовуватися до обставин?
Ваш вибір: хочу, можу, буду!
Вартий жалю той, хто живе без ідеалів!
Навколишній світ багатоликий і різноманітний. Ми живемо в період складних соціальних змін, коли становлення підростаючого людини протікає в ситуації ціннісно-нормативної невизначеності. І не дивлячись на всі життєві труднощі, кожен з нас прагне знайти у світі своє місце, відкрити себе, реалізувати свої можливості. Як підготуватися до дорослого, самостійного життя не руйнуючи себе і світ в якому ти живеш? Адже кожна людина – це мікрокосмос, унікальний у своєму прояві, але вільною особистістю, яка має психологічною культурою, готової нести відповідальність за свою поведінку і вчинки, може вважатися той, хто виявляється здатним будувати свої відносини з іншими людьми на основі загальнолюдських цінностей. У кожної людини можуть бути свої цінності, які впливають на його поведінку.
Сучасні суспільні перетворення вимагають максимального стимулювання життєвої активності та самостійності учнів. З огляду на це актуальним завданням сучасної школи є формування в учнів активної життєвої позиції, усвідомлення життєвої потреби активності, ініціативи, готовності до бачення в різних життєвих ситуаціях свою позитиви, уміння безперешкодно долати труднощі.
Тому перед будь-яким педагогом, класним керівником, вихователем постає ряд проблем, що стосуються процесу виховання, цьому лежать у до постійної зміни цінностей суспільства. На уроках та в позаурочний час в школі потрібно не тільки формувати в учнів глибокі знання, уміння і навички, а й формувати активну позиції щодо реалізації активної життєвої позиції. Прикладом практичної реалізації цих завдань є проведення є проведення виховних заходів із використанням інноваційних форм і методів виховання.
СЦЕНАРІЙ ЗАНЯТТЯ
Мета: спонукати учнів до роздумів над життєвими проблемами, продовжувати формувати в учнів поняття цінностей, виробляти активну життєву позицію, про серйозність наших вчинків; виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися; розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес, любов до життя, людяність, гуманність, духовність; формувати в учнів позитивний світогляд, формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх.
Форма проведення: година спілкування із застосуванням інноваційний форм та методів виховання.
Обладнання:
ПЕРЕБІГ ГОДИНИ СПІЛКУВАННЯ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Привітання. На початку виховної години спілкування проводиться хвилина чемності:
ПРАВИЛА ЧЕМНОСТІ
Дозволяється
|
Не дозволяється
|
Вчитель. Нашу розмову хочу розпочати «Роздумами Матері Терези про життя»:
Життя – це краса, дивуйся йому.
Життя – це пошук, шукай його.
Життя – це мить, насолоджуйся ним.
Життя – це любов, люби його.
Життя – це трагедія, переживи його.
Життя – це гра, грай у нього.
Життя – це боротьба, борись за нього.
Життя лише одне, цінуй його.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вчитель. Ми не випадково почали з цих рядків. Адже тема нашої виховної години спілкування «Ми – творці власного життя».
Ще з давніх часів людство у своєму житті користується правилом, сформульованим філософом Протагором: «Людина – міра всіх речей», а цінність людського життя – це найвища суспільна цінність.
Людина – частина суспільства, вона має свої права та обов’язки. Основне право людини - це право на життя. Захист цього права – найважливіший пріоритет цивілізації.
Найцінніше, що є у людини, – це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній – своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожити двічі.
Вчитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями:
Ставиться проблема: Що для мене найцінніше у житті?
На дошці записані варіанти (родина, здоров’я, щастя, гроші, друзі, мир, батьківщина та інше), учень обирає один із варіантів, аргументує свій вибір, приклеює під ним квітку.
З трьох варіантів, які набрали найбільшу кількість, будується трикутник життя.
Вчитель. Слово «життя» багатозначне. Воно охоплює різні сторони дійсності:
Життя людини неповторне і незвичайне, радісне і сумне, повне переживань. Людей – мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом. Їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед.
Життя кожного – це дорога, якою тільки йому призначено пройти.
Марк Аврелій сказав: «Не витрачай час на міркування про те, що і заради чого робиться, тому що життя – це спектакль (драма), план якого складений Богом і не доступний людському розумові».
Але драма укладена не в неминучості долі для людини, а в силі або слабкості характеру, здатності або нездатності реалізувати життєві можливості.
У процесі обговорення кожен бажаючий швидко і чітко висловлює свою думку. Після кожного питання робиться висновок.
Висновок. Людина може жити так, як хоче, тобто запланувати своє життя, поставити мету, вибрати шлях для її реалізації. Усе залежить від її характеру, сили волі. Необхідно вміти переборювати труднощі, мало одного бажання. Необхідна праця, боротьба, сила волі, щоб досягти чого-небудь.
Висновок. Потрібно пам'ятати, що живеш серед інших людей, поважати їх право на життя.
Висновок. Простіше пристосовуватися, але чи цікавіше, і чи краще це для тебе.
Висновок. Єдине запитання – чому ці люди успішні, світяться? Їх виховали сильними і цілеспрямованими. Але не навчили втілювати свої мрії та цілі, а лише прилаштовуватись під суспільство, під чиїсь завдання. Батьки нібито добре знають, що дитині краще робити, нав’язують свої ідеї. Але чи по-справжньому щаслива?
Висновок. Так, можна жити за чужим сценарієм. Але чи потрібне таке життя? Якщо, звісно, немає свого сценарію, краще жити за чиїмось. Утім колись, наприкінці шляху, Вас запитають: «Що Ти робив усе життя? Жив за чужим сценарієм? Навіщо? Я дав Тобі сценарій, щоб Ти його реалізував. Чому ж Ти взяв чужий?». Жити за власним сценарієм – це усміхатися, чекати майбутнього з шаленою нетерплячістю і, прокидаючись уранці, казати: «Життя прекрасне».
Вчитель. Питання про сенс життя хвилює кожного, адже воно випливає із природи самої людини. Кожен має усвідомити цінність життя, цінність кожної його миті, знайти своє місце і призначення, адже, на жаль, чимало людей даремно розтрачують життя, живуть так, ніби у них попереду — безмежна вічність: для них нічого не варто згайнувати годину чи день. Римський імператор Марк Аврелій, котрий жив у II ст. до н.е., прославився не тільки тим, що був Імператором і правив «вічним Римом», скільки своїми роздумами про життя, серед яких є й такий:
«Живи так, немовби ти зараз повинен розпрощатися з життям,
немовби час, залишений тобі, є несподіваним подарунком».
Життя кожної людини безцінне вже само по собі. Було б, звичайно, нерозумно спеціально ризикувати життям лише для того, щоб на повну силу відчути всю його чарівність, його справжній смак і сенс. Проте замислитися про цінність життя, коли воно майже все ще попереду, все-таки треба, щоб оцінити по-справжньому те, що ми маємо й більш дбайливо ставитися до цього безцінного скарбу.
Кожній групі дається по одній пелюстці (усього їх шість: п’ять у дітей, одна у вчителя). Ставиться питання: Що потрібно для щасливого життя?
Діти повинні обговорити і написати свою думку, тільки одну. Потім збирається квітка. Усі разом обговорюють, що вийшло та створюють квітку щасливого життя.
Висновок. Жити щасливо – це мати повагу людей, здоров'я, любов, друзів, роботу та інше. Але кожному необхідно розуміти:
Робота проводиться в парах. Учням роздаються картинки із висловленнями про значення, мету життя. 2-3 хвилини йде обговорення, потім учні зачитують висловлення, пояснюють, як їх розуміють. Завдання учням:
Висновок. Людина повинна розуміти свою життєву мету, намітити шляхи її досягнення і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни, тобто «за будь-яку ціну». Пошук сенсу життя, свого місця в ньому – дуже складна робота.
Давайте спробуємо виробити правила, яких ми будемо дотримуватись у житті. Адже потрібно завжди починати влаштовувати світ із себе: з життя в класі, у родині, спілкування з друзями, родичами, учителями, з власного відношення до своїх прав і обов'язків. (У процесі обговорення учні виробляють власні правила і записують на аркуші ватману – книзі правил).
ПРАВИЛА,
ЯКИХ МИ БУДЕМО ДОТРИМУВАТИСЬ У ЖИТТІ
Вчитель. Ця книга правил залишиться з нами в класі, а на згадку про наш захід я хочу подарувати вам пам’ятку «Десять правил щасливих людей».
ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Вчитель пропонує обмінятися враженнями від проведеного заняття.
Вчитель. Життя з шаленим ритмом розмалює сторінки як кольоровими, так і сірими відтінками. Та на це не потрібно зважати, адже ми маємо пройти свій шлях з високо піднятою головою і щирою, переповненою почуттями душею.
Життя - це таємниця, розгадай її!
Життя – це шанс, використай його!
Життя – це краса, дивуйся їй!
Життя – це мрія, здійсни її!
Життя – це обов'язок, виконай його!
Життя – це гра, так грай!
Життя – це любов, так люби!
Життя – це таємниця, розгадай її!
Життя – це трагедія, витримай її!
Життя – це пригода, наважся на неї!
Життя – це щастя, створи його сам!
Життя – це життя, врятуй його!
Мати Тереза
Все довкола промовляє, що твоє життя не випадковість!
Життя є загадкою, несподіванкою і відкриттям самого себе у цьому житті! Ти є життям! З тебе воно починається! Подумай над своїм найпершим покликанням – жити!
Ми живемо, щоб радіти і приносити оточуючим світло своєї радості, таким чином проявляючи свою турботу і доброзичливість. Таке життя приємне. Воно цілком сповнене бажанням жити для інших. І це прекрасно! Бо «радість, що існує тільки для нас, а не для світу, не є справжньою радістю». Не марнуй своє життя! Живи, докладаючи зусиль! Роби те, що буде тобі на користь!
Живи щасливо! Живи натхненно! Живи з надією!
Радій, втішайся, люби і сподівайся!
Тобі є що дізнатись, є чим поділитись, є що сказати! Жити насправді цікаво, оскільки ти сам можеш обрати спосіб і щораз прагнути більшого у пізнанні свого життя і оточуючих тебе людей.
Нехай у твоєму життєвому досвіді і у всіх твоїх починаннях тебе переповнює тривка віра до Бога!
А ще живи, щоб розвивати свої таланти, бо то є цікаво! Це, без сумніву, є носієм твоєї неповторності. Не варто її приховувати чи соромитись, бо тоді ризикуєш відмовитись від важливого фактору життя. Адже «Ми – творці власного життя».
ЖИВИ! ТИ ЦЬОГО ВАРТИЙ!
Учні об’єднуються у групи. У цих групах вони дають відповіді на питання, пов’язані з проблемою за чотирма позиціями:
Робота виконується на аркушах паперу зі чітким викладенням думок. Після обговорення заповнюється плакат за схемою (всі чотири поля заповнює кожна група):
Проблема |
|
Реальний стан справ
|
Як повинно бути?
|
Чому у дійсності саме так,
|
Пропозиції
|
Ставиться проблема: Від кого (чого) залежить майбутнє кожної людини?
Сьогодні ми торкнулися дуже важливої теми – життя. І я впевнена, що ви дуже уважно слухали сьогоднішні висловлення про життя і все ж розповіли, що саме для вас означає термін життя. То ж давайте разом користуватися нашими правилами життя.
Посилання на використані джерела інформації:
Андруховська Тетяна Михайлівна, класний керівник, вчитель математики та інформатики Великодальницького навчально-виховного комплексу «Школа-гімназія» Біляївського району Одеської області, учасник обласного фестивалю молодих спеціалістів «Педагогічна надія Одещини», 2014 рік; учасник IV Всеукраїнського конкурсу «Творчий учитель – обдарований учень», у номінації «Виховання особистості», 2015 рік.