11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів

Місяць – природний супутник Землі з елементами критичного мислення.

Про матеріал
поглибити в учнів знання про Місяць як природний супутник Землі; розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки; виховувати допитливість прагнення пізнавати природу.
Перегляд файлу

 

Тема: Місяць – природний супутник Землі

Мета: поглибити в учнів знання про Місяць як природний супутник Землі; розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки; виховувати допитливість прагнення пізнавати природу.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Збираючись у космічну мандрівку, нам потрібно створити екіпажі. Тому обєднайтесь у групи та оберіть капітанів кораблів.
  • Як називають людей, що вирушають у дорогу разом, знаходяться поруч? (Це супутники.)

Метод «Асоціативний кущ».

  • Діти, що приходить вам на думку, коли ви чуєте слово «супутник»?

 

 

     друг                  помічник      порадник    космічне тіло                                    

  співрозмовник

 прилад у космосі                                                                                                                   

космічна станція             Місяць               НЛО      назва заводу

 

  • Сьогодні на уроці ми здійснимо космічну подорож на природний супутник Землі і це – Місяць. Давайте запамятаємо цей день, адже не так багато астронавтів здійснювали посадку на Місяці.
  • Яке сьогодні число, місяць, день тижня, рік, пора року?
  • Яка погода за вікном, стан неба? Чи можливий політ у таку погоду?
  • Якщо все складається вдало, то, я вважаю, підготовку до польоту можна розпочати. Але астронавт повинен мати певний багаж знань про місце, куди він планує потрапити. Тому кожен екіпаж має заповнити таблицю ЗХД). Заповнюємо перші дві колонки.

           Знаю

     Хочу дізнатись

           Дізнався

Місяць – єдиний супутник Землі.

Місяць – природний супутник Землі.

Місяць – куля.

Місяць – космічне тіло.

Можна побачити вночі.

Місяць рухається навколо Землі.

Розміри Місяця.

Чи є життя на Місяці?

Хто досліджував Місяць?

Яка поверхня Місяця?

Чому змінюється зовнішній вигляд Місяця?

 

Капітани екіпажів озвучують питання, що склали групи.

3. Вивчення нового матеріалу.

Метод «Ажурна пилка»

  • А зараз кожен екіпаж отримає своє завдання для дослідження. ( Кожен учасник групи отримує номер відповідного кольору. Частини тексту опрацьовуються у «домашніх» групах 3 хвилини. Далі перші номери розходяться по інших групах та повідомляють свою опрацьовану інформацію.)

І екіпаж

Поверхня Місяця вперше була описана видатним польським астрономом Яном Гевелієм (1611 – 1687). Сучасні дослідження показали, що вона досить нерівна і вкрита чисельними кратерами. Вони утворились від ударів об місячну поверхню велетенських

 

ІІ екіпаж

Відсутність атмосфери є причиною різких коливань температури на поверхні: від + 130С (двотижневий день) до - 160С (двотижнева ніч). Перебування на поверхні без скафандру неможливе. Вага тіл в 6 разів менша земної. Перші ж хвилини перебування на Місяці космічних станцій підтвердили відомості людей про нічне світило: на Місяці нема повітря і води. Хоча зразки місячної поверхні, які доставили космічні станції, нагадують ґрунт Землі, слідів життя на Місяці не виявлено.

 

ІІІ екіпаж

Першим, за допомогою зорової труби, за Місяцем спостерігав італієць Галілео Галілей. Він помилився, назвавши темні рівнини морями. Води на місяці немає. А морями називають низини, заповнені застиглою лавою. Колись на Місяці вивергалося багато вулканів. Їхня розпечена лава прямувала в низини, утворюючи моря.

 

ІV екіпаж

На Місяці багато гір. Вони розташовані з країв кратерів і утворюють кільце. Завширшки кратери більше 200 кілометрів, але є серед них і зовсім маленькі, завширшки в кілька метрів. І низини, і вершини вкриті шаром космічного пилу.

 

V екіпаж

Якщо Земля опиниться між Місяцем і Сонцем, то в нічному небі люди будуть спостерігати місячне затемнення. Від Землі до Місяця майже 400 тисяч кілометрів. Таку відстань можна порівняти з десятьма навколосвітніми подорожами. Проте для космосу це зовсім небагато. Поверхня Місяця світиться відбитим сонячним світлом, тому його зовнішній вигляд змінюється залежно від того, яке положення він займає відносно Сонця. Така зміна зовнішнього вигляду Місяця для спостерігача на Землі називається фазами Місяця. Розрізняють чотири найголовніші фази: новий Місяць (молодик), перша чверть (зростаючий Місяць), повня, третя (остання) чверть (ущерблений Місяць).

Після опрацювання матеріалу екіпажі повертаються у свої «домашні» групи.

 

  • Астронавти, візьміть свої бортові журнали (таблиці ЗХД) та заповніть третю колонку, перевірте чи на всі питання ви знайшли відповіді.

           Знаю

     Хочу дізнатись

           Дізнався

Місяць – єдиний супутник Землі.

Місяць – природний супутник Землі.

Місяць – куля.

Місяць – космічне тіло.

Можна побачити вночі.

Місяць рухається навколо Землі.

Розміри Місяця.

Чи є життя на Місяці?

Хто досліджував Місяць?

Яка поверхня Місяця?

Чому змінюється зовнішній вигляд Місяця?

У 4 рази менший в діаметрі від Землі.

По дослідженням космічних станцій на Місяці життя не виявлено.

Поверхня нерівна та вкрита кратерами.

Зовнішній вигляд залежить від положення Місяця відносно Сонця.

  • Яке питання залишилось не розвязаним? (Хто досліджував Місяць?) щоб дати відповідь переглянемо слайди.

 

5. Закріплення і систематизація знань.

- Наша мандрівка закінчилась ми знову повертаємось на нашу планету. (Музичний фон)  Приземлення відбулося успішно.

- А зараз кожен екіпаж складе сенкан. (Робота в групах)

1) Що?     Місяць

2) Який?  Далекий, мінливий.

3) Що він робить?   Рухається, змінюється, впливає.

4)  Наше відношення  Допомагає робити цікаві дослідження.

5) Синонім  Супутник Землі.

Метод «Товсті питання»

  • Ви так багато дізналися про Місяць, можливо ви зможете дати відповіді на мої питання. ( Обговорення у групах – відповідає один представник)
  1.  Чому ми бачимо Місяць, якщо він не випромінює власного світла? (Місяць світиться лише відбитим сонячним світлом, тому видно лише його освітлену частину.)
  2. Яким ми б бачили Місяць, якби він випромінював власне світло? (Якби Місяць сам випромінював світло, ми завжди бачили б його кулястим.)

6. Підсумок уроку.

7. Домашнє завдання.

docx
Пов’язані теми
Природознавство, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
28 травня
Переглядів
141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку