Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною».

Про матеріал
Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Вічний тип шукача правди.
Перегляд файлу

Урок №37                     Укр. літ. 8 кл.            Дата проведення ____________

 

Тема уроку. Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Вічний тип шукача правди.

Мета уроку:

- навчальна: ознайомити з життєвим і творчим шляхом М. Коцюбинського; допомогти учням засвоїти зміст прологу та І частини повісті «Дорогою ціною»; розвивати навички роботи з текстом епічного твору; з’ясувати пригодницький романтичний сюжет твору, особливості композиції;

- розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, спостережливість, удосконалювати навички аналізу сюжету та композиції повісті, формувати кругозір, світогляд школярів;

- виховна: виховувати інтереси до історичного минулого рідного народу; сприяти вихованню активного ставлення до життя.

 Ц і л і.

Учні знатимуть: цікаві факти біографії М. Коцюбинського; зміст прологу та І частини повісті «Дорогою ціною»; ідейне спрямування прологу.

Учні вмітимуть: характеризувати духовний світ М. Коцюбинського; виразно читати й переказувати уривки з повісті; логічно висловлювати враження від прочитаного; виявляти власне ставлення до описаних у творі подій; знаходити символічні образи.

Т и п  у р о к у: засвоєння нових знань.

О б л а д н а н н я: портрет  М. Коцюбинського (художник М. Жук), проектна робота вчителя, сонце, картки з QR-кодами.

М е т о д и,  п р и й о м и  і  ф о р м и  р о б о т и: виразне читання; ґронування; незакінчене речення, діаграма Венна, евристична бесіда; заочна екскурсія за проектом; буктрейлер до повісті; «ПРЕС»; «Мікрофон».

Х і д   у р о к у

І. Організаційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. (3 хв)

«Комплімент» (учні усно в парах роблять сусідові по парті комплімент).

Сьогодні дуже чудовий день. І я хотіла би розпочати наше заняття з приємних слів. Зробіть, будь ласка, комплімент своєму сусідові по парті.

II. Актуалізація опорних знань.

 

Бесіда за питаннями (5 хв)

 

Слово вчителя. Усе в нашому житті має певну ціну. За що ми платимо дорого? Давайте попрацюємо разом і складемо гроно до цього питання.

  • Що у вашому розумінні означає слово «воля»? Чи відчуваєте ви себе вільними людьми?
  • Що таке цінність?
  • Яким чином поняття «цінність», «воля» пов’язані між собою?
  • У яких вивчених вами творах згадуються події, коли українці виборювали волю заради щасливого життя у рідному краю?
  • Хто такі кріпаки? Яких страждань вони зазнали, перебуваючи у неволі?
  • Що для них означало слово «воля»?
  • Чи платимо ми дорого за «волю» в час?

 

IIІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

 

 1. Представлення концепту теми.

Слово вчителя. Я розпочала наше заняття з опитування про ваше розуміння слова «воля» не просто, адже тема нашого уроку звучить так: (слайд 1) «Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Вічний тип шукача правди».

 

2. Визначення власних цілей уроку.(4 хв)

Слово вчителя. А зараз спробуйте спрогнозувати яким буде наш урок. У вас на партах є картки з переліком цілей. Виберіть з них ті, яких прагнете досягти під час заняття. Запропонований перелік можете доповнити власними цілями. Запишіть їх на промінцях та прикріпіть до сонця, яке зображене на дошці.

Будемо знати:

° зміст поняття «пригодницький твір»;

° цікаві факти з життя М. Коцюбинського;

° ідейне спрямування прологу повісті;

° зміст твору «Дорогою ціною»;

Навчимось:

° розповідати про творчий шлях М. Коцюбинського – «поета в прозі»;

° виразно читати й переказувати цікаві уривки з повісті; виділяти головну думку у творі;

° знаходити символічні образи;

° обґрунтовувати власне ставлення до описаних у творі подій.

Слово вчителя. Озвучую мету: Отже, (слайд 2) сьогодні на уроці ми ознайомимося з життєвим і творчим шляхом М. Коцюбинського; опрацюємо зміст прологу та І частини повісті «Дорогою ціною»; з’ясуємо пригодницький романтичний сюжет твору, особливості композиції.

Розгорніть, будь ласка, свої робочі зошити та запишіть тему уроку.

Слово вчителя. (слайд 3) Сьогодні ми розпочинаємо вивчення творчості надзвичайно цікавого письменника. Чим саме цікавого? Думаю, кожен із вас знайде свою відповідь на це запитання. Михайло Коцюбинський став моїм улюбленим письменником ще в дитинстві, коли я прочитала його твори «Харитя», «Ялинка», «Маленький грішник». Ці оповідання викликали у мене захоплення. І вже пізніше я зрозуміла, що цей письменник – неперевершений знавець людської душі і природи. Михайло Михайлович дуже любив життя. Любив у ньому те, що має красу і світло, радість і ласку. Любив сонце, весну, літо. Його називали Сонцепоклонником або Соняхом. Отож, вирушаємо у подорож шляхами життя і творчості М. Коцюбинського.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1. Життєвий і творчий шлях М. Коцюбинського (розповідь та перегляд відео презентації про автора)    (10 хв.)

(слайд 4) Народився Михайло Коцюбинський 17 вересня 1864 року у місті Вінниці, в родині дрібного службовця. Його батько Михайло Матвійович, був людиною доброю, чесною, не терпів підлабузництва і навіть конфліктував з начальством. Йому частенько доводилось міняти роботу, а сім’я змушена була переїжджати слідом за ним з місця на місце. Своїм вихованням Коцюбинський зобов’язаний матері. Походженням вона була з молдавського роду Абазів. Малого Михайлика доглядала сільська жінка Хима, саме від неї хлопець почув українську народну пісню, казку.

Роки навчання Михайла Михайловича.

(слайд 5) Коли сім’я переїхала в м. Бар, Михайлик пішов у школу. Закінчивши дворічну народну школу в м. Барі, де вони жили, хлопець їде в Шаргород, щоб продовжити навчання в духовній семінарії — бурсі.

Як стверджує дослідник творчості письменника академік Сергій Єфремов, у сім’ї Коцюбинських теж розмовляли російською. Українську мову хлопчик вивчив від челяді. «Занедужавши на дев’ятому році на запалення в легенях,— писав пізніше митець в автобіографії,— я в гарячці почав говорити по-українському, чим немало здивував батьків». Після цього випадку хлопчик сам почав складати українські пісні на взірець народних.

12-літнім підлітком Коцюбинський закохався в 16-річну дівчину, а щоб привернути її увагу, вирішив стати „великою людиною” і накинувся на книжки. Твори Т. Шевченка, Марка Вовчка справили на Михайла таке сильне враження, що він і сам захотів стати письменником. Після закінчення духовного училища через нестатки не зміг далі вчитися. Дуже скоро хлопцеві довелося подорослішати: батько остаточно втратив роботу, осліпла мати. Як ви гадаєте, хто взяв на себе відповідальність за родину? Чи змогли б ви зробити так само? Понад п’ять років письменник працював у філоксерній комісії, яка вела боротьбу з виноградними шкідниками в Бессарабії та в Криму. Нові враження послужили матеріалом для майбутніх творів. Робота в філоксерній комісії позначилася на його здоров’ї, і М. Коцюбинському доводилося лікуватися за межами України, зокрема в Італії, на острові Капрі. (слайд 6)  Щоб утримувати батьків, двох сестер і двох братів, (слайд 7). Михайло давав уроки панським дітям, а ночами просиджував над книжками. У 1891 р. Михайло Михайлович склав іспит на народного вчителя і став учителювати по селах. (слайд 8)  У Чернігові познайомився з Вірою Дейшею, яка стала його дружиною.

(слайд 9)  1884 року Коцюбинський пише перше оповідання „Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невченіє тьма”, віддає його на суд Нейману, який згодом виніс суворий вирок оповіданню й порадив початківцю більше не писати, аби „не калічити святу нашу мову”. Вражений своїм невдалим дебютом, Коцюбинський більше не наважується показувати комусь свої твори. Аж 1890 року у Львові був надрукований його вірш „Наша хатка”, а потім іще декілька творів дістали схвальну оцінку, що надало письменникові впевненості й наснаги. (слайд 10) перераховую твори  

Відомо, що М. Коцюбинський був закоханий у квіти. Його щира любов до України допомагала відчувати запах чебрецю навіть там, де його не було. Одного разу під час чергової поїздки під білою стіною рибальської хати письменник побачив блідо-рожеві мальви. Обличчя його засяяло усмішкою, і, скинувши перед квітами капелюха, Михайло

Михайлович сказав: «Здоровенькі були! Як вам живеться на чужині?». А на одній вечірці його назвали соняхом, на що він відповів: «Дійсно, я сонях. Люблю сонячне повітря і, як сонях, тягнувся до сонця!». «Сонцелюб, сонцепоклонник» — так називали письменника.

(слайд 11) Помер письменник 25 квітня в Чернігові.  Останніми словами вмираючого були : “Я жити хочу!” Було тоді Михайлові Михайловичу лише 48 років. Похований на Болдиній горі в гаю Троїцького монастиря.

 

2. (12 слайд) «Незакінчене речення»

Учні обмінюються враженнями в парі, після чого один із них озвучує результат за зразком: «Я дізнався, що...»

Слово вчителя.

 

Ось ми і ознайомилися з біографією автора, а також ви на сьогоднішній урок мали прочитати повість. Ви, напевно, помітили, що події укладаються в невеличкі межі кількох тижнів, але за своїм змістом твір охоплює великий історичний відрізок – близько двох століть. Твір «Дорогою ціною» написаний у 1901 р. і надрукований у 1902 р. Автор розповідає про те, що наближалися грізні роки першої російської революції 1905–1907 рр. Поширювалися селянські повстання за землю, за волю. У вихорі цих історичних подій знов оживали спогади про героїчну минувшину — Коліївщину, гайдамаччину, коли селянам, хоч і ненадовго вдалося здобути собі волю. Дорогою ціною діставалась вона. Пропоную вам переглянути бук трейлер, який підготувала Корусь Катерина.

 

(Перегляд буктрейлера) (2 хв)

 

Слово вчителя.

Щойно ми переглянули буктрейлер з якого коротко дізналися про які події  розповідається в повісті. Тож давайте разом визначимо тему, ідею, твору та його жанр і запишемо в зошити.

 

5. Робота в зошитах ( слайд 13)

Тема: Зображення героїчної боротьби українського народу проти кріпацтва, непереможного прагнення селян-кріпаків до вільного життя.

Ідея: Оспівування волелюбності українського трудового народу, утвердження непримиренності інтересів багатих і бідних, заклик здобувати волю, хоча б і дорогою ціною.

Жанр твору: повість із пригодницьким, романтичним сюжетом.

  • Доведіть, що це повість?
  • Скільки сюжетних ліній ми можемо виділити в тексті? (слайд 14)
  • Чи є цей твір пригодницьким? (слайд 15)
  • Що на це вказує? (слайд 16)
  • Чи використовує автор романтичний сюжет? Як його зображено? (слайд 17)

 

Твір «Дорогою ціною» починається прологом.

  • Що таке пролог?

( Робота учнів із літературознавчими словничками, запис визначення пролог).

2. Виразне читання прологу повісті (вибірково)

3. Словникова робота за запитаннями учнів.

5. Слово вчителя. Письменник щодо уярмленого народу використовує заперечне порівняння вола і тура. Знайдіть у цих образах спільне та відмінне, побудувавши діаграму Вена. Що символізують у творі образи дикого тура і вола? За допомогою д. В. проаналізуємо…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 18) після того, як назвуть ознаки!

 

6. Виразне читання І розділу повісті.

  • Поміркуйте, чому автор починає І розділ діалогом? Давайте виразно прочитаємо цей діалог.

7.Евристична бесіда:

  • Що можемо сказати про головних героїв на основі першого знайомства?
  • Що змусило Остапа втікати?
  • Яку роль у його вихованні відіграв дід? Знайдіть відповідні рядки у творі.
  • Про що мріє Остап дорогою?
  • Тут юнак побачив, що хтось наздоганяє його. Чи передбачали ви, читаючи, хто це?
  • Чому Соломія покинула чоловіка і пішла за Остапом? Чи пішла б вона сама?
  • Зачитайте, як пояснює вона свій учинок.
  • Яким уявляє своє життя на Січі Соломія?
  • Виразно прочитайте епізод, як Соломія відрізає коси. Як автор передає її емоційний стан?
  • Чи звернули ви увагу, яке слово в пролозі використовується найчастіше? З якою метою?
  • Яке смислове навантаження несе пролог?
  • Простежте, як М. Коцюбинський змінював заголовок: «На волю»,

     « З неволі», «Воля», «Дорога воля», «За дорогу ціну», «Дорогою    

      ціною». Прокоментуйте остаточний авторів вибір назви твору.

  • Спробуйте  пояснити , чому в літературі виник вічний тип шукача правди?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

 

  1. Робота в групах (3-5 хв.) по варіантах (слайд 19)

 

Завдання для групи №1

1.     Прокоментуйте фразу з твору: „тікало од пана і панщини все, що не втратило ще живої душі, щоб здобути собі те, за що предки виймали шаблі з піхов‟. Відповідь узагальніть, посилаючись на відповідні історичні факти і події.

2. Доведіть, що Остап ― бунтар, який мріє про волю і щасливе життя. Відповідаючи, наведіть переконливі аргументи з твору.

 

Завдання для групи №2

 

1.     Чому на думку М. Коцюбинського, волю можна здобути виключно дорогою ціною? Що мав на увазі письменник?

2.     Обґрунтуйте рішення Остапа Мандрики про те, щоб втекти від пана. Що зумовило героя, на ваш погляд, прийняти таке рішення?

 

VI. Підсумок уроку

 

1. «ПРЕС»: «Воля – це...» (слайд 20)

а) Обговорення висловлених думок.

 

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Слово вчителя.

- Чи збулися ваші очікування від роботи на уроці?

V. Домашнє завдання. (слайд 21)

Обовязкове: дочитати твір; переказати один епізод, що найбільше вразив; скласти характеристику образів (за вибором);

За бажанням: намалювати малюнок, яким я уявляю героя (героїню) твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною».

(слайд 22) Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
20 травня 2020
Переглядів
1251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку