конспект уроку для дітей з порушенням слуху. Проведений з метою вивчити закон прямолінійного поширення світла, пояснити утворення тіні та напівтіні, природу сонячних та місячних затемнень
Комунальний заклад «Черкаський навчально-реабілітаційний центр
«Країна добра Черкаської обласної ради»
Інтегрований урок
з фізики та літератури у 7 класі
(діти з порушеннями слуху)
Закон прямолінійного поширення світла.
Сонячні і місячні затемнення
Решетнікова В.А, вчитель фізики, спеціаліст вищої категорії
Тищенко С.М., вчитель української мови та літератури, спеціаліст 1 категорії
Мета уроку: формування загальнонавчальних компетентностей: пояснити закон прямолінійного поширення світла, пояснити утворення тіні та напівтіні, природу сонячних та місячних затемнень; формувати та розвивати вміння спостерігати прямолінійне поширення світла, робити відповідні висновки, показати практичне використання закону прямолінійного поширення світла; розкрити взаємозв’язки явищ природи, вивчених на уроках літератури та фізики; розширювати науковий світогляд школярів; комунікативних компетентностей: удосконалювати вміння висловлювати власні думки та почуття; розвивати культуру спілкування, логічне мислення, пам’ять; загальнокультурних компетентностей: виховувати інтерес до природничо-наукових знань, розвивати активність, увагу, вміння висловлювати свою думку та узагальнювати отримані знання; здоров`язбережувальних компетентностей: пропагування рухливого способу життя шляхом виконання фізкультхвилинки; соціальних компетентностей: формувати вміння раціонально використовувати навчальний час; планувати свою діяльність з урахуванням інтересів однокласників; удосконалювати вміння учнів розуміти артикуляцію вчителя; збагачувати словник; коригувати мовлення учнів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: 2 лампочки, джерело струму, екран, непрозорий предмет, презентація, фрагмент фільму «Сонячні та місячні затемнення», уривок з книги «Слово о полку Ігоревім», модель для демонстрації сонячних і місячних затемнень, ліхтарик, лампа
Міжпредметні зв’язки: геометрія, природознавство, українська література
Словник: прямолінійне поширення, тінь, напівтінь, затемнення
Хід уроку
Дивно не те, що Всесвіт нескінченний, а те, що людина може пізнати його таємниці
Б. Паскаль
І. Організаційний момент.
1) Психологічний настрій.
Вчитель фізики перевіряє готовність учнів до уроку. Для налаштування на сприймання нового матеріалу виконуються кінезіологічні вправи "Кнопки космосу", "Кнопки землі", "Кнопки мозку"
2) Обговорення епіграфу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1)Розмовна хвилинка:
2) Словниковий диктант. Вставити пропущені терміни в речення. Додаток2
Підкресли світлові явища: іде дощ, горить вогнище, веселка, грає музика
Учням, які хочуть отримати кращу оцінку було завдання виписати із вивчених творів уривки, в яких описуються світлові явища. (Діти читають описи.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Подивіться на ілюстрацію.
Слово вчителю української літератури.
Зачитування уривка з повісті «Слово о полку Ігоревім». Паралельно на екрані демонструються малюнки до книги.
Перша битва з половцями
Виступ у похід руських воїнів проти половців збігався із затемненням сонця. Це був недобрий знак. Ігор Святославич звернувся до свого війська: «Браття і дружино! Лучче ж убитим бути, аніж полоненим бути. Так всядьмо, браття, на свої бистрії коні та на Дін синій поглянем…» «…Ніч, стогнучи йому грозою, птиць збудила, свист дикий встав поблизу».
Половці небитими дорогами побігли до Дону великого, бо Ігор сюди військо веде. Злісний крик птахів, звірине виття створюють напружену атмосферу, якесь недобре передчуття.
Перша битва з половцями.
«Довго ніч меркне. Зоря—світ запалала. Мла поля покрила. Щебіт солов’їв заснув, говір галок пробудивсь. Русичі великії поля черленими щитами перегородили, шукаючи собі честі, а князю — слави».
Бесіда за змістом прочитаного.
Вчитель фізики. Дійсно, в давнину сонячні затемнення, які раптово наставали серед білого дня, викликали в людей жах. Лякали людей також і місячні затемнення, коли серед ночі швидко зникав повний місяць. Як ви думаєте, чому таке траплялося? (Діти висловлюють свої припущення) Сьогодні на уроці ви зрозумієте, як поширюється світло, чому утворюється тінь, півтінь. А також зможете відповісти на питання: чому серед дня настає ніч і куди зникає Місяць. Запишемо тему уроку. Які слова для вас незрозумілі? (Робота із словником)
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Як ви думаєте чи легко зараз побудувати високий будинок? Тепер є різні механізми, які допомагають при побудові: кранів, ліфтів. А як же будували піраміди? Давайте пограємо у гру. Уявіть собі, що ви величезні колони, які треба поставити в ряд, так щоб утворити пряму лінію. Людина якої професії потрібна для такої роботи? Так, архітектор. Хто хоче бути архітектором? (Архітектор пропонує спосіб виконання завдання)
Такий спосіб знали ще стародавні єгиптяни і використовували його під час будівництва. (Слайд 4,5) Отже, вони знали, що світло поширюється прямою лінією. Давайте перевіримо це на дослідах.
Дослід із шпильками. Слайд 6
Спостерігаємо поширення світла в темній кімнаті.(ПЗ Ф-8) Отже, світло поширюється прямолінійно. Ще у давній Месопотамії за 5000 років до н.е. знали про прямолінійне поширення світла. Цей факт підтверджував давньогрецький математик Евклід (300р.до н.е.)
Методичний коментар
Учні за бажанням отримали випереджувальне завдання і підготували повідомлення про камеру обскура. (Слайд 7-9)
Учень1. Давньогрецький філософ Арістотель (350 р до н.е.) писав про те, що світло, яке проникає в темну кімнату через невеликий отвір у ставні, утворює на протилежній стіні зображення предметів, які є на вулиці перед вікном. Камера обскура (перекладається як темна кімната)- це світлонепроникна коробка з невеликим отвором у стінці і екраном (матове скло або калька) на протилежній стороні. Така камера була відома давно, і її використовували митці та художники в своїй роботі.
Учень2. Перший точний і повний опис камери обскура знайдений в одній з неопублікованих праць Леонардо да Вінчі. Принцип дії такої камери надзвичайно простий: промені світла, відбиті від об’єкта, проходять крізь малий отвір закритої коробки і падають на протилежну стінку – екран, на якому формують перевернуте зменшене зображення. (Дивимось фрагмент відео)
Вчитель фізики. Якщо між оком і об’єктом помістити непрозоре тіло, то ми об’єкт не побачимо або побачимо частково.(Слайд 10-11)
Вчитель української літератури. Попробуйте відгадати загадки (Слайд 12):
Вчитель фізики. Закон прямолінійності поширення світла підтверджується утворенням тіні.
Дослід з ліхтариком. Якщо між екраном і точковим джерелом світла помістити непрозорий предмет, то на екрані утвориться тінь. (Слайд 13-15)
Тінь – це частина простору, куди не потрапляє світло. Півтінь – це частина простору, куди світло потрапляє частково.
Вчитель літератури. Складання речень із словом тінь.
Дивимось фрагмент відео «Театр тіней»
Внутрішня рухлива перерва. Гра «Театр тіней» - покажи фігуру.
Вчитель фізики. Ми з вами вже вивчили, що світло поширюється …(прямолінійно). Закон використовується під час прокладання доріг, визначення висоти предметів, у будівництві, у медицині, під час лазерного шоу та ін.(Слайд 17)
Якщо на шляху поширення світла поставити перепону, то буде утворюватися… (тінь). Тобто завжди, коли є світло є і перепона – тінь. (Слайд 18)
Наша Сонячна система складається з планет, кожна з яких рухається по своїй орбіті. Іноді планети можуть розміщуватись в лінію. Таке розміщення може створювати певні проблеми або цікаві явища. (Слайд 19-21)
А тепер знайдемо відповідь на питання: чому серед дня настає ніч і куди зникає Місяць. У природі спостерігається дуже цікаве явище, яке називається затемненням, явище, яке так налякало половців.
Затемнення бувають сонячні і місячні. Сонячне затемнення спостерігається тоді, коли між Сонцем і Землею розміщується Місяць. Оскільки Сонце не можна назвати точковим джерелом світла, то на Землі утвориться тінь і півтінь. Люди можуть спостерігати повне або часткове затемнення Сонця.(слайд 22,23)
Місяць - найближче до нас небесне тіло, природний супутник Землі. Зміною свого зовнішнього вигляду він привертав до себе увагу людей з найдавніших часів. Місячне затемнення бачимо тоді, коли місяць потрапляє в тінь Землі. (слайд 24,25)
Найкраще повітря пропускає червоний колір, тому під час затемнення Місяць стає червоним.
Складання опорного конспекту.(слайд 28)
V. Узагальнення знань. А зараз перевіримо, чи ви зрозуміли, як утворюються сонячні і місячні затемнення. Ділимось на 2 команди по 3 дитини. Перша команда показує сонячне затемнення, 2 – місячне
VІ Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
VІІ. Оцінювання уроку (Додаток3)
Домашнє завдання: вчити словник, намалювати схеми затемнень (ст.101,102), картки: виписати у дві колонки джерела світла: сонце, лампочка, зірка, блискавка, телевізор, свічка, вогнище, пожежа, ліхтарик, жучок-світлячок.(додаток1)
Використані джерела:
Додаток 1
Сонце, лампочка, зірка, блискавка, телевізор, свічка, вогнище, пожежа, ліхтарик, жучок-світлячок.
Природні джерела світла |
Штучні джерела світла |
|
|
Додаток 2
Сонце – це ___________________ джерело світла
Лінія, по якій рухається промінь називається ____________
Тіло, яке випромінює світло називають _____________
Приймач – це ________________
Підкресли світлові явища: іде дощ, горить вогнище, веселка, грає музика
Додаток 3
Прізвище, ім’я ______________________
Увага на уроці ________________
Поведінка ___________________
Розуміння матеріалу __________
Оцінка собі__________________
Оцінка вчителю фізики ____________
1