Микола Магера. Поезія "Тарасе"

Про матеріал

Розробка уроку На тему "М. Магера. Поезія "Тарасе" призначена для проведення уроку літератури рідного краю. Учні мають можливість дізнатись про подільського письменника М.Магеру та про події 1941-1945 рр.

Перегляд файлу

МИКОЛА МАГЕРА. ПОЕЗІЯ «ТАРАСЕ!»

МЕТА:   Поглибити знання школярів про подільського письменника М.Н.Магеру; проаналізувати його поезію «Тарасе!»; розвивати вміння виділяти основні мотиви, художні особливості твору; виховувати почуття пошани до творчості земляків, поваги до мужніх захисників Вітчизни.

ОБЛАДНАННЯ: виставка творів М.Магери, портрети Т.Шевченка  і М. Магери, роздрукований текст поезії для всіх учнів, кросворд.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Розгадування кросворду «Що я пам’ятаю про М. Магеру»

По горизонталі:

1) Місто, звання почесного громадянина якого удостоєний Микола Магера.

2) Скільки було років письменнику, коли він вперше познайомився з «Кобзарем» Т. Шевченка?

3) Прізвище відомого письменника, про якого йдеться у творі «Кам’янецькими стежками»ю

По вертикалі:

1) Яке амплуа у М.Н. Магери, як письменника?

4) Оповідання М. Магери про дітей у голодний 1933 рік.

5) Прізвище вчителя чоловічої гімназії у Кам’янці – Подільському, який своєю рукою записав пісні в альбом Тараса Шевченка 1846 року.

6) Який за жанром твір  Магери «Камянецькими стежками»?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Слово вчителя

Передумови написання поезії

22 червня 1941 року. Це день, який став трагічним для мільйонів людей. Розпочався він випускними балами, а закінчився оголошенням про напад німецьких загарбників.  Саме в цей день свій випуск святкував Микола Никанорович Магера разом із своїми однокласниками.

Тривалий час радянські війська змушені були відступати під жорстоким натиском ворогів, залишаючи окупованими землі з рідними і близькими людьми.

Майбутній письменник став до лав захисників від німецько-фашистських загарбників. Твори Шевченка надихали молодого бійця. Часто він декламував їх бойовим товаришам у невеликих паузах між бойовими діями. А одного разу створив навіть свій «Заповіт», у якому звертався до друзів, щоб коли загине від ворожої руки, поховали його при стежці. А щоб легше було лежати  на чужині, посипали йому на груди святої землі, яку приніс з України й беріг, як святиню.

У роки Великої Вітчизняної війни був поранений, контужений, але вірив у перемогу, вірив, що любов до рідного краю, рідного слова допоможе здолати ворога, лише необхідно відчути свою могутність. Для Магери  ця могутність втілена у Шевченковому слові. 13 вересня 1943 року хлопець пише поезію «Тарасе!».

  1. Ідейно-художній аналіз поезії
  • Виразне читання поезії  ( на фоні стишеної музики)

 

ТАРАСЕ!

Встань , Тарасе, встань з могили,

Глянь на Україну:

Чи пізнаєш ції села,

Цю страшну руїну?

Чи пізнаєш свій народ ти,

Своїх запорожців,

Чорнобрових полтавчанок,

Кармальових хлопців?

Встань, Кобзаре, встань з могили,

Встань і подивися,

Ще одним хоч до народу словом озовися!

Може мій народ проснеться,

Візьметься за зброю,

Як не собі, то нащадкам

Відвоює волю.

Встань, мій батьку.  встань з могили,

А ні то душею

Прилети до мене в хату,

Поговорю з  нею.

Поговорю, пораджуся

І навчатись буду,

Як боротись з ворогами

Нашому народу.

Встань , Тарасе, встань з могили,

Встигнем до півночі

Погуляти по палатах,

Нагострити очі.

Щоб ми знали що робити

І чого навчати,

Як до бою всім народом

Разом вирушати.

Встань , Кобзаре, встань з могили,

Вже терпіть не сила,

Бо такого іще лиха

Земля не родила.

Були турки і французи,

Були і поляки –

Всі знущались, та народам

Не чіпляли знаки.

Встань , Тарасе, встань з могили,

Встань і подивися,

Ще одним хоч до народу

Словом озовися.

Може мій народ проснеться,

Візьметься за зброю,

Дітям своїм, поколінням

Завоює волю!

 

  • До якої лірики належить поезія?
  •  Тема: Молитва до Тараса Шевченка з проханням навчити боротися з ворогом, завоювати волю дітям, наступним поколінням.
  • Ідея: об’єднатися усім  для відвоювання волі, звільнення від фашизму.
  • Основна думка: Оптимізм, віра у перемогу.
  • Жанр: поезія-молитва.

 

  1. Опрацювання змісту твору
  • Якою зображена Україна у часи лихоліття? (проілюструйте рядками із твору)
  • Чому письменник звертається саме до Шевченка?
  • Як називає М. Магера Шевченка?
  • Як ви розумієте рядки : 
  1.       Щоб ми знали що робити

  І чого навчати,

Як до бою всім народом

Разом вирушати.

  1. Були турки і французи,

       Були і поляки –

       Всі знущались, та народам

       Не чіпляли знаки. ?

  • Як ви гадаєте, чому поет говорить, що його народ проснеться, невже він спить?
  • В образах кого уособлює автор свій народ? Чому , на вашу думку, він обрав саме ці образи?
  1. Скласти інформативне гроно про війну на підставі поезії

 

села – страшна руїна

зброя, воєнні дії

боротьба з ворогом                                                

ВІЙНА                               бій всім народом

лихо, яке ще не родила земля

знущання

таврування цілих    народів

  1. Художні засоби

Повтори: «Встань , Тарасе, встань з могили…», «Встань і подивися…»,  « Чи пізнаєш…»,  «Поговорю…», « Були…»;

Епітети:  «страшна руїна», «чорноброві полтавчанки», «Кармальові хлопці», «свій народ», «свої запорожці»;

Метафора: нагострити очі,  такого лиха земля не родила, поговорити з душею

Літота: Ще одним хоч до народу

                  Словом озовися.

V. Підсумок уроку. Оцінювання результатів роботи

Бліц-опитування

  • Який період історії зображено у поезії?
  • Коли був написаний твір?
  • До кого звертається автор у вірші?
  • У яких рядках звучить оптимістичний настрій, віра у перемогу?

VІ. Домашнє завдання.

Підібрати 2-3 поезії про Шевченка інших подільських авторів.

docx
Додано
11 травня 2020
Переглядів
764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку