Мовний конкурс " Знавці української мови" для 3-4 класів.

Про матеріал
Мовний конкурс " Знавці української мови" для 3-4 класів цікавий, інформаційно динамічний, сучасний. Дітям дуже сподобалось!
Перегляд файлу

                          Конкурс “ Цікава граматика”

 

Мета : зацікавлювати вивчати рідну мову, розвивати інтерес до

             предмету “ Українська мова”, поширювати знання,

             використовуючи додаткову літературу “Дидактичні ігри

             на уроках”, “ Цікави вправи”, “Цікава граматика “ тощо,

             виховувати любов до рідної мови.

 

 

 

                                         Сценарій заходу:

І.Організація класів.

   На змістовний конкурс “ Цікава Граматика”

   Зібрались 5-ті класи.

   Запитань цікавих низка

   Приготовлена для вас.

   Запитаю для порядку:

   Чи готові ви до гри?

   Тож, назвіть себе спочатку.

   В нас команд сьогодні дві!

( Капітани команд оголошують назву своєї команди: “ Кмітливчики”,

                                                                                            “ Мовники”.)

ІІ. Основна частина.

                     І Конкурс “ Вислови про мову”.

1 команда:

1 уч.   “ Любіть Україну у сні й наяву,

             Вишневу свою Україну,

             Красу її вічно живу і нову,

             І мову її солов”їну”.    ( В. Сосюра)

 

2 уч.    “ Ну що б здавалося, слова...

               Слова та голос- більш нічого.

               А серце б”ється – ожива,

               Як їх почує.”               ( Т. Шевченко)

 

3 уч.     “ Із слова починається людина,

                Із мови починається мій рід,

                Моя ласкава , мамина єдина-

                Щебече соловейком на весь світ”.    ( Н. Рій)

 

4 уч.      “ Вивчайте мову українську-

                 Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

                 Прекрасну, милу і чудову,

                 Як материнську пісню колискову”  ( А. Каніщенко)

 

 

Вчитель:

         Мова... Це душа народу, його багатство. Найбільше і найдорожче добро кожного народу- його мова. Отож, вивчаймо, любімо та плекаймо її!

          “ Ніжна, мила, світанкова,

             Ясна, чиста, колискова,

             Мелодійна, дзвінкоголоса,

             Дивна, радісна, співуча,

             Лагідна,жива, казкова,

             Красна, чарівна, шовкова,

             Найдорожча, добра, власна,

             Мудра, сонячна, прекрасна,

             Солов”їна, барвінкова,

             Українська рідна мова”.( З.Семеряк)

ІІ команда:

 1 уч.   “ Мова українська, мово моя мила,

               Ти уся із співу , весняних дібров.

               Ясна – як усмішка, чиста- як сльозинка,

               Ти моє найбільше щастя і любов.

 

 2 уч.      Я до тебе , мово, так горнуся щиро,

               У слова вслухаюсь рідні і прості.

               Мово моя, мово- найдивніше диво,

               Тимоя молитва в радості й журбі.

 

 3уч.       Я тебе, кохана, в душу увібрала

               Разом з материнським щедрим молоком,

               А іще з піснями, що їх так співала

               Матінка, схилившись над моїм чолом.

 

 4 уч.      Мово моя, мово-мовонько шовкова,

               У вінку біленькім- світла і легка.

                Ти для мене завжди бажана й святкова,

                І мене без тебе на землі нема.”   ( Л. Лужецька)

 

       

                          

                       ІІ   Конкурс “ Фонетика”

 

  •          Що називається “фонетикою”? ( Звуки мови та мовлення).
  •          Відгадайте загадку.

Ми,звичайно, не хитруєм,

Нас і бачать,

Нас і чують-

Це зовсім не дивина.

Як же наші імена? ( Букви і звуки)

 

 

 

                                           Жарти

1 команда: “ Скільки букв у азбуці?”

  •          Скільки букв у азбуці?- запитала вчителька.
  •          Шість, -відповів Сашко.
  •          Хіба?  Назви їх.
  •          Будь ласка: а,з,б,у,к,а.

 

  Питання до іншого класу:

  •          Чи правильно відповів Сашко?

-   Як ще по-іншому можна назвати азбуку?( Абетка).

  •          Так,скільки букв в українському алфавіті?(33)
  •          Які букви позначають 1 звук?(дж,дз).
  •          Яка буква позначає 2 звука?(щ)

 

 

2 команда: “ Азбука”.

  •          Ти, Галинко, вже знаєш азбуку?- питає вчителька ученицю.
  •          Авжеж , знаю.
  •          Тоді скажи, будь ласка, яка буква йде після “ а”?
  •          Усі інші букви.

 

        Питання до іншого класу:

  •          Які ви знаєте по класифікації звуки? ( Голосні , приголосні).
  •          Розв”яжіть рівняння: х+у=38.Доведіть.
  •          Скільки всього голосних?(6).
  •          Приголосних?(32).
  •          А всього звуків?(38).

 

 

                                         ІІІ Конкурс “ Казка”

                   ( Презентація казок 2 команд)

 

                                      ІV Конкурс “ Поезія”

Вчитель:

                                  Загадка

Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Небеса і ручаї,

Та заквітчую гаї.

Відгадайте,хто вона,

Ця красуня чарівна? ( Весна).

 

( Під музику ” Пори року” Чайковського)

     Привітне тепле сонечко випливає на бездонне небо і щодня піднімається все вище і вище. Часом на синьому небі з”являються химерні білі хмаринки. Вони такі легенькі, наче лебединий пух. А ніжне тепло огортає всю землю.

    Де-не-де пробивається зелена травичкаі тягне гостренькі списики до сонця. На дервах набубнявіли бруньки. А з далеких країв повертаються додому перелітні птахи.

    Все в природі оживає, співає, квітує, а в повітрі стоїть п”янкий аромат весни. Здрастуй, весно!

 

Завдання:

- Доповнити слова до  2 та 4 рядів вірша.

1 команда:

Скажіть, яка іде весна?

Чарівна, ніжна, (осяйна).

І раді всі міста і села,

Бо йде до нас весна (весела).

 

Летить на сушу і на море

Повітря чисте і ( прозоре).

У полі теплий вітер віє,

А небо угорі ( синіє).

 

- Доповнити слова до  2 та 4 рядів вірша.

2 команда:

Хоч де-не-деще сніг лежить,

 Та вже дзвінкий струмок ( біжить).

Веселе сонечко розквітло,

Весна летить прозора й ( світла).

На трави розсипала осу,

Дарує щастя і (красу).

У квіти землю одягає

І пісню радості (співає).

 

3 команда:

А по шляху по-весняному

Вертаються пташки( додому).

Весні завжди радіють діти,

Летять метелики ( на квіти).

 

Які для весни є слова?

Вона красива ( і жива).

Тендітна й ніжна, як купава,

Весела, лагідна,( ласкава).

 

Болільникам:

-Згадайте вірші про весну.

“ Встала весна,

Чорну землю сонну розбудила,

Уквітчала її рястом, барвінком укрила.

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю убрану весною,

Вранці зустрічає.”         ( Т.Г. Шевченко).

 

 

                            ІV Конкурс “ Поезія”         5-А клас

Завдання:

- Доповнити слова до  2 та 4 рядів вірша.

1 команда:

Скажіть, яка іде весна?

Чарівна, ніжна, ...

І раді всі міста і села,

Бо йде до нас весна ...

 

Летить на сушу і на море

Повітря чисте і ...

У полі теплий вітер віє,

А небо угорі ...

                           ІV   Конкурс “ Поезія”           5-Б клас

Завдання:

- Доповнити слова до  2 та 4 рядів вірша.

 

2 команда:

Хоч де-не-деще сніг лежить,

 Та вже дзвінкий струмок ...

Веселе сонечко розквітло,

Весна летить прозора й ...

 

На трави розсипала осу,

Дарує щастя і ...

У квіти землю одягає

І пісню радості ...

 

                           ІV   Конкурс “ Поезія”           5-В клас

Завдання:

- Доповнити слова до  2 та 4 рядів вірша.

2 команда:

 

А по шляху по-весняному

Вертаються пташки...

Весні завжди радіють діти,

Летять метелики ...

 

Які для весни є слова?

Вона красива ...

Тендітна й ніжна, як купава,

Весела, лагідна,..                       

    V Конкурс “ Орфографія”

 

  •          Який розділ мовознавства вивчає правила передавання сного мовлення на письмі? (Орфографія).

 

Завдання:

     -    Відгадай загадки.

     -    Встав у словах пропущені букви.

     -    Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?

1 команда:

В білій одежині цілий рік ходила,

Навесні зелений кожушок наділа.

Кучері вмивала чистою росою

Та й розвеселяла білою красою.( Береза)

 

Завдання:

     -    Відгадай загадки.

     -    Встав у словах пропущені букви.

     -    Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?

2 команда:

Зверху каптан оксамиту зеленого,

А всередині атласу червоного.

З сотнею зерняток кольору чорного,

Смаку солодкого і неповторного.  ( Кавун).

 

 

Болільникам:

 Завдання:

- Останній склад попереднього слова має стати першим складом наступного.За 1 хвилину добери слова.( Наприклад: ві-тер, тер-ти, ти-хо, хо-чу..)

1 команда:

Слово “ мо-ва”.

2 команда:

Слово “ шко-ла”.

 

                                 V Конкурс “ Орфографія”

 

Завдання:

     -    Відгадай загадки.

     -    Встав у словах пропущені букви.

     -    Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?

1 команда:

В білій одежині цілий рік х.дила,

Нав.сні з.лений к.жушок наділа.

Кучері вм.вала чистою р.сою

Та й розв.селяла білою кр.сою.(   ____________ ).

                                 V Конкурс “ Орфографія”

 

Завдання:

     -    Відгадай загадки.

     -    Встав у словах пропущені букви.

     -    Яке правило вирористовували при написанні пропущених букв?

2 команда:

Зв.рху каптан оксамиту з.леного,

А вс.редині атласу ч.рвоного.

З сотнею з.рняток кольору чорного,

См.ку с.лодкого і неп.вторного.  ( _____________).

 

                       VІ Конкурс-сканворд “Граматика”

Завдання:

- Знайдіть 13 іменників, що мають лише форму однини.

1 команда:

 

о

д

я

б

о

р

з

о

в

я

г

п

ш

о

с

л

з

т

з

а

о

ш

а

о

у

т

о

л

н

н

л

т

с

ш

з

і

о

о

о

о

к

о

с

о

і

п

о

с

л

о

е

к

н

р

п

у

м

о

л

о

і

й

с

д

 

Відповіді: одяг,взуття,борошно,пшоно,золото,скло,залізо,молоко,іній,рис,шосе,посуд,

сало.

 

Завдання:

-Знайдіть 9 слів, що мають ненаголошені е-и в коренях, які не перевіряються наголосом і потребують запам”ятовування.

2 команда:

 

с

п

е

в

е

л

о

с

е

к

н

д

х

в

и

и

н

у

а

и

м

а

л

п

д

а

л

р

а

н

и

е

б

о

к

е

т

е

м

д

р

а

е

к

р

и

а

т

и

д

а

т

т

в

о

и

г

а

н

о

р

а

г

к

 

Відповіді:секунда,директор,хвилина,бригада,велосипед,океан,тривога,пенал,математика.

                      VІ Конкурс-сканворд “Граматика”

 

Завдання:

- Знайдіть 13 іменників, що мають лише форму однини.

1 команда:

 

о

д

я

б

о

р

з

о

в

я

г

п

ш

о

с

л

з

т

з

а

о

ш

а

о

у

т

о

л

н

н

л

т

с

ш

з

і

о

о

о

о

к

о

с

о

і

п

о

с

л

о

е

к

н

р

п

у

м

о

л

о

і

й

с

д

 

Відповіді: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

                         VІ Конкурс-сканворд “Граматика”

 

Завдання:

-Знайдіть 9 слів, що мають ненаголошені е-и в коренях, які не перевіряються наголосом і потребують запам”ятовування.

2 команда:

 

с

п

е

в

е

л

о

с

е

к

н

д

х

в

и

и

н

у

а

и

м

а

л

п

д

а

л

р

а

н

и

е

б

о

к

е

т

е

м

д

р

а

е

к

р

и

а

т

и

д

а

т

т

в

о

и

г

а

н

о

р

а

г

к

 

Відповіді:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                  VІІ Конкурс “Пунктуація”

Вчитель:

-Який розділ науки про мову вивчає вживання розділових знаків у реченні     й тексті на письмі? ( Пунктуація).

- Згадаймо розділові знаки.

                                       Загадки:

1.  Злита з хвостиком ця крапка,

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу, всім знайома

     Як же зветься вона?  ( Кома.)

 

 2. Маленька, менша від мачини,

Ні з ким не стану на борню.

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зпиню.

Що це ? ( Крапка.)

 

 3. Коли твір якийсь готую,

Різні речення пишу.

Щось , буває, я цитую.

Мову вводячи чужу.

Тут уже не допоможуть

Ані коми, ні крапки.

У пригоді стати можуть-

Здогадались ви? ( Лапки.)

 

4.   Що за знак стрункий, мов спис,

      Він над крапкою завис.

      Спонука до поклику,

      Хто ж бо він? ( Знак оклику).

 

5.   Він після речення, цитати

      Вмостився, схожий на гачок.

      Усіх нас змушує читати,  

      А сам ні пари з вуст-мовчок...( Знак питання).

 

6.   Вони для речення багато важать:

      Турботливо обнімуть, як дужки.

      І вставлені слова, й цитату вкажуть.

      Тепер скажіть: а хто ж вони?     ( Дужки).

 

7.Розділовий знак, схожий на знак “ мінус”.( Тире).

 

Завдання:

-  В оповіданні В.Сухомлинського « Втрачений день» розставити розділові знаки прямої мови, відокремлюючи слова автора.                

 

             VІІІ Конкурс “Перлини народної мудрості”

Завдання:

- Прочитай шифрограму за рухом годинника через одну букву, починаючи з виділеної.

Завдання для болільників:

1.Не все,що знаєш,треба( говорити).

2.Без роботи день роком( стає).

3. Яка головонька, така й ( розмовонька).

4. Друга шукай, а знайдеш-( тримай).

5.Умієш говорити-умій і ( слухати).

6.Дав слово-(дотримуй його).

7.Шабля ранить голову, а слово-(душу).

8.Гостре словечко ранить (сердечко).

9.Слово-не стріла, а ранить (глибше).

10.Більше діла-(менше слів).

                        

                             Гра” Одним словом”

( За правильну відповідь –  1 бал).

                             Додаткове завдання:

1.Дівчина, яка дружить із ким -небудь.( Подруга).

2. Слова пісні, які повторюються післ кожного кожного куплету.( Приспів).

3.Сота частина метра.( Сантиметр).

4. Особа, яка очолює школу.( Директор).

5.Винагорода. яку вручають конкурсантові.( Приз).

6.Завіса з тканини на дверях.( Портьєра).

7. Певний режим харчування.( Дієта).

8.Масове інфекційне захворювання .( Епідемія).

9.Льодова гора, що плаває.( Айсберг).

10.Той, хто любить свою Батьківщину.( Патріот).

 

                            Гра” Хто чим славиться?”

Соловейко- (піснею).

Джерельце- ( чистою і прохолодною водою).

Колос-( зерном).

Сонце- ( теплом).

-А чим же ти на землі прославишся?!

 

                                    Кінець

Ось пролунав дзвінок,

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

Запашна, як вишні гілка,

Гомінка, немов сопілка,

Мусим завжди я іти

Рідну мову берегти.

( Слово журі).

 

 

 

 

            Конкурс “ Цікава Граматика”для 5-их класів

 

 

п/п

     Конкурси

Учасники

Болільники

   Всього

    балів

5-А

5-Б

5-В

5-

А

5-

Б

5-В

5-

А

5-

Б

5-В

І

Висловлювання про  рідну  мову”

1б.-невиразно

2б.-виразно

 

 

 

-

-

 

 

 

 

ІІ

“ Фонетика”

1б.-невиразно

2б.-виразно

3б.-прав. відповідь

 

 

 

по1 б.

по1 б.

 

 

 

 

ІІІ

“ Казка”

   (5-10 б.)

 

 

 

по1 б.

по1 б.

 

 

 

 

ІV

“Поезія” 

    (4-6 б.)

 

 

 

по2 б.

по2 б.

 

 

 

 

V

“ Орфографія

           (8 б.)

 

 

 

по1 б.

по1 б.

 

 

 

 

     Сканворд

“ Граматика”

        (5-10 б.)

 

 

 

по1 б.

по1 б.

 

 

 

 

VІІ

“ Пунктуація”

       ( 5-10 б.)

 

 

 

по1 б.

по1 б.

 

 

 

 

VІІІ

Кросворд

„ Рідна мова”

         ( 10 б.)

 

 

 

по1 б.

по1 б.

 

 

 

 

ІХ

“ Перлини народної 

        мудрості”

         ( 10 б.)

 

 

 

по1 б.

по1 б.

 

 

 

 

 

       Всього:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 лютого
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку