Мова програмування Паскаль. Алфавіт. Основні команди

Про матеріал

Мова програмування Паскаль. Алфавіт. Основні команди. Подано конспект, презентація, інтерактивна вправа, опорний конспект і інші додаткові матеріали до уроку.

Перегляд файлу

Урок 1.

Тема : Мова програмування Паскаль. Алфавіт.  Основні команди.

Мета :   ознайомити учнів з  мовою

               програмування Паскаль: алфавітом, поняттям синтаксис,семантика; структурою програми , службовими словами, з правилами запису ідентифікаторів програми.

               розвивати мислення,  уважність.

               виховувати інтерес до предмету.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: комп'ютери, презентація, таблиці, опорні конспекти.

Учні повинні знати :  що являють  собою мови програмування, які є мови програмування, історичну довідку мови програмування Паскаль,

загальну структуру програми,  основні поняття мови програмування Паскаль( імена, службові слова, оператори)

Учні повинні вміти :  розрізняти основні частини програми ( описову і виконавчу) для чого вони призначені, конструювати загальний вигляд програми, розрізняти службові слова.

Хід уроку.

 1. Організаційна частина (1 хв) .

2. Актуалізація опорних знань. ( 10 хв)

Проводимо бесіду про раніше вивчені поняття,а саме:

  •       Що являє собою програма?
  •       Хто пише програми?
  •       Що необхідно знати, щоб створити програму?
  •       Як поділяються мови програмування?
  •       Які є мови програмування? '
  •       Для чого потрібно вивчати мови програмування? Наголошуємо, що будемо вивчати мову програмування Паскаль. Даємо історичну довідку про створення мови програмування Паскаль:

       Одна з найпопулярніших мов програмування - це мова Паскаль, яка дозволяє записувати команди, завдяки яким комп'ютер може розв'язувати математичні задачі, обробляти тексти, будувати зображення на екрані дисплея.

Турбо Паскаль з'явився на ринку програмних продуктів у 1984 році й зробив справжню революцію у програмуванні . До цього під час вивчення програмування перевага найчастіше віддавалась Бейсику - простому, дешевому . легкому для засвоєння. Паскаль був апаратно залежним, дорогим і складним. Коли з'явився Турбо Паскаль, . становище змінилось. Турбо Паскаль складається з мови програмування і середовища, що забезпечує зручну і продуктивну  роботу. Вивчення Паскаля, як мови програмування іде разом із вивченням усієї системи Турбо Паскаль.

Мова програмування Паскаль була розроблена Н.Віртом у 1968-1970 роках і одержала визнання завдяки
наочності програм і легкості під час вивчення. Вона стала основою для розробки інших мов програмування
(наприклад    Ада, Модула-2). 

Перша версія Турбо Паскаля використовувалася не довго, вона з'явилася у 1983 році, а вже в 1984 році замінила «друга версія», що поширилась. До осені 1985 року з'являється третя версія, яка ще зручніша в роботі.

Четверта версія (1988 рік) показала Турбо Паскаль в новому вигляді (з'явилося нове середовищі компілятор став умонтованим). Восени цього ж року вийшла п'ята версія, у якій з'явився вмонтований відладчик. А 1989 році - версія 5.5, що дала змогу перейти до об'єктно орієнтованого програмування.

Шоста версія вже забезпечувала багатовіконний і багатофайловий режим роботи, використання миші,  застосування об'єктно-орієнтованого програмування, мала вмонтований асемблер та інші можливості.

У 1992 році фірма Borland International випустила два пакети програмування мовою Паскаль - це Borlan Pascal 7.0 і Turbo Pascal 7.0.

Пакет Turbo Pascal 7.0 використовує новітні досягнення у програмуванні. Він може використовуватись практично на будь-якій машині та є відносно дешевим. Мова цієї версії має широкі можливості та велику бібліотеку модулів. Середовище програмування дає змогу створювати тексти програм, компілювати їх, знаходити та виправляти помилки компонувати програми з окремих частин, використовувати модулі, відлагоджувати та виконувати програми ;

Існує кілька версій системи програмування, які містять транслятори, редактори, різні сервісні функції для роботи з файлами, а також бібліотеки, що дозволяють будувати зображення, використовувати в програмні засобі операційної системи MS DOS тощо.

2.Вивчення нового матеріалу (20-25 хв)

При поясненні використовуємо презентацію «Мова програмування Паскаль.Алфавіт. Основні команди.»

Отже, комп'ютер, як відомо, працює за певною програмою, що складене

спеціальною мовою програмування. Наша мета — розглянути мову програмування Паскаль.

Кожну формальну мову визначає три складові частини : алфавіт, синтаксис та семантика.

1. Алфавіт мови програмування.

Алфавіт — це сукупність символів , з яких будують всі конструкції мови. До алфавіту мови Паскаль входять:

    латинські та українські букви,

  •         арабські цифри,       ,
  •         знаки арифметичним операцій,
  •         знаки відношень,
  •         розділові знаки.

Синтаксис задає правила побудови всіх конструкцій мови.

Семантика визначає правила пояснення цих конструкцій.


Алфавіт

  • латинські символи
  • символи кирилиці
  • цифри від 0 до 9
  • математичні символи:

      +   -   *   /   =   <   >

  • розділові знаки:

       ( )  [ ]  { }  ,  .  :  ;   

 

 

 

 

Слова

  •  службові
  •  ідентифікатори
  •  стандартні імена

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Команди

  • введення – виведення;
  • присвоєння;
  • складена;
  • розгалуження;

циклу

 

 


 

2. Основні поняття мови Паскаль                                                                         А) Імена користувача (ідентифікатори). Ідентифікатори, або імена користувача

 

Правила утворення імен користувача:

  1. Ім’я може складатися лише з латинських літер, цифр і символа “_”;
  2. Ім’я не може бути службовим словом;
  3. Першим символом є буква;
  4. Літери можуть бути великими або малими;
  5. Імена повинні бути короткими і відповідати суті об’єкта;
  6. Пропуски в іменах не допускаються;
  7. Два різні об’єкти не можуть мати одне ім’я.

 

Приклади правильно утворених імен :  a, b, x, a1, a2, alpha, cat, My_name,Z_1

 

Стандартні імена

  • Типи даних
  •  Стандартні  сталі (константи)
  •  Стандартні функції
  •  Команди

 

Б) Службові слова, оператори, коментарії.

Окремі англійські слова використовують для побудови мовних конструкцій і їх називають зарезервованими або службовими. Використання цих слів чітко регламентоване, а у тексті їх виділяють (у письмовому тексті — підкреслюють). Наприклад, program, begin, end.

Дії, які треба виконати у програмі над початковими даними для результату, задають за допомогою операторів. Всі оператори Паскалю можна поділити на два класи — прості та складні. До простих належать оператори :

присвоєння, процедури, переходу, порожній.

Складними є оператори, які містять у собі інші оператори. Такими є:

складений оператор, умовні оператори, оператори циклу, оператор приєднання.

Для пояснень у програмі застосовують коментарі. Як коментар можна використати довільну послідовність символів, взяту у фігурні дужки { }. Коментар у програмі записують для користувача, тому транслятор його ігнорує.

Призначення і написи команд


 

And і

Array – масив

Begin – початок

Case – вибір

Const – сталі (константи)

Divділення без остачі

Doвиконати

Downtoуниз до

Elseінакше

Endкінець

File – файл

For – для

Function – функція

 

Gotoперейти до

If якщо

Label позначка (мітка)

Modостача від ділення

Not не

Of –  з

Or – або

Procedure – процедура

Program –  програма

Record –  запис

Repeat – повторювати

Then то

Whileпоки (доки)


 

3.Загальна структура програми на мові Паскаль.

 

Структура Паскаль-програми


Програма складається з двох частин:


 

 


описової    

Program <назва програми>;

<Розділ описів та оголошень>;

Begin

 <Розділ команд>;

End.

 

 

Складена команда:

begin

<Команда 1>; …

<Команда n>;

end;

 

 

виконуваної

 

Команди:

Введення    

    Read(…);

Readln(ім’я змінної);

присвоєння 

<ім’я змінної>:= <вираз>;

виведення

Write(…);

writeln(ім’я змінної);


Програма    складається   з   описової   частини   (заголовок, розділи   описів   та оголошень) та виконуваної - розділу команд.

 Розділ оголошення змінних. У мові Паскаль усі змінні обов'язково потрібно оголосити на початку програми у розділі оголошень.

Розділ команд. Цей розділ містить команди, призначені для перетворення даних. Команди прийнято записувати одна за одною. Кожну команду потрібно відділяти одну від одної. Програма закінчується крапкою.

 

3. Закріплення вивченого матеріалу. (8 хв)

Розглядається   структура програми більш детально: службові слова,команди, описи, імена програми.

усні вправи:

1. Визначити, які з наведених послідовностей символів є іменами :

а)А1;      б)1А ;    в)А+1;   г) 8;   ґ) ля   д)Х123 ; є) Summa.

2. Побудувати, якщо це можливо, п'ять різних імен :

а) використовуючи лише маленьку латинську букву а;  б) використовуючи лише    цифру 5 і букви а,в.

3. Інтерактивна вправа «Конструктори»

Потрібно сконструювати загальний вигляд програми  для цього можна  використати такий  записи програми (записи)

 

Program <назва програми >;

< розділ описів і оголошень>;

Begin

<розділ команд> ;

End.

 

І ще допоміжні записи   , які містять помилки :

 

Program pl

Program

<розділ команд>

Begin :

End,

Eng

…….

Вedin

End;

 

Учень  серед всіх  має вибрати правильні. Якщо будуть допущені помилки, то їх слід виправити разом з усіма учнями .

Запитання для самоконтролю

  1. Хто створив мову  і яке призначення мови Паскаль?
  2. Яка відмінність між алфавітом алгоритмічної та української мов?
  3. Для чого потрібні службові слова?
  4. Розкажіть про правила утворення імен.
  5. З яких частин складається програма?
  6. Як відокремлюються команди у програмі?
  7. Назвіть імена, які користувач утворив правильно:

  а) a, a1, 2a, a+1;

 б) aa, aa+aa, for, begin;

 в) Myname, my_number, do.

  1. Якого значення набуде змінна А після обчислення виразів:

 а) A:= 8 + 4 * 2 – 3;

 б) A:= 3 * 6 + 3 * 5 + 3 * 4?

 

 

 

 

4. Підсумок уроку. (1 хв)

Домашнє завдання: Вивчити конспект уроку. Вміти відповідати на запитання.

Запитання для самоконтролю (Д/З)

  1. Хто створив мову  і яке призначення мови Паскаль?
  2. Яка відмінність між алфавітом алгоритмічної та української мов?
  3. Для чого потрібні службові слова?
  4. Розкажіть про правила утворення імен.
  5. З яких частин складається програма?
  6. Як відокремлюються команди у програмі?
  7. Назвіть імена, які користувач утворив правильно:

     а) a, c a1, 12a, a*1;

          б) мa, aa+aa, to, еnd;

          в) Mys, my_sum, do.

  1. Якого значення набуде змінна А після обчислення виразів:

    а) D:= 10 + 4/ 2 +5;

    б) C:= 5* 6 - 3 * 5 +10 / 4?

 

 

1

 

Перегляд файлу

 Інтерактивна вправа «Конструктори»

Потрібно сконструювати загальний вигляд програми  для цього можна  використати такий  записи програми (записи)

 

Program <назва програми >;

< розділ описів і оголошень>;

Begin

<розділ команд> ;

End.

 

І ще допоміжні записи   , які містять помилки :

 

Program pl

Program

<розділ команд>

Begin :

End,

Eng

…….

Вedin

End;

 

Учень  серед всіх  має вибрати правильні. Якщо будуть допущені помилки, то їх слід виправити разом з усіма учнями .

 

Перегляд файлу

Запитання для самоконтролю

  1. Хто створив мову  і яке призначення мови Паскаль?
  2. Яка відмінність між алфавітом алгоритмічної та української мов?
  3. Для чого потрібні службові слова?
  4. Розкажіть про правила утворення імен.
  5. З яких частин складається програма?
  6. Як відокремлюються команди у програмі?
  7. Назвіть імена, які користувач утворив правильно:

  а) a, c a1, 12a, a*1;

 б) мa, aa+aa, to, еnd;

 в) Mys, my_sum, do.

  1. Якого значення набуде змінна А після обчислення виразів:

 а) D:= 10 + 4/ 2 +5;

 б) C:= 5* 6 - 3 * 5 +10 / 4?

 

 

 

 

 

Запитання для самоконтролю (Д/З)

  1. Хто створив мову  і яке призначення мови Паскаль?
  2. Яка відмінність між алфавітом алгоритмічної та української мов?
  3. Для чого потрібні службові слова?
  4. Розкажіть про правила утворення імен.
  5. З яких частин складається програма?
  6. Як відокремлюються команди у програмі?
  7. Назвіть імена, які користувач утворив правильно:

  а) a, a1, 2a, a+1;

 б) aa, aa+aa, for, begin;

 в) Myname, my_number, do.

  1. Якого значення набуде змінна А після обчислення виразів:

 а) A:= 8 + 4 * 2 – 3;

 б) A:= 3 * 6 + 3 * 5 + 3 * 4?

 

Перегляд файлу

Мова програмування Паскаль. Алфавіт. Основні команди.

 

 

Історична довідка:

Рік створення:      1960

Автор:     професор Ніколаус Вірт зі Швейцарії

Призначення:        навчання студентів програмуванню

Використання:      розвязування різноманітних задач

 

 


Алфавіт

  • латинські символи
  • символи кирилиці
  • цифри від 0 до 9
  • математичні символи:

      +   -   *   /   =   <   >

  • розділові знаки:

       ( )  [ ]  { }  ,  .  :  ;   

 

 

Слова

  •  службові
  •  ідентифікатори
  •  стандартні імена

 

 

Команди

  • введення – виведення;
  • присвоєння;
  • складена;
  • розгалуження;
  • циклу

 


 

 

Ідентифікатори, або імена користувача

 

Правила утворення імен користувача:

  1. Ім’я може складатися лише з латинських літер, цифр і символа “_”;
  2. Ім’я не може бути службовим словом;
  3. Першим символом є буква;
  4. Літери можуть бути великими або малими;
  5. Імена повинні бути короткими і відповідати суті об’єкта;
  6. Пропуски в іменах не допускаються;
  7. Два різні об’єкти не можуть мати одне ім’я.

 

Приклади правильно утворених імен :  a, b, x, a1, a2, alpha, cat, My_name,Z_1

 

Стандартні імена

  • Типи даних
  •  Стандартні  сталі (константи)
  •  Стандартні функції
  •  Команди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура Паскаль-програми


Програма складається з двох частин:


 описової    

Program <назва програми>;

<Розділ описів та оголошень>;

Begin

 <Розділ команд>;

End.

 

 

Складена команда:

begin

<Команда 1>; …

<Команда n>;

end;

 

 

 

виконуваної

 

Команди:

Введення         Read(…);

Readln(ім’я змінної);

присвоєння 

<ім’я змінної>:= <вираз>;

виведення

Write(…);

writeln(ім’я змінної);

 

 

 

 

 


 

 

 

Запитання для самоконтролю:

  1. Хто створив мову  і яке призначення мови Паскаль?
  2. Яка відмінність між алфавітом алгоритмічної та української мов?
  3. Для чого потрібні службові слова?
  4. Розкажіть про правила утворення імен.
  5. З яких частин складається програма?
  6. Як відокремлюються команди у програмі?
  7. Назвіть імена, які користувач утворив правильно:

  а) a, a1, 2a, a+1;

 б) aa, aa+aa, for, begin;

 в) Myname, my_number, do.

  1. Якого значення набуде змінна А після обчислення виразів:

 а) A:= 8 + 4 * 2 – 3;

 б) A:= 3 * 6 + 3 * 5 + 3 * 4?

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мова програмування Паскаль.Алфавіт. Основні команди.

Номер слайду 2

Основні поняття мови Паскаль Алфавіт латинські символи символи кирилиці цифри від 0 до 9 математичні символи: + - * / = < > розділові знаки: ( ) [ ] { } , . : ; ‘ Команди введення – виведення; присвоєння; складена; розгалуження; циклу Слова службові ідентифікатори стандартні імена Рік створення: 1960 Автор: професор Ніколаус Вірт зі Швейцарії Призначення: навчання студентів програмуванню Використання: розв’язування різноманітних задач Історична довідка

Номер слайду 3

Службові слова Призначені для написання команд. Goto – перейти до If – якщо Label – позначка (мітка) Mod – остача від ділення Not – не Of – з Or – або Procedure – процедура Program – програма Record – запис Repeat – повторювати Then – то While – поки (доки) And – і Array – масив Begin – початок Case – вибір Const – сталі (константи) Div – ділення без остачі Do – виконати Downto –униз до Else – інакше End – кінець File – файл For – для Function – функція

Номер слайду 4

Ідентифікатори, або імена користувача Правила утворення імен користувача: Ім’я може складатися лише з латинських літер, цифр і символа “_”; Ім’я не може бути службовим словом; Першим символом є буква; Літери можуть бути великими або малими; Імена повинні бути короткими і відповідати суті об’єкта; Пропуски в іменах не допускаються; Два різні об’єкти не можуть мати одне ім’я. Приклади правильно утворених імен a, b, x, a1, a2, alpha, cat, My_name, Z_1

Номер слайду 5

Стандартні імена Типи даних Стандартні сталі (константи) Стандартні функції Команди

Номер слайду 6

Структура Паскаль-програми Програма складається з двох частин: описової виконуваної заголовок розділ описів розділ команд та оголошень Program <назва програми>; <Розділ описів та оголошень>; Begin <Розділ команд>; End. Команди Введення присвоєння виведення Read readln Write writeln <ім’я змінної>:= <вираз> Складена команда: begin <Команда 1>; … <Команда n>; end;

Номер слайду 7

Запитання для самоконтролю: Хто створив мову і яке призначення мови Паскаль? Яка відмінність між алфавітом алгоритмічної та української мов? Для чого потрібні службові слова? Розкажіть про правила утворення імен. З яких частин складається програма? Як відокремлюються команди у програмі? Назвіть імена, які користувач утворив правильно: а) a, a1, 2a, a+1; б) aa, aa+aa, for, begin; в) Myname, my_number, do. Якого значення набуде змінна А після обчислення виразів: а) A:= 8 + 4 * 2 – 3; б) A:= 3 * 6 + 3 * 5 + 3 * 4?

Перегляд файлу

Program <назва програми >;

< розділ описів і оголошень>;

Begin

<розділ команд> ;

End.

Program pl

Program

<розділ команд>

Begin :

End,

Eng

…….

Вedin

End;

Program <назва програми >;

< розділ описів і оголошень>;

Begin

<розділ команд> ;

End.

Program pl

Program

<розділ команд>

Begin :

End,

Eng

…….

Вedin

End;

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Лінійні (прості) програми Команди: введення; присвоєння; виведення. Задача: Задано два цілі числа. Знайти їх суму, добуток, різницю. Дано: a,b. Знайти: s,d,r. Обчислення: s=a+b d=a*b r=a-b Виведення результатів S,d,r початок Введення даних a,b S:=a+b D:=a*b R:=a-b кінець Program z1; Var a,b,s,d,r : integer; Begin read (a,b); s:=a+b; d:=a*b; r:=a-b; writeln(‘s=‘,s); writeln (‘d=‘,d); writeln (‘r’=‘r); End.

Номер слайду 2

Запитання для самоконтролю: Які службові слова використовуються для запису лінійних програм? Яка стандартна команда забезпечує введення інформації у Паскалі? Яка команда призначена для виведення інформації? Як записується команда присвоєння? Яке її призначення?

zip
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
10305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку