Мотивація учнів: менше навчати – більше вивчати. Як мотивувати учнів до навчання НУШ?

Про матеріал
Сьогодення показує, що мотивація учнів до навчання – це виклик для вчителя, це взагалі один з трьох китів, на яких базується освіта. Наявність позитивної мотивації до навчання у здобувачів освіти є важливою умовою їх успішної навчальної діяльності.
Перегляд файлу

Мотивація учнів: менше навчати – більше вивчати.

Як мотивувати учнів до навчання НУШ?

Сьогодення показує, що мотивація учнів до навчання  – це виклик для вчителя, це взагалі один з трьох китів, на яких базується освіта. Сучасні діти перенасичені інформацією з Інтернету, тому не зовсім розуміють, що вони роблять в школі і навіщо там навчатися.

Навіть, коли діти вчаться за найкращими підручниками і з використанням найсучасніших освітніх технологій, це не принесе результату, якщо в них немає достатньої мотивації до навчання. Внутрішня і зовнішня мотивація – це ключовий чинник успішності навчання на всіх етапах.

З народження в нас переважає внутрішня мотивація. Тобто нагорода — це сам процес дослідження та пізнання нового.

Пізніше з’являється зовнішня мотивація. Наприклад, похвала чи, як у школі, гарна оцінка. Але в навчанні зовнішня мотивація приносить менші результати, ніж внутрішня. Навіть більше, якщо зовнішня нагорода постійно однакова й очікувана, людина знуджується і втрачає мотивацію. Найефективніше: стимулювати внутрішню мотивацію та підтримувати її позитивним зовнішнім фідбеком.

Давайте дітям більше свободи. Дозвольте їм самостійно обрати тему чи формат виконання завдання. Так вони зможуть креативніше підходити до виконання завдань.

Мотивація в мозку виникає від двох стимулів: нагороди та небезпеки. Нагорода — це те, що викликає в нас позитивні емоції. А небезпека — те, що викликає страх. Страх може стати ефективною методикою для навчання швидкої реакції на небезпеку. Наприклад, дитина торкнулася гарячої праски, отримала негативний досвід і тепер уникатиме цього. Проте в довготривалому навчанні цей метод не ефективний. Під впливом страху дитина зможе запам’ятати, що треба дивитися в обидва боки перед пішохідним переходом, але не зможе вивчити англійську мову. Натомість нагорода мотивує людину до навчання складних речей та навичок.

Сучасні діти потребують, щоб з ними говорили на рівних (учора вони лише освоювали месенджери, а сьогодні - це ТікТок та Інстаграм…) Усі швидкісні зміни вимагають від нас здогадатися про настрій, виспався чи посварився і т.д., щоб прийти в клас і розпочати урок.

Також на етапі мотивації важливо дати зрозуміти систему, за якою буде відбуватись навчальний процес, особливо, якщо система зазнала змін з минулого досвіду. Це також тренує учнів брати на себе відповідальність за результат та повністю відслідковувати свій прогрес, незважаючи на “склад розуму”, про який іноді говорять вчителі.

Перш за все, на етапі мотивації до навчання доречно створити атмосферу, де гуртується зацікавленість у процесі, замість культивації отримання гарних оцінок. Тут доречно проводити бесіди або інтерактивні вправи, щоб діти самі зрозуміли та визначили свою мотивацію та цілі, а також підкріпити їх наявністю вправ без оцінок, в тому числі, щоб працювати над уникненням страху зробити помилку. 

Також обдумую різноманітні прийоми:

  • цікаві аналогії, парадоксальні факти, прийом здивування;
  • змагання, квести з допомогою Classtime, «Всеосвіта»;
  • постановка цілей й очікуваних результатів на кінець року шляхом проєктної роботи;
  • інтерактивні активності та вправи з допомогою інтерактивної дошки тощо.

Цікаві завдання сприяють значному пожвавленню дій учнів на уроках, оптимізують процес навчання, роблять його більш ефективним і цікавим. 

Отже, необхідними умовами для підтримки, розвитку позитивної мотивації учіння є: використання цікавого ігрового матеріалу у ході навчальних занять; забезпечення оптимального мікроклімату в системі взаємин «учитель-учень», гуманного ставлення до дитини; створення «ситуації успіху» для кожної дитини, стимулювання її пізнавальної активності; ефективне застосування в навчанні ігрових педагогічних технологій.

  Наявність позитивної мотивації до навчання у здобувачів освіти є важливою умовою їх успішної навчальної діяльності.

 

docx
Додано
17 грудня 2023
Переглядів
220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку