Шляхом моделювання, одним з методів дослідження та самопізнання, формувати компетентну особистість випускника школи. Звертається увага на самоаналіз та самооцінку школярів, можливості у виборі майбутньої професії.
Мета Допомогти учням розробити модель конкурентоспроможної особистості школяра в умовах інноваційного освітнього середовища.
Обладнання: Презентація «Людина. Особистість. Громадянин.», пісні «Вечір випускний», «Пісня про професію», картки «Формула щастя», тести.
Хай летить, як птах крилатий, мрія з краю в край.
Час спливе і життя скаже: «шлях свій вибирай!»
ХІД ЗАНЯТТЯ:
1.Вступ: Звучить пісня «Вечір випускний»
Пропоную відгадати тему виховного заходу.
2. Презентація «Людина. Особистість. Громадянин. »
Сама важлива в світі професія
Кожен з нас сам обирає шлях і напрям у житті
Та нехай же пам’ятає правила життя прості:
Слід його пройти достойно
З гордістю за кожний крок.
А з невдачі і помилок
Кожен винесе собі урок.
3. МОДЕЛЮВАННЯ
Я-концепція - усвідомлювана та пережита людиною система уявлень про саму себе, на основі якої вона будує свою життєдіяльність, взаємодію з іншими людьми, ставлення до себе та до навколишнього.
Пропоную скласти модель випускника, бо «Час спливе і життя скаже: «шлях свій вибирай!»
Моделювання виконує і важливі евристичні функції: виявляє негативні тенденції, визначає
позитивні шляхи вирішення проблем, пропонує альтернативні варіанти.
Виділяють кілька видів (типів) моделей: пізнавальні, евристичні; моделі майбутнього — прогностичні; моделі бажаного, заданого стану. Практична — проблеми близького і далекого майбутнього.
Займемся самопізнанням. Будемо працювати над «Я-реальне», бо над «Я-сформоване»
треба ще працювати.
Підліток стає справжньою людиною лише тоді, коли він навчається пильно вдивлятися не лише у світ, що оточує його, а в самого себе, коли він прагне пізнавати не тільки речі, явища навколо себе, а й свій внутрішній світ. В. О. Сухомлинський
Я П.І.П. Робити помітки для самоаналізу
Тест включає 32 судження, з приводу яких можливі п’ять варіантів відповідей, кожна з яких кодується балами за схемою:
дуже часто – 4 бали; часто – 3 бали; інколи – 2 бали; рідко – 1 бал; ніколи – 0 балів.
Судження:
1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорували.
2. Постійно відчуваю відповідальність за доручену мені роботу.
3. Я турбуюсь за своє майбутнє.
4. Багато хто мене ненавидить.
5. Я володію меньшою ініциативою, ніж інші.
6. Я турбуюсь за свій психичний стан.
7. Я боюсь виглядати дурнем.
8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий ніж мій.
9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми.
10. Я допускаюсь помилок.
11. Як шкода, що я не вмію як слід розмовляти з людьми.
12. Як шкода, що мені не вистачає впевненостві у собі.
13 .Мені б хотілось, щоб мої дії частіше схвалювали інші.
14. Я надто скромний.
15. Моє життя бескорисне.
16. Багато хто неправильної думки про мене.
17. Мені ні з ким поділитися своїми думками.
18. Люди чекають від мене багато.
19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями.
20. Я трохи бентежусь(неяковію).
21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.
22. Я не відчуваю. себе в небеспеці.
23. Я часто хвилююсь і даремно.
24. Я ніяковію, коли вхожу до кімнати, де вже сидять люди.
25. Я себе постийно відчуваю скутим.
26. Я думаю що люди говорять про мене за моєю спиною.
27. Я впевнений, що люди майже все сприймають набагато легше, ніж я.
28. Мені здається, що зі мною має трапитись яка-небудь неприемність.
29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене.
30. Як шкода, що я не такий комуникабельний.
31. У суперечках я висловлююсь лише тоді, коли впевненний у своїй правоті.
32. Я думаю про те, чого чекають від мене друзі.
Для того щоб визначити рівень самооцінки, необхідно звести бали за всіма 32 судженнями.
Сума балів від 0 – 25 свідчить про високий рівень самооцінки, за якою людина правильно реагує на зауваження інших і рідко сумнівається у своїх діях.
Сума балів від 26 – 45 свідчить про середній рівень самооцінки, за якого людина рідко страждає від “комплексу неповноцінності” і лише час від часу намагається підладнатися під думку інших.
Сума балів від 46 – 128 вказує на низький рівень самооцінки, за яким людина хворобливо переносить критичні зауваження на свою адресу, намагається завжди рахуватися з думками інших і часто страждає від “комплексу неповноцінності”.
Учням пропонується оцінити вияв кожної ознаки: 3 бали – ознака проявляється сильно та часто; 2 бали – прояви та не прояви однакові; 1 бал – не виявляється.
Інтелектуальна зрілість:
а) культура мови
б) глибина знань
в) самоосвіта
г) інтерес до навчання
д) кмітливість
Я – по відношенню до себе:
а) вмію організувати свій час
б) виявляю самостійність у прийнятті рішень
в) дотримуюсь здорового способу життя
г) усвідомлюю наслідки своїх вчинків
д) контролюю свої емоції
Я – по відношенню до близького оточення:
а) дотримуюсь правил внутрішкільного розпорядку
б) дотримуюсь норм і правил етичного спілкування
в) виявляю терпимість до інших
г) здатний до співчуття
д) спілкуюся охоче, не зважаючи на обставини
Я – по відношенню до праці:
а) виявляю організованість
б) самообслуговування
в) працелюбність
г) підприємницькі навички
д) участь в трудових суспільно корисних справах
Я – по відношенню до світу прекрасного:
а) охайність
б) естетика повсякденного життя
в) відвідування культурно-просвітницьких центрів
г) бачення прекрасного у житті
д) знання етикету
Я – по відношенню до природи:
а) бережливе ставлення до пам’ятків природи
б) прагнення берегти природу повсякденно
в) догляд за насадженнями
г) відновлення природних об’єктів
д) участь в екологічних операціях
Самопокладання відповідальності:
а) відповідальне ставлення до виконання громадських доручень
б) моральна та правова відповідальність
в) самоконтроль
г) самооцінка
д) відповідальність в межах колективу
Учням пропонується оцінити вияв кожної ознаки: 3 бали – ознака проявляється сильно та часто; 2 бали – прояви та не прояви однакові; 1 бал – не виявляється. Підрахувавши всі бали по кожному показнику та розділивши на кількість показників, підліток та вчитель можуть
встановити рівень прояву тієї чи іншої компетентності за критеріями:
1. у межі 2,5-3 – високий,
2. у межі 2-2,5 – достатній,
3. у межі 1,5-2 - середній,
4. у межі 1-1,5 – низький.
«Я сьогодні кращий, ніж учора!» Тільки таким чином можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.
Гра «Хто Я?»
Життя кожної людини можна умовно поділити на кілька етапів. Одним з перших, але аж ніяк не найменш важливих з цих етапів є отримання освіти в школі, незважаючи на те, що за навчання в школі школярам не платять.
Вся справа в тому, що в школі закладається певний базис, міцна основа для майбутнього розвитку людини. Зокрема, школяр повинен пізнати і на практиці випробувати ідею про те, що все життя створено для того, щоб отримувати все нові і нові знання про життя та всесвіт в цілому. Щоденна праця як на шкільних заняттях, так і над домашніми завданнями вдома повинна показати молодій людині, що ніщо не стає доступним просто так, при цьому, результат завжди виправдовує вкладені сил і весь труд,
Умовно процес саморозвитку можна показати за допомогою схеми:
«Я – реальне» «Я – ідеальне» «Я - сформоване».
Метою освітнього процесу повинне стати «Сім Я»: випускник, для якого є характерним самовизначення, самопізнання, самооцінка, самопрограмування, самоосвіта, самовдосконалення, самореалізація як особистості.
В И С Н О В О К
Риси, які мають бути сформовані у випускників основної школи
Випускник середніх класів повинен:
• на рівні вимог державних освітніх стандартів освоїти загальноосвітні програми з усіх пред¬метів шкільного навчального плану;
• на підвищеному рівні складності (або поглиблено) освоїти загальноосвітні програми з основних предметів (можна вказати предмети);
• опанувати систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного);
• оволодіти основами комп'ютерної грамотності;
• знати свої громадянські права та вміти їх реалізувати;
• оцінювати свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей;
• дотримуватися правил культури поведінки й спілкування;
• вести здоровий спосіб життя;
• бути готовим до форм і методів навчання, використовуваних у старших класах.
КОНКУРЕНТНОЗДАТНИЙ ВИПУСКНИК
Конкурентоспроможність – соціально орієнтована система здібностей, властивостей і якостей особистості, що характеризує її потенційні можливості в досягненні успіху в навчанні, професійній та непрофесійній життєдіяльності, що визначає адекватне індивідуальне поводження в динамічно змінюваних умовах, забезпечує внутрішню впевненість у собі, гармонію з собою і навколишнім світом.
Випускник – людина, яка закінчила навчальний заклад
Випускник школи – це людина освічена, що самостійно здобуває знання.
Конкурентноздатний випускник:
Усвідомлює:
• різноманітність життєвих цінностей (знання, свобода, співпраця, повага до іншої особи);
• особисту самоцінність.
Вміє:
• здійснювати вибір;
• жити та працювати в колективі.
Здатний:
• планувати своє життя відповідно цілям;
• приймати рішення.
Має:
• життєвий досвід діяльності в групі, під керівництвом, самостійно, в парі, з книгою, з документами, з комп’ютером.
«Щоб дійти мети, треба насамперед іти» (О.Бальзак).
Великий український поет І. Франко писав:
Хто в першій чвертині життя знання не здобув,
А в другій чвертині життя добра не здобув,
А в третій чвертині життя хто чесним не був,
Той скаже в четвертій : «Бодай я на світі не був».
10 слів, які створюють позитивний настрій и готовність приймати рішення:
1. Я можу
2. Зроблю
3. Розраховую на краще
4. Приймається
5. Я знаю
6. Я знайду час
7. Звичайно
8. Я впевнений
9. Я вірю
10. Можливо все.
Учні одержують пам’ятки.
1