Є. Гуцало. Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось».

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу з української літератури із використанням мультимедійної презентації
Перегляд файлу

Тема. Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки» - твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем.

Мета:  поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала, ознайомити з його твором «Сім’я дикої качки», з’ясувати ідейно-тематичне спрямування, особливості композиції, сюжет оповідання; розвивати інтерес до читання, мислення, творчу уяву, увагу, спостережливість, пам’ять, уміння надавати об’єктивну оцінку подіям, вчинкам, робити висновки; виховувати доброту, милосердя, зневагу до брехні, жорстокості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації  до твору, пейзажні картинки, зображення диких качок, презентації.

Методи навчання: елементи критичного мислення, «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», «Мозкова штурм», «Мікрофон».

Методи проведення: робота з таблицею, робота в парах, прогнозування подій, дискусійні питання, психоемоційна релаксація, евристична бесіда з елементами читання, інтерв'ю навпаки, конкурс «Хто більше», інсценування.

Епіграф:      Важко навчити добра моралями, легко - прикладами.

Гасло: Так треба жити, щоб нікому зла не чинити.

Народна мудрість

Міжпредметні зв'язки: біологія, етика, основи філософії, українська мова, образотворче мистецтво.

Хід уроку

I. Організаційний момент. Визначення емоційної готовності до уроку.

- Доброго дня Вам, шановні! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, візьміться за руки й посміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Багато див є у храмі матері-природи. Але найбільше диво - поява людини у світі. Цю велику таїну не дано розгадати до кінця. Для чого ми приходимо у цей чудовий і водночас складний, незбагненний світ? Настає час і таке запитання ставить собі кожен із нас. І у кожного своя на це відповідь.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. Перш ніж перейти до оголошення теми і мети уроку, перевіримо домашнє завдання. Які прислів'я, приказки та висловлювання видатних людей про природу ви підготували?

Фольклорний калейдоскоп "Хто більше?"

Зразок.

  •      3 природою живи в дружбі, то й буде вона тобі в службі.
  •      Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.
  •      Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим (М. Рильський).
  •      Любіть природу як дівочу вроду (народна мудрість).
  •      У природи чисте серце (Хідео Огума).

IV. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. Тема сьогоднішнього уроку - Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки» - твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем»(учні записують тему уроку, яка проектується на дошку). (слайд 1)

На уроці ми поглибимо знання про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала, який усе своє життя відстоював ідеали добра і любові, благородні людські почуття.

Мета та епіграф уроку (слайд 2-3)

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

З творчістю письменника ми знайомилися в попередніх класах, тому пригадаймо основне з його життя. (слайди 4-12)

ЄВГЕН ПИЛИПОВИЧ ГУЦАЛО (1937–1995)

Прозаїк, поет, кіносценарист. Народився у селі Старому Животові на Вінниччині в учительській сім’ї. Батькам доводилось переїжджати з однієї сільської школи в іншу, й малий Євген вдосталь надивився розмаїтої подільської природи, наслухався щирих і співучих подолян. Батько викладав українську мову і літературу, а мама — хімію і біологію. Мабуть, тому в Гуцала така рівновелика любов до рідного слова й рідної природи, до ледь вловимих відтінків барвистої мови і до шовкових трав.
Дитинство майбутнього письменника було обпалене війною. Коли хлопчикові було чотири роки, почалася війна. Ця тема згодом знайшла своє відображення в багатьох творах письменника.

А потім була школа, та сама, яку спалили фашисти і яку першою люди взялися відбудовувати. Хлопець змалку тягнувся до слова, багато читав. Читав усе, що потрапляло до рук. Випасаючи череду, читав «Кобзар» Шевченка і стару обдерту Біблію. Біблію без початку й кінця, що знайшов у скрині померлої баби Ликери. Читав Вальтера Скотта, Джека Лондона і брошуру про силосування, яка була в колгоспній бібліотеці. Пристрасть до читання не покидала Євгена Пилиповича все життя.
Закінчив Ніжинський педінститут імені Гоголя. Багато років працював у редакціях обласних газет, «Літературній Україні», видавництві «Радянський письменник». Автор кількох поетичних книжок, багатьох збірок, оповідань, повістей, романів («Люди серед людей», «Яблука з осіннього саду», «Скупана в любистку», «Хустина шовку зеленого», ««Мертва зона», «Родинне вогнище», «Запах кропу», «Сільські вчителі», «Шкільний хліб», «Позичений чоловік», «Парад планет» та ін.). Багато писав і для дітей та юнацтва (книжки «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», «У лелечому селі», «Дениско», «За обручем», «Зелене листячко з вирію», «Саййора», «Жовтий гостинець» та ін.). Посмертно видані його твори у п’яти томах. Лауреат премії імені Ю. Яновського та Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка. Його твори, перекладені багатьма мовами світу, відомі далеко за межами України.

Читаючи твори Є. Гуцала, ми відчуваємо справжню музику мистецтва слова, притаманну цьому письменникові.

2.Словникова робота. (слайд 13)

- Що називається оповіданням? (Невеликий за обсягом прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного чи кількох персонажів)

 - Що таке сюжет? ( Це подія чи система подій, у яких розкриваються характери і розв’язуються суперечності між ними.) Які ви знаєте основні елементи сюжету? (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв‘язка)

  - Що таке композиція? Які ви знаєте основні елементи композиції ?   

Композиція - будова, структура, розташування та взаємний зв'язок складових частин художнього твору, картини тощо (описи, розташування персонажів, художні особливості).

Звіримо з матеріалами на дошці.

3. Учитель. Яку красу дарує нам природа! Кожний бачить у ній щось особливе, чарівне. Є.Гуцало в оповіданні  “Сім’я дикої качки” відтворив ставлення дітей до пташиного світу – дикої качки. (слайд 14)

4. Повідомлення учнів. Огляд ілюстрацій. (слайд 15)

Додатковим домашнім завданням для вас було підготувати коротке повідомлення про диких качок та оформити ілюстрації.

5. Учитель. Я неодноразово чую від вас слово сім’я, і у назві твору воно є, тож що для вас означає слово сім'я? Попрацюйте в парах і напишіть слово-асоціацію, як ви розумієте це поняття. Згадайте уроки етики або за власними міркуваннями.

6. «Асоціативний кущ».

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Робота над текстом оповідання.

1. «Сюжетний ланцюжок». (слайд 18)

Є. Гуцало писав здебільшого про сільське життя, звідки й черпав духовну енергію, всотував мову Добра. Звертав увагу на психологізм, внутрішній світ людини, на єдність природи й людини; майстерно змалював живий світ природи, його “благодатний” вплив на людину. І тому пропоную вам попрацювати над текстом оповідання „Сім’я дикої качки”.

Діти, ви прочитали твір удома, перед вами сюжетний ланцюжок, у якому послідовність розгортання подій порушена. Тож наше завдання розмістити в логічній послідовності події оповідання Є. Гуцала «Сім’я дикої качки».

1. Подорож Юрка через ранковий ліс до річки.

3. Юрко на рибалці.

6.Прихід Тосі до Юрка.

5.Небажання Юрка товаришувати з Тосею.

7.Невдала рибалка хлопця.    

4.Побрехеньки Юрка про вдалі лови.

8. Юрко виловив усіх каченят. Крик качки.

 9. Намагання Юрка приручити каченят.

10. Тося вирішує випустити маленьких диких каченят.

11. Незадоволення Юрка вчинком Тосі.

2. Від’їзд Юрка до міста.

2. Евристична бесіда.

- Доведіть, що твір Є. Гуцала « Сім’я дикої качки» за жанром є оповіданням.  (слайд 16)

- Визначте тему твору. (слайд 17)

- З чого починається оповідання ? Чому письменник починає свій твір з опису ранку? (Щоб передати велику любов до рідної землі, її багатства й краси, передати настрій, душевний стан хлопчика Юрка). Зачитайте уривок.

(Щоб передати велику любов до рідної землі, її багатства й краси. Передати настрій, душевний стан хлопця Юрка. Підготувати читача до сприймання твору)

- Який настрій у хлопчика на початку оповідання за текстом? (“Добре дихалося…”)

  • Де проживає Юрко? (Він із міста).
  • Чим є для нього прогулянка в ліс? (Незвичайна подорож, незвідані простори).
  • Як Юрко ставився до Тосі? Чим його дратувала дівчина? (Своєю увагою).
  • Чим пояснити прихильність Тосі до Юрка? («...Весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та ува­га стала йому надокучати й заважати»).

- Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині? З якою метою він це робив? («Колись ми з батьком піймали були сома... Півтора пуда заважив... А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!»).(Він хотів поглузувати з дівчини).

- Опишіть, використовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят? («... Юрко, кинувши свою вудочку, стрімголов шугнув уперед... забіг наперед, відрізаючи їм дорогу на берег.... Коли Юрко кинувся до них, розставляючи руки, щоб вони не повтікали, качка злетіла вгору. Хлопець поспіхом узявся ховати каченят за пазуху...»). Зачитайте уривок.

Як поводила себе качка-мати, коли хлопець збирав її малят? («...Не наважуючись покинути дітей, не злітала в повітря, вона кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх... качка злетіла вгору. ...Од річки долетів розпачливий материн крик... Зовсім близько пролетіла качка, сіла на землю, пробігла в напрямку до дітей, - і знову зірвалася, гнана страхом і розпукою»). Зачитайте уривок.

  • Чи схвилювало це Юрка? (Ні).
  • Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка? («А Тосі було сумно... Може, й справді, вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити? У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв...»).
  • Чому вона не переконала хлопчика так не робити?
  • Як би ви вчинили на її місці?
  • Для чого Юркові потрібні були дикі каченята? («Я їх доглядатиму й приручу... Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть»).

- Що робив Юрко з каченятами, принісши додому? (Посадив у ящик, поїв їх во­дою, приніс їм вареної картоплі, але каченята не доторкнулись ні до чого).

  • Чому вони так швидко стали хлопчикові нецікаві? (Йому набридло бачити, що вони нічого не їдять).

- Що спонукало Тосю віднести каченят до води? (їй стало гірко)

- Прочитайте уривок від слів «Вона через садок майнула...» до слів «... Пливіть, рідні, пливіть, ненаглядні!..». Зачитайте уривок.

- Чому автор зобразив природу саме так? (Прагнув передати напруження, неспокій).

- Чому сільські хлопці вирішили допомогти Тосі врятувати каченят? (Вони та­кож добре ставилися до природи, до живих істот).

-  Яким духовним скарбом наділив автор Тосю? (Милосердя, співчутливість). 

- Чому наприкінці оповідання ні Тося, ні Юрко не наважилися підійти один до одного? Хто з них першим повинен був зробити крок назустріч?

  •  Як би вчинили ви?                                                                                                                                              
  • Чи відчував свою провину Юрко? Доведіть.
  • Як ви думаєте, які висновки зробить хлопчик після цього випадку?

Яким буде, коли виросте?

- Юрко залишається сам. Як вигадаєте, це закономірний результат чи випадковість, що від нього відвернулися і сільські хлопці?

3. Сюжетні елементи твору. (слайди 19-22)

Учитель. Зверніть увагу, як майстерно побудовано твір, як у ньому всі компоненти взаємопов'язані, для розкриття теми та ідеї працює кожна художня деталь.

- Поміркуйте, як би ви визначили структурні елементи?

1 ряд – експозиція, зав’язка;

2 ряд – розвиток дії, кульмінація;

3 ряд – розв’язка.

Звіримо з інформацією на дошці.

1 . Експозиція. Опис дубового лісу вранці, радісного настрою Юрка, який іде на риболовлю. (Ранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі).

2. Зав’язка. Юрко і Тося повертаються з риболовлі. Хлопець  бачить качку з каченятами і забирає каченят. (Побачивши сім’ю дикої качки, Юрко назбирав собі малих каченят за пазуху, не звертаючи уваги на крики качки).

3. Розвиток дії. Юрко намагається нагодувати, напоїти диких каченят, але вони відмовляються; втрачає інтерес і кидає їх, іде до хлопців гратися. Тося згадує про пташенят, забирає їх і несе до річки. (Хлопець приніс каченят додому , намагаючись їх приручити , Тося вирішує повернути диких каченят їх матері).

4. Кульмінація. Тося випускає каченят на воду, кличе качку; їй допомагають хлопці.

5. Розв’язка. З Юрком ніхто не хоче товаришувати; він їде до міста, і йому дуже соромно.

4. Композиція твору. Бесіда. (слайд 23)

- Яке значення мають описи у творі?

- Які почуття викликає у вас опис каченят? (Співчуття, бажання захистити їх, не нашкодити природі. „Дрібненькими полохливими клубочками котилися каченята", „стомлені й перелякані").

  •       Чому природа олюднена? (Ніби хоче допомогти, вболіває за дії Тосі).
  •       Як називається такий композиційний прийом? (Пейзаж).

-   І нарешті найвражаюча деталь -„розпачливий материн крик „ -крик матері -качки, яка втратила своїх дітей.

1) Опис дубового лісу вранці, радісного настрою Юрка, який іде на риболовлю.

2) Відповідно до розвитку подій змінюється й пейзаж. Юрко засмучений —  повертається з порожніми руками, ще й Тося причепилася, буде розказувати, який він невдалий рибалка. І «повітря посухішало, блакить між стовбурами  зблякла».

 3) Образ Юрка, безвідповідального міського хлопця, про­тиставляється Тосі, чуйній дівчині, яка прагнула врятувати каченят, незважаючи на те, що втратить прихильність лю­дини, яка їй небайдужа.

4) Опис каченят викликає співчуття, бажання захистити, не нашкодити. («Дрібненькими полохливими клубочками котилися каченята», «стомлені  й перелякані»)

5) Вражає художня деталь — «розпачливий материн крик», крик матері-качки, яка втратила дітей.

5. Психоемоційна релаксація. (слайд 24)

  •            А зараз я пропоную вам трішки перепочити й на хвилинку перенестися до літньої галявини, напоєної пахощами полину.(Звучить музика).

Заплющіть очі, уявіть, що ви стоїте біля чистого струмка серед лісу, наповненого ароматами трав. Ви самі, над вами блакитне чисте небо, ви відчуваєте вітерець, а сонячне тепло наповнює енергією. Ви повністю заспокоюєтесь і згадуєте найприємніші хвилини свого життя, рідних вам людей. На вашому обличчі зв'являється щаслива посмішка, ви повільно розплющуєте очі й повертаєтесь.

6. Визначення ідеї та проблематики оповідання. (слайд 25-26)

Інтерактивна вправа "Мозковий штурм".

- Над чим спонукає задуматися письменник?

Визначте ідею твору (Засудження бездумного ставлення людини до природи, безвідповідальності за свої вчинки, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя ( Тося).).

- Які проблеми порушує автор в оповіданні „Сім'я дикої качки"?

Проблематика.

    охорона й збереження дикої природи;

    дружба;

  •      активний захист добра;
  •      совість і сором та інші.

7. Інтерв'ю навпаки. Інсценування (учень в ролі персонажа Юрка). (слайд 27)

Учитель. Діти, створимо нестандартну ситуацію і уявімо, що Юрко – учень нашого класу. Обіграймо ситуацію. (На дошці спроектовані питання, які учень ставить до класу).

-   Доброго дня! Я прийшов до вас, щоб отримати корисну пораду і підтримку.

-   Чому Тося і сільські хлопці відвернулися від мене?

-   Чи мав я моральне право забирати каченят від рідної матері?

-   Хлопці! Чи схвалюєте ви мої дії?

-   Чи хотів би хтось із вас бути на мене схожим? Чому?

VII. Підсумок уроку.

Учитель..

Я бажаю вам, щоб ви ніколи не відчували гіркоту життєвого полину у зрілі роки, не шкодували, що життя пройшло марно. Не втрачайте людської гідності, не принижуйте інших. Станьте на захист скривдженого. Хай ніколи люди не осудять вас і не скажуть : „Тіло твоє в золоті, а душа в болоті". Умійте виховатися так, щоб не „сипати сіль" на чужі болючі рани, щоб гучно не ступати брудними чобітьми там, де треба затамувати подих; щоб не вриватися в двері, коли треба тихенько на пальчиках зайти в кімнату, щоб не сміятися тоді, коли всім сумно.

А зараз, діти, ми підведемо підсумок уроку, використавши вправу „Незакінчене речення". Таким чином ви дасте відповідь на запитання: „Якою повинна бути справжня людина"

(слайд 28)

«Мікрофон».  Я ніколи не буду...     Я буду старатися...      Мені хочеться вірити, що...

VIII.Домашнє завдання (на вибір):

1.  Скласти план до характеристики образів Тосі та Юрка, дібрати цитати.

2. Підготувати переказ до тієї частини  тексту, яка найбільше сподобалася чи схвилювала вас, оформити ілюстрацію.

3.   Написати твір-роздум на одну з тем:  «Людина – природи вершина», «Земля  буде такою, якими будуть люди»;  «Добрі вчинки моїх товаришів»; «Життя таке коротке – поспішайте робити добро». (слайд 29)

 

Орієнтування роботи на наступний урок: характеристика персонажів, конкурс “Мудрий не вагається, сміливий не  боїться”ліц-опитування, “Усне малювання”, робота з текстом твору).   (слайд 30-32)


 

                                                                                                                        

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
1087
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку