Тема: Місяць – природний супутник Землі
Мета: поглибити в учнів знання про Місяць як природний супутник Землі; розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки; виховувати допитливість прагнення пізнавати природу.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Метод «Асоціативний кущ».
друг помічник порадник космічне тіло
співрозмовник
прилад у космосі
космічна станція Місяць НЛО назва заводу
Знаю |
Хочу дізнатись |
Дізнався |
Місяць – єдиний супутник Землі. Місяць – природний супутник Землі. Місяць – куля. Місяць – космічне тіло. Можна побачити вночі. Місяць рухається навколо Землі. |
Розміри Місяця. Чи є життя на Місяці? Хто досліджував Місяць? Яка поверхня Місяця? Чому змінюється зовнішній вигляд Місяця? |
|
Капітани екіпажів озвучують питання, що склали групи.
3. Вивчення нового матеріалу.
Метод «Ажурна пилка»
І екіпаж
Поверхня Місяця вперше була описана видатним польським астрономом Яном Гевелієм (1611 – 1687). Сучасні дослідження показали, що вона досить нерівна і вкрита чисельними кратерами. Вони утворились від ударів об місячну поверхню велетенських
ІІ екіпаж
Відсутність атмосфери є причиною різких коливань температури на поверхні: від + 130ﹾС (двотижневий день) до - 160ﹾС (двотижнева ніч). Перебування на поверхні без скафандру неможливе. Вага тіл в 6 разів менша земної. Перші ж хвилини перебування на Місяці космічних станцій підтвердили відомості людей про нічне світило: на Місяці нема повітря і води. Хоча зразки місячної поверхні, які доставили космічні станції, нагадують ґрунт Землі, слідів життя на Місяці не виявлено.
ІІІ екіпаж
Першим, за допомогою зорової труби, за Місяцем спостерігав італієць Галілео Галілей. Він помилився, назвавши темні рівнини морями. Води на місяці немає. А морями називають низини, заповнені застиглою лавою. Колись на Місяці вивергалося багато вулканів. Їхня розпечена лава прямувала в низини, утворюючи моря.
ІV екіпаж
На Місяці багато гір. Вони розташовані з країв кратерів і утворюють кільце. Завширшки кратери більше 200 кілометрів, але є серед них і зовсім маленькі, завширшки в кілька метрів. І низини, і вершини вкриті шаром космічного пилу.
V екіпаж
Якщо Земля опиниться між Місяцем і Сонцем, то в нічному небі люди будуть спостерігати місячне затемнення. Від Землі до Місяця майже 400 тисяч кілометрів. Таку відстань можна порівняти з десятьма навколосвітніми подорожами. Проте для космосу це зовсім небагато. Поверхня Місяця світиться відбитим сонячним світлом, тому його зовнішній вигляд змінюється залежно від того, яке положення він займає відносно Сонця. Така зміна зовнішнього вигляду Місяця для спостерігача на Землі називається фазами Місяця. Розрізняють чотири найголовніші фази: новий Місяць (молодик), перша чверть (зростаючий Місяць), повня, третя (остання) чверть (ущерблений Місяць).
Після опрацювання матеріалу екіпажі повертаються у свої «домашні» групи.
Знаю |
Хочу дізнатись |
Дізнався |
Місяць – єдиний супутник Землі. Місяць – природний супутник Землі. Місяць – куля. Місяць – космічне тіло. Можна побачити вночі. Місяць рухається навколо Землі. |
Розміри Місяця. Чи є життя на Місяці? Хто досліджував Місяць? Яка поверхня Місяця? Чому змінюється зовнішній вигляд Місяця? |
У 4 рази менший в діаметрі від Землі. По дослідженням космічних станцій на Місяці життя не виявлено. Поверхня нерівна та вкрита кратерами. Зовнішній вигляд залежить від положення Місяця відносно Сонця. |
5. Закріплення і систематизація знань.
- Наша мандрівка закінчилась ми знову повертаємось на нашу планету. (Музичний фон) Приземлення відбулося успішно.
- А зараз кожен екіпаж складе сенкан. (Робота в групах)
1) Що? Місяць
2) Який? Далекий, мінливий.
3) Що він робить? Рухається, змінюється, впливає.
4) Наше відношення Допомагає робити цікаві дослідження.
5) Синонім Супутник Землі.
Метод «Товсті питання»
6. Підсумок уроку.
7. Домашнє завдання.