Урок № 15
Тема: Молюски. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Лабораторне дослідження : Будова мушлі молюсків.
Мета: почати формувати знання учнів про тип Молюски; дати загальну характеристику прісноводним представникам; розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови тіла; особливу увагу звернути на будову та спосіб руху черевоногих молюсків; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі; уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати увагу, уяву та логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які живуть поруч з людиною.
Державні вимоги щодо рівня
загальноосвітньої підготовки учнів:
називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству;
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до умов середовища існування.
Обладнання і матеріали: схеми, малюнки, таблиці.
Базові поняття і терміни: м’якуни, мантія, устя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб перейти до вивчення нового типу Молюски необхідно повторити набуті знання з типу Членистоногі.
1. Чому членистоногих нараховують 1 млн.100 000 видів?
2. Що обмежує ріст членистоногих?
3. Коли у кімнаті грає піаніно, павук вилазить зі схованки, чому? (звуки рухають сигнальну нитку ловчої сітки).
4. У комах розмір серця не пов’язаний із активністю. Чому?
5. Чому мухи ходять по стелі?
6. Чому мурашник не промокає?
7. Чому хрущ – травневий жук?
8. За рахунок чого комахи відчувають запахи на відстані?
9. Чому раки, омари, краби мають різні клешні?
10. До яких наслідків призвело б повне зникнення комах?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У царстві Тварини молюски дістали назву «м’якуни». Проте не думай, що м’які ніжні й беззахисні молюски не здатні добре «влаштовуватися» в житті. Вони надійно утримують третє місце серед усіх тварин за кількістю видів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Хто такі молюски?
Вільноживучі тришарові безхребетні з несегментованим тілом, у якому є вторинна порожнина. Вони живуть у всіх основних водних і наземних середовищах.
Особливості зовнішньої будови молюсків
Форма тіла й розміри
Тіло молюсків несегментоване, часто асиметричне. Воно зазвичай складається з трьох основних відділів — голови, тулуба й ноги. Нога — це мускулистий непарний виріст черевної стінки тіла, що служить для руху молюска. Розміри варіюють у широких межах —від кількох міліметрів до 18 метрів.
Покриви тіла
Тулуб молюсків оточений шкірною складкою — мантією. Простір між тулубом і мантією називається мантійною порожниною. На спинному боці тіла, як правило, є захисна зовнішня черепашка (може редукуватися) з білка (конхіоліну), зміцненого вапном, або з вапняних пластин. Черепашка утворюється мантією. Вона може бути цільною, двостулковою або складатися з кількох пластинок.
Мал.. Зовнішня будова молюска ( Ставковик звичайний )
Особливості внутрішньої будови молюсків
Молюски — тришарові тварини. Усі їхні органи й тканини розвиваються з трьох зародкових листків — ентодерми, мезодерми й ектодерми. У них є вторинна порожнина тіла, або целом (простір між органами, що має власну вистилку з епітеліальної тканини), що значною мірою редукована. Вона має вигляд невеликих мішечків, що оточують серце і статеві залози. Проміжки між внутрішніми органами молюсків заповнені сполучною тканиною (паренхімою).
Опорно-рухова система
У нозі молюсків розташована складна система порожнин, які заповнені кров’ю й утворюють гідростатичний кістяк. Рух забезпечується завдяки хвилям м’язових скорочень, що виникають на поверхні ноги, яка прилягає до субстрату, яким пересувається молюск. Крім
цього, деякі молюски використовують реактивний рух. Вони із силою виштовхують воду з мантійної порожнини, скорочуючи м’язи, що вистилають її, і забезпечують своєму тілу поступальний рух уперед.
Травна система
До складу травної системи молюсків зазвичай входять ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, середня кишка і задня кишка. Крім того, є слинні залози й печінка. Для більшості молюсків характерна наявність у глотці язикоподібної тертки (радули), вкритої хітиновими зубцями.
Дихальна система
Дихання здійснюється зябрами або легенями, які розташовані в мантійній порожнині.
Кровоносна система
Незамкнена. Є серце, що складається з передсердь (одного або кількох) і шлуночка. У деяких примітивних молюсків два серця. Через серце молюсків протікає артеріальна кров.
Видільна система
Представлена нирками, які одним отвором відкриваються в навколосерцеву сумку, а другим — у мантійну порожнину.
Нервова система
Нервова система складається з навкологлоткового кільця і чотирьох поздовжніх нервових стовбурів. У вищих молюсків формується кілька пар гангліїв, які утворюють нервову систему розкидано-вузлового типу. Органи чуттів розвинені в різних груп молюсків різною мірою. Вони представлені очима, органами хімічного чуття, органами рівноваги, головними щупальцями (органи дотику).
Розмноження
Серед молюсків зустрічаються як роздільностатеві форми, так і гермафродити. У деяких видів розвиток прямий, а в більшості — непрямий, з метаморфозом.
Мал.. Внутрішня будова молюска:
а — Ставковик великий :
1 - рот; 2 - язик із зубчиками ; 3 - глотка; 4 - стравохід; 5 — шлунок; 6 — петлеподібна кишка; 7 — анус ; 8 — легеня ; 9 — передсердя; 10 — шлуночок ; 11 — серце; 12 — щупальце; 13 — нога; 14 — печінка ; 15 — артеріальна кров; 16 — венозна кров; 17 — аорта; 18 — око
б – Беззубка :
1 — рот; 2 — стравохід; 3 — шлунок; 4 — середня кишка; 5 — пряма кишка; 6 — анальний отвір; 7 — печінка ; 8 — протоки печінки; 9 — ротові лопаті; 10 — навколосердечна сумка; 11 — шлуночок серця; 12 — передсердя; 13 — передня аорта; 14 — задня аорта; 15 — нирка ; 16 — статева залоза; 17 — зябра ; 18 — нога; 19 - передній м’яз-замикач; 20 - задній м’яз-замикач; 21 - клоака; 22 - мантійна складка; 23 - ввідний сифон; 24 - вивідний сифон
Групова робота. (З метою вивчення внутрішньої будови молюсків)
Учням роздаються картки – завдання.
Заповнюємо таблицю в зошиті та на дошці.
№ |
Системи органів |
Будова та функції |
1 |
Травна |
|
2 |
Видільна |
|
3 |
Кровоносна |
|
4 |
Нервова |
|
5 |
Статева |
|
V. Узагальнення і систематизація знань
Лабораторне дослідження : Будова мушлі молюсків.
Мета: ознайомитися із зовнішньою будовою молюсків та їхніх черепашок, визначити риси складності їхньої будови у порівнянні з червами.
Обладнання: черепашки молюсків, лупи, лінійки.
Хід роботи
1. Розгляньте черепашки беззубки та ставковика звичайного. Визначте форму, забарвлення, розміри черепашок.
Пояснення:
Черепашка беззубки овальної форми, 8-10 см завдовжки. Передній кінець її заокруглений, задній — загострений. Черепашка складається з двох стулок; зовні коричневого кольору, всередині — перламутрового. Черепашка ставковика спірально закручена, зеленувато-коричневого кольору, довжиною 4-7 см.
2. Знайдіть на черепашці беззубки місця прикріплення м'язів-замикачів. Пояснення:
Обидві стулки черепашки беззубки з'єднані між собою зв'язками. Вони можуть розкриватися, і крізь щілину висувається нога молюска, за допомогою якої беззубка пересувається. Якщо її потривожити, вона втягує ногу й закриває черепашку за допомогою двох м'язів-замикачів.
3. Знайдіть на черепашці ставковика верхівку та отвір.
Черепашка ставковика має гостру верхівку й широкий отвір —устя. Крізь устя черепашки можуть висуватися голова, нога й передня частина тулуба.
4. Намалюйте черепашки ставковика і беззубки, позначте їхні частини.
5. Висновок:
Молюски — безхребетні тварини, тіло більшості яких складається з голови, тулуба, ноги. У них утворюється захисна черепашка. Черевоногі молюски (ставковик) мають спіральнозакручену черепашку; двостулкові (беззубка) — двостулкову черепашку й позбавлені голови. У порівнянні з кільчастими червами у молюсків ускладнюється травна, кровоносна системи, добре розвинена дихальна система (зябра, легені).
6. Перевір себе.
Впишіть пропущені слова:
Кровоносна система молюсків ……... Є м'язовий орган ….., що забезпечує рух крові по судинах. Воно складається з …… та ……. Через серце рухається збагачена киснем …… кров; кров без кисню (……) рухається від органів до легенів, де перетворюється на …….
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника.
2. Виконати завдання в робочому зошиті.