Мінерали, гірські породи та корисні копалини

Про матеріал
Метою уроку є ознайомлення учнів із різноманітністю гірських порід та мінералів, їх походженням та використанням
Перегляд файлу

                   

 

Тема.  МІНЕРАЛИ, ГІРСЬКІ ПОРОДИ ТА КОРИСНІ КОПАЛИНИ

 

Мета.  Навчальна: ознайомити учнів із різноманітністю гірських порід та мінералів, їх походженням та використанням.

Розвиваюча:  розвивати культуру мовлення, логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, класифікувати, порівнювати.

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи, виховання естетичних почуттів на прикладах краси мінерального світу

 

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань, умінь і навичок

 

Обладнання:  мультимедійна презентація, підручники, колекція мінералів і гірських порід.

 

хід уроку

МОТИВАЦІЙНИЙ етап

Визначення емоційного стану школярів, створення позитивної емоційної налаштованості до навчально-пізнавальної діяльності.

 

Перевірка домашнього завдання

  • Індивідуальна робота за картками

 

Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

Пропоную вам розгадати  декілька загадок:

 


Мене знали в віки давні,

Знають мене й нині

Бо служу я людям справно

Й називаюсь…( глина)

 

Не твердий, та корисний

Мене знає всяк

В морі я родився

Звуть мене …( вапняк)

 

А без мене піч не гріє

ТЕС мовчить, директор мліє

В шахтарів нема зарплати

Й електрики ніде взяти… (вугілля)

 

Як мене у землю кинеш ,

Від голоду не загинеш,

Бо від мене — так і знай

Значно вищий урожай…( торф)

 

Колір білий маю

Всіх у школі знаю

Пишу все гарно й чітко,

Боюся лиш ганчірки…( крейда)

 

«Біла смерть» - так кажуть про мене одні,
Білим золотом звуть мене інші
Та казка скаже, як за мене царі
Віддавали багатства свої…( сіль)


ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

Представлення концепту теми

На думку дослідників, Земля приховує незліченні багатства, вартість яких  важко оцінити. Це  скарби, залишені або загублені в давнину, які чекають своїх відкривачів: золото Маккени, спадок тамплієрів та інків,  копальні царя Соломона, чаша Грааля. Та сьогодні на уроці мова піде не про них. Ми з вами познайомимось з іншими скарбами, які науковці називають мінералами та гірським породами, ними складена земна кора нашої планети. Вони теж мають для людства велику цінність. А чому їх називають гірськими? Вони бувають лише у горах? Ось про це та багато іншого цікавого ми дізнаємося на уроці.

 

Оголошення та запис теми уроку                                   

 

Вибір особистісно значущих цілей

Продовжіть фразу:

  • Мені цікаво дізнатися ...
  • Я ставлю за мету вивчити ...
  • Я хочу зрозуміти ...
  • Я хочу навчитися ...
  • Для мене сьогодні на уроці дуже важливо дізнатися ...

 

Складання (обговорення) плану уроку.

План

1. Мінерали і гірські породи.

2. Умови утворення гірських порід і мінералів.

3. Корисні копалини.

 

Етап оПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Розповідь вчителя

У земній корі налічується близько 3 тис. мінералів і понад 1,5 тис. гірських порід. Що це за природні тіла?

 

«Вузлики на пам’ять»

Мінерали – це однорідні тіла, які складаються з однієї речовини. Наприклад, вода, золото, кварц, польовий шпат, слюда, кам'яна сіль, алмаз та ін.

 

Розповідь вчителя

 За станом речовини мінерали бувають твердими, рідкими і газоподібними.

  Наведіть приклади.

Мінерали в чистому вигляді трапляються в природі порівняно рідко. Найчастіше вони бувають у різноманітних сполуках, утворюючи гірські породи.

Термін «гірська порода» залишився нам у спадок від часів, коли геологія тільки зароджувалася і була невіддільна від рудної справи, а руду, як  правило, видобували в горах. З того часу, наука давно пішла вперед, а всі скарби Землі все одно називають   «гірськими породами», не дивлячись на те, що частина з них знаходиться на рівнинах.

 

«Вузлики на пам’ять»

Гірські породи це сполучення кількох мінералів або скупчення одного у великій кількості в земній корі.

 

Розповідь вчителя

Наприклад, до складу гірської породи граніт входять три мінерали: кварц, слюда, польовий шпат. Накопичення мінералу кальциту у великій кількості утворює гірську породу вапняк.

Мінерали та гірські породи мають різні властивості, за якими вони відрізняються один від одного: колір, блиск, твердість, наявність кристалів тощо.

Гірські породи утворюють­ся в різноманітних умовах. Одні – при застиганні магми в земній корі, другі при відкладанні речовин на дні морів та океанів, треті – з залишків живих істот, чет­верті при руйнуванні ін­ших гірських порід, п'яті – під впливом високих темпе­ратур і тиску на великих гли­бинах та ін.

За походженням гірські породи поділяються на магматичні, осадові, метаморфічні.

 

Прийом «Пошук» (під час роботи складається схема)

Опрацюйте  ст.75-76 підручника і виконайте завдання.

І група

  • Як утворюються магматичні гірські породи?

(Магматичні гірські породи утворюються при застиганні магми на поверхні чи в глибинах земної кори.)

  • Наведіть приклади магматичних гірських порід.

(Базальт, граніт)

  • Оберіть з колекції гірські породи магматичного походження.

ІІ група

  • Як утворюються осадові гірські породи?

(Осадові гірські породи утворились під дією температури повітря, води, живих організмів та інших процесів, що відбуваються на поверхні Землі й в глибинах морів і океанів)

  • Наведіть приклади осадових гірських порід.

(Пісок, глина, сіль, вугілля, крейда)

  • Оберіть з колекції гірські породи осадового походження.

ІІІ група

  • Як утворюються метаморфічні гірські породи?

(Виникають унаслідок перетворення магматичних і осадових порід під дією високого тиску і температур у надрах Землі.)

  • Наведіть приклади метаморфічних гірських порід.

(Гнейс, мармур)

  • Оберіть з колекції гірські породи метаморфічного походження.

 

Прийом «Дивуй!»

  • Найвищий діючий вулкан Європи — Етна (3323 м) є справжньою природною копальнею: під час виверження в 1983 р. щодня з надр Землі надходило 2,5 кг золота, 9 кг срібла, а також багато цинку, олова ртуті,
  • Вулкан Ґалерас в Колумбії під час виверження щодоби «випльовує» близько півкілограма золота. Він посідає перше місце у світі серед вулканів - «виробників» цього благородного металу, але розкидає золото на велику відстань, що робить його видобування економічно невигідним,
  • Вулкан Ебеко, що діє на Курильських островах, можна порівняти з металургійним заводом. Річка Юр'єва, що витікає з розщілини в ньому, за добу виносить з його надр вглиб океану 35 тонн заліза та 60 тонн алюмінію.

 

«Вузлики на пам’ять»

Усі мінерали та гірські породи, які використовує людина, називаються корисними копалинами.

 

Розповідь вчителя (під час розповіді складається схема)

F:\ГЕОГРАФІЯ\8 клас\8 клас нова програма\МОЇ КОНСПЕКТИ\19. Корисні копалини України. Паливні корисні копалини\схема КОРИСНІ КОПАЛИНИ.pngЗалежно від застосування в господарстві корисні копалини умовно поділяють на три групи: паливні, що використовуються як паливо (нафта, газ, торф, кам'яне та буре вугілля); рудні, з яких виплавляють метали (чавун, сталь, мідь, алюміній, олово, свинець); нерудні   сировина для хімічної промисловості (кам'яна і калійна сіль, фосфорити, сірка), будівельні матеріали (граніт, базальт, фосфорити, пісок, глина та ін.)

На картах корисні копалини позначають умовними знаками.

Робота з атласом («Фізична карта України»)

Визначте, які види корисних копалин є на території України, розподіліть їх за групами та заповніть таблицю:

Корисні копалини України

Паливні

 

Рудні                 

 

Нерудні

 

 

Робота з атласом Миколаївської області (с.4)

  • А які гірські породи та мінерали  зустрічаються у нашій місцевості? (граніти)

Закріплення знань. Кросворд

По вертикалі.

1. Науки не здобудеш, поки його не «згризеш»

2. Найтвердіший мінерал

3. Болотне багатство. Його використовують як горючий матеріал і для добрива ґрунту.

4. «Чорне золото», що залягає пластами

По горизонталі.

5. З нього роблять стержень для олівців.

6. Масляниста рідина, темно бурого кольору, з різким запахом, легша за воду

7. Мінерал, з якого виготовлена статуя Венера Мілоська

8. Незамінний при паянні радіодеталей 

9. Одні називають цей мінерал «біла смерть», інші – «біле золото»

 

Узагальнююче слово вчителя

Наша країна багата на корисні копалини. Але добуваючи їх, людина не повинна забувати про те, що все в природі необхідно привести в порядок. Тобто потрібно засипати шахти, перетворювати кар'єри в квітучі сади або ставки. Пам’ятаймо,  що людина є частиною природи, а не її господарем.

 

РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ Етап

Прийом «Роблю висновок»

  • Учитель починає речення, а учні його закінчують, підсумовуючи урок.
  • Земна кора неоднорідна, оскільки складається з різних … (мінералів).
  • Найміцніший серед мінералів - … (алмаз).
  • У природі різні мінерали здебільшого поєднуються і утворюють … (гірські породи).
  • Гірські породи, що утворились при застиганні магми, називаються … (магматичними).
  • Гірські породи що утворились під дією повітря, води, живих організмів називають … (осадовими).
  • Гірські породи, що утворились в результаті перетворення, називаються … (метаморфічними).
  • Усі мінерали і гірські породи, які використовує для своїх потреб людина, називаються … (корисними копалинами).
  • Залежно від господарського призначення розрізняють … (паливні, рудні і нерудні корисні копалини).

 

Прийом «Шкала думок»

- Чи досягли ми очікуваних результатів?

- Що було найцікавішим на уроці?

- Яке завдання було найскладнішим?

 

Домашнє завдання

Обов’язкове: опрацювати § 19 (с. 75-76 )

Додатково: підготувати  повідомлення: «Використання гірських порід та мінералів»

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
6610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку