Морально-духовне виховання дошкільників
Порадник для батьків Сформувати основи морально-духовного виховання маленької особистості допоможуть наступні поради батькам.
Морально-духовне виховання дошкільників
Порадник для батьків
Сформувати основи морально-духовного виховання маленької особистості допоможуть наступні поради батькам.
У дітей раннього віку виховуйте позитивні взаємини із дорослими та дітьми. Вчіть уважно слухати дорослих, відповідати на їх запитання, виконувати їх прохання, вказівки, ввічливо просити й дякувати, вітатися з дорослими. Виховуйте дружні відносини між дітьми, розвивайте товариськість, уміння спільно діяти, разом гратися, виховуйте навички взаємодопомоги, бажання ділитися іграшками та іншими предметами.
У молодших дошкільнят виховуйте почуття симпатії та емпатії до ровесників, інтерес до їхніх вчинків. Формуйте перші уявлення про правила поведінки в дитячому колективі, а саме: розуміти прохання дорослого не галасувати і не кричати (крик заважає і лякає інших); не штовхатись і не битись (дитині буде боляче); поступатися іграшками (гратись поряд, не заважати іншим, не відбирати іграшки); у спальні поводитись тихо (бо можна розбудити тих, хто спить). Познайомте дітей з правилами стосунків між собою: гратися почергово з іграшками, бути ввічливим у спілкуванні, бережно поводитися з речами, завжди ділитися з іншими дітьми.
Дітей середнього дошкільного віку спрямовуйте на виховання потреби поводитися у групі, на вулиці, в громадських місцях відповідно до встановлених правил культурної поведінки через ознайомлення з правилами взаємовідносин із ровесниками та дорослими, а саме: бути завжди уважним до інших, якщо інший чимось зайнятий, не заважати йому, поступатись місцем товаришу; звертатись до людей ввічливо, спокійно, вміти вислухати пораду, не перебивати інших (особливо дорослих); не втручатись в розмову дорослих; під час розмови не опускати голову, не відвертатись, спокійно вислухати, дивитись у вічі; робити іншим приємне (поділитись солодощами, показати свою іграшку, прийти на допомогу товаришу, вибачитись, якщо випадково скривдив).
Дітей старшого дошкільного віку спонукайте до дотримання установлених правил культури поведінки та виконання їх без нагадування. Продовжуйте формувати гуманні почуття та уявлення про доброту, чуйність, скромність; виховуйте турботливе ставлення до людей, уміння помічати прикрощі чи невдачі в товаришів та прагнення їм допомогти. Вчіть дітей бути уважними до інших та привітними, гратися дружно, допомагати, якщо це потрібно, ставити загальну мету в спільних іграх, праці й досягати її. Вчіть дитину дотримуватися правил природо-користування, правил безпечної поведінки з тваринами. Спонукайте дітей до організованості, дисциплінованості, самостійності в поведінці та побуті, відповідальності й наполегливості в досягненні цілей.
Шановні батьки! Тож маємо дбати про гігієну і «поживність» духовної їжі не менше, ніж про харчі тілесні. Опікуючись безпекою дитини, слід її всіляко оберігати від поширеного нині духовного сурогату, формувати тонкий художній смак, імунітет і огиду до так званої «попси» в усіх її видах і жанрах, до всього нещирого і непривітного, примітивного і брутального. І для цього не потрібні тривалі бесіди і повчання - лише Ваше ставлення, насичення дитячого життя кращими мистецькими зразками (музикою, піснями, танцями, віршами, творами дитячого фольклору, картинами, дитячою художньою літературою, розвивальними іграми, пізнавальними бесідами, повчальними мультфільмами тощо) та прикладами християнської моралі, які самі витісняють з інтересів дитини все низьке, приземлене, примітивне, цинічне, допомагають формувати її духовні потреби і цінності.
Сьогодні, коли в Україні головні християнські свята (Різдво, Великдень, Трійця) відзначаються на державному рівні і християнські традиції дедалі впевненіше входять до нашого повсякдення, діти з перших років свого життя опиняються в середовищі, насиченому інформацією про Ісуса Христа, Біблію.
Багато науковців і практиків пропонують сьогодні інтегрувати в контекст духовного розвитку дошкільників елементи релігійної просвіти (читання повчальних Біблійних історій та оповідань; тлумачення Заповідей Христових; вивчення колядок та щедрівок, підготовка до святкування Різдва; Великодні святкування з розписуванням писанок та освяченням Паски; родинні святкування Трійці з прибиранням приміщень клечальним зеленим зіллям; похід з сім'єю у церкву на Спаса для освячення фруктів та маківок-оберегів; народні святкування Андрія з кусанням Калити та веселими іграми хлопчиків і дівчаток; підготовка до свята Миколая з попереднім написанням листів до нього тощо), не вдаючись до власне релігійного виховання і дотримання релігійних обрядів, поклоніння іконам, заучування молитовних текстів тощо. Такі духовні запити можуть задовольнятися в умовах родинного виховання, адже право батьків - визначати, до якої релігії та в який спосіб залучати свою дитину (звісно, не порушуючи жодних її прав, без насилля та примусу).
Книга - незамінний засіб морально-духовного виховання дошкільників. Надзвичайно важливим є правильний добір творів для читання дітям. Найперша і найважливіша серед книжок духовного змісту з «Біблія для дітей». Вона обов'язково має посісти гідне місце в житті кожної дитини. Проте, вважаємо, що ознайомлення з цією книгою має початися не в дитячому садку, а в родині, у щирій довірчій бесіді між рідними людьми.
Батьки і педагоги мають максимально ефективно використати дошкільне дитинство і сьогоднішню ситуацію в Україні, пов'язану з військовими діями на Донбасі, для формування духовної культури кожної дитини на рівні її вікових та індивідуальних можливостей.