«Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк»
Мета: вшанувати пам'ять великого Кобзаря, викликати в учнів почуттів любові та пошани до Т. Г. Шевченка; виховувати почуття патріотизму, гордості за свій талановитий народ.
Ведучий 1: Шановні гості! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.
Запалює свічку.
Ведучий 2: Хай палає свічка.
Хай палає,
Поєднає нас вона в цей час.
Друзів голоси нехай лунають,
Слово й музика нехай єднають нас.
Вірші читають учні 5 класу
Учень 1: Мова українська – то Шевченка слово,
Лесі Українки і Марка Вовчка.
Учень 2: Мова українська – то дарунок Бога,
Це барвисте слово генія Франка.
Учень 3: Мова українська – це і степ широкий,
Це сади вишневі, і гаї, й ліси.
Учень 4: Мова українська – океан глибокий
Мудрості народу – вічної краси.
Учень 5: Шевченкова мова – берегиня наша,
Пісня материнська, голос немовлят.
Учень 6: Мова українська – це Шевченка чаша
І найбільше свято із відомих свят.
Учень7: Шевченкове слово – це козацька душа
Це душа народу сповнена життя
Як забути можна мову українську
Ту, що нам, як матір, рідна і свята Пісня : «Тече вода з під явора»
Ведучий 1: Рідна мово! У тобі щедрість віків і пам’ять тисячоліть, неосяжна душа народу і безсмертя його.
Ведучий 2: Духовним батьком, творцем і рятівником української мови й всієї нації став Великий Кобзар – Тарас Шевченко.
То була дивовижна зоря.
На убогу і світом забуту,
Щоб її до життя повернути,
Бог послав Кобзаря.
Ведучий 1: Дякуємо Богу святому, що живемо не в такий вік, коли за слово правди людей на хрестах розпинали або на кострах палили. Не в катакомбах, не в вертепах зібралися ми славити великого чоловіка за його науку праведну: зібрались ми серед білого дня і всією громадою складаємо йому щиру дяку за його животворне слово.
Ведуча 2.
Щовесни , коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам´ять Шевченка.
Ведучий1 Провіснику волі , великий титане,
Справдилися думи пророчі твої.
Приймай же данину любові і шани
Од вільних народів нової сім´ї
Ведучий 2 Ти,Тарасе, сьогодні
Нас зібрав докупи.
І зійшлися у цій залі
Шевченка онуки
Відео фільм «Цікаве про Шевченка»
Ведуча 1. Березень. В Україні - це чудова весняна пора, якій радіють і природа , і люди. Саме у ту березневу пору послав Всевишній нашому народові Генія і національного Пророка Тараса Шевченка. Господь Бог кожному народові дав якусь велетенську постать , котра була б його зорею , проявом його душі. У нашого народу такою постаттю є Т. Шевченко , якого величають Велетнем Духа , українським Мойсеєм , Пророком , Батьком , Кобзарем і багатьма іншими славетними іменами.
Ведучий 2: Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу.
Ведучий 1: Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ.
Ведучий 2 Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів.
Ведучий 1
Ми сьогодні Шевченка читаєм,
Скільки мудрості є в « Кобзарі»!
Наче кадри Шевченка гортаю,
Й озиваються струни в душі…
Ведучий 2
Що за велет! Титан був та й годі!
Він життя нам пророчив нове.
І ходили чутки у народі,
Що не вмер він, а й досі живе…
Ведучий 1
І він бачить усі наші справи,
Хто є друзі, а хто – вороги.
Бачить біди і злети держави,
Й додає нам і сили, й снаги…
Ведучий 2
Щоб жили ми і вчились, як треба,
Й пам`ятали свій корінь завжди,
Щоб любили і землю, і небо,
Й не було щоб чужої біди.
Ведучий 1
Щоб ми разом ходили на свято,
Вкупі завжди з братами були,
Мали друзів завжди і багато,
Щоб боротись уміли й могли.
Ведучий 2
І я вірю: подякують люди,
І згадають, я вірю, про нас.
І тоді нам не соромно буде
За життя, що пророчив Тарас.
Читання віршів Шевченка
Ведучий 1
Тема природи належить до специфічних тем дитячої літератури. У багатьох віршах Т.Шевченка створені неперевершені за своєю майстерністю і виразністю картини природи, що сприймаються як втілення краси рідної землі, захоплюють багатством барв і звуків, викликають у дітей благородні почуття, виховують естетично. Вплив пейзажної лірики Т.Шевченка пояснюється наявністю в ній глибокого ліризму. Незважаючи на суворі умови тюремного життя за гратами каземату, де мучився, але не каявся поет, з-під його пера з’явилися ліричні перлини. Шевченко створив поетичні картини рідної природи в різні пори року, дня і ночі, які відзначаються поетичністю, образністю, багатством мови, характеризуються винятковою теплотою, ліризмом і свідчать, що поет тонко відчував красу природи, прагнув передати її багатство й неповторні барви. Давайте послухаємо гарні вірші про природу у виконанні учнів 2 класу
Ведучий 2
Любов'ю і турботою про дітей, які є майбутнім народу, наповнена остання книжка Шевченка - його "Буквар". Та навіть у „дорослому” Шевченковому „Кобзарі” є твори, які цікаві дітям - про чарівну українську природу, про лицарів-козаків, про видатне минуле України. Є також і жартівливі вірші. Славний український дух, завдяки Кобзаревому слову, прищепиться і наступним поколінням. Вірші читають учні 3 класу
Ведучий 1
Уже для багатьох поколінь українців — і не тільки українців — Шевченко означає так багато, що сама собою створюється ілюзія, ніби ми все про нього знаємо, все в ньому розуміємо, і він завжди з нами, в нас. Та це лише ілюзія. Шевченко як явище велике й вічне — невичерпний і нескінченний. Волею історії він ототожнений з Україною і разом з буттям рідної держави продовжується нею, вбираючи в себе нові дні й новий досвід народу, відгукуючись на нові болі та думи, стаючи до нових скрижалей долі. Він росте й розвивається в часі, в історії, і нам ще йти і йти до його осягнення. Ми на вічному шляху до Шевченка... Послухайте вірші у виконанні 4 класу
Ведучий 2
Шевченко дуже любив свою неньку-Україну. Перебуваючи на чужині, тужив за нею. І тільки щасливе майбутнє своєї країни він бачив у своїх снах. Свою тугу, біль він вилив у вірші «І досі сниться під горою», який читає учениця 5 класу
Ведучий 1
Вірші Шевченка про природу України. Величний Дніпро, гарне село, широкий степ - все це є в його творчості. Саме природа часто надихала Тараса на поезію, природа та нелегка доля.
Вірш «Червоний місяць аж горить» читає учень 5 класу
Ведучий 2
Т. Шевченко часто називав свої вірші “думками”. Багато думок у поета, особливо сумних. Він самотній, нерідко закинутий долею далеко від рідної землі. То й добре розуміє почуття козака, що шукає своєї долі по і птах і не знаходить її. Покинув рідних, кохану, а все даремно — чужі люди навкруги, ні з ким поговорити, душу заспокоїти. Та й дуже часто немає вже повороту додому — “шляхи биті заросли тернами”. Недаремно кажуть, що “у чужій сторонці навіть не звідти сходить сонце”.
Вірш «Думка» читає учень 6 класу
Ведучий 1
Тарас Шевченко любив і знав історію рідного краю. Багато своїх віршів поет присвятив різним історичим подіям: козацькій добі, Гайдамаччині, Коліївщині.
Послухаємо один з них.
Уривок з вірша Тараса Шевченка “Розрита могила” читає учениця 7 класу
Ведучий 2
Одна із найболючіших тем творчості Т.Шевченка– сирітство. Воно є наскрізною лінією у Шевченковій поезії. Минуло стільки часу, відколи Шевченкова душа оплакувала голодних, обідраних, беззахисних сиріт! Але ця тема залишається і досі актуальною в нашій, уже незалежній Україні.
Своєю творчістю Шевченко доносить до нас красу материнства, вагу дитини для матері і необхідність маминої присутності у житті дитини. І якою гіркою може виявитися доля матері і дитини без наявності одного з них!
Вірш «Думка» читає учениця 7 класу
Ведучий 1
Т.Шевченко мав свій ідеал жінки, кохав і був коханий. Про це він писав у баладах, віршах та поемах. Інтимна лірика Т.Г.Шевченка дуже нагадує українську народну пісню не лише за формою, а й за змістом. Поет розумів кохання як джерело радості й піднесення.
На засланні в 1848-ому Тарас Шевченко пише надзвичайно відвертий вірш, присвячений Ганні Закревській, сховавши свою адресатку під двома літерами – Г. З. Уривок з вірша «Немає гірше, як в неволі» читає учень 7 класу
Ведучий 2
У цьому вірші зіставляються дві долі: вільної селянки, що щаслива у шлюбі, та зневаженої покритки. Виявляється, що і ту, і ту жінку очікує холодна старість. Але все одно, материнська любов залишається безмежною. Вірш
“У нашім раї на землі” читає учениця 8 класу
Ведучий 1
Цей вірш є присвячений Марку Вовчку. У січні 1858 року Тарас Григорович познайомився з Марком Вовчком, оповідання якої читав ще в засланні, дуже ними захоплювався, розцінював їх як важливий внесок у тогочасну Українську літературу. Шевченко мав великий вплив на Марію Олександрівну, заохочував її до творчості.
В цьому вірші зображується непосильна праця жінки-кріпачки, яка мріє про майбутню щасливу долю своєї дитини.
Вірш «Сон» ( На панщині пшеницю жала») читає учениця 8 класу
Ведучий 2
Ця поема написана у формі , яка відкриває широкий простір для виявлення авторського ставлення до зображуваних подій та естетичної їх оцінки. Проте автор твору виступає в поемі не безпосередньо, а в літературній масці умовного автора-оповідача про «напричуд дивний» сон, фантастичні пригоди й комічні події, які йому наснилися.
Уривок із вірша «Сон» читає учениця 9 класу
Ведучий 1
1846 р.— Т. Шевченко, перебуваючи в Києві, зблизився з членами Кирило-Мефодіївського товариства і вступив до нього. Гуртківці висували вимоги: скасувати кріпосне право, знищити поділ суспільства на стани, звільнити всі слов’янські народи від гніту самодержавства. Це і спонукало митця написати твір, який протистояв би царській і поміщицькій владі, їх знущанню над простим людом. Це вірш про прекрасну квітку, який розповідає про те, що раніше вона могла жити, дихати і бігати. Адже лілія раніше була безневинною дівчиною, яку за життя зневажали сусіди, тому що вона була незаконно народженою дочкою пана. Краса і трагічність в цій історії майстерно передані геніальним автором.
Послухайте уривок «Лілея» у виконанні учениці 9 класу
Ведучий 2
В цьому посланні поет звертається до своїх земляків, закликаючи їх до боротьби та духовного відродження.
Послухайте уривок із поеми-послання « І мертвим, і живим» у виконанні учениці 9 класу
Ведучий1: І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пам’янути
Незлим тихим словом.
Ведучий 2: “Незлим тихим словом” згадуємо ми свого пророка, який залишив нам прекрасні твори. А що ж залишимо своїм нащадкам ми?
Ведучий 1: Залишим у спадок новим поколінням
Свої ідеали й свої устремління,
Могутню Вкраїну, в якій наша сила,
І геній Шевченка як нації крила.
Ведучий 2: Залишим і те, що душею народу
Зовуть недаремно від роду до роду,
Як вищу красу і життєву основу,
Залишимо Слово, Ім’я своє, Мову.
Пісня