Міжпредметна інтеграція

Про матеріал
Головною сходинкою в житті кожної людини є школа. І перший, хто зустрічає дитину в школі - це вчитель початкових класів, перед яким стоїть завдання прищепити дитині норми і правила ставлення до навчальної діяльності і до самого себе, взаємодії з учителями й однолітками.
Перегляд файлу

 

 

Міжпредметна інтеграція

                              Голова ШМО вчителів початкових класів – Таміла Пономаренко

       Головною сходинкою в житті кожної людини є школа. І перший, хто зустрічає дитину в школі - це вчитель початкових класів, перед яким стоїть завдання прищепити дитині норми і правила ставлення до навчальної діяльності і до самого себе, взаємодії з учителями й однолітками.

     Вчителі нашої початкової школи - це творчий, згуртований колектив, завдання якого зробити життя маленьких дітей радісним і щасливим, створити умови розвитку кожного учня. А це можливо тільки працюючи в системі розвивального навчання, де відбувається творче оволодіння знаннями і вміннями, розвиваються розумові здібності. Саме в такому напрямку працюють наші вчителі початкових класів.

      У сучасному педагогічному процесі значного розвитку набула ідея міжпредметної інтеграції. Інтегровані уроки ставлять за мету «спресувати» споріднений матеріал кількох предметів навколо однієї теми. Учні розглядають якесь явище, поняття з різних боків. Інтегровані уроки дають можливість учителеві разом з учнями опанувати значний за обсягом навчальний матеріал, домогтися формування міцних, усвідомлених міжпредметних зв’язків, уникнути дублювання у вивченні низки питань, досягти цілісності знань.

           Міжпредметна інтеграція - це включення в урок запитань і завдань за матеріалом інших предметів. Це окремі моменти уроків, які сприяють підвищенню якості засвоєння матеріалу, за рахунок повторення теми, з якою учні були ознайомлені на іншому предметі. Інколи, при вивченні даної теми на одному уроці, деякі учні не достатньо розуміють суть даного питання. Трапляються випадки, коли дитина не активно працює на одному уроці, а до другого уроку віднеслася з більшим зацікавленням. Тому інтегровані прийоми на уроках можна проводити не тільки для закріплення і повторення даної теми, а і для активізації пізнавальної діяльності та виявлення здібностей учнів.

         Вчителі початкових класів ШовкоА.В., КуцьО.А., Кулага А.Г., ПономаренкоТ.І. проводять уроки, практикуючи міжпредметну інтеграцію.

          Наприклад, на уроці української мови в 3 класі,  при роботі над темою «Типи текстів: розповідь, опис, есе» (розмірковування у довільній формі на будь-яку знайому тему), не кожен учень може зрозуміти, як написати такий твір есе, які в ньому особливості. Але, зробивши зв’язок з предметами «Я у світі», «Літературне читання», на яких пропонується висловити особисту думку і усно, і письмово на поставлене запитання, можна використати прийоми написання есе (я вважаю, я думаю, на мій погляд).

        Наступне, на уроці читання в 3 класі, аналізуючи оповідання О. Донченка «Лісовою стежкою», в бесіді активізую ознаки картин природи середини осені, залучаючи дитячі малюнки із зображенням осіннього лісу, повторюю матеріал з «Я досліджую світ» тему «Ліси» (яруси лісу). В цьому разі на уроці читання маю справу з міжпредметними зв'язками уроків «Я досліджую світ» та образотворчого мистецтва.

Інтегрую уроки з ЯДС, дизайну і технологій, образотворчого мистецтва, з української мови, з уроками літературного читання.

                 У 4-му класі, вчителька Шовко А.В., здійснює таку роботу з інтеграції навчального матеріалу з української мови: усвідомлення змісту тексту, послідовність подій; складання діалогу зв’язного висловлювання за малюнком, описаною ситуацією, переказ, висловлювання власних думок, складання і записування речень, зв’язаних між собою. Постійно вчителька використовує міжпредметні зв’язки з предметом «ЯДС», літературним читанням, образотворчим мистецтвом. Важливим значенням в інтеграційному процесі вчительки 4 класу, Аліни Віталіївни, має математика, що розвиває критичне мислення, впливає на вміння логічно доводити свою думку, обґрунтовувати свою позицію, вести полеміку. Це сприяє становленню молодшого школяра, як особистості, свободи його самовизначення, досягнення ним ситуацій успіху, формування у нього громадянської позиції, що базується на системі гуманістичних цінностей.

            У 3 і 4 класі в процесі інтеграції з іншими навчальними предметами вивчається такий програмовий матеріал з української мови як читання напам'ять віршів і прозових творів,  складається діалог за малюнком, ситуацією, переказ тексту, висловлювання своєї думки, складання усних зв’язних висловлювань, робота з деформованим текстом.

                На уроках «Я досліджую світ» вивчаються теми, з яких можна вчити дітей складати презентації на уроках «Інформатики». Таким чином, учні закріплюють свої знання. На відміну від перевірки засвоєних знань  тестової форми, учень матиме змогу здійснювати різноманітні операції: аналізувати, зіставляти пропоновану ситуацію і робити висновок, а не механічно обирати один із варіантів відповіді.

            Так, у 1-му класі вчителька О.А.Куць, під час навчання письма проводить бесіди за ілюстраціями, вивчає з дітьми вірші, загадки, скоромовки, розфарбовує малюнки. Проводиться переказ тексту, складається план, добираються і записуються назви зображуваних об’єктів навколишнього світу (ЯДС), складаються речення за ілюстраціями, навчальними ситуаціями, подіями з життя.

             У 2-му класі А.Г.Кулага під час інтеграції української мови з іншими навчальними предметами, як літературне читання,ЯДС вивчає тексти різних стилів, зміст творів, їх послідовність, складаються діалоги, перекази, висловлювання на основі власного досвіду, складаються різні розповіді.

              Узагальнюючи все вищесказане можна зробити висновок, що за допомогою міжпредметних зв’язків у дітей формуються види навчальної діяльності та навчально-пізнавальна культура, спільні для багатьох предметів: слухати вчителя, відповідати перед класом, читати вголос, подумки списувати з підручника, дошки, відчуття гармонії, зорової рівноваги, вміння зіставляти, доводити. Реалізація міжпредметних зв’язків та проведення інтегрованих уроків сприяє розкриттю творчих здібностей кожного вчителя, урізноманітненню методів та організаційних форм навчання для посилення інтересу учнів до знань, активізації мислення, оволодіння системою наукових знань і, зрештою, підвищення результативності всієї навчально-виховної роботи.

 

 

docx
Додано
11 травня 2023
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку