Моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів у повісті Олександра Довженка “Ніч перед боєм”

Про матеріал

Конспект уроку української літератури у 8 класі за твором Олександра Довженка "Ніч перед боєм"

Робота над ідейно-художнім змістом оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм», характеристика образу діда Платона та діда Савки, коментувати той важливий моральний урок, який продемонстрували ці герої власним самовідданим учинком;


Перегляд файлу

 

1

 

Тема: Моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів у повісті Олександра Довженка “Ніч перед боєм”

Мета: навчальна: продовжувати роботу над ідейно-художнім змістом оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм», навчати характеризувати образи діда Платона та діда Савки, коментувати той важливий моральний урок, який продемонстрували ці герої власним самовідданим учинком;

розвивальна: розвивати вміння вдумливо читати твір, висловлювати власну думку про поняття патріотизму у воєнний та мирний часи;

виховна: виховувати почуття патріотизму, поваги до героїв Другої світової війни.

Обладнання: підручник, картини, що демонструють часи Другої світової війни, фотокартки цього періоду, портрет Олександра Довженка.

 

Як добре те, що смерті не боюсь я

і не питаю, чи тяжкий мій хрест.

В.Стус

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 «Асоціативне гроно»

  • Що таке патріотизм?
  •              Кого можна вважати справжніми патріотами?
  •              Чи може патріотизм виявлятися не лише у воєнний, але також і в мирний час? Який він матиме за таких умов вигляд?

Вступне слово вчителя.

Коли вороги прийшли на землю твоїх батьків, то обов’язок кожного — стати на її захист, зробити все можливе, щоб захистити рідних, близьких, увесь народ від нападників. Найважчий тягар лягає на плечі чоловіків та юнаків, яким ще важко знайти в собі силу духу й мужність, щоб іти безоглядно в бій на смерть. І ці молоді люди звертаються за порадою до бувалих воїнів, до своїх командирів, які власним прикладом показували зразки патріотизму та героїзму.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про той моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

«Мозковий штурм»

  • Що ви думаєте про війну взагалі? Чи буває вона справедливою або несправедливою?

Коментар учителя

(«Ніч перед боєм» — це розповідь про дідів, із якими зустрічався сам О. Довженко. Уперше твір було надруковано як нарис, як документ. Жанрове визначення «оповідання» з’явилося в пізніших передруках. О. Довженко з ретельністю літописця фіксував випадки, які ставали йому відомими як військовому кореспонденту, щоб підтримати дух інших, які таких зразків перед собою не мали. Герої твору є носіями кращих рис характеру людини — захисника Вітчизни. Їм властива твердість духу, нескореність ворогові; любов до батьківщини, волелюбність. Подвиги на фронті, реальні трагічні факти, події в тилу ворога одразу ж ставали для О. Довженка предметом глибокого осмислення, аналізу, узагальнення. Так народилась ідея оповідання «Ніч перед боєм», в основу якого ліг реальний епізод. Два діди — Платон і Савка — ціною свого життя топлять у Десні човен із гітлерівцями. Сюжети творів воєнної тематики письменник будує на трагедійних конфліктах, відносинах, у яких характери розкриваються глибинно та несподівано.)

  •             Чому Олександр Довженко обрав героями людей простих, зовсім не героїчної зовнішності?
  •             Чи можемо ми побачити героїв із боку, очима інших персонажів?
  •             Який образ викликав у вас особливу симпатію? Чому?
  •             Який образ, навпаки, викликав у вас антипатію? Чому?
  •             Чи можна вважати діда Платона та діда Савку патріотами?
  •             Чи можна вважати патріотом Петра Колодуба? Відповідь аргументуйте.
  •             Чи були патріотами солдати, які відступали?

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

“Коло ідей”

  •             Про кого йдеться: «на вид ви такий, пробачте, і маленькі і не дуже неначебто й здорові»? (капітан Петро Колодуб)
  •             Дослідники творчості О. Довженка відзначають глибоку народність його творів, що полягає, серед інших засобів, у використанні фольклорних прийомів. На кого з фольклорних героїв схожий капітан Колодуб? Які народнопоетичні засоби допомагають письменникові створити героїчний образ капітана Колодуба?

Репродуктивна бесіда

  • Назвіть прізвища героїв твору. (Сокіл, Троянда, Колодуб, Дробот). Які асоціації вони у вас викликають? (рослинний та тваринний світ).
  • Чому, на вашу думку, автор вибирає саме такі прізвища? (природа – мир)

2. Складання антитези війна-мир  (використавши цитати з твору)

Мир

Війна

Тиха широка Десна

Над річкою і над лісами вечірнє небо.

Чистий піщаний виступ

Хмара була важка, темно-темно-синя, внизу зовсім чорна.

Величні німі зловісні блискавиці горобиної ночі палахкотіли.

…сором, і розпач, і невимовний жаль…

…і ми, розгублені в ньому, малесенькі, як річні піщинки.

Природа була ніби в змові з подіями і попереджала нас своїми грізними знаками.

вогненний знак прожектора

… попід хмарою носилися ракети, мов змії.

Прогриміли постріли важких німецьких гармат. …пролетіли перелякані качки.

гриміли гармати

…далекобійний снаряд упав коло нас у Десну і підніс угору великий водяний стовп

3.  Характеристика головних образів твору - дідів Платона і Савки

  • Що робить їх мудрими й красивими? Чому їх названо «добрими річними духами»?

 Робота в групах.

група 1 – знайти і зачитати портрет діда Платона, а також слова та словосполучення, за допомогою яких автор висловлює ставлення діда Платона до відступу радянських військ

група 2 - знайти і зачитати портрет діда Савки,  слова та словосполучення, за допомогою яких автор висловлює ставлення  діда Савки до відступу радянських військ

група 3  - Роздуми капітана Петра Колодуба

                                       Дід Платон

Красивим і суворим малює автор і діда Платона: «Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився вперед поверх нас».

*Тікаєте, бісові сини?                                                                         

* Чого вони так тієї смерті бояться?

* Треба перевезти, нехай вже тікають.  

*  Раз уже війна, так її нічого боятися. Уже якщо судилася вона кому, то не втечеш       од неї нікуди.                                                                                   

* А це — казна-що, не люди.      

 *Не вміли шануватися, так уж повезем, тікайте, чорт вашу душу бери…

* Страшний суд, чи що,  починається?

* Шутка сказать, скільки землі доведеться одбирати назад. А це ж усе кров!

* ..коли цілиш у ворога, возненавидь ціль.

                                                       Дід Савка

Портретна характеристики: «Савка вийшов із своєї хатки і дивився на нас як намальований. Було йому літ сімдесят чи, може, й більше. Він був маленький, з підстриженою борідкою. Був би він сильно схожий на святого Миколу- угодника, коли б величезна, мов коров’ячий кізяк, стара кепка не лежала у нього на ушах та землистого, так би мовити, кольору светр не висів на ньому, як на хлопчику батьків піджак».

Рольова гра

Спогади капітана Петра Колодуба про війну

  •              Ким ви працювали  Петро Колодуб у мирний час? (колгоспним садівником)
  •              Хто допоміг вам стати непоборним захисником Вітчизни, хто «перевернув йому всю душу»?
  •              У моїх спогадах постають перші місяці війни, коли довелося познайомитися з дідом Платоном Півтораком, який разом зі своїм товаришем — дідом Савкою — на човні переправляв військових через Десну. Це він, дід Платон, запалив у моєму серці вогонь ненависті до фашистів, став для мене «грізним голосом нашого мужнього народу». Особливо запам’яталися мені прощальні слова діда, звернені до пригнічених відступом солдатів: «Не з тієї пляшки наливаєте. П’єте ви, як бачу, жаль і скорботи. Марно п’єте. Це, хлопці, не ваші напої. Це напої бабські. А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті. Ото ваше вино».
  •              Капітан Колодуб:

 *…дід-рибалка перевернув мені тоді всю душу;

 * …діди, мов добрі річні духи;

 *…вони були сміливі, діди оті, сердиті і не боялися смерті;

 * Мені здалося, що мене перевозять на той світ. Сором, і розпач, і невимовний 

   жаль, і безліч інших гострих почувань.

 *Він продовжував з Савкою свою розмову, образливу і гірку для нас.

 *Я дивився на діда Платона і з насолодою слухав кожне його слово. Дід   вірив у  нашу перемогу. Він був для мене живим грізним голосом нашого мужнього народу.            

 *Я не витримав далі дідових розмов, — так важко було мені його слухати. В цю мить він здався мені жорстоким і несправедливим дідом.

 *Це була його правда. Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився

  вперед поверх нас.              

*Я вийшов із човна на берег абсолютно спустошений і разом з тим якийсь неначе зовсім інший, новий.

* По сухому темному його лицю текли сльози і падали в Десну.

*А все ж таки нічого в світі я б так не хотів, як після війни поїхати на Десну до діда Платона.

* І поклонитися діду Платону в ноги за науку.

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Вправа «Займи позицію»

Яка ідея, головна думка твору О. Довженка «Ніч перед боєм» — героїка війни, тема людських страждань чи уславлення людини-творця й захисника Вітчизни — є, на вашу думку провідним?  ( це твір про любов до рідного краю, вміння виконувати власний обов’язок перед Батьківщиною та про науку ненависті до ворогів)

- Які моральні уроки засвоїли ви після вивчення цього твору?

   (Через роки, десятиліття слід нести пам’ять про страшну війну, яка принесла горе майже в кожну домівку.  Ми  не повинні забувати тих, хто захищав нашу Батьківщину від фашистської навали. Тих сивочолих ветеранів, у яких до цієї пори не загоїлися рани. Берегти спогади про тих, хто недолюбив, у кого так і не здійснилися мрії, хто поліг у боях, визволяючи міста і села України.)

  1. Рефлексія

Я знаю…

Я вмію…

Я можу…

V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

 Знати зміст, уміти виділяти основні епізоди, аналізувати, висловлювати власні міркування  оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.7
Оригінальність викладу
3.7
Відповідність темі
3.7
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. / .
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Хомко Олена Петрівна
    Збираю матеріали, буду проводити урок за цією темою вперше. Сподобалася Ваша розробка. Сподіваюся на співпрацю!!! Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Воєвода Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 лютого 2018
Переглядів
51300
Оцінка розробки
3.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку