|
ПЕРЕВІРЕНО Завідувач філії
__________________ __________________ « » ____р. |
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з корекції розвитку
4 клас
на 2023 – 2024 н.р.
Учитель : Клусовська Наталія Миколаївна,
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Календарно-тематичне планування
складено відповідно до програми,
затвердженої МОН України:
Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
«Корекція розвитку»
для підготовчих, 1-4 класів спеціальних
загальноосвітніх навчальних закладів
дітей із затримкою психічного розвитку
Автори: Сак Т.В., Прохоренко Л.І.
с.Суходільське, 2023рік
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою корекційно-розвиткових занять для учнів визначено формування пізнавальної, предметно-практичної та навчальної діяльностей, мовлення, емоційно-вольової сфери.
Мета корекційно-розвивальних занять реалізується розв’язанням таких завдань.
1. Розвиток сенсорно-перцептивної діяльності і формування еталонних уявлень.
2. Розвиток мислиннєвої діяльності (аналітико-синтетичного процесу, порівняння, узагальнення, класифікації) у взаємозв’язку з мовленнєвим розвитком.
3. Розвиток наочно-образного та словесно логічного мислення.
4. Корекційний розвиток вольової сфери (формування уваги, здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки).
5. Формування предметно-практичної діяльності (мотиваційного, орієнтовно-операційного і регуляційного компонентів).
6. Розвиток дрібної моторики.
Загальний обсяг навчального часу становить 35 годин на рік.
Протягом цього часу передбачається застосування корекційної програми, спрямованої на розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфер школярів.
Корекційний розвиток когнітивної сфери у четвертий рік навчання охоплює такі напрямки:
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, індивідуальні форми роботи. Кожне заняття містить ігрові та дидактичні вправи, рефлексію тощо.
Організація занять: програмний курс розрахований на 35 занять. Заняття проводити 1 раз на тиждень індивідуально. Тривалість одного заняття – 15-20 хвилин.
Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дитини: допоможе підвищити рівень практичних умінь аналізувати та сприймати предмети за формою, кольорами та величинами, орієнтуватися у просторі, порівнювати їх, групувати, узагальнювати та класифікувати.
4 клас
(1 година на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Тема та зміст навчального матеріалу |
Спрямованість корекційно-розвиткового навчання |
Очікувані результати |
При-мітка |
ДІАГНОСТИЧНИЙ ЕТАП |
|||||
1 |
|
Діагностика розвитку пізнавальних процесів.
(Вправи: «Привітання», вправа-гра «Розкажи про себе», «Чарівні слова», «Якби я був чарівником». |
Встановлюємо атмосферу взаємодовіри. Визначаємо рівень розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, загальної обізнаності учня, самооцінки. |
Учень: - уважно слухає, запам’ятовує і висловлює думки з приводу почутого;
- оцінює свою роботу; що вдалося, що – ні, над чим треба попрацювати (з допомогою);
- уміє працювати з підручником;
- списує з друкованого тексту (з допомогою). |
|
КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНИЙ ЕТАП
|
|||||
Розвиток наочно-образного мислення засобом конструювання |
|||||
2 |
|
Сприймання сенсорних еталонів, виділення об'єм-них предметів в макропрост-рі, співвідесення форми об'ємних предметів і заданих еталонів форми. |
Розвиваємо уміння сприймати сенсорні еталони, виділяти об'ємні предмети в макропросторі, співвідносити форми об'ємних предметів і задані еталони форми |
Учень: - уміє: сприймати сенсорні еталони, виділяти об'ємні предмети в макропросторі; - співвідносити форми об'ємних предметів і задані еталони форми; - порівнювати предмети за довжиною і шириною;виділяти функціональні частини у реальних предметах, визначати їх просторове взаєморозташування; добирати необхідні деталі відповідно до зразка. |
|
3 |
|
Поділ складної форми на складові частини, співвіднесення відстані, визначення місця розташу-вання й взаємовідношення між об'єктами. |
Навчаємо розділяти складну форму на складові частини, співвідносити відстань, визначати місце розташування й взаємовідношення між об'єктами. |
|
|
Вправи. Ознайомлення з деталями конструктора (кубик, цеглинка, брусок, трикутна призма), вчити розрізняти їх за формою і кольором на рівні зіставлення й пізнавання. Учити простому аналізу споруд: виділяти форму, розмір, колір конструкторських деталей).
|
|
||||
|
|||||
4 |
|
Уявлення про протяжність предметів шляхом побудови доріжок різної довжини й ширини. Порівняння предметів за довжиною і шириною.
|
Формуємо уявлення про протяжність предметів шляхом побудови доріжок різної довжини й ширини; уміння порівнювати предмети за довжиною і шириною. |
|
|
5 |
|
Словосполучення. |
Збагачуємо мовлення словосполученнями такими, як: «доріжка червоного кольору довга (широка)», «доріжка зеленого кольору коротка (вузька)», «червона доріжка довша (ширша) за зелену», «зелена доріжка коротша (вужча) за червону» тощо. |
|
|
6 |
|
Конструкторські ігри «Збери за схемою» і «Нарисуй схему». |
Розвиваємо наочно-образне мслення шляхом використання конструкторських ігор «Збери за схемою» і «Нарисуй схему» [Барташнікова І.А., Барташніков О.О. Розвиток наочно-образного та логічного мислення у дітей 5-7 років. – Тернопіль: Богдан, 1998. – 89 с.].
|
|
|
Розвиток логічного мислення (на матеріалі навчальних предметів третього класу)
|
|||||
7 |
|
Виділення ознак предметів.
|
Навчаємо виділяти ознаки предметів.
|
Уміє: (на матеріалі навчальних предметів для третього класу ) - виділяти ознаки предметів; - виділяти суттєві властивості предметів; - порівнювати предмети; - класифікувати предмети і явища; - ділити предмети на класи відповідно до заданої основи; - давати визначення поняттям; - відносити предмети до родини (класу).
|
|
8 |
|
Виділення суттєвих властивостей предметів.
|
Розвиваємо уміння виділяти суттєві властивості предметів.
|
|
|
9 |
|
Порівняння предметів.
|
Розвиваємо практичні навички з порівняння предметів.
|
|
|
10 |
|
Класифікація предметів і явищ.Правила класифікації.
|
Навчаємо класифіку-вати предмети і явища (засвоєння дії класифікації (поділ предметів на класи, групи, виділенням в предметах тих чи інших ознак). Ознайомлюємо з пра-вилами класифікації.
|
|
|
11 |
|
Словесна характеристика класів у вже готовій класифікації. |
Розвиваємо уміння складати словесну характеристику класів у вже готовій класифікації. |
|
|
12 |
|
Поділ об’єктів на класи відповідно до заданої основи.
|
Розвиваємо уміння ділити об’єкти на класи відповідно до заданої основи.
|
|
|
13 |
|
Визначення понять.
|
Навчаємо давати визначення поняттям.
|
|
|
14 |
|
Віднесення об’єктів до родини (класу).
|
Формуємо уміння відносити об’єкти до родини (класу).
|
|
|
Розвиток довільної уваги |
|||||
15 |
|
Конкретна задача виконуваної діяльності.
|
Уточнюємо і розвиваємо розуміння конкретної задачі виконуваної діяльності.
|
Уміє: - утримувати увагу на одному й тому ж завданні тривалий час; - переключати увагу з одного об’єкта на інший, переходити від одного виду діяльності до іншого; - підпорядковувати увагу вимогам діяльності.
|
|
16 |
|
Довільну увага. Спостережливість. |
Тренуємо довільну увагу (шляхом повторень і вправ) з метою виховання спостережливості у дітей.
|
|
|
17 |
|
Довільна увага. Гра. Відтворення образу сприй-нятого об’єкта.
|
Розвиваємо довільну увагу засобами навчальної гри, оскільки вона завжди має постановку задачі; Тренуємо увагу засобом відтворенням образу сприйнятого об’єкта.
|
|
|
18 |
|
Увага.
|
Вчимо розподіляти увагу між двома різноспрямова-ними завданнями.
|
|
|
Спеціальні вправи, що тренують основні властивості уваги: обсяг, розподіл, концентрацію, стійкість і переключення. Використання вправ, на основі яких формується довільність уваги засобами розвитку волі та уважності як властивості особистості. Вправи на утримання уваги на одному й тому ж завданні якнайдовше (стійкість і концентрація уваги). Вправи на перехід уваги з одного об’єкта на інший, переходити від одного виду діяльності до іншого (переключення уваги). Вправи на підпорядкування уваги вимогам діяльності (довільність уваги). Вправи на визначення в предметах і явищах малопомітних, але суттєвих ознак і властивостей (спостережливість). |
|||||
Розвиток наочно-образного мислення засобом конструювання
|
|||||
19 |
|
Аналіз об’єкту. Його основні частини й деталі. Їх складові. |
Формуємо уміння аналізувати об’єкт, виділяти в ньому основні частини й деталі, їх складові, визначати їх розміри, форму, просторові відношення й призначення. |
Уміє: - сприймати сенсорні еталони, виділяти об'ємні предмети в макропросторі, співвідносити форми об'ємних предметів і задані еталони форми;
порівнювати предмети за довжиною і шириною;
виділяти функціо-нальні частини у реальних предметах, визначати їх просторове взаєморозташування;
-відтворювати споруду відповідно до зразка, визначати склад конструкторських деталей, особливості їх форми, розміру й розташування;
-добирати необхідні деталі відповідно до зразка.
|
|
20 |
|
Аналіз конструкторського зразка. |
Навчаємо аналізува-ти конструкторський зразок, співвідносити елементи зразка з частинами предмета, самостійно будувати за схемою. Формуємо уміння виділяти функціональ-ні частини у реальних предметах, визначати їх просторове взаємо-розташування. |
|
|
21 |
|
Відтворення споруди відносно зразка. |
Навчаємо відтворювати споруду відповідно до зразка, визначати склад конструктивних деталей, особливості їх форми, розміру й розташування. Формуємо уміння відтворювати в споруді знайомий предмет, знаходити його конструкторське рішення, планувати послідовність виконання дій з реалізації задуму конструкції |
|
|
22 |
|
Робота з лего-конструктором.
|
Удосконалюємо уміння добирати необхідні деталі відповідно до зразка. Добиваємося точного з'єднання конструкторських деталей при відтворенні споруди. |
|
|
Конструкторські ігри «Місто майстрів», «Будинки для гостей з іншої планети», «Виставка машин», «Палац для казкових героїв», «Мости», «Морська подорож», «Лист з Квіткового міста», «Гра в чарівників». |
|||||
Розвиток логічного мислення (на матеріалі навчальних предметів четвертого класу)
|
|||||
23 |
|
Ознаки предметів. Впізнання предметів за заданими ознаками.
|
Навчаємо виділяти ознаки предметів та Впізнавати предмети за заданими ознаками.
|
Уміє: - на матеріалі навчальних предметів ЯДС, Математика для четвертого класу виділяти ознаки предметів; - виділяти суттєві властивості предметів; - порівнювати предмети, явища; - класифікувати предмети і явища; - ділити об’єкти на класи відповідно до заданої основи; - давати визначення поняттям; - відносити об’єкти до родини (класу).
|
|
24 |
|
Суттєві властивості предметів. Порівняння двох і більше предметів.
|
Розвиваємо уміння виділяти суттєві властивості предметів та порівнювати два і більше предметів.
|
|
|
25 |
|
Класифікація предметів і явищ. Правила класифіка-ції.
|
Розвиваємо уміння класифікувати предмети і явища (засвоєння дії класифікації ( поділ предметів на класи, групи виділенням в предметах тих чи інших ознак). Ознайомлюємося з правилами класифікації. |
|
|
26 |
|
Уміння ділити об’єкти на класи відповідно до заданої основи.
|
Уміння ділити об’єкти на класи відповідно до заданої основи. |
|
|
27 |
|
Уміння давати визначення поняттям. |
Уміння давати визначення поняттям. |
|
|
28 |
|
Віднесення об’єктів до родини (класу).
|
Формуємо уміння відносити об’єкти до родини (класу). |
|
|
Розвиток довільної уваги
|
|||||
29 |
|
Довільна увага. |
Розвиваємо довільну увагу з максимальною опорою на активну мислительну діяльність дитини.
|
Уміє: - концентрувати увагу тривалий час на конкретному предметі, завданні, керувати увагою в нових умовах виконання;
- зосереджуватися на об’єктах, даних уявно, мисленнєво, словесно, називати їх основні властивості; переключати та розподіляти увагу, контролювати її під час переключення на інший вид діяльності;
- визначати під час засвоєння нової інформації суттєві та другорядні моменти.
|
|
30 |
|
Сприймання навчальних вимог та нової інформації.
|
Розвиваємо вміння уважно сприймати навчальні вимоги та нову інформацію.
|
|
|
31 |
|
Контрольна функція : здатність контролювати свої дії і вчинки, перевіряти результати своєї діяльності.
|
Розвиваємо увагу під час навчальної діяльності, як засобу формування контрольної функції, тобто здатності контролювати свої дії і вчинки, перевіряти результати своєї діяльності.
|
|
|
32 |
|
Мета. Досягнення мети. |
Поступово і наполегливо розвиваємо прагнення домагатися мети, неодмінно виконувати намічене. |
|
|
33 |
|
Увага і її властивості.
|
Формуємо властивості уваги учня на уроці і на цій основі поступово розвиваємо довільну увагу та формуємо уважність як рису особистості.
|
|
|
Етап оцінки ефективності корекційного впливу
|
|||||
34 |
|
Підсумковий урок. Проведення діагностичних методик на визначення рівня розвитку цілісного сприйняття, конструктивності мислення, просторової орієнтації, продуктивності та стійкості уваги.
|
Проводимо діагностичне обстеження рівня розвитку інтелекту учня. Проводимо діагностичні методики на визначення рівня розвитку наочно-образного мислення засобом конструювання, логічного мислення, довільної уваги конструктивності мислення, просторової орієнтації, продуктивності та стійкості уваги.
|
Демонструє знання вивченого матеріалу. Уміло використовує здобутий навчальний матеріал. |
|
35 |
|
Підсумковий урок. Найцікавішим було… Я навчився… Ще складно…Потребую постійної допомоги. |
|
Робить висновки, щодо результативності навчання. |
|
(Вправи на уважність, (знайди зайве, найкоротше слово, найдовше, слова, що означають назви рослин тощо). Вправи на тренування зорової пам’яті відтворенням образу сприйнятого об’єкта, що сприяє розвитку уваги. Вправи на спостережливість і подальше відтворювання. Вправи на конструювання споруд з пам’яті за зразком. Вправи типу «Доповни відповідь»; «Поправ товариша»; «Хто скаже коротше і точніше?»; «Наведи приклад» тощо). |