Модерністські течії в сучасній літературі

Про матеріал
- систематизувати та удосконалити знання з теми «Течії модернізму», - познайомити з творчістю Тані Малярчук через призму сюрреалізму; - прививати любов до слова.
Перегляд файлу

Тема: Модерністські течії в сучасній літературі (сюрреалізм, «новий роман» ).  

          Таня Малярчук "Як я стала святою", "Згори вниз. Книга страхів",  

         "Говорити".

Мета:

  • систематизувати та удосконалити знання з теми «Течії модернізму»,
  • познайомити з творчістю Тані Малярчук через призму сюрреалізму;
  • прививати любов до слова.

ХІД УРОКУ

Світ перед нами. Було б безглуздям повторювати його.

Захопити його...в його найсправжнішій суті й відтворити - ось найвавагоміше завдання мистецтва.

   Казимір Едшмід

Світ починається з людини.

   Фелікс Верфель

1. Вступне слово вчителя.

  Сьогодні ми занесемо до свого зошита ще один термін, що належить до модернізму - це «новий роман», та згадаємо особливості сюрреалізму.

  Модерн - це слово похідне й пов’язане з ідеєю чогось нового та нетрадиційного. І новизна разом з антитрадицюналізмом є визначальними рисами модернізму.

Що ж таке модернізм?

Назвіть течії модернізму?

  Окремі напрями модерністської літератури сьогодні стали класикою: імажинізм, експресіонізм, футуризм, сюрреалізм, акмеїзм, дадаїзм та інші. Деякі з них охопили не тільки літературу, а й інші види мистецтва: музику, образотворче мистецтво, кіно, телебачення.

  На всю художню діяльність модерністів поширюється «тотальна» іронія. Представниками модернізму були П.Тичина, М.Коцюбинський, М.Хвильовий, В.Стефаник, Ю.Яновський...

  А.Ахматова, В.Маяковський, А.Рембо, А.Франс, Е.Еліот, А.Бєлий, Борхес...

  К.Моне, Ренуар, Дега, С.Далі... - це крапля серед талантів XIX-XX століть.

2. Систематизація та повторення вивченого.

 Давайте згадаємо більш докладніше, що ж таке сюрреалізм, та назвемо його особливості.

 Сюрреалізм претендує на глибоке проникнення в сутність життя. Представники сюрреалізму зазнали впливу теорії Фройда, який говорив, що свідомість є тією внутрішньою силою, що відтискає нашу свідомість у несвідоме.

 Наприклад, Сальвадор Далі зізнавався, що світ ідей Фройда означає для митців стільки, скільки світ Біблії означав для митців Середньовіччя або світ античної міфології - для художників Ренесансу.

(перегляд та обговорення анімаційного фільму режисера Фесенка «Я іду шукать». Навантаження музики Янов - Яновського в фільмі.)

 Для сучасної літератури є характерним і використання постулатів «нового роману» - назва школи, що виникла у середині 50-х років у Франції. Відштовхуючись від традиційних форм, вони прагнуть до оновлення, реформування роману, сміливо експериментують, роблячи, здавалося б, неможливе в межах творів (Павло Загребельний, Валерій Шевчук).

 Найціннішим досвідом ново романістів є енергія пошуку, відчайдушного й парадоксального. Адже роман, за висловом Роб-Грейє «не виражає, а шукає» причому «шукає самого себе». Свій «смертний виносять» автори «нового роману» романному персонажу. Для новороманістів характерне зображення потоку свідомості та асоціацій, що безперервно виникають у думках героя.

  Сьогодні ми ознайомимся з творами Тані Малярчук. Ви приготували повідомлення про цю талановиту людину, тому давайте згадаємо короткі біографічні дані письменниці.

3.1 Робота над текстом.

 Твори Тані Малярчук: повість «Комплекс Шахразади», аналіз повісті через особливості сюрреалізму та ново романізму.

Бесіда за твором.

  • Як ви думаєте, чому повість має таку назву?
  • Пансіонат розбитих сердець та втрачених ілюзій мадам Воке з роману Бальзака «Отець Горіо» та пансіонат «Мадам Воке» з повісті «Комплекс Шахразади», що між ними спільного?
  • Про що говорить внутрішній світ жителів пансіонату, який граничить з помутнінням?
  • Ліза пише листи, вигадує сни для Бальзака, хоче написати роман -чому фіктивне листування таке важливе для жителів пансіонату?
  • Роздуми героїв про людські цінності через сприйняття Лізою:
  • Кохання («...не хочеш мене любити як Лізу, то принаймні люби як каву. Мене можна пити дрібними ковтками і залпом, можна по кілька раз охолоджувати і по кілька разів кип'ятити ...мене можна хвалити за міцність і ганити за гіркоту...»);
  • Брехня («...казати або робити неправду - це означає воювати з таким правдивим світом, який навколо нас...»);
  • книги для людини («...Книжки - це зозулі. Вони не здатні що-

     небудь народити самі, тому мусять шукати чужі душі і залишати в них 

    свої яйця... з них виповзають кволі кістляві істоти, які Ліза умовно 

    назвала головними героями»).

  • В повісті лише одна фраза наштовхує читача на можливе місце дії («В пансіонаті я санітар, Лізо; я прибираю вигляд тих героїв, яким ти дала або не дала імені, і не дала лиця») - лікарня для душевнохворих, життя яких видається справнішим за справжнє.

Завдання: Виділіть основні риси сюрреалізму в повісті «Комплекс Шахразади».

3.2 У інших оповіданнях ми також знаходимо елементи сюрреалізму.

 Книга «Згори вниз. Книга страхів» - це реанімація сюрреалізму в українській літературі. У книзі є сюжет, розділові знаки і навіть інструкція з виготовлення фотографій у домашніх умовах, зворушлива і неправдива історія любові.

 Так у новелі «Село і його відьми» акцентується увага на неймовірності дитячих спогадів. У головної героїні навіть відьми пахнуть хлібом, бо в такому селі бути відьмою - єдина більш-менш гідна альтернатива змарнованості («...Мисляча людина мусила вибирати. Або перестати мислити, або мислити абсолютно інакше. Тебе або почнуть зневажати, а бо боятимуться»).

  • Що ви можете сказати про Любцю, чому відьма Катерина молилася на неї?
  • Що говорив батько про зло? Як до зла ставилася маленька героїня?

(«Каська так піклується Любкою бо чує перед нею вину. Думаєш, чому у Любки рак крові? Діяння злої людини відробляють на собі її нащадки», «...Любця була для мене виправданням зла, доказом не абсолютності його природи»)

  • В чому парадоксальність ситуації? Відповідь баби відьми і є відповіддю на всі запитання маленької героїні?

 Те ж ми бачимо й у іншому оповіданні «Жінка і її риба». Яку роль автор відводить рибі? Хто спостерігає за життям Лариси і Миколи? Відповіді знаходимо у запитаннях самої Лариси.

(«Коли він нарешті повернувся, Лариса спитала:

  • Що насправді означає рибалити?
  • Що означає хотіти впіймати рибу?
  • Чого тобі бракує?
  • Чи може бути любов такою абсолютною?
  • Чого ти любиш рибалити більше ніж мене?
  • Того що риб багато, а я одна?
  • Того що вода тече, а я товстію?
  • Того що ти мне вже впіймав і випив?»)

3.3 Зовсім інше навантаження несуть новели з книги «Говорити».

 Ліричний герой говорить по іншому і до іншого. Вдягається на час короткої оповіді в чужі голоси, щоб нарешті вийти за межі власного імені й перестати бути тільки собою.

 Ці голоси не треба боятися. їх навіть не треба слухати. Коли голос по той бік тексту змовкне, ми повинні йому вибачити і заговорити самі. Ці голоси запрошують нас до діалогу.

 Отже, давайте поговоримо. У оповіданні «Ветеринар» стара людина, побачивши смерть молодої дівчини, роздумує про сенс життя,  про смерть,  про щастя, удавану байдужість.

 Використовуючи елементи сюрреалізму, авторка підводить нас до думки, що народження і смерть - «єдине нормальне, що ще лишилося людства. Все решта - збочення, вигадані збочинцями».

  Цю тему письменниця продовжує і в оповіданні «Сім'я».

 Головний герой, батько двох дівчаток, палко ненавидить слово «сім'я». Він любить і дружину і дітей («Я міг би піти від неї, але не хочу. Мені так добре. Просто звик так жити і не бачу сенсу щось змінювати »). Хоча сімя для нього - це тягар, бо він не завжди може робити те, що хоче. Він навіть обвинувачує дружину, що вона народила дітей тільки в свою підтримку, налаштувавши дівчат проти батька. Стосунки між молодшою донькою і батьком переростали у ворожнечу і не знаходили виходу ні за яких обставин. І навіть коли донька, закінчивши школу, втекла з дому, батько не відчував великої трагедії, хоч і шукав її разом з дружиною.

 Руйнування ілюзорних цінностей, стирання опозицій (добре-лихе, прекрасне-потворне...) знайшло своє відображення і в цьому оповіданні. Батько не те щоб не сумував за донькою, яка загинула під колесами автомобіля, а просто відчув певну полегкість, коли разом з дружиною відвідав старого, від якого довідалися як загинула їхня дитина («...Той дід сказав, що останні її слова були: «Передайте моїм батькам, що я їх люблю.» Але думаю, він збрехав»).

4. Закріплення і узагальнення вивченого.

  Ми довели, що твори Тані Малярчук належать до нового національного і мистецького світогляду сюрреалізму та новороманізму. Хочу закінчити наш урок словами тієї ж Тані Малярчук «Всім нам треба якомога більше сидіти на порозі. З порога близько до дверей, і можна втекти відразу, як тільки в цьому виникне потреба.

  Як тільки почуєш якусь незручність - щодуху тікай у двері, за дверима

  Інший простір, там можна вільніше дихнути, покурити, придумати, що говорити далі.

  За дверима має лежати барвистий килимок - це символ того, що тікати завжди краще, ніж залишатись і терпіти..»

5.Домашнє завдання.

  Знати модерністські течії, особливості сюрреалізму. Прочитати оповідання та повісті Тараса Прохаська «Лексикон таємних знань».

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку