"Місто" В.Підмогильний

Про матеріал
Презентація до уроку української літератури одинадцятого класу На мою думку, навчання - складний процес, який потребує багато уваги та концентрації. Важливо не тільки оглядово пройти матеріал, а й усвідомити його, тому важливу роль відіграє саме організація навчального процесу. З точки зору учня мені хотілось би менше сухості у викладанні матеріалу і більше його практики. Для мене є важливим те, щоб більшість інформації ми проходили й усвідомлювали на уроці, а вдома була робота лише закріпити його ще раз й по практикуватися. Навчальний процес стає більш привабливим завдяки: відкритості вчителів до будь-яких запитань, цікавим тестам, цікавими методами викладання матеріалів, а саме: презентації, відео тощо.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Місто». Світові мотиви підкорення людиноюміста, її самоствердження в ньому, інтерпретовані нанаціональному матеріалі. Зображення «цілісної» людини: в єдності біологічного,духовного, соціального. Образ українського інтелігента Степана Радченка, вихідця із селян, еволюція його характеру, проблеми ствердження в міському середовищі. Морально-етичні колізії твору. Усна характеристика жіночих образів роману

Номер слайду 2

Роман «Місто», написаний 1927 р., двічі видавався в Харкові (1928, 1929 рр.), 1930 р. з'явився російською мовою.

Номер слайду 3

У романі «Місто» розповідається про селянську українську молодь, яка на початку 1920-х років тисячами потягнулась у міста, щоб завоювати й зробити своїм українське місто. Автор показав бажання молодих селян «вийти в люди», здобуваючи колись недосяжну науку.

Номер слайду 4

Ось як у 1929 р. письменник пояснював свій задум: «Написав "Місто", бо люблю місто і не мислю поза ним ні себе, ні своєї роботи. Написав ще й тому, щоб наблизити, в міру змоги, місто до української психіки, щоб сконцентрувати його в ній. і коли мені частина критики закидає "хуторянську ворожість" до міста, то я собі можу закинути тільки невдячність проти села. Але занадто вже довго жили ми під стріхами, щоб лишатись романтиками їх».

Номер слайду 5

Словникова робота. МАРГІНАЛ – людина, яка втратила колишні соціальні зв’язки й не пристосувалася до нових умов життя (уже не селянин, але ще не справжній житель міста). УРБАНІЗМ – тематика в мистецтві ХХ ст., зображення життя великих міст. УРБАНІСТИКА – загальна назва творів, у яких зображено та описано великі міста, відтворено динаміку їхнього життя.

Номер слайду 6

Словникова робота. УРБАНІСТИЧНИЙ РОМАН – це великого обсягу епічний твір про місто та пов’язані з міським життям проблеми.ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РОМАН – твір, у якому порушено філософські питання (сенсу життя, співвідношення матеріального й духовного начал, життя й мистецтва тощо), піддано глибокому аналізу внутрішній світ героїв, висвітлено суперечності між людьми з різнимисвітоглядами.

Номер слайду 7

Словникова робота. ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ У ЛІТЕРАТУРІ – це одна з течій модернізму, де джерелом художнього твору є сам митець, котрий висвітлює життя особистості, відтворюючи художню дійсність, яка розкриває сенс життя загалом. ЕКЗИСТЕНЦІЙНИЙ – пов’язаний із буттям, існуванням людини. РОМАН КАР’ЄРИ – твір, у якому головний персонаж прагне довести свою людську спроможність, талант за допомогою кар’єрних досягнень.

Номер слайду 8

«Місто» – яскравий приклад революційно-романтичної української літератури ХХ століття. В. Підмогильний із властивою йому схильністю до психологічного аналізу звертається до поширеної у світовій літературі фабульної моделі: молодий хлопець із провінції приїжджає у велике місто, щоб реалізувати себе, але його внутрішній світ несумісний із зовнішнім середовищем.

Номер слайду 9

«Місто пишно розгорнуло свої білі артерії і гордовито піднесло своє чоло»;«Місто вивернулось на сонці великим випещеним котом, примружуючи на світлі безліч очей, потягаючись і позіхаючи від насолоди»;«Воно [місто] покірно лежало внизу хвилястими брилами скель, позначене вогняними крапками, і простягало йому [Степанові] з пітьми горбів гострі кам’яні пальці»;«Завмерлий, струхлявий домок розплющив раптом свої очі і вийшов із тиші домовини»;«Блискучі вогні, гуркіт і дзвінки трамваїв, що схрещувались тут і розбігались, хрипке виття автобусів, що легко котились громіздкими тушами, пронизливі викрики дрібних авто й гукання візників разом з глухим гомоном людської хвилі раптом урвали його заглибленість».

Номер слайду 10

На сторінках роману «Місто» згадуються історичні пам’ятки Андріївська церква. Аскольдова могила. Володимирський собор. Золоті ворота. Києво-Печерська лавра. Софійський собор. Державний академічний театр опери та балету УРСР

Номер слайду 11

ТЕМА ІДЕЯ ЖАНР

Номер слайду 12

ТЕМА: підкорення людиною міста, вплив цивілізаційних процесів на людину.ІДЕЯ: утвердження думки про неоднозначність натури людини, у якій поєдналися й високі пориви, і низька тваринна сутність. ЖАНР: модерний урбаністичний роман.

Номер слайду 13

ПРОБЛЕМАТИКА ТВОРУлюдина й суспільство;місто й село;кохання й стосунки між людьми;успіх і шляхи досягнення його;сенс людського життя;добро й зло;біологічне й духовне.

Номер слайду 14

ЕПІГРАФИ ДО РОМАНУШість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола: як тварина — людина їсть і п’є, як тварина — вона мно­житься і як тварина — викидає; як янгол — вона має розум, як янгол — хо­дить просто і як янгол — священною мовою розмовляє. З Талмуда (канонічної книги євреїв) Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло? З роману «Таїс» Анатоля Франса

Номер слайду 15

ГЕРОЇ ТВОРУСтепан Радченко(головний герой)Надійка(дівчина із села)Тамара Василівна(Мусінька, його коханка)Рита(балерина)Зоська(міська дівчина, кохана Степана)Ганнуся та Нюся(товаришки Надії)Максим(син Тамари Василівни й крамаря)Борис(студент, чоловік Надійки)Лука Гнідий(чоловік Мусіньки)Левко(студент)Вигорський(поет)Михайло Світозаров(критик)

Номер слайду 16

ПОВАЖАЄ ДУМКИ ІНШИХ;ВІДПОВІДАЄ ЗА НАСЛІДКИ СВОЇХ УЧИНКІВ;ВІДЧУВАЄ СТАН ВНУТРІШНЬОЇ ПОВНОТИ, УСПІХУ, ЩАСТЯ;ЧЕСНА З ІНШИМИ Й СОБОЮ;СКРОМНА, ПУНКТУАЛЬНА Й НАДІЙНА;ГОТОВА ДОПОМОГТИ НУЖДЕННИМ;Створіть ґроно до словосполучення «цілісна людина»ВИЗНАЄ ВЛАСНІ ПОМИЛКИ;ЦІЛІСНА ЛЮДИНАУМІЄ ВІДДАВАТИ ТА ОТРИМУВАТИ ЛЮБОВ, НЕ ПОТРЕБУЮЧИ ВИНАГОРОДИ;ЖИВЕ В ГАРМОНІЇ ІЗ ЗОВНІШНІМ СВІТОМ ТА СОБОЮ;ЗАДОВОЛЕНА РЕАЛІЗАЦІЄЮ СВОГО ЖИТТЄВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ.

Номер слайду 17

Чи був «цілісною» особистістю Степан Радченко??ТАКНІ

Номер слайду 18

ЧАРІВНІ КАПЕЛЮХИ:жовтий —; чорний —; білий — нейтральна позиція; червоний — емоційне ставлення; зелений — творчий початок, фантазії, розквіт; синій — керівна, спрямувальна роль, підсумки. ОПТИМІЗМ, НАДІЯ, ПОЗИТИВНЕ МИСЛЕННЯНЕГАТИВНА ОЦІНКАНЕЙТРАЛЬНА ПОЗИЦІЯТВОРЧИЙ ПОЧАТОК, РОЗКВІТЕМОЦІЙНЕ СТАВЛЕННЯ КЕРІВНА, СПРЯМУВАЛЬНА РОЛЬ, ПІДСУМКИ

Номер слайду 19

Степан Радченко належить до цілісних особистостей, бо...прагне стати культурною людиною й привезти в село нове життя;вступив до інституту, блискуче склав іспити; за гарне навчання отримав стипендію;почав писати твори, які потім друкували в журналах;позбавився матеріальної скрути, працюючи лектором;багато часу приділяв самоосвіті;змінив столярну майстерню на окрему кімнату;

Номер слайду 20

Степан без зусиль здобув посаду секретаряв журналі;велике місто не перетворило хлопця на пияка.

Номер слайду 21

Степан Радченко належить до фрагментарних особистостей, бо...жінок він змінює відповідно до власного статусу; вони для нього лише пошук самоствердження, порятунок від самотності, але не кохання;син Тамари, дізнавшись про стосунки матері із квартирантом, пішов із дому, перетворившись з освіченого, культурного хлопця на завзятого пияка та розпусника, а Степан так і не зрозумів, що саме він був причиною цих змін;зрікається минулого швидше, ніж воно стає майбутнім;приятелює лише з тими, у кому вбачає якусь перевагу над собою й хто може бути корисним.

Номер слайду 22

Степан Радченко нічим не відрізняється від тисячі людей, що приїздять щороку в місто з єдиною думкою підкорити його, бо …до вищого навчального закладу може вступити будь-хто; знайти роботу — також;наявність постійних заробітків призведе до того,що людина буде змінювати свій гардероб, шукатиме затишне помешкання, отримуватиме від життя більше задоволення;ставлення до жінок та друзів залежить від внутрішньої культури та виховання;

Номер слайду 23

Головний герой— емоційно нестійка людина, у якої постійно змінюється настрій, бо …потрапивши в місто, спершу переляканий, не розуміє, як він буде тут жити;іноді його переповнює відчуження, бо він відчуває дивну красу міста, хоча й ненавидить його, усе навкруги вважає неприродним, а містян називає старим порохом, який треба стерти;кожна зміна в житті, впливаючи на емоційний стан, мотивує героя рухатися вперед й змушує розпочати роботу над новою повістю.

Номер слайду 24

Головний герой— творча особистість, бо …начитаний, полюбляє літературу, адже, на його думку, «знати літературу є першою ознакою культурної людини»;починає писати й швидко досягає успіху;до вибору жінок та помешкання ставиться творчо: кімнати його символізували фізичне утвердження в місті, зміцнення матеріального становища, а жінки — це етап внутрішньої еволюції Степана.

Номер слайду 25

Степана Радченка навряд чи можна назвати «цілісною» особистістю, тому що він зневажає людей, критично до них ставиться, користується ними, не бачить власних недоліків, а головне — не перебуває в повній гармонії зі своїм внутрішнім світом.

Номер слайду 26

Етапи життя Степана Радченко. Столярня Гнідого. Товариш Левко. Надійка. Нова квартира. Рита. Кімната, яку запропонував Борис Товариш Вигорський. Зоська. Кухня Гнідого. Товариш Максим. Мусінька. СЕЛЯНИНСТУДЕНТЛЕКТОРПИСЬМЕННИК

Номер слайду 27

Цитатна характеристика Степена «На зріст він був високий, тілом міцно збудований і смуглий на обличчі. Молоді м’які волосинки, неголені вже тиждень, надавали йому неохайного вигляду. Але брови мав густі, очі великі, сірі, чоло широке, губи чутливі. Темне волосся він одкидав назад, як багато хто з селюків і дехто тепер з поетів». Його душа — «...грифельна дошка, досить пальцем провести, щоб стерти написане».

Номер слайду 28

Цитатна характеристика Степена «...хлопець… розчинив вікна в темну безодню міста. Воно покірно лежало внизу хвилястими брилами скель, позначене вогняними крапками, і простягало йому з пітьми горбів гострі, кам’яні пальці. Він завмер від сласного споглядання цієї величної нової стихії і раптом широким рухом зронив униз зачудований поцілунок. Тоді, в тиші лампи над столом, писав свою повість про людей».

Номер слайду 29

Позитивні риси характеру Степана Радченкаталановитий;працьовитий;наполегливий;час від часу в ньому прокидається щось людяне, добре, ще не повністю знищене містом;уміє зосередитися на поставленій меті;на складних шляхах свого життя й розвитку Степан в одному був певним і послідовним.

Номер слайду 30

Негативні риси характеру Степана Радченкасамозакоханий;кар’єрист;заздрісний;не готовий до відповідальності й нездатний достабільності;відверто насміхається з усіх високих почуттів;над ним панує біологічне начало, інстинкти, якізасвідчують непослідовність героя.зверхній;

Номер слайду 31

СТЕПАН РАДЧЕНКО – ЗАВОЙОВНИК МІСТА ЧИ ЙОГО ЖЕРТВА? ЗАВОЙОВНИКЖЕРТВАДосягає матеріального добробуту ( квартира, гроші, одяг)…… та немає поруч коханої, якій можна вилити душу. Отримує гарну посаду …… та не має справжніх друзів. Стає письменником ……написавши одне оповідання, а повість про людей так і не завершив. Навчився гарних манер ……але це лише маска, під якою все прораховується наперед.

Номер слайду 32

У душі Степана постійний двобій добра й зла, правди й кривди, через свою безпринципність герой не може визначити, що ж головніше для нього в цьому двобої.

Номер слайду 33

Інформаційне ґроно до характеристики Надійкидівчина з села;щира;у спогадах хлопця дівчина була тією ниточкою, що єднала його із селом.лагідна;довірлива;мрійлива;проста;покірна;

Номер слайду 34

На початку роману«... здавалася йому кращою від усіх жінок на пароплаві. Довгі рукава її сірої блузки були миліші йому за голі руки інших; комірець лишав їй тільки вузеньку стьожку тіла на видноті, а інші безсоромно давали на очі всі плечі й перші лінії грудей. Черевики її були округлі й на помірних каблуках, і коліна не випинались раз у раз із-під спідниці. В ній вабила його нештучність, рідна його душі». Наприкінці роману«Хлопець побачив на порозі жінку в широкій червоній хустці, що ховала її постать аж до колін. Це була вона, тільки страшенно змінена, майже спотворена, але в чім саме, він ще не міг сказати. Навіть голос її якось інакше бринів, — якось прикро, певно, погордо. Вона злякала його своєю появою, своєю постаттю, церемонністю й глузливим поглядом».

Номер слайду 35

Інформаційне ґроно до характеристики Тамари Василівнидружина Луки Гнідого;коханка Степана;«хлопець побачив жінку, одутлу й оспалу, в синій, добре знайомій йому сукні, що тепер ледве стримувала повінь її брезклого тіла».виправдовує свій учинок тяжкими молодими роками, які «подарувала» батькові;огрядна жінка середнього віку;отримує красу й молодість Радченка в обмін на «тихе життя, сите й спокійне», яке вона йому забезпечує;

Номер слайду 36

Інформаційне ґроно до характеристики Зоськипересiчна корiнна містянка, дочка дрібного службовця;не надто серйозна.не мала чітких планів у житті;мрійлива;непередбачувана;досить вередлива та примхлива;

Номер слайду 37

НА ПОЧАТКУ РОМАНУ«Через малий зріст жіноче тіло своїх притяжних властивостей не втрачає. Навпаки, в сухості його обрисів він зачував витончені, містом породжені чари, бо в сільських умовах це тіло не могло б існувати. Саме міськість і вабила його в ній»НАПРИКІНЦІ РОМАНУЗоська постала тепер у снi-мареннi Радченка «маленькою блiдою постаттю, похилою й скорботною, як придорожня жебрачка»;одного разу Степан мав щодо Зоськи вiдчуття, що вона, «мовскнара», яка ретельно вибрала з нього все, що їй належало

Номер слайду 38

Інформаційне ґроно до характеристики Зоськибалетна танцівниця;перебирає на себе чоловічу активну роль у спілкуванні.ефектна;жартівлива;живе в Харкові;легковажна;спокуслива;фальшива й тимчасова;

pptx
Додано
22 грудня 2022
Переглядів
1993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку