У міні-підручнику в ігровій формі подано теоретичний матеріал, задачу за малюнком, практичну роботу, завдання для самоперевірки, різнорівневе домашнє завдання.
Міні-підручник
Сила тертя
Уч______ 8-___ класу
КПГ
Вчитель Лінчук Інна Леонідівна
Казка вигадка, звичайно,
Але мудрість в ній навчальна
Ріпка (фізична казка)
Посадив дід ріпку. Виросла ріпка велика-превелика, важка-важка, розрослася вона на всі сторони, грунт витіснила. Через те, щільний контакт у її бульби з грунтом вийшов, в усі найменші тріщинки і виступи земля потрапила.
Пішов дід ріпку рвати. Тягне-потягне – витягнути не може. Сили йому не вистачає: впирається ріпка, нерівностями і виступами за землю чіпляється, своєму руху опирається.
Місцями прогалини між ріпкою і ділянками грунту порядка радіуса дії молекулярних сил виявляється. Там злипання часточок грунта з ріпкою відбувається. Переміщенню ріпки відносно землі воно перешкоджає.
Покликав дід бабку. Баба за діда, дід за ріпку, тягнуть-потягнуть- витягнути не можуть: міцно потовщено – закруглений корінь у грунті тримається. Сила тяжіння його до землі притискує. Ні, удвох їм не впоратись.
Покликала баба онуку. Внучка за бабу, баба за діда, дід за ріпку, тягнуть-потягнуть – витягнуть не можуть: все ще їх загальна сила тяги менше тієї граничної сили, яка на поверхні дотику ріпки з землею виникає. Силою тертя спокою вона називається. Викликана зовнішньою силою, але завжди проти зовнішньої сили і спрямована.
Неоднозначна ця сила – багатогранна. В широких межах змінюватися може: від нуля до визначеного максимального значення…
Певно, ще не настало це максимальне значення.
Покликала онука жучку. Жучка чотирьом лапами в землю вперлась. Поміж лапами й землею теж сила тертя спокою виникає. Допомагає ця сила Жучці так само, як діду, бабі й онуці. Якби не було цієї сили, не змогли б вони впертися, землею ковзали б, прослизали.
Жучка за внучку, внучка за бабку, бабка за діда, дід за ріпку, тягнуть-потягнуть –витягнути не можуть. А насправді на мікрони вже ріпка здвинулась. Величина цих мікропереміщень пропорційна прикладеній силі і від властивостей самого грунту залежить.
поверхня |
Fтр |
1 (деревина) |
|
2 (поліетилен) |
|
3 (наждачна бумага) |
|
А злипання ріпки з землею і пружні деформації зсуву грунту та мікровиступів власне ріпки за спроби її витягнути до зростання сили пружності грунту призводять. А ця сила пружності грунту, що виникла, по суті, і є сила тертя спокою. Ніяк вона не дає ріпку витягнути.
Площа поверхні, см2 |
Fтр, Н |
S1 = |
|
S2 = |
|
S3 = |
|
Покликала Жучка кішку. Кішка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабу, баба за діда, дід за ріпку, тягнуть-потягнуть – витягнути не можуть: на трішечки, але ж меншою зовнішня сила виявилась, аніж максимально можливе значення сили тертя спокою.
Покликала кішка мишку. Мишка за кішку, кішка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабу, баба за діда, тягнуть-потягнуть – витягли ріпку.
Тільки не подумайте, що маленька мишка виявилась сильнішою за всіх!
Скільки тих сил у маленької мишки! Але її маленька сила до загальної сили тяги додалася, і тепер результативна сила навіть перевищила максимальне значення величини сили тертя спокою: більшою за силу тертя ковзання стала. Виникли незворотні відносні переміщення. «Живий ланцюжок» - від діда до мишки – ріпку витягнув, а сам упав! Більшою прикладена сила, чим сила ковзання ріпки об грунт виявилась. Ось у бік більшої сили всі й упали.
Треба ріпку до дому донести але важка вона, не може дід її дотягти, потилицю чухає.
Вага тіла,Н |
Fтр,Н |
|
|
|
|
|
|
Але онука кмітливішою виявилась, запропонувала вона її котити. Адже сила тертя кочення менша за силу тертя ковзання виявилась.
Fтр кочення,Н |
Fтр ковзання,Н |
|
|
Тож давайте перевірим,
Як на тіло діє сила
Чи залежить сила тертя від …
Рік |
Ім’я вченого |
Від площини дотичних поверхонь |
Від ваги тіла |
Від взаємодіючих поверхонь |
1500 |
Леонардо да Вінчі |
ні |
так |
так |
2012 |
Учні 8 КЗОШ №94 |
|
|
|
Сила тертя – надзвичайно важлива
Всіх на Землі – вона підкорила.
Можем задачу тепер розв’язати
Силу тертя навчимось визначати
Задача №1
Розв’яжіть задачу за малюнком.
Дано:
СІ
Розв’язок
Відповідь:
Сили фізичні на рухи впливають ,
Думці розумній не заважають.
Мусимо тести тепер розв’язати,
Розуму силу свою показати.
Тест
1. Якщо тіло покоїться або рухається рівномірно, значить…
А. ... всі сили направлені в одну сторону.
Б. … на нього не діють сили.
В. … сили, діючі на тіло, скомпенсовані.
Г. … на нього не діють сили або їх рівнодіюча дорівнює нулю.
2. Силою тертя називають силу…
А. … з якою Земля притягує до себе тіла.
Б. … діють на тіло з боку деформованої опори і направлену проти деформуючої сили.
В. … з якою тіло внаслідок земного при тяжіння діє на опору або підвіс.
Г. … виникає при русі одного тіла по поверхні іншого і направлену в сторону, протилежну руху.
3. Точка прикладання сили тертя розміщена…
А. … в центрі тіла.
Б. … в точці контакту двох тіл.
В. … в точці дії зовнішніх сил.
Г. … в будь якій точці.
4. Сила тертя завжди направлена …
А. … протилежно руху тіла.
Б. … протилежно деформуючій силі.
В. … вертикально вниз.
Г. … вправо або вліво.
5. Сила тертя залежить від …
А. … загрузки.
Б. … шероховатість поверхні.
В. … видаматеріала контактуючих поверхонь.
Г. … всіх вищезазначених фактів.
№ завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Відповідь |
|
|
|
|
|
Бал (2б) |
|
|
|
|
|
Загальний бал ____
Відкрийте підручники і зазирніть,
Завдання за рівнем собі оберіть.
Домашнє завдання:
Розв’яжіть задачу:
Задача №1 (середній рівень):
Коли брусок тягнуть уздовж поверхні стола, прикладаючи горизонтальну силу 5 Н, він рівномірно ковзає по столу. Чому дорівнює сила тертя, що діє при цьому на брусок? Зобразіть ці сили.
Задача №2 (достатній рівень):
Яка сила потрібна для рівномірного переміщування саней по льоду, якщо вага саней 4 кН і сила тертя становить 0,03 ваги саней?
Задача №3 (високий рівень):
Для рівномірного переміщування бруска масою 3 кг по горизонтальному столі треба прикладати силу 6 Н. Якою буде сила тертя, якщо на брусок поставити вантаж масою 4 кг?
Дайте відповідь на 10 простих питань, простіше «пареної ріпи»:
1. Маленьку чи велику ріпку витягувати легше?
2. З якого грунта – глинястого, піщаного або чорнозему – важче витягувати ріпку?
3. Можливо, варто тягнути ріпку вгору вертикально?
4. Чи не краще було б розхитати ріпку зі сторони в сторону, а потім тягти?
5. Якби пройшла сильна злива або дід добряче полив ділянку, чи зміг би він сам витягнути ріпку?
6. Можливо, треба всім не шикуватися в ланцюг, а стати поруч і тягнути ріпку за бадилля?
7. Яка тактика витягування ріпки краща, на вашу думку: тягнути смикаючи або поступово,нарощуючи силу?
8. Чи не легше було б витягувати ріпку іншого сорту – з дуже гладкою поверхнею?
9. Чи однаково важко витягувати однакові за масою ріпку та моркву?
10. З якими фізичними явищами і закономірностями тут мали справу мишка, кішка, Жучка, внучка, баба та дід?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ріпка в коморі. Казка скінчилась.
Сила тертя її не зупинила.
Фізика може усіх здивувати,
Треба її лиш старанно вивчати.