КЛАСИЧНЕ ГРЕЦЬКЕ МИСТЕЦТВОУ V –IV ст. до н. е. грецька культура стала однією з найрозвиненіших в світі. Вона мала гуманістичне спрямування і впливала не лише на культурний розвиток тогочасного Середземномор’я, а і на світову культуру наступних поколінь. В умовах активної участі численних жителів полісів у суспільному житті греки надавали великого значення архітектурі громадських будівель - храмів, гімнасіїв, толоса (місце зібрання посадових осіб). У тісному зв’язку з архітектурою розвивалася скульптура. Статуями прикрашали храми, житла людей, увічнювали пам’ять відомих діячів.
Вершиною давньогрецької архітектури вважається акрополь в Афінах. Цей ансамбль складався з парадних воріт- Пропілеїв, храму Ніке Аптерос, Єрехтейону і головного храму Афін-Парфенону. Храм богині мудрості Афіни Парфенон був втіленням могутності і величності Афінської держави. Архітектори Іктін і Каллікрат надали храмові вигляду періптера, оточеного колодою з 46 колон. Храм мав багате скульптурне оздоблення: 92 метопи та іонічний рельєфний фриз, що проходив за колонадою по периметру споруди. Храм відзначався спокійною урочистою величністю, почуттям міри і гармонії. Все це робить його одним з шедеврів не лише грецької, але й світової архітектури.
Скульптура в епоху класики звільнилась від архаїчної умовності зображення людини. Серед її досягнень—уміння зобразити тіло в русі. При цьому слід підкреслити, що митці великої класики вміли передавати не лише рухи тіла, а й порухи душі. Скульптуру цієї доби представляє багато геніальних майстрів. Самими великим серед них є Фідій. З точки зору еллінів уособленням божественності були спокій, повага, гідність.
Ніка Самофракійська - мармурова скульптура богині перемоги Ніки (знайдена на о. Самотракі в 1863 р., експонується в Луврі, Париж)1. У чому, на вашу думку, полягає мистецька довершеність скульптур?2. Які знання про життя давніх греків доносять до нас витвори мистецтва?3. Які знання й уміння знадобилися авторам для створення цих скульптур?
Для живопису епохи класики характерна тенденція до реалістичного зображення людини. З іменами Полігнота та Аполлодора пов'язані його важливіші досягнення Полігнот створив багатофігурні композиції, намагаючись передати глибину простору. Аполлодор відкрив ефект світлотіні, поклавши початок живопису в сучасному змісті слова.
Пам’ятка чорнофігурного вазопису, поширеного між VII і V ст. до н.е. Пам’ятка червонофігурного вазопису, поширеного між VI і ІІІ ст. до н.е. Живопис Давньої Греції представлений розписами ваз. Давні письменники повідомляють, що першим відомим грецьким живописцем в Афінах був Полігнот з острова Тасос.1. Визначте особливості чорнофігурного і червонофігурного вазопису.2. Пригадайте з вивченого, яку інформацію про життя давніх греків «розповідають» античні вази.
ДОБА ЕЛЛІНІЗМУПісля 336 р. до н. е. внаслідок завоювання Александром Македонським багатьох країн Сходу чимало греків переселялися на Схід, несучи з собою традиції грецької культури. У результаті змішання давньогрецької та давньосхідної цивілізацій сформувалася своєрідна елліністична цивілізація. Спочатку її представляла імперія Александра Македонського, який оголосив себе царем і оточив нечуваною розкішшю. Після його смерті на уламках імперії постали елліністичні держави. Пізнавально й цікаво. Еллінізм - період (336 р. до н. е. - І ст. до н. е.) розвитку держав, у політичному та культурному житті яких поєднувалися традиції давньосхідних та еллінської цивілізацій.
ЕЛЛІНІСТИЧНА КУЛЬТУРАРозквіт елліністичної культури, що сприйняла кращі досягнення культури давніх Греції і Сходу Сходу, відбувався в IV - ІII ст. до н. е. Еллінська культура тісно переплелася з давньою культурою Сходу, що взаємно збагатило цивілізації. Досягнення в галузі мистецтва й науки періоду еллінізму відіграли велику роль у житті людства. Вони засвідчили високий рівень розвитку елліністичної цивілізації, стали надбанням усіх європейських народів.
Культура еллінізму відзначалася видатними досягненнями в галузі архітектури й скульптури. Саме за доби еллінізму було створено перший рейтинг визначних пам’яток. Він увійшов в історію як Сім чудес світу. Виконайте творчий проєкт: «Сторінка одно давнього чуда світу в соціальній мережі Instagram». Виконайте вправуhttps://learningapps.org/16609476
Хто такий Герострат21 липня 356 р. до н. е. головна святиня малоазійських греків - храм Артеміди Ефеської був спалений. Виявилося, що храм підпалив честолюбний житель Ефеса Герострат, який мріяв прославитися за будь-яку ціну. Він сподівався, що, знищивши один з найчудовіших витворів того часу, назавжди увійде в історію. Але за рішенням іонійських міст його ім’я було піддане забуттю і збереглося лише в записках давньогрецького історика Феопомна (IV ст. до н. е.). Дайте оцінку діям Герострата. Як ви розумієте вислів «Геростратова слава»?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОПРАЦЮЙТЕ МАТЕРІАЛ ПІДРУЧНИКА § 38 пункт 3, 4. ВИКОНАЙТЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ОДНЕ НА ВИБІР:1. Виконайте творчий проект «Античні традиції рідного міста»: доберіть приклади пам’яток грецької культури у вашому населенному пункті.2. Уявіть, що вам подарували туристичну путівку «Скарби античної цивілізації». Укладіть ілюстрований маршрут подорожі, визначте його бюджет і підготуйтеся переконати друзів, чому саме цим маршрутом варто мандрувати.3. Виконайте творчий проєкт: «Сторінка видатного давньогрецького мислителя в соціальній мережі Instagram», «Сторінка одно давнього чуда світу в соціальній мережі Instagram».