Мета : зацікавлювати вивчати рідну мову, розвивати інтерес до
предмету “ Українська мова”, поширювати знання,
використовуючи додаткову літературу “Дидактичні ігри
на уроках”, “ Цікави вправи”, “Цікава граматика “ тощо,
виховувати любов до рідної мови.
Сценарій заходу:
І.Організація класів.
На змістовний конкурс “ Цікава Граматика”
Зібрались 5-ті класи.
Запитань цікавих низка
Приготовлена для вас.
Запитаю для порядку:
Чи готові ви до гри?
Тож, назвіть себе спочатку.
В нас команд сьогодні дві!
( Капітани команд оголошують назву своєї команди: “ Кмітливчики”,
“ Мовники”.)
ІІ. Основна частина.
І Конкурс “ Вислови про мову”.
1 команда:
1 уч. “ Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов”їну”. ( В. Сосюра)
2 уч. “ Ну що б здавалося, слова...
Слова та голос- більш нічого.
А серце б”ється – ожива,
Як їх почує.” ( Т. Шевченко)
3 уч. “ Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід,
Моя ласкава , мамина єдина-
Щебече соловейком на весь світ”. ( Н. Рій)
4 уч. “ Вивчайте мову українську-
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову” ( А. Каніщенко)
Вчитель:
Мова... Це душа народу, його багатство. Найбільше і найдорожче добро кожного народу- його мова. Отож, вивчаймо, любімо та плекаймо її!
“ Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкоголоса,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна,жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов”їна, барвінкова,
Українська рідна мова”.( З.Семеряк)
ІІ команда:
1 уч. “ Мова українська, мово моя мила,
Ти уся із співу , весняних дібров.
Ясна – як усмішка, чиста- як сльозинка,
Ти моє найбільше щастя і любов.
2 уч. Я до тебе , мово, так горнуся щиро,
У слова вслухаюсь рідні і прості.
Мово моя, мово- найдивніше диво,
Тимоя молитва в радості й журбі.
3уч. Я тебе, кохана, в душу увібрала
Разом з материнським щедрим молоком,
А іще з піснями, що їх так співала
Матінка, схилившись над моїм чолом.
4 уч. Мово моя, мово-мовонько шовкова,
У вінку біленькім- світла і легка.
Ти для мене завжди бажана й святкова,
І мене без тебе на землі нема.” ( Л. Лужецька)
Ми,звичайно, не хитруєм,
Нас і бачать,
Нас і чують-
Це зовсім не дивина.
Як же наші імена? ( Букви і звуки)
Жарти
1 команда: “ Скільки букв у азбуці?”
Питання до іншого класу:
- Як ще по-іншому можна назвати азбуку?( Абетка).
2 команда: “ Азбука”.
Питання до іншого класу:
ІІІ Конкурс “ Казка”
( Презентація казок 2 команд)
ІV Конкурс “ Поезія”
Вчитель:
Загадка
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї,
Та заквітчую гаї.
Відгадайте,хто вона,
Ця красуня чарівна? ( Весна).
( Під музику ” Пори року” Чайковського)
Привітне тепле сонечко випливає на бездонне небо і щодня піднімається все вище і вище. Часом на синьому небі з”являються химерні білі хмаринки. Вони такі легенькі, наче лебединий пух. А ніжне тепло огортає всю землю.
Де-не-де пробивається зелена травичкаі тягне гостренькі списики до сонця. На дервах набубнявіли бруньки. А з далеких країв повертаються додому перелітні птахи.
Все в природі оживає, співає, квітує, а в повітрі стоїть п”янкий аромат весни. Здрастуй, весно!
Завдання:
- Доповнити слова до 2 та 4 рядів вірша.
1 команда:
Чарівна, ніжна, (осяйна).
І раді всі міста і села,
Бо йде до нас весна (весела).
Летить на сушу і на море
Повітря чисте і ( прозоре).
У полі теплий вітер віє,
А небо угорі ( синіє).
- Доповнити слова до 2 та 4 рядів вірша.
2 команда:
Хоч де-не-деще сніг лежить,
Та вже дзвінкий струмок ( біжить).
Веселе сонечко розквітло,
Весна летить прозора й ( світла).
На трави розсипала осу,
Дарує щастя і (красу).
У квіти землю одягає
І пісню радості (співає).
3 команда:
А по шляху по-весняному
Вертаються пташки( додому).
Весні завжди радіють діти,
Летять метелики ( на квіти).
Які для весни є слова?
Вона красива ( і жива).
Тендітна й ніжна, як купава,
Весела, лагідна,( ласкава).
Болільникам:
-Згадайте вірші про весну.
“ Встала весна,
Чорну землю сонну розбудила,
Уквітчала її рястом, барвінком укрила.
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю убрану весною,
Вранці зустрічає.” ( Т.Г. Шевченко).
ІV Конкурс “ Поезія” 5-А клас
Завдання:
- Доповнити слова до 2 та 4 рядів вірша.
1 команда:
Чарівна, ніжна, ...
І раді всі міста і села,
Бо йде до нас весна ...
Летить на сушу і на море
Повітря чисте і ...
У полі теплий вітер віє,
А небо угорі ...
ІV Конкурс “ Поезія” 5-Б клас
Завдання:
- Доповнити слова до 2 та 4 рядів вірша.
2 команда:
Хоч де-не-деще сніг лежить,
Та вже дзвінкий струмок ...
Веселе сонечко розквітло,
Весна летить прозора й ...
На трави розсипала осу,
Дарує щастя і ...
У квіти землю одягає
І пісню радості ...
ІV Конкурс “ Поезія” 5-В клас
Завдання:
- Доповнити слова до 2 та 4 рядів вірша.
2 команда:
А по шляху по-весняному
Вертаються пташки...
Весні завжди радіють діти,
Летять метелики ...
Які для весни є слова?
Вона красива ...
Тендітна й ніжна, як купава,
Весела, лагідна,..
V Конкурс “ Орфографія”
Завдання:
- Відгадай загадки.
- Встав у словах пропущені букви.
- Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?
1 команда:
В білій одежині цілий рік ходила,
Навесні зелений кожушок наділа.
Кучері вмивала чистою росою
Та й розвеселяла білою красою.( Береза)
Завдання:
- Відгадай загадки.
- Встав у словах пропущені букви.
- Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?
2 команда:
Зверху каптан оксамиту зеленого,
А всередині атласу червоного.
З сотнею зерняток кольору чорного,
Смаку солодкого і неповторного. ( Кавун).
Болільникам:
Завдання:
- Останній склад попереднього слова має стати першим складом наступного.За 1 хвилину добери слова.( Наприклад: ві-тер, тер-ти, ти-хо, хо-чу..)
1 команда:
Слово “ мо-ва”.
2 команда:
Слово “ шко-ла”.
V Конкурс “ Орфографія”
Завдання:
- Відгадай загадки.
- Встав у словах пропущені букви.
- Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?
1 команда:
В білій одежині цілий рік х.дила,
Нав.сні з.лений к.жушок наділа.
Кучері вм.вала чистою р.сою
Та й розв.селяла білою кр.сою.( ____________ ).
V Конкурс “ Орфографія”
Завдання:
- Відгадай загадки.
- Встав у словах пропущені букви.
- Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?
2 команда:
Зв.рху каптан оксамиту з.леного,
А вс.редині атласу ч.рвоного.
З сотнею з.рняток кольору чорного,
См.ку с.лодкого і неп.вторного. ( _____________).
VІ Конкурс-сканворд “Граматика”
Завдання:
- Знайдіть 13 іменників, що мають лише форму однини.
1 команда:
о |
д |
я |
б |
о |
р |
з |
о |
в |
я |
г |
п |
ш |
о |
с |
л |
з |
т |
з |
а |
о |
ш |
а |
о |
у |
т |
о |
л |
н |
н |
л |
т |
с |
ш |
з |
і |
о |
о |
о |
о |
к |
о |
с |
о |
і |
п |
о |
с |
л |
о |
е |
к |
н |
р |
п |
у |
м |
о |
л |
о |
і |
й |
с |
д |
Відповіді: одяг,взуття,борошно,пшоно,золото,скло,залізо,молоко,іній,рис,шосе,посуд,
сало.
Завдання:
-Знайдіть 9 слів, що мають ненаголошені е-и в коренях, які не перевіряються наголосом і потребують запам”ятовування.
2 команда:
с |
п |
е |
в |
е |
л |
о |
с |
е |
к |
н |
д |
х |
в |
и |
и |
н |
у |
а |
и |
м |
а |
л |
п |
д |
а |
л |
р |
а |
н |
и |
е |
б |
о |
к |
е |
т |
е |
м |
д |
р |
а |
е |
к |
р |
и |
а |
т |
и |
д |
а |
т |
т |
в |
о |
и |
г |
а |
н |
о |
р |
а |
г |
к |
Відповіді:секунда,директор,хвилина,бригада,велосипед,океан,тривога,пенал,математика.
VІ Конкурс-сканворд “Граматика”
Завдання:
- Знайдіть 13 іменників, що мають лише форму однини.
1 команда:
о |
д |
я |
б |
о |
р |
з |
о |
в |
я |
г |
п |
ш |
о |
с |
л |
з |
т |
з |
а |
о |
ш |
а |
о |
у |
т |
о |
л |
н |
н |
л |
т |
с |
ш |
з |
і |
о |
о |
о |
о |
к |
о |
с |
о |
і |
п |
о |
с |
л |
о |
е |
к |
н |
р |
п |
у |
м |
о |
л |
о |
і |
й |
с |
д |
Відповіді: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІ Конкурс-сканворд “Граматика”
Завдання:
-Знайдіть 9 слів, що мають ненаголошені е-и в коренях, які не перевіряються наголосом і потребують запам”ятовування.
2 команда:
с |
п |
е |
в |
е |
л |
о |
с |
е |
к |
н |
д |
х |
в |
и |
и |
н |
у |
а |
и |
м |
а |
л |
п |
д |
а |
л |
р |
а |
н |
и |
е |
б |
о |
к |
е |
т |
е |
м |
д |
р |
а |
е |
к |
р |
и |
а |
т |
и |
д |
а |
т |
т |
в |
о |
и |
г |
а |
н |
о |
р |
а |
г |
к |
Відповіді:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІІ Конкурс “Пунктуація”
Вчитель:
-Який розділ науки про мову вивчає вживання розділових знаків у реченні й тексті на письмі? ( Пунктуація).
- Згадаймо розділові знаки.
Загадки:
1. Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома
Як же зветься вона? ( Кома.)
2. Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зпиню.
Що це ? ( Крапка.)
3. Коли твір якийсь готую,
Різні речення пишу.
Щось , буває, я цитую.
Мову вводячи чужу.
Тут уже не допоможуть
Ані коми, ні крапки.
У пригоді стати можуть-
Здогадались ви? ( Лапки.)
4. Що за знак стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис.
Спонука до поклику,
Хто ж бо він? ( Знак оклику).
5. Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх нас змушує читати,
А сам ні пари з вуст-мовчок...( Знак питання).
6. Вони для речення багато важать:
Турботливо обнімуть, як дужки.
І вставлені слова, й цитату вкажуть.
Тепер скажіть: а хто ж вони? ( Дужки).
7.Розділовий знак, схожий на знак “ мінус”.( Тире).
Завдання:
- В оповіданні В.Сухомлинського « Втрачений день» розставити розділові знаки прямої мови, відокремлюючи слова автора.
VІІІ Конкурс “Перлини народної мудрості”
Завдання:
- Прочитай шифрограму за рухом годинника через одну букву, починаючи з виділеної.
Завдання для болільників:
1.Не все,що знаєш,треба( говорити).
2.Без роботи день роком( стає).
3. Яка головонька, така й ( розмовонька).
4. Друга шукай, а знайдеш-( тримай).
5.Умієш говорити-умій і ( слухати).
6.Дав слово-(дотримуй його).
7.Шабля ранить голову, а слово-(душу).
8.Гостре словечко ранить (сердечко).
9.Слово-не стріла, а ранить (глибше).
10.Більше діла-(менше слів).
Гра” Одним словом”
( За правильну відповідь – 1 бал).
Додаткове завдання:
1.Дівчина, яка дружить із ким -небудь.( Подруга).
2. Слова пісні, які повторюються післ кожного кожного куплету.( Приспів).
3.Сота частина метра.( Сантиметр).
4. Особа, яка очолює школу.( Директор).
5.Винагорода. яку вручають конкурсантові.( Приз).
6.Завіса з тканини на дверях.( Портьєра).
7. Певний режим харчування.( Дієта).
8.Масове інфекційне захворювання .( Епідемія).
9.Льодова гора, що плаває.( Айсберг).
10.Той, хто любить свою Батьківщину.( Патріот).
Гра” Хто чим славиться?”
Соловейко- (піснею).
Джерельце- ( чистою і прохолодною водою).
Колос-( зерном).
Сонце- ( теплом).
-А чим же ти на землі прославишся?!
Кінець
Ось пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
Запашна, як вишні гілка,
Гомінка, немов сопілка,
Мусим завжди я іти
Рідну мову берегти.
( Слово журі).
Конкурс “ Цікава Граматика”для 5-их класів
№ п/п |
Конкурси |
Учасники |
Болільники |
Всього балів |
||||||
5-А |
5-Б |
5-В |
5- А |
5- Б |
5-В |
5- А |
5- Б |
5-В |
||
І |
“Висловлювання про рідну мову” 1б.-невиразно 2б.-виразно |
|
|
|
- |
- |
|
|
|
|
ІІ |
“ Фонетика” 1б.-невиразно 2б.-виразно 3б.-прав. відповідь |
|
|
|
по1 б. |
по1 б. |
|
|
|
|
ІІІ |
“ Казка” (5-10 б.) |
|
|
|
по1 б. |
по1 б. |
|
|
|
|
ІV |
“Поезія” (4-6 б.) |
|
|
|
по2 б. |
по2 б. |
|
|
|
|
V |
“ Орфографія” (8 б.) |
|
|
|
по1 б. |
по1 б. |
|
|
|
|
VІ |
Сканворд “ Граматика” (5-10 б.) |
|
|
|
по1 б. |
по1 б. |
|
|
|
|
VІІ |
“ Пунктуація” ( 5-10 б.) |
|
|
|
по1 б. |
по1 б. |
|
|
|
|
VІІІ |
Кросворд „ Рідна мова” ( 10 б.) |
|
|
|
по1 б. |
по1 б. |
|
|
|
|
ІХ |
“ Перлини народної мудрості” ( 10 б.) |
|
|
|
по1 б. |
по1 б. |
|
|
|
|
|
Всього: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|