Він буде літати! В.Нефеліна

Про матеріал
Ознайомити учнів з творчістю письменника Василя Нефеліна,викликати інтерес до нього як прозаїкаі особистості.
Перегляд файлу

Вітко Лариса Василівна учитель української мови та літератури Купіватівської гімназії-філії Великокринківського ліцею Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області

                    ВІН БУДЕ ЛІТАТИ!

Конспект інтегрованого уроку позакласного читання та основ екології у шостому класі НУШ

Навчальна мета: ознайомити учнів з творчістю письменника Василя Нефеліна, викликати інтерес до нього як прозаїка і особистості;

Допомогти учням зрозуміти основну думку оповідання- людина є другом і охоронцем природи;

Розширити та поглибити знання дітей про лелеку оберіг, лелеку символ.

Розвиваюча мета: розвивати пізнавальну діяльність учнів, зв’язне мовлення, поповнюючи словниковий запас дітей.

Виховна мета: виховувати в учнів інтерес, любов та повагу до улюбленого птаха українців, формувати екологічну культуру особистості; виховувати почуття любові до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

                             Прилетіли лелеки- весну принесли здалеку.

                                                                             Народне прислів’я

                                    ХІД УРОКУ

Організаційний момент.

Учні класу поділені на групи:

“Краєзнавці”

“Орнітологи”

“Екологи”

“Фольклористи”

Актуалізація опорних знань.

Учитель літератури. Діти, я тримаю в руках “Біблію”.

Біблія - це історична пам’ятка християнської літератури. Ця книга знайомить нас із надзвичайно цікавими легендами, пророцтвами про долю Всесвіту. Колись Біблія була в кожному домі, до неї зверталися в горі й радощах, у ній шукали відповіді на складні людські запитання. Шукали- й знаходили.

    Довгі-довгі роки Біблія була прихована від нас, мудрість її суджень була висміяна із спотворена.

   Але так не могло бути вічно. І ось Біблія повернулася до нас. Давайте відкриємо цю Книгу і знайдемо відповідь на те запитання, яке звучатиме сьогодні на уроці.

   (Під супровід спокійної музики вчитель зачитує уривок з Біблії “Як Бог створив птаха”).

   Отже, ми говоритимемо про птаха лелеку.

-         Чи зможемо ми обійтися без екологічних знань з цього питання?

         Звичайно, не зможемо.

   А допоможе нам у цьому керівник шкільного гуртка “Юний еколог”.

     Оголошення теми і мети засідання.

Керівник гуртка:  на минулому засіданні гуртка ви одержали завдання дослідити незвичайного дивоптаха- лелеку. Сьогодні настав час прослухати ваші дослідження і обмінятися думками.

   “Краєзнавці”

    Дослідник. Україна- край, який здавна люди називають лелечим. Саме з цим птахом пов’язані святі слова: берегиня, обереги, оберіг .

Не лише люди а й птахи відчувають любов і потяг до рідної землі.

    Дослідниця. Ми спостерігали, коли лелеки повертаються з вирію в рідні краї, вони збираються зграями і танцюють. Самці утворюють одне, два або три кола. У центр вискакують то одні, то інші танцюристи, присідають стрибають, тіпають крилами, кланяються. Танок триває близько двох годин. Після таких танців птахи розлітаються і починають ремонтувати старі або будувати нові гнізда.

    Дослідник. Ми дослідили, що на території нашого села, знаходяться п’ять лелечих гнізд. Здавна селяни вірили, що в хату, на якій оселились лелеки, прийде щастя і добробут.

   Тож українські селяни, чекаючи навесні лелек з вирію, лаштували їм гнізда.

    Дослідниця. Я розповім вам як ми з татом робили лелече гніздо. Взяли старе колесо від воза і стягли його на високу стару грушу. На низ поклали гілля шаром 20-30 см, потім посипали сухою соломою, додали сухий перегній. Наше гніздо сподобалось лелекам і кожного року сюди прилітають птахи.

   Лелека у гнізді завжди стоїть спокійно, немов господар окидає поглядом подвір’я, дбайливо оглядає гніздо, пильно охороняє дружину, а потім і молоде потомство.

      “ Орнітологи”

       Дослідниця. Ми, орнітологи, вивчаємо життя птахів. Хочемо вам розповісти, що в Україні гніздяться два види лелек: білий і чорний (показує малюнки). Білий лелека живе поруч з людьми, чорний- відлюдькуватий. Він гніздиться в непроглядних заболочених місцях. Чорний лелека занесений до Червоної книги. У білого лелеки 112 родичів.

      Дослідник. Я зібрав цікаві  дані про лелек.

-         Довжина дзьоба у лелеки 19 см.

-         Вага білого лелеки 3,5-4 кг.

-         Довжина крила 58-61см.

-         Живуть лелеки близько 20 років.

-         Лелеки в гнізді перебувають 70 днів.

-         Живляться ці птахи жабами, ящірками, вужами, гадюками, рибою.

-         Протягом дня лелеки приносять їжу одномісячним пташенятам 9 разів..

-         Улітку лелека живе в Європі, а зимує в Південній Африці.

-         Чорногузи долають водяний простір лише в тому випадку, якщо бачать протилежний берег.

-         Летять лелеки до вирію зі швидкістю 150км/год., а коли повертаються додому- вдвічі швидше.

Дослідниця. А чи знаєте, чому лелеки мають червоні ноги і дзьоб, а крила чорні? Існує така легенда. Якось у селі знайшли лелеку з поламаним крилом, виходили, випустили на волю. Одного разу зайнялася хата, а там були два маленьких хлопчики. Прилетів лелека, закружляв над хатою, заклекотав, кинувся у вікно, крізь яке йшов дим. Урятував лелека хлопчиків, але дуже обпік собі ноги і дзьоб, що стали, мов розжарені вуглинки. З того часу у лелеки червоні ноги і дзьоб та чорні крила господарі віддячили лелеці і поклали на ясен колесо від воза, щоб він там у гнізді і виводив своїх малят.

    “Екологи”

Еколог. Нами, екологами, виготовлено альбом про роботу шкільного гуртка “юний еколог”, де в одному із розділів містяться фотографії лелек у нашому краї, виготовлені учнями.

         Розповіді фотографів про історії світлин “Лелека на моєму городі”, “Лелека на березі під час дощу”, “Лелека біля криниці”.

     Учитель. Лелекам загрожує зникнення. Чорного лелеку занесено до Червоної книги, а в деяких країнах цих птахів зовсім немає. Зникають вони через осушення боліт, застосування отрутохімікатів. Гинуть лелеки сідаючи на лінії електропередач. Не вгамовуються й браконьєри- на риборозвідних ставках часто стріляють лелек, руйнують гнізда пташенятами, на жаль, школярі. Тому в Конституції України є стаття про охорону природи, яка забороняє такі дії.

    “Фольклористи”

Учень. Наша фольклорна група зібрала і вивчила безліч легенд про лелек, народних прикмет, повір’їв, прислів’їв, загадок. Мене найбільше вразила легенда про відліт птахів у вирій. За цією легендою птахи у вірі й летять вночі. Вдень вони відпочивають. Птахи вимушені так робити, щоб втекти від солов’їв, бо ця сіра пташка користується “безкоштовним проїздом”- сідає на лелечину спину і полегшує собі маршрут. Ось чому лелеки летять уночі.

Учениця. Люди кажуть що лелеки приносять весну, тому й склали про них веснянки. Послухайте одну з них:

                      Із краю-вирію бузьки вилітають.

                      До нашого краю дороги питають.

Учень. А я вам пропоную фізкультхвилинку. У народі існує таке повір’я: хто перший побачить лелеку в селі, той повинен тричі присісти, промовляючи слова:

                       “Ой ти, бузю- пташе,

                         Розвесели сило наше”.

Отже, за цим повір’ям ви цілий рік будете здорові.

Учениця. Дуже багато ми зібрали приповідок про лелек.

Назву деякі з них:

-         Прилетів лелека- весну приніс здалека.

-         Де лелека водиться, там щастя родиться.

-         Де лелека не літає, а на весну додому повертає.

Учитель. Дякую вам, фольклористи, за зібраний матеріал. У народі кажуть, що лелеки приносять дітей, тому існує навіть закличка:

                           Бузьку, Бузьку,

                           Принеси Маруську

Давайте повторимо цю закличку, щоб у всіх, хто хоче маленьку сестричку чи братика, він з’явився.

Учитель підсумовує роботу гуртка “Юний еколог” і дає завдання учням додому.

Оголошення теми, мети, завдань уроку з літератури рідного краю.

Учитель. У кожному регіоні України лелеку називають по-своєму:

-         Лелека                                  - Бусля

-         Веселик                               - Чорногуз

-         Буслик                                  -  Бузьок

-         Лесик                                    - Боцюн

-         Аїст                                         - Бусел

-         Гайстер                                 - Бусол

Птах цей- символ миру, достатку, щастя, добра, материнства. Про лелеку-оберіг, лелеку-символ писали й пишуть нині поети, прозаїки, наприклад: Андрій Малишко, Дмитро Павличко, Іван Нехода, Василь Симоненко, Степан Пушик, Борис Харчук, Василь Земляк, Василь Нефелін та інші.

Сприйняття учнями навчального матеріалу. Тож давайте пригадаємо прочитане самостійно оповідання Василя Нефеліна “Такий поганий птах”. Чому ж автор дав таку назву? За яких обставин Василь Данилович написав оповідання?

Рольова гра. Зустріч із письменником.

(Входить учень одягнений в білу сорочку, в окулярах і з ціпком у руках. Він виконує роль письменника Василя Нефеліна)

Василь Нефелін. Добрий день, мої любі друзі! Я дуже вдячний, що ви мене не забуваєте і запросили на цей урок. Мабуть є до мене запитання?

Учень. Так, Василю Даниловичу, ми прочитали Ваше оповідання “Такий поганий птах”.

 Коли і за яких обставин ви написали цей твір?

Василь Нефелін. Це оповідання я написав у грудні 1967 року, а потім через півроку з 17-22 квітня 1968 року переробляв заново, дещо змінив.

Учениця. Ми знаємо що лелеку називають і чорногуз, і гайстер, і лесик... А чому ви назвали його в оповіданні бусел?

Василь Нефелін. У нашій місцевості, в Острі на Чернігівщині, де я живу, лелеку називають тільки бусел.

Учень. Василю Даниловичу, ви детально в оповіданні розповідаєте про мандри птаха. Чи вам дійсно доводилося бачити такого бусла?

Василь Нефелін. Так, я бачив такого бусла 13 жовтня 1965 року на своїй вулиці. Тільки йшов він на південь, я вів спостереження і записував коли бусли прилітали до нас в Остер.

Учениця. Дякуємо вам за цікаві повідомлення. Будьте й надалі нашим гостем.

Перевірка змісту оповідання.

Усний переказ тексту оповідання за сюжетними малюнками. (Учитель оцінює розповіді учнів)

Бесіда за змістом твору.

-         Чи можна стверджувати що цей твір за жанром є оповіданням? Чому?

-         Від якої особи ведеться розповідь?

-         Чи багато персонажів у цьому творі?

-         Яка тема оповідання?

-         У яку пору року відбувається подія зображена у творі?  Знайдіть у тексті підтвердження своєї відповіді.

-         Відшукайте опис пораненого птаха.

-         Які ви знаєте описи? (Портрет пейзаж інтер’єр)

-         Знайдіть у тексті портрет одного з героїв.

-         Як ви думаєте хто це був “сивий чоловік в окулярах із ціпком?”

-         Яку допомогу буслу надали хлопці? Доведіть словами тексту.

-         Які літературні герої оповідання виявляють доброту і милосердя? На кого з них ви хотіли б бути схожими?

-         Чому письменник В. Нефелін назвав своє оповідання “Такий поганий птах”? Зверніться до тексту.

-         Чого вчить твір? Яка його основна думка?

Мова твору.

Слово вчителя. Василь Нефелін глибоко любив природу, розпізнавав голоси птахів, вів спостереження за буслами.

     Тому в оповіданні “Такий поганий птах” ми знаходимо найбільше епітетів, пов’язаних з описом птаха. Пропоную скласти пірамідку епітетів.

                                        БУСЕЛ

                                     Довгоногий

                                     Чорно-білий

                                     Червонодзьобий

                                     Цибатий

                                      Діловитий

                                      Незворушний

                                      Бідолашний

                                       Виснажений

                                        Покалічений

                                       Безпорадний

                                       Жалюгідний

                                        Безживний

         В українській мові є слова, якими користуються люди певних професій. Такі слова називаються професійними. Професійні слова використовуються письменниками в художніх творах,  коли мова йде про трудову діяльність людей певних професій.

        Випишіть з тексту оповідання слова, пов’язані з професією лікаря-ветеринара та народною медициною.

Лелека-оберіг в музиці.

Діти виконують пісню “Лелеченьки” на слова Д. Павличка.

Домашнє завдання.

Написати твір на тему: “Повертайтеся, лелеченьки, до рідного краю”.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Вітко Лариса
Додано
9 лютого
Переглядів
211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку