Урок на тему: «Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини - її «крилатість», що проявляється індивідуально

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для учнів 7 класу. Мета даного уроку: дослідити різницю між матеріальним і духовним, розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально; розвивати вміння виразно читати поетичні твори; грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати світогляд школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова, високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватися.
Перегляд файлу

Тема:«Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини - її «крилатість», що проявляється індивідуально

Мета:  Дослідити різницю між матеріальним і духовним, розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально; розвивати вміння виразно читати поетичні твори; грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати світогляд школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова, високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватися.

Тип: комбінований урок

Методи, використані на уроці: слово вчителя, евристична бесіда, робота в групах, робота в парах.

Список використаних джерел:

Обладнання: підручник, портрет письменниці, тексти віршів, ілюстрації до них; мультимедійний проектор, екран; роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

Слово учителя:

Доброго дня, діти! Я рада вітати вас на сьогоднішній нашій зустрічі. Маю надію, що сьогоднішній день буде вдалим для кожного з нас. А щоб налаштуватися на гарний лад пропоную кожному з вас сказати комплімент своєму сусідові по парті.

Кожен з вас перед собою  на парті має пір’їнку. Напишіть, будь ласка, на ній свої очікування від уроку. Ми прикріпимо пір’їнки  на дошку, а наприкінці нашої зустрічі подивимось, чи справдилися ваші сподівання, чи зможуть вони перетворитися на крила.

IІ. Перевірка домашнього завдання.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Міні-дискусія:

- Назвіть риси характеру, які ви цінуєте   в людині. Відповідь вмотивуйте.

ІV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Слово учителя:

Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс зі своєю совістю. Це саме про неї сказав Ю. Андрухович: « Поет у контексті Ліни Костенко — створіння, покликане сказати людям щось надзвичайно важливе. А щоб мати таку здатність, потрібно бути вищим над усім цим». Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій.

Бесіда за запитаннями:

-  Як ви думаєте, за що українці  шанують і поважають Ліну Костенко?

-   Більшість її творів – це …

Давайте згадаємо визначення поезії як літературного жанру.

-  Які проблеми  порушує Ліна Костенко у своїх творах.

-  Назвіть риси характеру людини, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині.

Слово учителя: Сьогодні ми розглянемо два поетичні твори Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила», які розкривають ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.

 Щоб краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде присвячено сьогоднішній урок. Чому два твори зразу? Тому що вони пов’язані одним задумом, сюжетом, образом. Такий складень в мистецтві називається диптих (записати визначення у зошит).

  Теорія літератури.

Диптих (за тлумачним словником).

  1. Заст. двостулковий складень з живописним або рельєфним зображенням на стулках.
  2. Два твори мистецтва, об’єднані  єдиним авторським задумом, сюжетом, дійовими особами чи образами

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота над твором «Чайка на крижині»:

1. Презентація групи науковців про чайку як птаха

2. Розповідь вчителя про історію написання.

Поема «Чайка на крижині» складається з п'яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Ґрунт», «Усміх», кожна з яких має свій зміст, закінчену думку, але в той же час  їх пов'зує  між собою перебування Л. Костенко у Польщі, у морському порту Щеціна. Тоді поетеса знаходилась на роздоріжжі, мала вирішити надзвичайно болюче питання: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, і покинути батьківщину, чи залишатися в Україні, але натомість розлучитися з коханою людиною? Непросто вирішити цю дилему, маючи на руках маленьку донечку Оксанку.  У великих жінок не буває простої долі. Туга за батьківщиною, патріотизм, почуття громадянського обов’язку зрештою перемагають. Ліна Костенко обирає Україну.

Учитель Вірш, який ви зараз прослухаєте має назву «Чайка на крижині». Скажіть, які картинки поста­ють у вас перед очима?

Орієнтовні відповіді учнів.

(Весна. Льодохід. Самотній птах на кризі. Страх. Безнадія. Жалість)

Учитель. Давайте перевіримо, що ж насправді зобра­жує Ліна Костенко Читання поезії  учителем з демонстрацією відеоряду.

  1. Учитель. Чи сподобався вам вірш?

Бесіда з учнями

Учитель. Які з ваших уявлень підтвердились, а які — ні?

Учитель. Зараз ви об'єднаєтесь у групи і спробуєте пі­дібрати асоціації до слова «крила».

  1. Визначення художніх засобів

(Об'єднати учнів в пари, дати кожній парі1-у картку з виписаним поетичним рядком, і 2-у з назвами художніх засобів. Учні мають встановити відповідність між картками)

 

Як колись лютувала, стелила рядно ожеледиць.

Метафора, персоніфікація

Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки.

Метафора

І, нарешті, по Одрі – темній, широкій – на останній крижині самотня чайка пливе

 

Епітети

  • Нащо крилатим грунт під ногами?

Риторичне питання

Землі немає,

то буде небо.

Антоніми, антитеза, протиставлення

А крила має.

А крила має!

Повтор; анафора; окличне речення

 

  1. Робота над твором «Крила»

Слово вчителя

Діти, скажіть, будь ласка, яку людину називають крилатою? А яку безкрилою?

1. Презентація групи літературознавців  про значення образу крил в літературі

Слово вчителя

Ліна Костенко – глибока, непересічна особистість, жива легенда, совість нації. Її твори вражають, надихають.  Багато талановитих людей захоплюються постаттю цієї жінки, мужності якої вистачить на цілу армію. Зараз хочу вам продемонструвати відеоролик, де поезію «Крила» інтерпретує відомий український актор, Народний артист України – Богдан Ступка.

2. Зразок читання поезії (відеоролик, де вірш «Крила» декламує Б. Ступка)

 Виразне і вдумливе читання поезії учнями

3.  Евристична бесіда:

-  Як розумієте символічне значення образу «людських крил»?

-   Для чого людині потрібні крила, вона ж не літає?

-  Коли людині говорять, що у неї виросли крила за плечима?

-   Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться у поезії?

- Що потрібно людині, щоб вона злетіла?

-  Яку людину ми називаємо духовно багатою?

4.  Бесіда про глибоке духовне наповненні людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально

Слово вчителя

  • Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими.             

- Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає?

- Чому людина має крила, а не може полетіти?

- Чи є у вас крила? З чого вони зроблені?

5. Фразеологічний калейдоскоп. Презентація роботи групи народознавців, що мали знайти фразеологізми зі словом крила

VІ. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

Твір - п’ятихвилинка . Скласти твір «Як би я скористався (-лася ) крилами, якби їх мав (мала) »?

VІІ. Підсумок уроку.

Слово вчителя

 

Діти, зараз ми об’єднаймося в  4 групи,  щоб скласти сенкан із такими словами «поезія», «крила», «людина», «пташина».

Кожен з вас має свої маленькі крильця,бо кожен талановитий по-своєму. Бережіть їх, плекайте, ростіть. Кожен з вас  це уже особистість, нехай поки ще маленька. Бажаю, щоб ваші крила міцнішали щодня і допомогли віднайти  себе у цьому світі.  

Метод «Незакінчене речення»

 Отже, сьогоднішній наш урок завершено. Прошу кожного з вас взяти крило, що лежить перед вами і дати відповідь на таке питання «Сьогодні на уроці я дізнався…». Таким чином ми перевіримо, чи справдилися ваші сподівання. З ваших маленьких крилець ми спробуємо скласти одне велике перо жар-птиці, щоб вона змогла полетіти у вись, до самого неба.

  1.        Домашнє завдання

Вивчити напам’ять поезію «Крила».

Зробити малюнки-ілюстрації у вигляді коміксу до поезії «Чайка на крижині».

 

 

docx
Додано
21 травня 2020
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку