Розробка уроку На тему "М. Магера. Поезія "Тарасе" призначена для проведення уроку літератури рідного краю. Учні мають можливість дізнатись про подільського письменника М.Магеру та про події 1941-1945 рр.
МИКОЛА МАГЕРА. ПОЕЗІЯ «ТАРАСЕ!»
МЕТА: Поглибити знання школярів про подільського письменника М.Н.Магеру; проаналізувати його поезію «Тарасе!»; розвивати вміння виділяти основні мотиви, художні особливості твору; виховувати почуття пошани до творчості земляків, поваги до мужніх захисників Вітчизни.
ОБЛАДНАННЯ: виставка творів М.Магери, портрети Т.Шевченка і М. Магери, роздрукований текст поезії для всіх учнів, кросворд.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
По горизонталі:
1) Місто, звання почесного громадянина якого удостоєний Микола Магера.
2) Скільки було років письменнику, коли він вперше познайомився з «Кобзарем» Т. Шевченка?
3) Прізвище відомого письменника, про якого йдеться у творі «Кам’янецькими стежками»ю
По вертикалі:
1) Яке амплуа у М.Н. Магери, як письменника?
4) Оповідання М. Магери про дітей у голодний 1933 рік.
5) Прізвище вчителя чоловічої гімназії у Кам’янці – Подільському, який своєю рукою записав пісні в альбом Тараса Шевченка 1846 року.
6) Який за жанром твір Магери «Кам’янецькими стежками»?
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Передумови написання поезії
22 червня 1941 року. Це день, який став трагічним для мільйонів людей. Розпочався він випускними балами, а закінчився оголошенням про напад німецьких загарбників. Саме в цей день свій випуск святкував Микола Никанорович Магера разом із своїми однокласниками.
Тривалий час радянські війська змушені були відступати під жорстоким натиском ворогів, залишаючи окупованими землі з рідними і близькими людьми.
Майбутній письменник став до лав захисників від німецько-фашистських загарбників. Твори Шевченка надихали молодого бійця. Часто він декламував їх бойовим товаришам у невеликих паузах між бойовими діями. А одного разу створив навіть свій «Заповіт», у якому звертався до друзів, щоб коли загине від ворожої руки, поховали його при стежці. А щоб легше було лежати на чужині, посипали йому на груди святої землі, яку приніс з України й беріг, як святиню.
У роки Великої Вітчизняної війни був поранений, контужений, але вірив у перемогу, вірив, що любов до рідного краю, рідного слова допоможе здолати ворога, лише необхідно відчути свою могутність. Для Магери ця могутність втілена у Шевченковому слові. 13 вересня 1943 року хлопець пише поезію «Тарасе!».
ТАРАСЕ!
Встань , Тарасе, встань з могили,
Глянь на Україну:
Чи пізнаєш ції села,
Цю страшну руїну?
Чи пізнаєш свій народ ти,
Своїх запорожців,
Чорнобрових полтавчанок,
Кармальових хлопців?
Встань, Кобзаре, встань з могили,
Встань і подивися,
Ще одним хоч до народу словом озовися!
Може мій народ проснеться,
Візьметься за зброю,
Як не собі, то нащадкам
Відвоює волю.
Встань, мій батьку. встань з могили,
А ні то душею
Прилети до мене в хату,
Поговорю з нею.
Поговорю, пораджуся
І навчатись буду,
Як боротись з ворогами
Нашому народу.
Встань , Тарасе, встань з могили,
Встигнем до півночі
Погуляти по палатах,
Нагострити очі.
Щоб ми знали що робити
І чого навчати,
Як до бою всім народом
Разом вирушати.
Встань , Кобзаре, встань з могили,
Вже терпіть не сила,
Бо такого іще лиха
Земля не родила.
Були турки і французи,
Були і поляки –
Всі знущались, та народам
Не чіпляли знаки.
Встань , Тарасе, встань з могили,
Встань і подивися,
Ще одним хоч до народу
Словом озовися.
Може мій народ проснеться,
Візьметься за зброю,
Дітям своїм, поколінням
Завоює волю!
І чого навчати,
Як до бою всім народом
Разом вирушати.
Були і поляки –
Всі знущались, та народам
Не чіпляли знаки. ?
села – страшна руїна
зброя, воєнні дії
боротьба з ворогом
ВІЙНА бій всім народом
лихо, яке ще не родила земля
знущання
таврування цілих народів
Повтори: «Встань , Тарасе, встань з могили…», «Встань і подивися…», « Чи пізнаєш…», «Поговорю…», « Були…»;
Епітети: «страшна руїна», «чорноброві полтавчанки», «Кармальові хлопці», «свій народ», «свої запорожці»;
Метафора: нагострити очі, такого лиха земля не родила, поговорити з душею
Літота: Ще одним хоч до народу
Словом озовися.
V. Підсумок уроку. Оцінювання результатів роботи
Бліц-опитування
VІ. Домашнє завдання.
Підібрати 2-3 поезії про Шевченка інших подільських авторів.