"МОРСЬКІ ПОХОДИ КОЗАКІВ. ГЕТЬМАН П.САГАЙДАЧНИЙ. УЧАСТЬ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА У ХОТИНСЬКІЙ ВІЙНІ."

Про матеріал

визначити роль українського козацтва в боротьбі з іноземними загарбниками на початку ХVІІ ст..

схарактеризувати постать Петра Кононовича-Сагайдачного;

дати учням уявлення про морські походи козаків у першій половині ХVІІ ст..;

визначити наслідки участі козацтва у Хотинській війні та розкрити значення діяльності гетьмана П.Конашевича-Сагайдачного для зміцнення козацтва.

сприяти розвиткові критичного мислення та формуванню навичок самостійної роботи учнів;

розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами;

розвивати вміння давати стислу характеристику історичному діячеві та визначати його роль у історичному процесі.

виховувати повагу до історичного минулого українського народу.

Перегляд файлу

РОЗРОБКА УРОКУ "МОРСЬКІ ПОХОДИ КОЗАКІВ. ГЕТЬМАН П.САГАЙДАЧНИЙ. УЧАСТЬ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА У ХОТИНСЬКІЙ ВІЙНІ."

 Мета.

  • визначити роль українського козацтва в боротьбі з іноземними загарбниками на початку ХVІІ ст..
  • схарактеризувати постать Петра Кононовича-Сагайдачного;
  • дати учням уявлення про морські походи козаків у першій половині ХVІІ ст..;
  • визначити наслідки участі козацтва у Хотинській війні та розкрити значення діяльності гетьмана П.Конашевича-Сагайдачного для зміцнення козацтва.
  • сприяти розвиткові критичного мислення та формуванню навичок самостійної роботи учнів;
  • розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами;
  • розвивати вміння давати стислу характеристику історичному діячеві та визначати його роль у історичному процесі.
  • виховувати повагу до історичного минулого українського народу.

 

Очікувальні результати:

  • опрацювавши цей матеріал, учні зможуть:
  • характеризувати діяльність гетьмана П. -К. Сагайдачного;     
  • встановити взаємозв'язки між причинами та наслідками  морських походів козаків та їх участь в Хотинській війні;
  • застосовувати  набуті знання при роботі з картою;
  • набути навички толерантного спілкування та співпраці в групі;

 

 

 Тип уроку: формування нових знань та вмінь

 

Основні терміни й поняття: : доба героїчних походів, чайка, яничари, гарем, каторга, ясир.

Основні дати:

1577-1578рр. – 1622р. – роки життя та діяльності гетьмана П.Конашевича-Сагайдачного;

1602-1623рр. – період «доби героїчних походів» українського козацтва;

1616р. – здобуття українськими козаками Кафи – найбільшого невільницького ринку в Криму;

1618 – похід П.Конашевича-Сагайдачного на Москву;

1620р. – відновлення ієрархії православної церкви;

22 серпня – 29 вересня 1621р. – Хотинська битва.

 

 Обладнання: портрет  П. Конашевича-Сагайдачного; підручник О. К. Струкевич Історія України. 8 клас; комп’ютер; комп’ютерні презентації; електронний атлас; фрагменти історичкого відео; роздатковий матеріал.

 

 

 

 

 

Хід уроку

І Організаційний момент

 

Вчитель

 

Доброго дня, шановні учні!

Відомий український письменник Максим Рильський у свій час написав:

 

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий майбутнього.

Хто не відає про славу своїх предків,

Той не вартий пошани.

 

Історія дає можливість прислухатися до голосу далеких і близьких нам подій рідного краю.

Пам’ятаймо, що чим краще ми знатимемо історію свого народу, тим глибше усвідомимо потребу у творчій праці на благо нашої незалежної України .

 

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

 

Вчитель. Ми продовжимо вивчати історію «Українські землі в першій

половині ХVІІ ст».

 

І тема сьогоднішнього уроку

«Морські походи козаків. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний.

Участь козаків у Хотинській війні»

 

Дивлячись на тему, які питання виникають у вас?

 

Вчитель

Я хочу що б ви ці запитання записали на корабликах. А в кінці уроку ми їх розглянемо.

Метод «Чиста дошка»

 

Учні

Які морські походи здійснювали козаки на початку ХVІІ ст.?

Чому здійснювалися морські походи козаків?

Чим уславився гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний?

Коли відбулась Хотинська війна?

 

А щоб отримати відповідь на ці запитання, ви повинні дізнатися та вивчити на уроці:

  •  причину морських походи козаків у першій половині ХVІІ ст..;
  •  роль козацтва в боротьбі з іноземними загарбниками
  •  постать Петра Кононовича-Сагайдачного;
  •  наслідки участі козацтва у Хотинській війні

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Вчитель

  І перше що ми розглянемо це: яка була причина морських походів козаків і чому ці походи ХVІІ ст. назвали добою героїчних походів?

 

І допоможе нам у цьому історичне джерело. Уважно прослухайте його і дайте відповідь на запитання

 

У своїй книзі «Подорожі» італійський мандрівник ХVІІ ст. П’єтро делла Валле писав:

 

«Турки не мають на Чорному морі жодного міста, що його не взяли б козаки…В усякому разі, вони зараз на чорному морі є такою силою, що коли додадуть більше енергії, то цілком його контролюватимуть…Після серйозних роздумів про їх стан я не маю сумніву щодо того, що з часом вони створять могутню республіку…»

 

Вчитель

 Чому П’єтро делла  Валле, переконував іранського правителя заручитися підтримкою козаків у боротьбі проти Туреччини?

 

Дитина(відповідь)

      На початку ХVІІ ст. козацтво набуває сили і відіграє важливу роль  не лише в Речі Посполитотій а й у Європі. Воно стає перепоною для турецьких нападів на українські землі і водночас здійснює походи проти турків і татар. Саме в козаках вбачали захисника християнської цивілізації від наступу ісламу.

 

Вчитель

Правильно!

    Часто на  наші землі  нападали турки і татари. Вони брали ясир, захоплювали чоловіків, жінок та дітей, щоб продати на невільницьких ринках. Українські полонянки потрапляли до гаремів чи ставали служницями. Хлопчиків забирали до казарм, щоб виховувати з них яничарів. Чоловіків чекала виснажлива праця або вони ставали гребцями на турецьких галерах.

 

Діти, ви почули невідомі слова: Ясир, Гарем, Яничари, Галера. Давайте дізнаємося їх визначення. Допоможе нам у цьому ………….., яка підготувала визначення слів.

 

Робота з термінами і поняттями

 

Дитина(пояснення)

Ясир - бранці, яких захоплювали турки й татари під час нападів на українські, російські й польські землі.

Гарем – жіноче приміщення в будинку мусульманина, де утримувалися жінки і наложниці господаря.

      Яничари – привілейована піхота в турецькій армії, що поповнювалася примусовим набором хлопчиків підданих – християн, які виховувалися для військової служби.

Галера – назва великого веслового військового судна в Османській імперії.

Давайте ж тепер закріпимо визначення!

Так що таке «галера»?

Що таке «ясир»?

Хто такі «яничари»?

Що таке «гарем»?

 

Дуже часто про роки нападу турків і татар на наші землі оспівувалося в народних піснях, які дійшли до нашого часу

Прослухайте …………………….,яка заспіває пісню «За річкою вогні горять».

А музику цієї пісні підготував вчитель музичного мистецтва нашої школи Іванов Олександр Вікторович!

 

За річкою вогні горять,

Там татари полон ділять.

Село наше запалили

І багатство розграбили,

Стару неньку зарубали,

А миленьку в полон взяли.

А в долині бубни гудуть,

Бо на заріз людей ведуть:

Коло шиї аркан в’ється,

І по ногах ланцюг б’ється.

А я, бідний, з діточками

Піду лісом, стежечками.

Нехай йому із водою...

Ось-ось чайка наді мною.

Дякую!

 

 

 

Вчитель

Так от будучи перепоною для турецьких нападів козаки  проводили морські походи. І саме цей період історики називають «добою героїчних походів».  Давайте розглянемо з вами визначення.

 

Робота з визначенням

Доба героїчних походів – це період двох десятиліть 17 ст, коли козаки здійснювали вдалі морські походи проти татар і турок, захоплювали їх укріпленні фортеці, руйнували їх і визволяли полонених українців.

 

 

Вчитель

Починаючи з кінця XVI ст., козаки здійснювали постійні напади на володіння Туреччини та Кримського ханства. Найбільшого розмаху козацькі війни з турками й татарами досягли в 10-20-х рр. XVII ст., викликаючи широкий відгомін у різних країнах Європи. З великою пошаною в народних піснях згадується про запорожців, що на маленьких і легеньких "чайках" перепливали бурхливе й підступне Чорне море.

Там от про службу на чайках нам розповість………., який підготував повідомлення!

Учень.

 Служба на "чайці" булла важкою, її екіпаж працював під сонцем, дощем, на вітрах, хвилях. Гребли переважно в три зміни, а складні обставини вимагали від екіпажу великого психічного й фізичного напруження. Тому перед походом проводили суворий відбір людей: козаків, неспроможних витримати службу на "чайці", не брали.

 Найефективнішим способом боротьби "чайок" з турецькими кораблями був абордаж. Група "чайок", маневруючи, примушувала атакований корабель розпорошувати артилерійський вогонь. У лічені хвилини, коли пушкарі готували гармати для наступних пострілів, "чайки" з блискавичною швидкістю підходили до корабля Оскільки вибухівка з гармат, розставлених на палубі високих галер, летіла вище "чайок", не завдаючи їм шкоди, козаки відразу забиралися на палубу і вступали в бій.

 Морські походи проводилися з метою послабити військову силу ворога, знищити його флот, зруйнувати найважливіші порти, звільнити невільників і захопити трофеї, змусити кримського хана припинити набіги на Україну і зайнятися обороною власних міст і узбережжя..

 

Вчитель

Діти, як ці морські походи проводилися ви дізнаєтеся з фрагменту історичного відео «Козацькі морські походи»

 Уважно подивіться! У вас на парті є табличка, в яку вам необхідно вписати роки переможних походів козаків

 

Перегляд відео

 

Давайте ж перевіримо чи правильно ви вказали дати

 

Учні

 Роки    Походи

…… рік знищення турецької фортеці Варна

…… рік здобуття фортеці Кафа

…… рік походу Сагайдачного на Стамбул

 

Вчитель

На відео згадувався гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний. Скажіть. Чим уславився цей гетьман?

 

Учень

Талановитий воєначальник, полководець під проводом якого проводилися морські походи козаків.

 

Вчитель

Погляньте на портрет Сагайдачного. Яким ви його бачите?

 

Учень

На мій погляд це сильна, смілива людина.

Вчитель

А краще нам про Петра Конашевича-Сагайдачного розповість………………, як отримала завдання на сьогоднішній урок підготувати повідомлення з презентацією. Але перед її виступом я хочу вам показати схему, яку ви заповните після презентації про гетьмана.

Уважно слухайте!

Будь ласка!

 

Презентація

 

Отже, ви прослухали біографію Петра Сагайдачного. А тепер складіть схематичну карту за допомогою дієслів:

Учні

 SHAPE  \* MERGEFORMAT

Відзначився хоробрістю, дипломатичністю

 

Вимагав визнання православної церкви і надання їй прав

 

Упорядкував козацьке військо, створивши дисципліновану армію

 

Очолив козацьку армію у битві під Хотином

 

Здійснив декілька переможних походів проти Османської імперії, Кримського ханства, Московської держави

 

Відстоював козацькі права та привілеї

 

Гетьман Петро Конашевич - Сагайдачний

 

Вчитель

  Як ви помітили П. К. Сагайдачний відіграв значну роль у період морських походів козаків та й взагалі в історії Ураїни ХVІІ ст. про нього навіть складали пісні, думи..

Прослухайте думу «Ой на горі та й женці жнуть» де згадується й про Сагайдачного.

 

 


 

Ой на горі та женці жнуть,
А попід горою,
Яром-долиною
Козаки йдуть.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Козаки йдуть.

Попереду Дорошенко
Веде своє військо,
Військо запорізьке,
Хорошенько.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Хорошенько.

А позаду Сагайдачний,
Що проміняв жінку
На тютюн та люльку,
Необачний.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Необачний.

"Гей, вернися, Сагайдачний,
Візьми свою жінку,
Віддай тютюн-люльку,
Необачний!
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Необачний!"
 


 

 

Вчитель

Діти, як ви можливо помітили П. К. Сагайдачний брав участь у Хотинській війні.

А розповість нам про неї ………….яка підготувала повідомлення з презентацією.

 

Одже, діти, давайте тепер закріпимо з вами:

В якому році відбулася Хотинська війна?

Яка її причина?

Яку роль у війні відіграв П. К. Сагайдачний?

Які її наслідки?

 

V. Підсумки уроку.

 Вчитель.

Одже, діти, ви готові відповісти на проблемні питання які ви ставили на початку уроку. Готові відповісти, чого ми навчилися? Що вивчили?

Давайте повернимся до наших кораблів та дамо відповідь на ті запитання:

 

Як ці кораблики називаються?

 

Які морські походи здійснювали козаки на початку ХVІІ ст.?

Відповідь

В першій чверті 17 ст. українське козацтво набирає сили і вже не лише відбиває татарсько-турецькі набіги на українські землі, а й здійснює далекі сухопутні та морські походи до Криму та Османської імперії

 

Чому здійснювалися морські походи козаків?

Відповідь

Морські походи проводилися з метою послабити військову силу ворога, знищити його флот, зруйнувати найважливіші порти, звільнити невільників і захопити трофеї, змусити кримського хана припинити набіги на Україну і зайнятися обороною власних міст і узбережжя

Чим уславився гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний?

Відповідь

Відомий гетьман Україми, організатор морських походів проти турків і татар.

Коли відбулась Хотинська війна?

Відповідь

1621р. в ході якої козацтво показало, що має значний вплив на хід міжнародних подій, стає важливим чинником на міжнародній арені.

 

Одже, початок 17 ст. славиться морськими походами козаків, які здійснювали їх через Чорне море до Османської імперії та Кримського ханства з метою захистити рідні землі від нападу турків та татар,захоплення портів,звільнення невільників. Історики цей період називають «добою героїчних походів». І важлива роль в цих походах належить легендарному гетьманові П. К. Сагайдачному, який з своїм військом розбив турків у битві під Хотином 1621 р., цим самим довівши, що могутність турецької армії являється лише міфом.

 

VІ. Домашнє завдання.

 

Так от про діяльність П. К. Сагайдачного вам і буде домашнє завдання

Для першої групи це написання повідомлення «Яка основна заслуга гетьмана у Хотинській війні»

 А для другої групи повідомлення «Історичні місця України пов’язані з ім’ям Сагайдачного»

 

 

VІІ Оцінення учнів.

 

docx
Додано
7 травня 2018
Переглядів
2667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку