Мовленнєве заняття з використанням коректурних таблиць
«Листопад зимі ворота відчиняє. Звук –С-»
(для старшого дошкільного віку)
Мета: розвивати фонематичний слух, логічне мислення, пам'ять, діалогічне мовлення, артикуляційну та дрібну моторику; активізувати мовленнєву діяльність, формувати правильну вимову звуку –С-; удосконалювати вміння звязно висловлюватись, спираючись на коректурні таблиці та мнемотехніку; уточнювати та систематизувати знання дітей про осінні та зимові явища в природі, житті тварин та птахів; удосконалювати навички складання складносурядних речень; закріплювати вміння знаходження слів зі звуком –С-, знати його характеристику, самостійно утворювати відкриті та закриті склади; формувати комунікативні навички, інтонаційну виразність мовлення, позитивний настрій на участь у занятті.
Матеріал: репродукції осені та зими, ноутбук, м’яч, осінні листочки, сніжинки, коректурні таблиці, предметні картинки птахів зі звуком –С-, фломастери, перфокарти, звукові пенали, конверт, лист.
Попередня робота: закріплення правильної вимови звука –С-, уточнення назв птахів та їх диференціація на перелітних і зимуючих, розучування пальчикової гімнастики «Осіннє листя», фізхвилинки «Осінні клопоти».
Хід заняття
1.Організаційний момент.
Любі діти, вже до нас завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром!
«Доброго ранку!» - мовимо за звичаєм
Доброго ранку кожному зичимо.
2.Мотивація навчальної діяльності.
-Діти, коли я сьогодні зранку йшла до дитячого садочка, то мені на руку впав останній осінній листочок, але це не просто листочок, на ньому був прикріплений якийсь конверт. Читаю, що написано на конверті. «Дітям з дитячого садочка №2 «Іскорка» м.Шостки, група «Кіндер-сюрприз». Вірно, це нам! Як ви думаєте, що може в ньому бути? Вам цікаво від кого цей конверт? Ось що в ньому: «Любі діти, добрий день, дуже швидко пролетіли моїх чарівних та казкових три місяці. Я встигла багато чого вам подарувати. Але мій час підходить до завершення і мені вже час з вами прощатися, бо треба передавати наш чарівний посох іншій господарці природи».
-Діти, чи здогадалися ви, хто нам написав цього листа? А кому осінь буде передавати свій чарівний посох? Так, тому що сьогодні 1 грудня – перший день зими, і якби осінь не хотіла з нами залишитися, та зимі треба дорогу уступати, бо це правила природи. А яким чином ми можемо подякувати осені? Так, ми можемо згадати все про осінь.
Давайте поговоримо про це!!!
3.Читання вірша вихователем під музичний супровід.
Листопад
Листопад. Холодний вітер
Загойдав деревам віти, День короткий, сонце низько,
І зима уже так близько.
Десь безлистий гай сумує,
Щебету птахів не чує
І застигло в тузі поле
Переоране і голе.
Горобина – у намисті. Під ногами – килим з листя.
Хазяйнує пізня осінь.
-Ви прослухали вірш Анатолія Камінчука. Який настрій передає автор?
(прощальний, невеселий, сумний).
3. В конверті від нашої чарівниці осені є не тільки лист, а ще й завдання, які нам потрібно виконати. Осінь зашифровала прислів’я. Давайте спробуємо його прочитати. Хто повторить? Що воно означає?
4.Звучить музика (звуки вітру).
-Діти, ви чуєте якісь звуки? Що це може бути? А ну послухайте уважно.
Так, це вітерець. А скажіть, будь ласка, а восени вітер який? (легкий, холодний, різкий, сильний, поривчастий). А взимку який вітер? (морозяний, сильний, холодний)
Трохи вдихнули, як легкий вітерець подули.
Глибоко вдихнули, як сильний вітер подули.
5.Гра «Осінь-Зима»
«Вітерець розкидав осінні листочки та зимові сніжинки. Та пропонує нам пограти в гру «Осінь-Зима».
-Кому попадеться листочок, той – розповідає про осінь, а кому сніжинка – про зиму! Станьте в пари. Листочок поєднався зі сніжинкою.
-Можна користуватися таблицею-помічницею.
(розповідь дітей про осінні та зимові явища за коректурною таблицею).
Після кожного названого явища діти складають листочки та сніжинки у кошик вихователю.
Восени сонце погано зігріває землю, а взимку сонце зовсім не зігріває землю.
Восени земля стає холодна, і на ній починає в’янути травичка. Взимку земля холодна і тверда.
Восени на деревах жовтіють листочки, і опадають. Взимку дерева вкриваються снігом, або стоять голі.
Восени дикі звірі готуються до зими, а пташки відлітають в теплі краї. Взимку з нами залишаються зимуючі пташки.
Діти сідають.
7.Ознайомлення зі звуком –С-. Характеристика звуку. Утворення складів.
(на дереві із зображеннями птахів: соловей, ластівка, синиця, снігур, сорока, сова)
Птахи зажурені, поки ми гралися з вітерцем з їх назв вилетів один звук, тепер _оловей, _ иниця, _орока, _ова.
-Якого звуку не вистачає? (-с) Ми можемо його повернути, якщо правильно визначимо, що це за звук. Який звук –С-? ( приголосний, твердий).
Подружимо звук –с- з голосними.
8.Дидактична вправа «Спіймай склад»
Вихователь кидає дітям м’яч і називає кожному звуки, а діти повинні утворити склад і повернути м’яч вихователю.
С,а –са, с,о-со, с,у-су, с,и-си, с,е-се та закриті склади.
Ось ми і з'ясували про звук –с-. Давайте повернемо його птахам.
Діти називають птахів вже зі звуком –С-.
Хто тут зайвий? (соловей) Чому? Соловей відлетів в теплі краї. А ми давайте зараз повторимо пташок, які залишилися з нами зимувати. Молодці!
9.Гра «Склади речення»
Діти складають речення за схемою. Скільки слів у реченні? Треба скласти речення про осінь та зиму, використовуючи допоміжне слово А.
«Осінь закінчилась, а зима почалась».
-Хто хоче повторити це речення? Хто повторить це речення радісно, сумно, пошепки?
10.Давайте на згадку про осінь потанцюємо. Запрошую вас на фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка «Осінні клопоти»
Діти в супроводі віршованого тексту удають, що виконують згадані у віршованому тексті трудові дії в природі.
Прийшла осінь нам на втіху.
(Задоволено похитують голівкою, руки — на поясі.)
Всі приємний клопіт мають.
(Показують руками довкола себе.)
Йдуть до гаю по горіхи.
(Стають навшпиньки й імітують зривання горіхів із дерева.)
Лісові грибки збирають.
(Присідаютьудаючи, що збирають гриби.)
Трусять яблука та сливи.
(Підводяться удаючи, ніби то трусять дерева в садку.)
А на грядках, як годиться,
Вже достигли та вродили
Ріпа, буряки, морквиця.
(Нахиляються, імітуючи виривання коренеплодів.)
Тож працюймо, не лінімось.
(Ритмічні оплески.)
Вдячно осені вклонімось!
(Діти схрещують долоні на грудях і низько вклоняються.)
11.Відпочили трішки! А тепер перед нами наступне завдання, яке ми повинні виконати. Складання оповідання, використовуючи мнемотехніку. Кожна дитина бере собі картинку. Кожна картинка кріпиться на плакат на дошці у ході розповіді. Яка гарно розповідь в нас вийшла, молодці! І наша коротенька розповідь тепер схематично зображена на плакаті.
А тепер уявимо себе деревцями і перетворимось на них.
Ми міцні дерева, які простояли всю осінь, милуючи око осінніми листочками. Жовте листячко шелестіло від подиху вітру (ш-ш-ш), але з настанням глибокої осені воно почало стрімко змінювати свій колір, і листя стало поступово опускатися на землю. Тільки дерево через це не сумує, бо воно знає, що так потрібно, і готується зустрічати зиму.
13.Практичне завдання (за столами).
Осені потрібно відступати та свій посох зимі передавати. Діти, осінь вам принесла цікаві картинки і пропонує визначити, де заховалась зима. Робота з перфокартами. Діти, подивіться які картинки лежать у кожного з вас на столі. Перед вами різні явища природи, але вам треба замалювати кружечки тільки біля тих зображень, які відповідають зимі.
Пальчикова гімнастика «Осіннє листя».
Раз, два, три, чотири, п'ять, - загинаємо пальчики, починаючи з великого
Будем листячко збирать. - стискаємо і розжимаємо кулачки
Листя берези, - загинаємо пальчики, починаючи з великого
Листя горобини,
Листочки тополі,
Листя осики,
Листочки дуба ми зберем,
Мамі осінній букет віднесем - пальчики «крокують» по столу.
Молодці, ви всі дуже гарно впоралися з цим завданням і стали дуже обізнаними про ці пори року. Зараз відкладіть картинки на край столу. А перед собою кладемо перфокарти та звукові пенали, і зробимо звуковий аналіз слова «Зима».
Діти, за те, що ви так гарно впоралися з усіма завданнями від осені, вона вона передала вам свої щедрі гостинці!!!Вихователь роздає дітям яблука.
14. Підсумок. Наше заняття підходить до завершення. А зараз у вас є можливість висловити свої думки про наше заняття. Діти, як ви вважаєте, чи вдалося нам сьогодні довести Осені, що вона недарма до нас в гості приходила аж на три місяці? Ми все про неї знаємо, чи не так? А про зиму? Всі ви були активні, старанні, показали гарні знання і правильно вимовляли звук –С-. Що вам найбільше сподобалось на занятті?