Завданням вчителя на початковому етапі організації проектної діяльності є навчити учнів організовувати власну роботу чи роботу в команді. А це можна зробити ефективно лише на уроці. Тому я пропоную розпочинати з короткотривалих міні-проектів. Проектні завдання в цьому випадку повинні обовʹязково передбачати використання школярами добре знайомих знань в поєднанні з новими. Знайоме створює відчуття впевненості у власних силах, а невіддоме веде вперед до нових знань.
Урок у 7 класі
Фізичні явища та фізичні тіла у парку нашого міста
Тип проекту:короткотривалий, інформаційно-практичний міні-проект.
Орієнтовний час проекту: 1 година.
Ключове питання:які види фізичних явищ можна побачити в міському парку?
Знання, уміння та навички учнів:
А)сформовані:
Знають:ознаки фізичних явищ, вміють відрізняти їх від інших;
Уміють:наводити приклади природних явищ, працювати з підручником, знаходити інформацію з оточуючого середовища, з мережі Інтернет;
Б)формуються:
Знатимуть:фізичні явища можна навчитись розрізняти з живої та неживої природи;
Умітимуть: відбирати та аналізувати зібрану інформацію, оцінювати її актуальність, працювати в групі, захищати свою думку, оформляти лаконічно результати своєї роботи.
Етапи проекту:
1.Етап орієнтування
Мотивування учнів шляхом обговорення актуальності теми, цікавого способу отримання інформації, формування мети проекту учнями.
Етап розробки:
1.Обговорення та вибір тематичних питань.
2.Обʹєднання учнів в команди та вибір способів виконання завдань.
Етап реалізації проекту
1.спостереження, робота з підручником, пошук інформації в джерелах Інтернету.
2.Обговорення та відбір отриманої інформації в команді.
3.Оформлення результату проектної діяльності.
Етап оцінювання проекту.
2.взаємооцінювання роботи в групах.
Актуальність теми та мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель.
У природі (живій і неживій) постійно відбуваються різні зміни. Сонце сходить і заходить – ніч змінює день. Під час грози раз за разом спалахують блискавки й гуркоче грім. Дерева навесні вкриваються зеленим листям. Високо в небі пролітає літак. Натиснувши кнопку на пульті, ми вмикаємо телевізор.
Усі зміни, які відбуваються в природі, називають явищами природи. І сьогодні ми їх побачимо, відчуємо і спробуємо стати добрими друзями чи хоча б знайомими. Ми сьогодні подорожуємо до міського парку.
Зміни, що відбуваються в природі, – це прояв руху матерії. У небі пролітає літак, падає крапля дощу, повз берег пропливає човен, до школи йде учень. В усіх цих випадках ми бачимо, що з часом змінюються положення літака відносно хмари і дощової краплі щодо шибки вікна, учень наближається до школи.
Явища, які ми сприймаємо як рух різних предметів
і їх частин одна відносно одної, називають механічними явищами.
Рух матерії для нас може бути невидимим: висихають калюжі після дощу, закипає вода в чайнику, плавиться сталь у мартенівській печі, сонячне проміння нагріває землю. Такі явища називають тепловими. Теплові явища пов’язані зі змінами в мікросвіті – невидимим рухом атомів, молекул, їх випромінюванням.
З настанням темряви ми вмикаємо світло. Дія електричних приладів – наслідок руху і взаємодії електричних зарядів, носіями яких є елементарні частинки – ще менші утворення ніж молекули й атоми. У цьому разі ми маємо справу з електричними явищами. Блискавка – один з проявів електричних явищ, які відбуваються у природі
З електричними явищами тісно пов’язані магнітні явища. Магнітна стрілка компаса змінює орієнтацію, якщо поряд розмістити дріт і пропустити крізь нього електричний струм. Магнітні явища набувають великого значення для роботи електричних двигунів, широко використовуваних у побуті, промисловості та на транспорті. Одним з проявів електричних і магнітних явищ у природі є полярні сяйва
Веселка після дощу , блакить неба, зображення на екрані в кінотеатрі, гра кольорів на крилах метелика і поверхні компакт-диска є проявами світлових явищ Усі ці явища вивчає фізика, тому їх і називають фізичними явищами.Явища, що відбуваються в природі, взаємопов’язані, адже це прояви руху матерії. Струм, що протікає по спіралі електричної лампочки (електричне явище), спричинює її розжарення (теплове явище) й випромінювання світла (оптичне явище). Унаслідок грозового розряду повітря нагрівається й швидко розширюється, тому ми чуємо грім. Вивчаючи різні явища, фізики з’ясовують причину їх походження і зв’язок між ними.
Мета проекту:довести, що фізичні явища оточують нас в живій та неживій природі мають великий вплив на життя, здоровʹя, комфорт, настрій людини.
Тематичні питання
1.Які види фізичних явищ вам віддомі, чим вони розрізняються, їх особливості.
2.Чи можна уявити собі наш Всесвіт, нашу планету без фізичних явищ?
3.Як людина використовує фізичні явища в своєму повсякденному житті?
Завдання
1 команда
1.Покажіть чи назвіть по 3 фізичних явища різних видів, що ви «знайшли» в міському парку.
2.Назвіть позитивні та негативні сторони цих явищ.
3.Скласти «асоціативний кущ» - «фізичні явища».
2 команда
1.Покажіть (назвіть ) явища в міському парку, що одночасно можна віднести до різних видів.
2. Підготуйте вправу «логічна пара» для інших команд (фізичне тіло-речовина).
3.Придумайте загадки про фізичні явища.
3 команда
1.Сфотографуйте різні фізичні тіла. Назвіть речовину, з якої вона виготовлена.
2.Назвіть фізичні, хімічні,біологічні явища. Чи може одне й те ж саме явище одночасно бути 1. 2 та 3?