Мета уроку:- навчальна: ознайомити з життєвим і творчим шляхом М. Коцюбинського; допомогти учням засвоїти зміст прологу та І частини повісті «Дорогою ціною»; розвивати навички роботи з текстом епічного твору; з’ясувати пригодницький романтичний сюжет твору, особливості композиції; - розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, спостережливість, удосконалювати навички аналізу сюжету та композиції повісті, формувати кругозір, світогляд школярів;- виховна: виховувати інтереси до історичного минулого рідного народу; сприяти вихованню активного ставлення до життя.
Навчався в Барській початковій школі (1875 — 1876), Шаргородському духовному училищі (1876 — 1880). Після закінчення Шаргородської семінарії у 1880 р. Михайло Коцюбинський поїхав до Кам’янця-Подільського, маючи намір навчатися в університеті, але ця мрія не здійснилася через матеріальні обставини.
У 1885 р. Михайло увійшов до підпільної “Молодої громади”, за що був притягнутий до судової відповідальності. У 1886–1889 Коцюбинський дає приватні уроки і продовжує навчатися самостійно, а 1891-го, склавши іспит екстерном при Вінницькому реальному училищі на народного учителя, працює репетитором.
Тема: Зображення героїчної боротьби українського народу проти кріпацтва, непереможного прагнення селян-кріпаків до вільного життя.Ідея: Оспівування волелюбності українського трудового народу, утвердження непримиренності інтересів багатих і бідних, заклик здобувати волю, хоча б і дорогою ціною.
Риси пригодницького сюжету в повістіНевелика експозиція, у якій окреслюється історична атмосфера часу. Динамічність розгортання подій. Велика кількість пригод, несподіваних поворотів сюжету. Прийом переодягання (Соломія переодягається в парубка). Пригоди й несподіванки під час подорожі: переховування біля переправи через Дунай, у плавнях, зустріч пораненого Остапа з вовком, екзотична сім’я циган. Несподівана кінцівка: загибель Соломії й виживання Остапа, незважаючи на поранення та пізніші випробування, про що дізнаємося з епілогу.
Віл. Свійська тварина. Покірна,невимоглива,невибаглива. Тур. Дика тварина. Не терпить неволі, непокірний. Великі,сильніДіаграма Венна. Письменник щодо уярмленого народу використовує заперечне порівняння вола і тура. Письменник щодо уярмленого народу використовує заперечне порівняння вола і тура.