Урок "Технологія створення, редагування та форматування графіків і діаграм у середовищі табличного процесора MS Excel"

Про матеріал
Навчальною метою даного уроку було ознайомити з основними типами діаграм, з технологією створення, редагування та форматування графіків і діаграм засобами табличного процесора Microsoft Excel, формувати навички роботи з діаграмами
Перегляд файлу

ТЕМА уроку

 

Технологія створення, редагування та форматування графіків і діаграм у середовищі табличного процесора MS Excel

 

Мета уроку

 

    Навчальна: ознайомити з основними типами діаграм, з технологією створення, редагування та форматування графіків і діаграм засобами табличного процесора Microsoft Excel, формувати навички роботи з діаграмами;

   Розвиваюча:  розвивати світогляд здобувачів освіти, уміння аналізувати інформацію, пам’ять та увагу, формувати логічне мислення, інформаційну культуру особистості

  Виховна:  виховувати наполегливість у досягненні мети, формувати навики зібраності, уважності, акуратності в роботі з табличними даними і діаграмами, сприяти вихованню самостійності під час роботи з комп’ютером

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:ПК, роздавальний та електронний матеріал для вправ. Програмне забезпечення: табличний процесор; програма презентацій.

 

Хід уроку

 

I.          ОРГАНІЗАЦІЙНАЧАСТИНА.

Перевірка готовності здобувачів освіти до заняття. Повторення правил техніки безпеки  у комп’ютерному класі.

 

II.       МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

           Коли інформація надходить до нас не просто у вигляді таблиці, а з картинками, схемами та іншими візуальними цікавинками, вона, безсумнівно, сприймається значно легше. Завдяки унаочненню ми запам’ятовуємо такі деталі, які б з тексту не привернули уваги.  Погодьтесь: для того, щоб запам’ятати  написанe потрібно прочитати декілька разів, тоді як з картинки всe зрозуміло одразу.

 

III.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ       

        

Пригадаймо назви об’єктів робочого вікна Excel 

 

 

 

А

бігунки

А

рядок формул

М

аркуші

Д

рядок

Г

заголовок вікна

І

стовпець

А

клітинка

Р

сума

1

2

3

4

5

6

7

8

Д

І

А

Г

Р

А

М

А

imageПоставимо у відповідність номеру букву:

 

 

 Пригадати діаграми або графіки, з якими  зустрічалися, і поміркувати, для чого і де їх використовують (порівняння величин, порівняння підсумків успішності, графік температури)

             

IV.     СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

      

image Призначення, основні поняття та типи діаграм.

 

Прослухайте інформаційне повідомлення. 

У минулому році найбільш популярними серед українців були соціальні мережі:

Facebook:  зміцнила свої позиції серед українців, відсоток користувачів становить до 53%.

Twitter: піднявся вище, відсоток користувачів зріс до 32%.

YouTube: третє місце зберегла найвідоміша відеоплатформа в світі: 6% користувачів. Pinterest: чисельність користувачів цієї платформи становить 4%.

Інші соцмережі – 5%

imageВажко визначити, яка частка користувачів припадає на яку мережу. Що може спростити це завдання? Побудова діаграм.

Як бачите, провести аналіз великої кількості числових даних значно легше, якщо ці дані зобразити графічно, у вигляді діаграм чи графіків.

Висновок: Діаграми призначені для графічного відображення числових даних. Вони використовуються для наочного представлення даних або уявлення про співвідношення величин.

Діаграма – це графічний спосіб подання даних. Основні елементи діаграми – область діаграми, область побудови, назва діаграми, назва осей, ряд, точка, легенда, осі.

Поряд з діаграмою може бути розміщена легенда.

 

Основні типи діаграм: гістограма, лінійна, графік, кругова, точкова та інші.

 

image Найпоширенішими                     є:         гістограма, кругова діаграма та графік.

      Якщо діаграма відображує залежність між двома числовими величинами, то це, напевно, має бути гістограма чи графік.

      Якщо    важливо          відобразити,   яку частку займає те чи інше значення в сумі певного набору        значень, то найкраще

                                                                                         підійде кругова діаграма.

 

 

           

image Технологія створення діаграм.

 

Алгоритм побудови діаграми.

1.       Побудувати таблицю з даними, або скористатися існуючою.

2.       imageВиділити діапазон даних, потрібних для побудови діаграми. (Для виділення розрізнених діапазонів використати клавішу Ctrl). Визначаючи дані, на основі яких буде побудована діаграма, бажано виділяти не лише числові дані, а й назви стовпців чи рядків, що дозволяє полегшити «читання» діаграми. 

3.       Скористатися вкладкою Вставка – Діаграми – та обрати тип діаграми. 

 

Основні  елементи діаграми

 

image

Створену діаграму можна в будь-який момент змінити.

У табличному процесорі Microsoft Excel 2010 це можна зробити за допомогою інструментів на вкладках Конструктор та Макет, які з'являються після виділення діаграми в області Знаряддя для діаграм.

При форматуванні діаграм достатньо на потрібному елементі діаграми натиснути праву клавішу мишки і з контекстного меню вибрати пункт Формат (наприклад, Формат линий сетки, Формат оси, Формат рядов данных).

 

Задача 1.

 

V.       ЗАКРІПЛЕННЯ  ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

 

1.    Визначити тип діаграм. https://learningapps.org/14824466  типи  діаграм

image 

 

2.    Визначте об’єкти діаграми https://learningapps.org/1758682   

image 

 

3.    Назвіть основні елементи діаграми https://learningapps.org/2168977  

image 

 

VI.      ЗАСТОСУВАННЯ  ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК 

 

Практична робота. Побудова діаграм

 

Мета: сформувати навички створення, редагування, форматування діаграм на основі табличних даних в системі MS Excel.

 

Хід роботи

Завдання 1. Побудуйте діаграму успішності учнів класу.

 

1.     З папки Мої документи відкрийте робочу книгу за ім’ям Список_класу

2.     Вставте ліворуч від стовпця А новий стовпець «Результати контрольної роботи».

3.     Заповніть стовпець В оцінками від 1 до 12.

4.     Виберіть необхідний тип і побудуйте діаграму для стовпців «Прізвище, ім'я учня» і «Результати контрольної роботи» .Обґрунтуйте свій вибір.

5.     Виберіть Конструктор діаграми. У полі Назва діаграми введіть «Оцінки за контрольну роботу». У полі Шрифт задайте розмір 12. Підпишіть осі X і Y. У полі Легенда розмістіть її знизу.

6.     Збережіть робочу книгу.

7.     Зробіть висновки.

 

Завдання 2. 

Побудуйте діаграму «Графік» для функції у = 2х + х2 для  цілих значень х,  0<х< 11.

 

1.   На аркуші 2 в діапазон клітинок А1:А11 введіть дані х (від 0 до 11). У клітинку В1 — формулу «=2*A1 + А1^2».

2.   Скопіюйте формулу в діапазоні В2:В11 для всіх значень х.

3.   Для діапазону А1:В11 побудуйте графік.

4.   Виберіть Конструктор діаграми. У полі Назва діаграми введіть «у = 2х + х2». У полі Легенда вимкніть прапорець Додати легенду.

5.   Збережіть робочу книгу .

6.   Зробіть висновки.

 

             

Творче завдання

Варіант 1. Створіть таблицю та побудуйте таку поверхню:

image 

Цікава інформація 

Діаграми можуть мати і нестандартне застосування, їх можна використовувати і в часи дозвілля, підвищуючи тим самим рівень власного інтелекту. За допомогою фрагментів діаграм можна будувати графічне розв’язання рівнянь, геометричні фігури, створювати малюнки.

image image

 

 

VII.       КОНТРОЛЬ І САМОПЕРЕВІРКА

 

1.        Робота з карточками. Вправа «Знайди співвідношення»

Поєднати речення з таблиці, що розташована зліва, з відповідними словами з таблиці справа та назвати отримані твердження.

image 

             

2.        Продовжить речення:

ü  Діаграми використовуються для … (аналізу даних)

ü  Для того, щоб побудувати діаграму або графік, треба …(виділити діапазон даних та скористатися вкладкою Вставка Діаграми)

ü  До стандартних діаграм відносяться… (Гістограма, Лінійна, Графік, Кругова, Точкова).

ü  Налаштувати окремі             елементи        діаграм           можна             з           використанням             вкладок… (Конструктор, Макет, Формат)

 

 

VIII.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

ü  Які діаграми на ваш погляд є більш наочними?

ü  Які діаграми вам більше сподобались?

ü  Чи зможете ви використовувати діаграми у своїй професійній роботі?

 

Рефлексія

1.   Я дізнався…

2.   Я навчився…

3.   Найбільші труднощі я відчув…

4.   Діаграми в електронних таблицях я можу застосовувати…

             

 Аналіз виконання  вправ та помилок, допущених під час виконання.  Виставлення та обґрунтування оцінок.

 

IX.        ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Розміщено на платформі Google Classroom

 

 

 

 

pdf
До підручника
Інформатика 7 клас (Пилипчук О.П., Ріпко Н.А., Шестопалов Є.А.)
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку