«Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк»

Про матеріал
Вшанувати пам'ять великого Кобзаря, викликати в учнів почуттів любові та пошани до Т. Г. Шевченка; виховувати почуття патріотизму, гордості за свій талановитий народ.
Перегляд файлу

«Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк»

Мета: вшанувати пам'ять великого Кобзаря, викликати в учнів почуттів любові та пошани до Т. Г. Шевченка; виховувати почуття патріотизму, гордості за свій талановитий народ.

 

Ведучий 1: Шановні гості! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.

 

Запалює свічку.

Ведучий 2:  Хай палає свічка.

   Хай палає,

   Поєднає нас вона в цей час.

   Друзів голоси нехай лунають,

   Слово й музика нехай єднають нас.

 

Вірші читають учні 5 класу

Учень 1:     Мова українська – то Шевченка слово,

  Лесі  Українки і Марка Вовчка.

Учень 2:     Мова українська – то дарунок Бога,

  Це барвисте слово генія Франка.

Учень 3:     Мова українська – це і степ широкий,

  Це сади вишневі, і гаї, й ліси.

Учень 4:     Мова українська – океан глибокий

  Мудрості народу – вічної краси.

Учень 5:     Шевченкова мова – берегиня наша,

  Пісня материнська, голос немовлят.

Учень 6:     Мова українська – це Шевченка чаша

  І найбільше свято із відомих свят.

Учень7: Шевченкове слово – це козацька душа

               Це душа народу сповнена життя

               Як забути можна мову українську

               Ту, що нам, як матір, рідна і свята                                                             Пісня : «Тече вода з під явора»

Ведучий 1: Рідна мово! У тобі щедрість віків і пам’ять тисячоліть, неосяжна душа народу і безсмертя його.

Ведучий 2: Духовним батьком, творцем і рятівником української мови й всієї нації став Великий Кобзар – Тарас Шевченко.

То була дивовижна зоря.

На убогу і світом забуту,

Щоб її до життя повернути,

Бог послав Кобзаря.

Ведучий 1: Дякуємо Богу святому, що живемо не в такий вік, коли за слово правди людей на хрестах розпинали або на кострах палили. Не в катакомбах, не в вертепах зібралися ми славити великого чоловіка за його науку праведну: зібрались ми серед білого дня і всією громадою складаємо йому щиру дяку за його животворне слово.

Ведуча 2.
Щовесни , коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам´ять Шевченка.
 

Ведучий1 Провіснику волі , великий титане,
Справдилися думи пророчі твої.
Приймай же данину любові і шани
Од вільних народів нової сім´ї

Ведучий 2 Ти,Тарасе, сьогодні

Нас зібрав докупи.

І зійшлися у цій залі

Шевченка онуки

                         Відео фільм «Цікаве про Шевченка»

Ведуча 1. Березень. В Україні - це чудова весняна пора, якій радіють і природа , і люди. Саме у ту березневу пору послав Всевишній нашому народові Генія і національного Пророка Тараса Шевченка. Господь Бог кожному народові дав якусь велетенську постать , котра була б його зорею , проявом його душі. У нашого народу такою постаттю є Т. Шевченко , якого величають Велетнем Духа , українським Мойсеєм , Пророком , Батьком , Кобзарем і багатьма іншими славетними іменами.

Ведучий 2: Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу.

Ведучий 1: Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ.

Ведучий 2 Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів.

 

Ведучий 1

Ми сьогодні Шевченка читаєм,

Скільки мудрості є в « Кобзарі»!

Наче кадри Шевченка гортаю,

Й озиваються струни в душі…

Ведучий 2

Що за велет! Титан був та й годі!

Він життя нам пророчив нове.

І ходили чутки у народі,

Що не вмер він, а й досі живе…

Ведучий 1

І він бачить усі наші справи,

Хто є друзі, а хто – вороги.

Бачить біди і злети держави,

Й додає нам і сили, й снаги…

Ведучий 2

Щоб жили ми і вчились, як треба,

Й пам`ятали свій корінь завжди,

Щоб любили і землю, і небо,

Й не було щоб чужої біди.

Ведучий 1

Щоб ми разом ходили на свято,

Вкупі завжди з братами були,

Мали друзів завжди і багато,

Щоб боротись уміли й могли.

Ведучий 2

І я вірю: подякують люди,

І згадають, я вірю, про нас.

І тоді нам не соромно буде

За життя, що пророчив Тарас.

                                    Читання віршів Шевченка

 

Ведучий 1

Тема природи належить до специфічних тем дитячої літератури. У багатьох віршах Т.Шевченка створені неперевершені за своєю майстерністю і виразністю картини природи, що сприймаються як втілення краси рідної землі, захоплюють багатством барв і звуків, викликають у дітей благородні почуття, виховують естетично. Вплив пейзажної лірики Т.Шевченка пояснюється наявністю в ній глибокого ліризму. Незважаючи на суворі умови тюремного життя за гратами каземату, де мучився, але не каявся поет, з-під його пера з’явилися ліричні перлини. Шевченко створив поетичні картини рідної природи в різні пори року, дня і ночі, які відзначаються поетичністю, образністю, багатством мови, характеризуються винятковою теплотою, ліризмом і свідчать, що поет тонко відчував красу природи, прагнув передати її багатство й неповторні барви. Давайте послухаємо гарні вірші про природу у виконанні учнів 2 класу

Ведучий 2

Любов'ю і турботою про дітей, які є майбутнім народу, наповнена остання книжка Шевченка - його "Буквар". Та навіть у „дорослому” Шевченковому „Кобзарі” є твори, які цікаві дітям  - про чарівну українську природу, про лицарів-козаків, про видатне минуле України. Є також і жартівливі вірші. Славний український дух, завдяки Кобзаревому слову, прищепиться і наступним поколінням. Вірші читають учні 3 класу

 

Ведучий 1

Уже для багатьох поколінь українців — і не тільки українців — Шевченко означає так багато, що сама собою створюється ілюзія, ніби ми все про нього знаємо, все в ньому розуміємо, і він завжди з нами, в нас. Та це лише ілюзія. Шевченко як явище велике й вічне — невичерпний і нескінченний. Волею історії він ототожнений з Україною і разом з буттям рідної держави продовжується нею, вбираючи в себе нові дні й новий досвід народу, відгукуючись на нові болі та думи, стаючи до нових скрижалей долі. Він росте й розвивається в часі, в історії, і нам ще йти і йти до його осягнення. Ми на вічному шляху до Шевченка... Послухайте вірші у виконанні 4 класу

Ведучий 2

Шевченко дуже любив свою неньку-Україну. Перебуваючи на чужині, тужив за нею. І тільки щасливе майбутнє своєї країни він бачив у своїх снах. Свою тугу, біль він вилив у вірші «І досі сниться під горою», який читає учениця 5 класу 

Ведучий 1

Вірші Шевченка про природу України. Величний Дніпро, гарне село, широкий степ - все це є в його творчості. Саме природа часто надихала Тараса на поезію, природа та нелегка доля.

Вірш «Червоний місяць аж горить»  читає учень 5 класу

Ведучий 2

Т. Шевченко часто називав свої вірші “думками”. Багато думок у поета, особливо сумних. Він самотній, нерідко закинутий долею далеко від рідної землі. То й добре розуміє почуття козака, що шукає своєї долі по і птах і не знаходить її. Покинув рідних, кохану, а все даремно — чужі люди навкруги, ні з ким поговорити, душу заспокоїти. Та й дуже часто немає вже повороту додому — “шляхи биті заросли тернами”. Недаремно кажуть, що “у чужій сторонці навіть не звідти сходить сонце”.

Вірш «Думка» читає учень 6 класу

 

 

 

 

 

Ведучий 1

Тарас Шевченко любив і знав історію рідного краю. Багато своїх віршів поет присвятив різним історичим подіям: козацькій добі, Гайдамаччині, Коліївщині.

Послухаємо один з них.

Уривок з вірша Тараса Шевченка “Розрита могила” читає  учениця            7 класу

Ведучий 2

 Одна із найболючіших тем творчості Т.Шевченка– сирітство. Воно є наскрізною лінією у Шевченковій поезії. Минуло стільки часу, відколи Шевченкова душа оплакувала голодних, обідраних, беззахисних сиріт! Але ця тема залишається і досі актуальною в нашій, уже незалежній Україні.

Своєю творчістю Шевченко доносить до нас красу материнства, вагу дитини для матері і необхідність маминої присутності у житті дитини. І якою гіркою може виявитися доля матері і дитини без наявності одного з них!

Вірш «Думка» читає учениця 7 класу

Ведучий 1

Т.Шевченко мав свій ідеал жінки, кохав і був коханий. Про це він писав у баладах, віршах та поемах. Інтимна лірика Т.Г.Шевченка дуже нагадує українську народну пісню не лише за формою, а й за змістом. Поет розумів кохання як джерело радості й піднесення.

На засланні в 1848-ому Тарас Шевченко пише надзвичайно відвертий вірш, присвячений Ганні Закревській, сховавши свою адресатку під двома  літерами – Г. З. Уривок з вірша «Немає гірше, як в неволі» читає учень                 7 класу

Ведучий 2

У цьому вірші зіставляються дві долі: вільної селянки, що щаслива у шлюбі, та зневаженої покритки. Виявляється, що і ту, і ту жінку очікує холодна старість. Але все одно, материнська любов залишається безмежною. Вірш

“У нашім раї на землі читає учениця 8 класу

Ведучий 1

Цей вірш є присвячений Марку Вовчку. У січні 1858 року Тарас Григорович познайомився з Марком Вовчком, оповідання якої читав ще в засланні, дуже ними захоплювався, розцінював їх як важливий внесок у тогочасну Українську літературу. Шевченко мав великий вплив на Марію Олександрівну, заохочував її до творчості.

В цьому вірші зображується  непосильна праця жінки-кріпачки, яка мріє про майбутню щасливу долю своєї дитини.

Вірш «Сон» ( На панщині пшеницю жала») читає учениця 8 класу

Ведучий 2

Ця поема написана у формі , яка відкриває широкий простір для виявлення авторського ставлення до зображуваних подій та есте­тичної їх оцінки. Проте автор твору виступає в поемі не безпосередньо, а в літературній масці умовного автора-оповідача про «напричуд дивний» сон, фантастичні пригоди й комічні події, які йому наснилися.

Уривок із вірша «Сон» читає учениця  9 класу

Ведучий 1

1846 р.— Т. Шевченко, перебуваючи в Києві, зблизився з членами Кирило-Мефодіївського товариства і вступив до нього. Гуртківці висували вимоги: скасувати кріпосне право, знищити поділ суспільства на стани, звільнити всі слов’янські народи від гніту самодержавства. Це і спонукало митця написати твір, який протистояв би царській і поміщицькій владі, їх знущанню над простим людом. Це вірш про прекрасну квітку, який розповідає про те, що раніше вона могла жити, дихати і бігати. Адже лілія раніше була безневинною дівчиною, яку за життя зневажали сусіди, тому що вона була незаконно народженою дочкою пана. Краса і трагічність в цій історії майстерно передані геніальним автором.

Послухайте уривок «Лілея»  у виконанні учениці 9 класу 

Ведучий 2

В цьому посланні поет звертається до своїх земляків, закликаючи їх до боротьби та духовного відродження.

Послухайте уривок із поеми-послання  « І мертвим, і живим» у виконанні учениці 9 класу 

 

Ведучий1:   І мене в сім’ї великій,

  В сім’ї вольній, новій,

  Не забудьте пам’янути

  Незлим тихим словом.

 

Ведучий 2: “Незлим тихим словом” згадуємо ми свого пророка, який залишив нам прекрасні твори. А що ж залишимо своїм нащадкам ми?

 

Ведучий 1:   Залишим у спадок новим поколінням

  Свої ідеали й свої устремління,

  Могутню Вкраїну, в якій наша сила,

  І геній Шевченка як нації крила.

 

Ведучий 2:   Залишим і те, що душею народу

  Зовуть недаремно від роду до роду,

  Як вищу красу і життєву основу,

  Залишимо Слово, Ім’я своє, Мову.

Пісня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 травня 2020
Переглядів
888
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку