[Введите название организации] |
Година спілкування з елементами тренінгу «Ми за безпечний інтернет» |
(6-7 клас) |
|
|
|
|
Мета: розширити й поглибити знання про Інтернет; дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету; розвивати уважність, спостережливість, мовленнєві навики, пам’ять, виховувати етичне спілкування між товаришами, дорослими, інформаційну культуру учнів.
Обладнання: соціальні ролики про безпечний Інтернет, комп'ютерна презентація, проектор, комп'ютер, роздатковий матеріал.
Вид виховної години: інформаційно-пізнавальна
Форма проведення: година спілкування з елементами тренінгу
Хід заняття
Вчитель. Сьогодні, 7 лютого 2023 року відзначають День безпечного Інтернету. Він заснований Єврокомісією у 2004 році, традиційно святкується у вівторок другого тижня лютого з 2004 року.
Інтернет. Що це? Останні роки це слово щільно увійшло в наше життя. Це цікавий та захоплюючий світ, який дозволяє тобі дізнаватись про світ цікавого, спілкуватись з людьми в різних кінцях світу не виходячи з власної кімнати, грати в цікаві ігри та ділитись з іншими своїми думками та захопленнями. Сучасна людина не уявляє собі життя без Інтернету.
Серед усього цього розмаїття. Інтернет є дуже широким джерелом інформації, іншими словами, інформаційним простором, у якому, як і в реальному житті, є позитивні та негативні сторони.
Саме тому сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо темі «Ми за безпечний інтернеті». Спробуємо дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету, сформулювати та засвоїти правила безпечної роботи в Інтернеті
Вправа «Інтернет»
Мета: обговорити з учасниками слова, які асоціюються у них з мережею Інтернет. Побудова асоціативного куща «Інтернет»
-Інтернет - це найбільша та найвідоміша із сучасних глобальних мереж, що об'єднує комп'ютери та комп'ютерні мережі всього світу.
-Чим корисний Інтернет і для чого ви його використовуєте? (Відповіді учнів)
Інтернет – це цікавий та захоплюючий світ, який дозволяє вам дізнаватись про світ цікавого, грати в цікаві ігри та ділитись з іншими своїми думками та захопленнями, спілкуватись з людьми в різних кінцях світу.
А хто з вас користується мережею? (Відповіді учнів)
В Інтернеті є свої правила, яких треба суворо дотримуватись, для того, щоб уникнути неприємних та небезпечних ситуацій.
Перегляд відео «Про Петрика»
На сьогодні в Україні проблема безпеки дітей в Інтернеті постала особливо гостро. Аудиторія користувачів всесвітньої мережі дедалі розширюється, і її переважну частину становлять діти та підлітки, які не усвідомлюють повністю загроз, що можуть чекати у віртуальному просторі.
Проблемне запитання «Як захистити себе в інтернеті?»
Вправа «Хто більше?»
Вчитель пропонує учасникам за 1 хвилину написати якомога більше назв соціальних мереж. Кожна команда по черзі зачитує по назві, якщо ця назва є в обох групах назви закреслюють. Перемагає та група, у якій залишиться більше не закреслених назв. (Друзі.Life, UkrOpen, Ukrface, Facebook, Twitter, Tumblr, Instagram, Google +, Viber, Telegram, WhatsApp, YouTube, Odnoklassniki)
- Навіщо створюються соціальні мережі?
-Скільки часу в день вони забирають?
-Назвіть альтернативи сидінню у мережі.
Вправа. «Позитивні та негативні сторони мережі Інтернет»
Вчитель: А зараз, діти, група Віруси називає негативні сторони мережі Інтернет, а Браузери – позитивні.
Небезпечні сторони Інтернету: неправдива реклама, спам, агресивні, невиховані чи психічно хворі люди, віруси, шкідливі програми, сайти для дорослих, неперевірені дані, Інтернет шахраї, спілкування з незнайомими людьми, агресивні ігри, реклама.
Безпечні сторони Інтернету: пошук цікавої інформації, музики, фільмів; листування та спілкування зі знайомими; можливість навчатись, читати книжки, використовувати корисні інформаційні джерела, веб-портали, інтернет-бібліотеки, грати в розвиваючі ігри, дізнатись про останні новини у світі.
Вчитель: Отже користі від Інтернету більше ніж зла, особливо в сучасному світі, де життя вирує все швидше та швидше. Цілком ймовірно, що у найближчому майбутньому Інтернет повністю або майже повністю замінить всі інші засоби зв’язку. Та можливо багатьом людям треба просто замислитись, чи дійсно вони хочуть провести усе життя у віртуальному світі? Чи влаштовує їх таке існування? Слід всім пам’ятати, що Інтернет - це лише інструмент, яким Ви користуєтесь, щоб отримати відповіді на свої питання. Користуйтесь Інтернетом із розумом.
Перегляд відео про безпечний інтернет
Діти, хто з вас знає, що таке нік? (Відповіді учнів)
Нік – це ім’я, яке використовують користувачі Інтернету, не називаючи своє справжнє ім’я.
Вправа. «Анонім»
Доля людини, міста і навіть держави визначена його ім'ям, кажуть мудреці. Кожен з нас при народженні отримує ім'я, яким нас називають близькі, знайомі і зовсім незнайомі люди. Наше ім'я записано в документах. Але в мережі Інтернет, реєструючись на сайтах, ми можемо не називати свого імені, а обрати собі нікнейм.
У вас на столах лежать аркуші паперу, на яких ви повинні написати вигадані ніки. Кожна група окремо записує ніки своїх учасників. Потім групи обмінюються аркушами. Завдання учасникам: за нікнеймами назвати учня.
- Чи легко було вгадати учасника?
- Для чого потрібен нік?
Інтернет є свого роду дзеркалом, в якому під різноманітними псевдонімами відбиваються життя людей. Але на відміну від світу реального, опинившись в мережі, кожна людина удостоюється можливості приховати свою особистість і діяти по-різному
Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»
На початку гри кожному з учасників видається канцелярська скріпка (бажано, кольорова).
Слово вчителя: Я пропоную до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку, таку ж, як і у Вас в руках. Скріпочка дуже товариська і весела. На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.
(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).
Спілкуючись «в контакті» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.
На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.
Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.
(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)
Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго хлопця.
Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця. (Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)
- У вас вийшло? Ось і у Сріпочки не вийшло.
Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?
Що було необхідно зробити інакше?
ПАМ’ЯТАЙТЕ:
Якщо хтось незнайомий запропонує Вам дружбу в Інтернеті, згадайте казку про маленьку Скріпочку та дотримайтесь цих правил:
не вірте тим даним і фотографіям, які Вам надсилають;
погоджуйтесь на зустріч лише вдень та в людному місці;
повідомте батькам про зустріч або візьміть їх з собою
Методичний прийом «Інтернет-Світлофор»
Мета: розробка правил поведінки в Інтернеті.
Метод: індивідуальна робота
Опис вправи:
-У вас є три картки: червона-«Так робити неможна!», жовта- «Будь уважний!», зелена- «Роби так!». Я зачитую правила користування Інтернетом, а ви піднімаєте ту картку, яка є, на вашу думку, правильною.
Орієнтовний список правил
Інтернет-залежність — психічний розлад, нав'язливе бажання вийти в Інтернет і хвороблива нездатність вчасно відключитися від нього. Це явище може спричинити стан, у якому людина фокусуватиметься на віртуальному, а не реальному світі. Людина в такому стані може ігнорувати потребу у їжі, туалеті, сні, живому спілкуванні, фізичній активності і тощо.
У 2008 році інтернет-залежність офіційно визнано хворобою. Визначення захворювання і його діагностичні критерії були розроблені співробітниками Пекінського центрального військового госпіталю за матеріалами 1300 «проблемних» користувачів інтернету.
Анкета «Рівень поведінки в Інтернеті»
Виберіть, будь ласка, один із двох варіантів відповідей (А або Б) той, котрий найкраще підходить для опису вашої поведінки в Інтернеті й запишіть в таблицю.
1. А. Коли мені смутно або самотньо, я звичайно виходжу в Інтернет.
1. Б. Я не почуваю необхідності вийти в Інтернет тоді, коли в мене поганий настрій.
2. A. Коли я проводжу в Інтернеті менше часу, чим звичайно, я почуваю себе подавлено.
2. Б. Мій емоційний стан не залежить від того, скільки часу я проводжу в Інтернеті.
3. A. Я почуваю, що моє захоплення Інтернетом заважає моєму навчанню, роботі або відносинам з людьми поза Інтернетом.
3. Б. Використання Інтернету не заважає моїм відносинам з людьми, навчанню або роботі.
4. А. Багато моїх знайомих не знають, скільки часу я насправді проводжу в Інтернеті.
4. Б. Більшість моїх знайомих знає, скільки часу я проводжу в Інтернеті.
5. A. Я часто намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.
5. Б. Я не намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.
6. A. Коли я не в Інтернеті, я часто думаю про те, що там відбувається.
6. Б. Коли я не в Інтернеті, я рідко думаю про нього.
7. A. Я волію спілкуватися з людьми або шукати інформацію через Інтернет, а не в реальному житті.
7. Б. Я далеко не завжди вдаюся до допомоги Інтернету, коли мені потрібно знайти інформацію або поспілкуватися.
Ключі:
Вибір варіанта "А" оцінюється в 1 бал, вибір варіанта "Б" - 0 балів.
Від 0 до 3 балів не зловживаєте Інтернетом.
Від 3 до 5 балів звичайний користувач, але інколи забагато часу проводити в Інтернеті
Від 6 і вище Ви занадто багато часу проводити в Інтернеті. Озирніться навколо на світі є стільки цікавого, поспілкуйтесь з друзями.
Вправа «Правила розумного користувача Інтернету»
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:
- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?
- Так. Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».
Правила розумного користувача Інтернету:
Вправа «Пакуємо папки»
Мета: провести рефлексію заняття. Визначити рівень обізнаності дітей з даної тематики, та зацікавленість цією проблемою.
Заняття дійшло логічного завершення. Подумайте, друзі, щоб ви взяли із собою з нашого заняття, які знання вам стануть у пригоді?
- Якщо учасник отримав нові знання, які стануть йому корисні у житті – стікер « відправляють» у Папка;
- якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації, або йому було нецікаво - стікер « відправляють» у Корзину;
- якщо отримані нові знання потрібно повторити для кращого засвоєння - стікер « відправляють» у Програму.
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Наше життя вирує все швидше та швидше. Інтернет уже зараз став невід’ємною його частиною. Цілком ймовірно, що у найближчому майбутньому Всесвітня мережа повністю замінить усі інші засоби зв’язку. Та давайте зупинимось на мить і замислимось, чи дійсно ми хочемо провести усе життя у віртуальному світі? Бачити аватарки – замість живих облич, смайлики – замість живих посмішок. В решті решт як, та на що, витрачати власний час – це вільний вибір кожного. Але пам’ятайте, що Інтернет – це лише інструмент, яким Ви користуєтесь, щоб отримати відповіді на свої питання, підготувати реферати та доповіді, спілкуєтесь, якщо між вами величезні відстані. Користуйтеся Інтернетом із розумом.