Тема. МІНЕРАЛИ, ГІРСЬКІ ПОРОДИ ТА КОРИСНІ КОПАЛИНИ
Мета. Навчальна: ознайомити учнів із різноманітністю гірських порід та мінералів, їх походженням та використанням.
Розвиваюча: розвивати культуру мовлення, логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, класифікувати, порівнювати.
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи, виховання естетичних почуттів на прикладах краси мінерального світу
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок
Обладнання: мультимедійна презентація, підручники, колекція мінералів і гірських порід.
хід уроку
МОТИВАЦІЙНИЙ етап
Визначення емоційного стану школярів, створення позитивної емоційної налаштованості до навчально-пізнавальної діяльності.
Перевірка домашнього завдання
Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.
Пропоную вам розгадати декілька загадок:
Мене знали в віки давні,
Знають мене й нині
Бо служу я людям справно
Й називаюсь…( глина)
Не твердий, та корисний
Мене знає всяк
В морі я родився
Звуть мене …( вапняк)
А без мене піч не гріє
ТЕС мовчить, директор мліє
В шахтарів нема зарплати
Й електрики ніде взяти… (вугілля)
Як мене у землю кинеш ,
Від голоду не загинеш,
Бо від мене — так і знай
Значно вищий урожай…( торф)
Колір білий маю
Всіх у школі знаю
Пишу все гарно й чітко,
Боюся лиш ганчірки…( крейда)
«Біла смерть» - так кажуть про мене одні,
Білим золотом звуть мене інші
Та казка скаже, як за мене царі
Віддавали багатства свої…( сіль)
ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
Представлення концепту теми
На думку дослідників, Земля приховує незліченні багатства, вартість яких важко оцінити. Це скарби, залишені або загублені в давнину, які чекають своїх відкривачів: золото Маккени, спадок тамплієрів та інків, копальні царя Соломона, чаша Грааля. Та сьогодні на уроці мова піде не про них. Ми з вами познайомимось з іншими скарбами, які науковці називають мінералами та гірським породами, ними складена земна кора нашої планети. Вони теж мають для людства велику цінність. А чому їх називають гірськими? Вони бувають лише у горах? Ось про це та багато іншого цікавого ми дізнаємося на уроці.
Оголошення та запис теми уроку
Вибір особистісно значущих цілей
Продовжіть фразу:
Складання (обговорення) плану уроку.
План
1. Мінерали і гірські породи.
2. Умови утворення гірських порід і мінералів.
3. Корисні копалини.
Етап оПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
Розповідь вчителя
У земній корі налічується близько 3 тис. мінералів і понад 1,5 тис. гірських порід. Що це за природні тіла?
«Вузлики на пам’ять»
Мінерали – це однорідні тіла, які складаються з однієї речовини. Наприклад, вода, золото, кварц, польовий шпат, слюда, кам'яна сіль, алмаз та ін.
Розповідь вчителя
За станом речовини мінерали бувають твердими, рідкими і газоподібними.
Наведіть приклади.
Мінерали в чистому вигляді трапляються в природі порівняно рідко. Найчастіше вони бувають у різноманітних сполуках, утворюючи гірські породи.
Термін «гірська порода» залишився нам у спадок від часів, коли геологія тільки зароджувалася і була невіддільна від рудної справи, а руду, як правило, видобували в горах. З того часу, наука давно пішла вперед, а всі скарби Землі все одно називають «гірськими породами», не дивлячись на те, що частина з них знаходиться на рівнинах.
«Вузлики на пам’ять»
Гірські породи це сполучення кількох мінералів або скупчення одного у великій кількості в земній корі.
Розповідь вчителя
Наприклад, до складу гірської породи граніт входять три мінерали: кварц, слюда, польовий шпат. Накопичення мінералу кальциту у великій кількості утворює гірську породу вапняк.
Мінерали та гірські породи мають різні властивості, за якими вони відрізняються один від одного: колір, блиск, твердість, наявність кристалів тощо.
Гірські породи утворюються в різноманітних умовах. Одні – при застиганні магми в земній корі, другі при відкладанні речовин на дні морів та океанів, треті – з залишків живих істот, четверті при руйнуванні інших гірських порід, п'яті – під впливом високих температур і тиску на великих глибинах та ін.
За походженням гірські породи поділяються на магматичні, осадові, метаморфічні.
Прийом «Пошук» (під час роботи складається схема)
Опрацюйте ст.75-76 підручника і виконайте завдання.
І група
(Магматичні гірські породи утворюються при застиганні магми на поверхні чи в глибинах земної кори.)
(Базальт, граніт)
ІІ група
(Осадові гірські породи утворились під дією температури повітря, води, живих організмів та інших процесів, що відбуваються на поверхні Землі й в глибинах морів і океанів)
(Пісок, глина, сіль, вугілля, крейда)
ІІІ група
(Виникають унаслідок перетворення магматичних і осадових порід під дією високого тиску і температур у надрах Землі.)
(Гнейс, мармур)
Прийом «Дивуй!»
«Вузлики на пам’ять»
Усі мінерали та гірські породи, які використовує людина, називаються корисними копалинами.
Розповідь вчителя (під час розповіді складається схема)
Залежно від застосування в господарстві корисні копалини умовно поділяють на три групи: паливні, що використовуються як паливо (нафта, газ, торф, кам'яне та буре вугілля); рудні, з яких виплавляють метали (чавун, сталь, мідь, алюміній, олово, свинець); нерудні сировина для хімічної промисловості (кам'яна і калійна сіль, фосфорити, сірка), будівельні матеріали (граніт, базальт, фосфорити, пісок, глина та ін.)
На картах корисні копалини позначають умовними знаками.
Робота з атласом («Фізична карта України»)
Визначте, які види корисних копалин є на території України, розподіліть їх за групами та заповніть таблицю:
Корисні копалини України
Паливні |
|
Рудні |
|
Нерудні |
|
Робота з атласом Миколаївської області (с.4)
Закріплення знань. Кросворд
По вертикалі.
1. Науки не здобудеш, поки його не «згризеш»
2. Найтвердіший мінерал
3. Болотне багатство. Його використовують як горючий матеріал і для добрива ґрунту.
4. «Чорне золото», що залягає пластами
По горизонталі.
5. З нього роблять стержень для олівців.
6. Масляниста рідина, темно бурого кольору, з різким запахом, легша за воду
7. Мінерал, з якого виготовлена статуя Венера Мілоська
8. Незамінний при паянні радіодеталей
9. Одні називають цей мінерал «біла смерть», інші – «біле золото»
Узагальнююче слово вчителя
Наша країна багата на корисні копалини. Але добуваючи їх, людина не повинна забувати про те, що все в природі необхідно привести в порядок. Тобто потрібно засипати шахти, перетворювати кар'єри в квітучі сади або ставки. Пам’ятаймо, що людина є частиною природи, а не її господарем.
РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ Етап
Прийом «Роблю висновок»
Прийом «Шкала думок»
- Чи досягли ми очікуваних результатів?
- Що було найцікавішим на уроці?
- Яке завдання було найскладнішим?
Домашнє завдання
Обов’язкове: опрацювати § 19 (с. 75-76 )
Додатково: підготувати повідомлення: «Використання гірських порід та мінералів»