Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мет

Про матеріал

Матеріал уроку продовжить знайомити учнів зі змістом повісті-казки; допоможе здобувачам освіти усвідомити ідейно-художній зміст твору;а також поглибить вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, визначать морально-етичні проблеми твору; навчить аналізувати вчинки інших та власні;

Перегляд файлу

Тема.  Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні     пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети

Мета: 

  • навчальна:  продовжити знайомити учнів   зі змістом повісті-казки;  допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, визначати морально-етичні проблеми          твору;    аналізувати вчинки інших та власні;
  • розвивальна:розвивати навички формулювати та вільно висловлювати свої думки,  вміння робити висновки;  аналізувати вчинки інших та власні; усне мовлення;
  • виховна: виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, бажання творити добро та почуття відповідальності за вчинки.


Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Галини Малик, текст повісті-казки, презентація, ілюстрації, роздатковий матеріал.

                                            Епіграф

«Це дуже приємно – розпочату справу доводити до кінця»

Галини Малик

Хід уроку

 І Організаційний момент

Ось дзвінок вже пролунав,
-Дзвінко пісню заспівав.
Чули, діти? (так)
-Сьогодні урок відкритий для всіх,
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
( Ласкаво просимо!)

«Самоналаштування»

 - Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :

  • Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
  • Я особистість творча.
  • Я бажаю всім однокласникам успіхів на уроці.

Я бажаю вам на уроці бути активними, уважними, старанними і вправно виконувати і доробляти своїсправи докінця

II. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо в чарівний казковий світ. Казка знову відкриє нам світ мудрості, добра й фантазії, навчить долати будь – які перешкоди Отже, нас знову чекають «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» – цікавий твір сучасної письменниці Галини Малик.

-         А про що ж ця казка?

-         Чи були у вашому житті випадки, коли ви мали неприємності через не закінчену справу? 

Сьогодні , нарешті, зробимо висновок – що ж це за країна і чи варто до неї потрапляти?

Епіграфом до уроку стануть слова  Галини Малик

«Це дуже приємно – розпочату справу доводити до кінця»

 

-         Розгорніть свої зошити і запишіть тему уроку

Сьогодні :

Ми  повернемось до країни Недоладії у місто Недоград, зустрінемося з її жителями, дізнаємося про усі їхні таємниці, визначамо морально-етичні проблеми твору; будемо аналізувати вчинки персонажів і свої власні з’ясуємо, чого хотіла нас навчити Галина Малик та її герої.

Чи ворто доводити справи до кінця? Чому?

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення матеріалу

Учитель. А тепер – увага! Мені   до   рук  потрапив  незвичний  лист,  послухайте.

  1. Зачитування листа

Я – Галя. Але тато з мамою називають мене Алею. Я не люблю робити справи до кінця! Все мені набридає. Нещодавно я потрапила до країни Недоладії. Там я зустріла дивних мешканців. Я хочу додому.  Але мені потрібно виконати дуже відповідальне завдання: сказати багатьом дітям про те, як важливо доводити до кінця будь-яку розпочату роботу.

  1. Бесіда.
  1. Хто ж така Аля ?
  2. Чому Аля потрапила до країниНедоладії?
  3. – Як видумаєте, чи правильно робила дівчина?–
  4. -Чи можна сказати, що Аля відкладала на завтра те, що можнабуло зробити сьогодні? Це добре чи  погано?
  5. – Чи маєтеви спільні риси з Алею?

  1. -А чому пригоди Алі автор називає незвичайними? Так, у казці трапляються різні дива. Які ж саме?(відповіді учнів)

Протягом уроку я пропоную скласти «Ґроно морально-етичних проблем», які розкривають у творі, використавши схему.


Учитель. Давайте пригадаємо, хто може потрапити до Недоладії? Чи може туди потрапити той, хто неуважно прочитав цю казку або прочитав її не до кінця? Подивимося, чи нема таких серед вас?

Гра «Так – Ні».
1. Алі було соромно, бо вона не послухалася бабусі.(Ні.)
2. У столицю Недоладії дівчинку супроводжував Недоладько. (Так.)
3. У замку Аля познайомилась із Недопопелюшкою. (Так.)
4. Недороль одразу зрадів, як побачив незнайомку. (Ні.)
5. Дівчинка все ж таки вишила рушник. (Ні.)
6. Аля навчила мешканців Недоладії доробляти. (Так.)
7. Недороблені справи збирав Недочеревик. (Так.)
8. Усі в Недограді були сумні. (Так.)

9. .Недорадник носив шолом замість голови. (так)

10. Годинника на центральній башті не вдалося відремонтувати. (ні)

11. Недоладько відправився додому разом з Алею. (ні)

12. Аля звільнила Недоладію від Першого недорадника. (так)

4.Робота впарах

 Гра «Лови помилку». Прочитайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки.
І . «…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).
ІІ. «…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).
ІІІ. «…- Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива)
ІУ. «… Інструкція № 12. Як перенестися до країни Недоладії. Рівно о 16 годині, коли хвилинна стрілка затулить годинну, стати перед годинником…» (12 годині)

У. «…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені )

Учитель

  1. – Чому країна, в яку потрапила Аля називається Недоладія?

Хто живе в країні Недоладії?
5.  Вікторина «Впізнайім’я героя»  Дидактична гра «Бюро знахідок».

1.Приносить недороблені речі у країну Недоладію (карлик Недочеревик)

 2. Він став провідником головної героїні та згуртував недоладян(Недоладько)

  1.               Мав владу, але побоювався своїх радників. Підписує наказ про страту Алі(НедорольДесятий)
  2.               Вона допомагала Алівибратися із підземелля (Недопопелюшка)
  3.               Одягає шолом замість голови (перший Недорадник)
  4.               Охороняють Алю у підземеллі.Замкнули Недорадника за гратами (Недовус і Недоборода)
  5.               Відремонтував годинник (Недождень)
  6.               Керівником Недотелю був (Недоштпнько)

Що спільного є у всіх мешканців Недоладії

- На кого б ви хотіли бути схожими за характером?

6.Тренінг «Найкмітливіший»
- Чи вдалося Алі вибратися із країни Недоладії

- Що вона повинна була зробити?

Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:

- звільнити країну від ПершогоНедорадника ... (домалюватийому голову);
- зробити приємне бабусі... (довишивати рушника);
- допомогти недоладянам... (домалювати те, чого не вистачало);
- повернутись додому... (полагодити годинник);
- зробити з Недолалька звичайного хлопця... (домалюватийому вухо, виправити обличчя);

- бути гарним перед поверненням додому... (доплести косу).

Яку першу справу Аля доробила до кінця? (пришила бабці крильце)

Хто допомагав Алі вибратися із країни Недоладії? (Недопопелюшка…)

Чи легко було Алі справитися із своїми завданнями? Які перешкоди траплялися на її шляху?

Поясніть прислів’я: «Друзі пізнаються в біді».

Кого зі знайомих Алі ми можемо віднести до справжніх друзів, а кого доворогів?

ІV. Узагальнення й систематизація знань.

Учитель. Діти, гроно завершено. Визначмо ж, які морально – етичні проблеми порушує автор у казці?

Проблеми: Добро і зло, відповідальність і безпечність, боягузтво і хоробрість, лінощі й  працелюбність.

 

V Підсумок уроку

На початку уроку ми ставили перед собою проблемне питання, тож настав час зробити висновки: «Чи потрібно доробляти справи?»

У цьому нам допоможе «Дерево рішень». На листочках напишіть ваше твердження і прикріпіть на плакат.

Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому.

  Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?

Вправа «Незакінчене речення

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

  На сьогоднішньому уроці  мені сподобалось… . Не сподобалось….

– На уроці мені було… .

Учитель. «Краплинки очікувань» скінчили­ся, засвітило сонечко Недоладії, і з'явилася «квіточка» результату.

Я сподіваюся, що всі запам’ятали головну заповідь казки: «І дороби! І допиши! І розпочни! І не лиши! І доїдай! І допивай! І з Недоладії тікай!». Бажаю вам завжди доводити справи до кінця та ніколи не потрапляти в поле зору Недочеревику.

-         Пам’ятайте, що завжди треба доробляти справи, а не полишати їх незавершеними. Треба боротися з власними лінощами. І пам’ятайте, що найкраща справа та, що має результат.

3.Оцінювання

Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,

всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.

 

VІ.  Домашнє завдання.

1. Записати в зошит всі елементи незвичайного, фантастичного   у казці.

2. Намалювати малюнок “Я в країні Недоладії”, підготувати його захист або написати листа одному з героїв казкової повісті Г.Малик з порадами, як стати кращим.

3. Написати листа одному з героїв казки повісті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Діти, як потрапила Аля до Недоладії? Хто потрапляє в цю країну? Покажімо на карті, у якому місці опинилася дівчинка?

Визначимо проблему, через яку Аля опини­лася у казковій країні? (Проблема: відповідаль­ність за свої справи; безпечність)

Чого захотіла дівчинка більше всього на світі? (Повернутися додому)

Кого першого зустріла Аля? Знайдіть опис у тексті. Прикріпімо на карту малю­нок із зображенням Недоладька. (Вирішив допо­могти дівчинці; проблема: хоробрість).

Яким способом можна було потрапити додо­му? (Стати перед годинником і вимовити чарівне заклинання)

Коли Аля зрозуміла, що справи треба доводи­ти до кінця? (Недороблені справи ведуть до нега­тивних наслідків)

Якою була перша дороблена справа дівчин­ки? Зачитаймо з підручника

  ( пришила крильце). Який висновок зробила Аля? (від зроблених справ

  дівчинка отримала задоволення).

Назвіть героїв, які допомогли Алі втекти з Недоладії. (Недопопелюшка; проблема: добро)

Дайте характеристику правителю країни Недоролю Десятому. Це позитивний герой чи не­гативний? (Проблема: боягузтво)

Хто такий Перший Недорадник? (Проблема:зло)

 

 

1

 

docx
Додано
7 лютого
Переглядів
128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку