Тема заходу: Мова моя рідна, мова моя солов’їна.
Мета заходу:Освітня: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору.
Виховна: сприяти формуванню основних світоглядних ідей; забезпечити моральне виховання учнів, формувати такі риси характеру, як: патріотизм, милосердя.
Розвиваюча: збагачення і ускладнення словарного запасу; розвиток вміння аналізувати, виділяти головне, порівнювати, узагальнювати і систематизувати. Обладнання: вишиті рушники, вислови про мову, портрети Тараса Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка, аудіозапис пісні «Мово рідна», сл. М. Підгірянки, муз. Б. Гірського та пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».
Учитель: доброго дня, добродії! Вітаємо вас у нашій господі. Сьогодні ми зібралися, щоб скласти теплі і ніжні слова про нашу рідну українську мову. Ми живемо на мальовничій землі – в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо ми. З задоволенням милуємось красою рідної природи, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови.
Учень:Босоніж стежка побіжить
левадою в городи...
Як любо тут, як славно жить
серед цієї вроди.
Кохаю край наш дорогий,
що зветься Україна.
Є в світі зваби немалі,
цікава стежка кожна…
Але до рідної землі
збайдужитись не можна.
Люби, шануй, піднось до зір
її пісні і мову.
Нема солодшої, повір,
За неї пречудову.
Учитель: Кожному народові дорога його мова. «Рідна мова дорога людині, як саме життя», - говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Підкреслюючи значення слова в людському житті, інша народна мудрість ставить його поряд із хлібом. Мова є одним із найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію. Українська – одна з найбагатших і наймелодійніших мов світу.
Учень: Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мова!
Учень: А Вкраїни ж мова – мов те сонце дзвінкотюче,
мов те золото блискуче,
вся і давність, і обнова – українська мова.
Учень: Що ж таке мова? У народі кажуть: слово до слова – зложиться мова. Тарас Шевченко говорив про мову так:
« Ну що б, здавалося слова…
Слова та голос – більш нічого…
а слово б’ється ожива,
як їх почує!..»
Учень: Мова – це багатюща людська криниця, у яку народ складає багатий досвід свого життя. Свої мрії, сподівання.
Як гул століть, як шум віків,
як буря подих – рідна мова,
вишневих ніжність пелюстків,
сурма народу світанкова.
Учитель: Любов до рідної мови починається ще з раннього дитинства. Мати, заколисуючи дитину, співає їй колискові пісні, доносить до маленького дитячого серденька слова рідної мови. І де , як не в колисковій пісні, відчувається краса рідного слова, яскравість і милозвучність мови.
Учень: І тихо мовляться слова,
І шепче зірка вечорова,
І чуть, як засина трава,
У колисковій рідній мові.
(Дві учениці по черзі підходять до колиски, вкладають своїх ляльок і співають їм колискові).
Учень:Люлі, люлі,
прилетіли гулі,
та й сіли на люлі,
Ой ви, гулі, не гудіть,
колисочки не будіть.
Колисочка хитається,
дитиночці дрімається.
Учень:Баю, баю, баю!
Дровець нарубаю
і в печі натоплю:
буде тепло в хаті,
буде дитя спати.
А-а-а!
(Діти виконую колискову для України. Н. Май «Люлі-люлі»)
Учитель: На мою думку, з таких гарних виконавиць колискових пісень виростуть прекрасні матері, які будуть прищеплювати своїм дітям добро, найкращі риси характеру. І, звичайно, навчатимуть любити свою землю і свою мову.До краси української мови зверталося багато письменників і поетів. Послухайте уривки з творів і скажіть, хто їх написав?
Учень: «Тече вода з-під явора,
яром на долину,
пишаються над водою
червона калина…»
Учень: «Садок вишневий коло хати,
хрущі над вишнями гудуть,
плугатарі з плугами йдуть…»
Учень: «Вітер з гаєм розмовляє,
шепче з осокою,
пливе човен по Дунаю
один за водою…»
Учень: «Зацвіла в долині
червона калина,
ніби засміялась
дівчина-дитина…»
Учитель: Так хто ж написав ці вірші? А скільки пісень написано на вірші Т. Г. Шевченка! Послухаєм одну з них.
(Звучить грамзапис пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»).
Учитель: Т.Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому? Він виступав як народний поет. Шевченко писав свої твори живою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники-наступники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко. Михайло Коцюбинський (демонструються портрети названих письменників). І в наш час письменники вчаться у Шевченка служити народові своєю творчістю.
(Учні виконують пісню Н. Май «Наш Кобзар»).
Учитель: Кожен з вас любить казки. А чи знаєте ви їх? Проведемо вікторину. Звідки ці уривки?
«Дід – за ріпку, бабка – за діда, тягнуть-тягнуть, а витягти не можуть».
«Жили-були дід та баба. Була в них курочка ряба. Знесла курочка яєчко. Не просте, а золоте»
«Прибігли мишенята і кажуть: - Потрібно колосок обмолотити. - А хто молотитиме? – запитав півник. - Тільки не я! – закричав Круть. - Тільки не я! – закричав Верть».
«Я по засіку метений, я на яйцях спечений, я від діда втік. Я від баби втік».
Учитель: Як тільки сходив сніг, дівчатка і хлопці виходили на лужок і починали водити хороводи, гралися у різноманітні ігри. Дуже багато ігор із співанками.
(Діти виконують «Подоляночку»).
Учитель: В українській мові дуже багато загадок, їх люблять відгадувати не тільки діти, а й дорослі. У загадці зашифрований якийсь предмет чи явище. Спостережлива людина завжди відгадає загадку. Перевіримо. Чи спостереж-ливі ви?
Отже, загадки.
Учитель: Ці слова ми майже не вживаємо в своїй мові. У нашій мові з’явилися нові більш популярні в наш час.
1. Помічник і прибиральник,
Над сміттям він в нас начальник.
Він з підлоги все збирає,
Ні пилинки не лишає. (Пилосос)
2. Змеле дрібно, і змішає,
На шматочки порубає.
Зробить і пюре, і сік.
Він – на кухні помічник. (Блендер)
3. Що за диво-агрегат?
Молотильний апарат?
М'ясо вправно він ковтає,
Фарш – в тарілочку складає. (М'ясорубка)
4. Хоч комп'ютеру він брат,
Але справжній акробат:
Навпіл сам складається,
В сумку поміщається. (Ноутбук)
5. Гучно музика десь грає…
Із кишені долинає.
Це ж друзяка мій, Антон,
Подзвонив на … (телефон)
6. Ця машина все уміє:
Гарно вишиває, шиє.
Нитка-змійка спритно в'ється…
Як же ця машина зветься? (Швейна)
7. Є в нім Інтернет мобільний,
Ігри, музика та фільми.
Цей сучасний телефон
Називається… (смартфон)
8. Вміє множити, ділити,
Вікна можна тут відкрити.
Якщо вміло працювати –
Може він в пригоді стати. (Комп'ютер)
9. Коли він вмикається –
Вітер в нім з'являється:
Теплотою огортає –
Мокрі коски висихають. (Фен)
10. Є на кухні білий дім:
Ох і холодно ж у нім!
В домі тім живуть продукти:
Овочі, напої, фрукти… (Холодильник)
11. Хоч маленький, прямокутний,
Та потужний, мов комп'ютер!
Є в нім ігри, Інтернет…
Зветься пристрій цей… (планшет)
12. Підійду я до коробки
І одну натисну кнопку.
Враз він прокидається –
Мультики вмикаються! (Телевізор)
13. Зашумів, загуркотів,
Гучно так заторохтів!
Через п'ять хвилин спинився:
Крем для торту вже зробився! (Міксер)
14. Завертіла, закрутила,
Чистим-чистим все зробила.
Хто ж ця пані геніальна?
Ця машина зветься… (пральна)
Учитель: До перлин української мови належать прислів’я та приказки. Віками їх складав народ, вони навчали людей мудрості. Пригадаємо, які є прислів’я та приказки.
Гостре словечко коле сердечко.
Не кидай слова на вітер.
Гризуться, як собака за кістку.
Голова без розуму, як ліхтар без світла.
Грається, як кіт з мишею.
Праця годує, а лінь марнує.
Земля чорна, а хліб білий родить.
Учитель:Як же не згадати про скоромовки, які розвивають мовлення людини, роблять його виразним і правильним. Поправляємось і ми у вимовлені скоро-мовок. А вони зараз смажаться в печі. Я гадаю, що вже готові.
Забули бобри забрати торби.
Буде бабі, буде й діду смачний борщик до обіду.
Учитель: Український народ любе жартувати. Якою б засмученою не була людина, але почувши дотепний жарт – посміхається. І миттєво сум проходить. А замість нього панує веселий сміх. Пожартуємо і ми.
(Діти читають смішинки)
Учитель: Безліч пісень і таночків вміщує скарбниця українського народу. Пісні про героїчне минуле України, видатних людей краю, жартівливі, ліричні, дитячі народ співає залюбки під час свят, відпочинку. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови, переплітаючись із чарівною мелодією.
(Діти виконують танок під пісню «Я маленька Українка»).
Учитель: Про красу української мови писало багато письменників і поетів. Людина любить свою рідну землю, країну, свій народ, свою мову. Ось як про українську мову говорять поети.
(Учні читають вірші про мову).
Учень: Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила?!
Учень: О, слово рідне! Шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між них левиний рев…
Учень: Кожен рідну мову має,
Всяк своєю розмовляє.
Чуєш – мукає телятко,
Весело ірже лошатко,
А кумкає – жабенятко.
Учень: Цуценятко гавкає,
Кошенятко нявкає,
Поросятко рохкає,
Соловейко тьохкає,
Гусочки гелгочуть,
Голуби туркочуть,
Горобчики цвірінчать,
А курочки сокорять.
Учень: Кожен рідну мову має
І своєю розмовляє.
Є і в тебе, друже, мова –
Рідна мова барвінкова.
Учень: Мова маминої ласки
І бабусиної казки.
Вона в книжці оселилась,
Вона в пісні заіскрилась.
Учень: Мова дідуся і тата,
Героїчна і завзята,
З чумаками в Крим ходила,
Рідну землю боронила,
Сталь варила, хліб пекла,
Навіть в космосі була.
Ось яка вона чудова
Українська мова.
(Учитель читає вірш Володимира Каплуна «Рідна мова – Божий дар»)
Щиглик-батько щебетав
Щигленяток научав:
«Щоб належну гідність мати –
Рідну мову треба знати!
Від непам’ятних ще літ
Бог створив цей гарний світ.
Всій пташині поосібно
Дав ось мову власну, рідну…
Й кожна із пташок отих
До своїх діток малих
Щебече щодня свобідно
Лиш на мові своїй, рідній!
Перепілка: «Під-пі-літь…»
Ластівочка: «Фіть, фіть, фіть…»
Цір – горобчик повторяє,
А зозуля: «Ку-ку» знає.
«Тьох-тьох» -кличуть солов’ї.
«Кру-кру» -дужі журавлі.
Чайка скиглить, ніби плаче,
А ворона сумно кряче.
Так ось, бачте, - вся пташня
Розмаїто і щодня
Мовою своєю кожне –
Словословить ім’я Боже!»
Тож затямте, діточки,
Не як будь-котрі пташки,
Але так, як мама й тато,
Ви повинні щебетати!
Запитаю й вас, батьки,
Чи ж ми гірші за пташки,
Що з дітьми у власнім домі
Розмовляєм по-чужому?
Вина цього – лиш у вас!
Та ж писав Кобзар-Тарас,
Щоб чужого научатись,
Але свого не цуратись!
Приклад з щиглика беріть –
І вже з перших днів (не літ)
До дітей своїх з любові
Говоріть на рідній мові!
Рідна мова – Божий дар,
Що нам дав всесвіту Цар!
Рідну мову треба знати.
Шанувати і плекати!
Учитель: Вивчати рідну мову вам допоможе школа, уроки мови. Любіть її всім серцем. Вона наша гордість. Не цурайтесь нашої співучої мови, не соромтесь нею говорити.
Учень: Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
У потічка веселого, що струмує річкою,
У пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Учень: Учитися, брати мої,
Думайте, читайте.
І чужому научайтесь
Й свого не цурайтесь.
Учень: Розцвітай же, слово,
І в родині, і у школі.
Й на заводі, і у полі.
Пречудесно, пречудово –
Розцвітай же, слово!
Учень: Хай і знов калина
Червоніє, достигає,
Всьому світу заявляє:
«Я – країна Україна –
На горі калина!»
Учитель: Наша зустріч завершується. Думаю, що до ваших сердець дійшли слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. Мова – якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування, як держава і народ. Сподіваюсь, що ви ще глибше відчули, який то неоцінений скарб – наша рідна мова, що її потрібно не лише любити, а й берегти, як зіницю ока.
(Звучить запис пісні «Мова колискова»)
1